
 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Višnja Aranđelović, Zlatko 
Čobović, Ljiljana Smajlović, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Snežana Andrejević, Vida 
Petrović Škero, Jelka Jovanović, Zorica Višnjić, Dragan Đorđević i Bojan Cvejić, na sednici 
održanoj 31.10.2019. godine, jednoglasno donosi  

 
ODLUKU 

Tekstom “Boki 13 novac davao Đilasu, Vuku i Bošku”, objavljenim 19. avgusta 2019. godine  
dnevni list “Kurir” 

1.prekršio je tačke 2, 3, 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara 
Srbije, po kojima je novinar obavezan da: pravi jasnu razliku između činjenica koje 
prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, da naznači izvor informacije koju prenosi i 
da konsultuje što više izvora, dok je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih 
optužbi, kleveta i glasina, 

2. prekršio je tačku 3 Odeljka IV (Odgovonost novinara), po kojoj je novinar obavezan 
da poštuje pretpostavku nevinosti i ne sme nikoga proglasiti krivim do izricanja sudske 
presude, 

3.prekršio je i tačke 1 i 2  Odeljka V (Novinarska pažnja) o obavezi novinara da 
pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, kao i da ne sme slepo da veruje izvoru 
informacija, odnosno da mora da vodi računa o tome da izvori informacija često slede 
svoje interese ili interese društvenih grupa kojima pripadaju i prilagođavaju svoje iskaze 
tim interesima. 

Nalaže se dnevnom listu “Kurir” da ovu odluku objavi  najkasnije u roku od pet dana od 
dana dostavljanja odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 
dostupna javnosti. 

 
OBRAZLOŽENJE 

Advokat Vuka Jeremića Uroš M. Tešmanović podneo je žalbu tvrdeći da su u tekstu iznete 
neistinite, nepotpune i uvredljive informacije, čiji je isključivi cilj omalovažavanje i vređanje 
podnosioca žalbe. Smatrao je da su prekršene sve tačke iz odeljka Istinitost izveštavanja, 
zatim tačke 3 i 6 iz odeljka Odgovornost novinara,  tačke 1,2 i 3 iz odeljka Novinarska 
pažnja, kao i tačka 1 iz odeljka Poštovanje privatnosti. Kako je navedeno u žalbi, tekst ne 
sadrži nijedan ozbiljan izvor informacija, niti dokaz za neosnovane i neistinite optužbe, sa 
Vukom Jeremićem niko iz “Kurira” nije ni pokušao da stupi u kontakt, a navodi u tekstu su 
isključivo pretpostavke i nagađanja autora, koje nije ni pokušao da proveri. “Spornim tekstom 
gospodin Vuk Jeremić je suštinski okarakterisan kao učesnik u međunarodnoj zaveri protiv 

http://www.savetzastampu.rs/


 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

najviših organa vlasti u Republici Srbiji i kao ličnost koja je, u tu izmišljenu svrhu, navodno 
nezakonito stečeni novac unela u Srbiju i prosledila ga političkoj organizaciji Savez za Srbiju, 
čime se podnosilac žalbe prikazuje javnosti kao strani plaćenik, izdajnik i neprijatelj države. 
Ovime se kod prosečnog čitaoca stvara slika o tužiocu kao osobi koja svoju političku 
delatnost finansira sredstvima pribavljenim izvršenjem krivičnog dela, kao o osobi koja služi 
interesima stranih faktora, nepoznatih ličnosti i grupa, a što sve predstavlja grubu neistinu”, 
ističe se, između ostalog, u žalbi. 

Advokat “Kurira” Dragoslav B. Glogonjac naveo je, u odgovoru na žalbu, da su svi navodi iz 
žalbe neosnovani, te da je list u svemu postupio u skladu sa Kodeksom novinara Srbije i 
Zakonom o informisanju i medijima. Podnosilac žalbe je, naglasio je, nesporno javna ličnost 
– političar, koji je godinama obavljao brojne javne funkcije, pa je dužan da trpi iznošenje 
kritičkih mišljenja koja se odnose na politiku koju sprovodi bez obzira da li se oseća lično 
povređenim. Advokat je istakao i da novinari nisu dužni da utvrđuju apsolutnu istinu, već da 
istinitost infomacija provere sa pažnjom primerenoj okolnostima, što je ispoštovano. U 
odgovoru na žalbu se kaže i da to što su izvori anonimni ne umanjuje njihov kredibilitet, kao i 
da je u tekstu verno preneta izjava generalnog sekretara partije Glas za Mekedoniju Ljupča 
Pavlevskog, koji je izneo informaciju da su se novcem od reketa određene srpske strukture 
dobro okoristile. 

Po mišljenju članova Komisije, u tekstu su iznete ozbiljne optužbe na račun Vuka Jeremića, 
bez iznošenja bilo kakvih dokaza koji bi potkrepili takve optužbe, niti je u tekstu moguće 
jasno odvojiti činjenice od spekulacija i pretpostavki. Autori teksta se pozivaju na anonimne 
izvore, a da se nisu ni potrudili da ih makar bliže opišu, kako bi čitaoci mogli da, na osnovu 
toga, zaključe koliko su kredibilni. Takođe, nisu ni pokušali da od Jeremića dobiju bilo kakvu 
izjavu na ovu temu. Time je prekršena većina tačaka iz odeljka Istinitost izveštavanja, koje 
propisuju obavezu novinara da konsultuje više izvora, da naznači izvore, kao i da ne iznosi 
neosnovane optužbe, niti tvrdnje zasnovane na nagađanjima. Komisija smatra da je prekršena 
i pretpostavka nevinosti, jer je Jeremić, po autorima teksta, navodno učestvovao u 
kriminalnim radnjama, a da to, ne samo da nije dokazano, već se protiv njega ne vodi ni bilo 
kakav postupak zbog toga. Članovi Komisije su odlučili i da redakcija „Kurira“ nije u ovom 
slučaju postupila u skladu sa pravilima dužne profesionalne pažnje, odnosno da nije, pre 
objavljivanja teksta, preduzela sve što je mogla da proveri informacije do kojih je došla, već 
je izabrala da slepo veruje svom izvoru. 

Komisija je ocenila i da list nije prekršio Kodeks novinara u delu koji se odnosi na poštovanje 
privatnosti, na šta se podnosilac žalbe takođe žalio, kao ni odredbu o obavezi poštovanja etike 
i kulture javne reči.  

 

Beograd, 31.10.2019.        Predsedavajuća  

          Višnja Aranđelović
     


