
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.94 

31.10.2019. 

Beograd 

 

 

ZAPISNIK 

Sa 93. sednice Komisije za žalbe, održane 31.10.2019. godine, sa početkom u 18 sati, u 

prostorijama Saveta za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Višnja Aranđelović, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ljiljana 

Smajlović, Dragan Đorđević, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Jelka Jovanović, Vida Petrović 

Škero, Snežana Andrejević i Bojan Cvejić 

Ostali prisutni: Jovana Pešić iz Udruženja novinara Srbije i Gordana Novaković, generalna 

sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe „Južnih vesti“ na tekst objavljen u dnevnim novinama „Srpski telegraf“ 

2.Razmatranje žalbe Marka Vukobrata na tekst objavljen u nedeljniku „Kikindske“ 

3.Razmatranje žalbe Vuka Jeremića na tekst objavljen u dnevnim novinama „Kurir“ 

4.Razmatranje žalbe Željka Bodrožića na tekstove objavljene u nedeljniku „Nove kikindske 

novine“ 

5. Razmatranje žalbe Zlatka Čobovića na tekst objavljen u dnevnim novinama „Informer“  

 

1. Direktor portala “Južne vesti” podneo je žalbu tvrdeći da je tekst u “Srpskom telegrafu” 

nastao jednostavnim prepisivanjem dva teksta objavljena na “Južnim vestima“, kao i da, ne 

samo da nigde nije navedeno da je tekst preuzet iz drugog medija, nego je kao autor potpisana 

ekipa “Srpskog telegrafa“. U toku rasprave Jelka Jovanović je naglasila da je „Srpski telegraf“ 

morao da navede izvor, odnosno za koji medij su date izjave koje su preneli, dok je Snežana 

Andrejević primetila da nema ni samostalnosti u kreiranju teksta na osnovu izjava, pa je tako, 

čak i pod pretpostavkom da izjave nisu preuzete iz „Južnih vesti“, nesporno da je ostali deo 

teksta prepisan. Zlatko Čobovič je rekao da u spornom tekstu nema nikakve ograde, odnosno 

pozivanja na izvor, samo su neki od citata iz „Južnih vesti“ malo prepičani, dok je sve ostalo 

skoro doslovno prepisano, pa je zato nesporno da je Kodeks prekršen. Dragan Đorđević, koji 

je inače i jedan od sagovornika u tekstu „Južnih vesti“, rekao je da ga niko iz „Srpskog 

telegrafa“ nije zvao za izjavu, da, koliko mu je poznato, nisu zvali ni koleginicu koja je takođe 



citirana u tekstu, dok je čak i netačno preneto ono što je rekao „Južnim vestima“. On je 

naglasio da su „Južne vesti“ temu obradile na najbolji i najpofesionalniji način i da su se 

zaista potrudili da dođu do svih relevantnih sagovornika, dok je „Srpski telegraf“ počinio 

tešku povredu Kodeksa. Vida Petrović Škero rekla je da u obrazloženju odluke Komisije treba 

da se istakne da „Srpski telegraf“ nije ni  odgovorio na žalbu,  što takođe govori o njihovoj 

profesionalnosti. Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da je prekršena tačka 1 

odeljka IX . 

2. Marko Vukobrat  je žalbu Savetu podneo zbog teksta u kojem se postavlja nekoliko pitanja 

koja se tiču njegovih primanja i načina zapošljavanja, kao i zbog toga što na tekst nije 

objavljen odgovor. Odgovor je objavljen u narednom broju, ali je podnosilac žalbe ostao pri 

tome da se Komisija izjasni o povredi Kodeksa. Tamara Skrozza je rekla da će u ovom slučaju 

biti uzdržana prilikom glasanja, jer smatra da je reč o zloupotrebi Saveta, koji ne sme da bude 

sredstvo rasprave između „Kikindskih“ i kikindskih naprednjaka i podsetila da je isti stav 

imala i kada su dva portala iz Čačka naizmenično podnosila žalbe jedan protiv drugog. 

Objasnila je da je na prethodnoj sednici glasala da su „Kikindske“ prekršile Kodeks, ali da se 

to sada nastavlja, te da veruje da se žalbe podnose sa idejom da se diskvalifikuju „Kikindske“ 

i da, zbog odluka Saveta za štampu da su kršile Kodeks, ne bi mogle da dobiju sredstva na 

projektnom sufinansiranju. Skrozza je rekla i da će ovoga puta glasati o žalbi koju je podneo 

Bodrožić na „Nove kikindske“, jer je prethodni put glasala o žalbi na „Kikindske“, ali da će, 

ukoliko i on nastavi da podnosi žalbe, ubuduće biti uzdržana i u tim slučajevima. Dodala je da 

sve ovo prevazilazi priču o Kodeksu i da mora da se uzme u obzir i kontekst. Vida Petrović 

Škero rekla je da je ceo tekst „Kikindskih“ postavljen kao otvoreno pitanje, odnosno poziv da 

se na ta pitanja odgovori, te da je podnosilac žalbe odgovorio kroz demanti. Navela je da 

novinar ima pravo da javnoj ličnosti postavi pitanja kako je dobio posao i koliku platu prima, 

kao i da to u tekstu nije navedeno kao konstatacija, nego kao pitanje. Višnja Aranđelović je, 

međutim, istakla da se duboko ne slaže sa ovim, dodajući da ne zna gde bi novinarstvo otišlo 

kad bi svi javno postavljali pitanja, umesto da pozovu sagovornike da ih to pitaju. Ljiljana 

Smajlović je Vidu Pertović Škero pitala da li bi imala isti stav i kada bi u TV dnevniku neko 

postavio pitanje da li je ona, recimo, pedofil, dok je Snežana Andrejević rekla da je u interesu 

javnosti da se novinari bave ovom temom, ali na takav način da poštuju Kodeks. Naglasila je 

da je suština kojim Komisija treba da se bavi u vezi sa ovom žalbom – da li je novinar pre 

objavljivanja teksta trebalo da preduzme određene korake ili ne. Podsetila je i da prethodne 

odluke Komisije idu u tom pravcu i da bi sada trebalo dobro objasniti zašto Komisija menja 

stav. Tamara Skrozza je navela da je sve to tačno, ali u idealnom svetu, a ne i u svetu u kojem 

funkcionišu „Kikindske“, koje samo čudom uopšte i opstaju. Bodrožić je, naglasila je, trebalo 

da ih zove pre objavljivanja teksta, ali u idealnom svetu u kojem lokalni funkcioneri 

odgovaraju na pitanja, ne krše zakon i ne diskriminišu medije. U ovom slučaju reč je o ratu do 

istrebljenja, a Savet se zloupotrebljava da bi donosio odluke da „Kikindske“ krše Kodeks, da 

bi ih tako diskreditovali. Ljiljana Smajlović je primetila da to lako može da se izbegne time 

što „Kikindske“ neće kršiti Kodeks i što će zvati za izjave ljude o kojima pišu. Po mišljenju 

Jelke Jovanović, Vukobratov odgovor na tekst u „Kikindskim“ je  nepristojan i uvredljiv,  a 

pitanja postavljena u tekstu nisu. Dodala je da bi bolje bilo da je Bodrožić poslao pitanja 

Vukobratu ili lokalnoj vlasti, sačekao odgovore, pa ako ih ne dobije, da objavi javno pitanja, 

te da je reč o graničnom slučaju, ali da, bez obzira što joj se ova forma ne sviđa, ipak misli da 

Kodeks nije prekršen. Jer, novinar ima pravo da postavlja pitanja koja su od javnog interesa. 

Višnja Aranđelović je rekla da novinar ima pravo i treba da postavlja pitanja, ali sagovorniku, 



i nikako u formi optužbe, te da slučaj nije graničan, već sasvim jasan. Ljiljana Smajlović je 

naglasila da je novinar dužan da pozove osobu o kojoj piše pre objavljivanja teksta i istakla da 

će posledica ovakve rasprave biti da  Komisija nije u stanju da donese odluku o očiglednom 

prekršaju Kodeksa. Komsija je, po okončanju diskusije, jednoglasno odlučila da nije 

prekršena tačka 6 odeljka IV, koja se odnosi na objavljivanje odgovora. Nije, međutim, uspela 

da usaglasi odluku o tome da li su prekršene tačke 1,2,3,4 i 5 odeljka I i tačka 1 odeljka V, jer 

su „za“ glasala četiri člana Komsije, šest je bilo „protiv“, a jedan „uzdržan“, pa nije bilo 

potrebne većine od osam glasova.  

3. Vuk Jeremić obratio se Savetu za štampu zbog teksta kojim mu je, kako je navedeno, 

povređena čast i narušen ugled time što su objavljene „neistine, nepotpune i uvredljive 

informacije“. Snežana Andrejević istakla je da je ovaj slučaj sličan prethodnom, jer se u 

tekstu postavljaju pitanja o onome šta se navodno dogodilo, a da se, kada je reč o kršenju 

pretpostavke nevinosti praksa Evropskog suda za ljudska prava dosta promenila“ i da su 

standardi „pooštreni do krajnjih granica“. Dodala je i da je dosta čudno da „Kurir“ nije uopšte 

pozvao Jeremića da odgovori na tvrdnje koje iznose u tekstu. Zorica Višnjić je rekla da se 

tekst bavi isključivo pretpostavkama i nagađanjima, kao i da je veoma upitno koliko je 

kredibilan izvor koji ne zna tačno o koliko novca je reč, nego navodi više stotina hiljada evra, 

kao i da li je reč o poklonu ili pozajmici. Jelka Jovanović  je rekla je da je tekst „čist spin“, 

napisan na osnovu pretpostavki, dok je Tamara Skrozza rekla da ne misli da je prekršena 

tačka 1 odeljka I, jer Komisija ne može da utvrdi da li je to što piše tačno ili nije, već samo da 

nisu poštovana profesionalna pravila. Članovi Komisije su se saglasili i da Jeremiću ni na koji 

način nije povređena privatnost. Komisija je potom jednoglasno odlučila da su prekršene 

tačke 2,3,4 i 5 odeljka I tačka 3 odeljka IV, kao i tačke 1 i 2 odeljka V. 

4. Željko Bodrožić podneo je žalbu zbog dva teksta u kojima se prenose saopštenja lokalnog 

odbora SNS u Kikindi, odnosno UO OFK „Kikinda 1909“, a koja sadrže „uvredljive 

kvalifikacije i neistine“. Zlatko Čobović je rekao da su mediji odgovorni za sve što objavljuju, 

te da mogu da prenose u celosti i stranačka saopštenja, ali da time rizikuju da prekrše Kodeks 

ako ta saopštenja sadrže neosnovane optužbe, klevete ili uvrede. On je prokomentarisao i 

tvrdnju redakcije „Novih kikindskih novina“ da je Bodoržić mogao da pošalje demanti, 

rekavši da to nije obaveza nego pravo koje osoba o kojoj se piše može, ali i ne mora da 

iskoristi. Ljiljana Smajlović je istakla da nije sve tako jednostavno i da je nekada saopštenje 

vest koju redakcija treba da objavi, ali da redakcija ima i načina da se od toga ogradi, da kaže, 

recimo, da su „u saopštenju iznete nepotkrepljene optužbe, za koje nisu ponuđeni nikakvi 

dokazi“. Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 4 i 5 odeljka I tačka 3 odeljka 

IV i tačka 1 odeljka VII. 

5. Zlatko Čobović podneo je žalbu  jer je „Informer“, u osnovnom izdanju,  objavio naslov da 

su se Alaksandar Vučić i Angela Merkel sastali u Vašingtonu i šta je on njoj tom prilikom 

rekao, iako je sastanak održan dan nakon objavljivanja teksta. Zlatko Čobović je bio izuzet iz 

rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi. Višnja Aranđelović je naglasila da ne smatra da je u 

pitanju lažna vest, već da je „Informer“ slepo verovao izvoru i unapred pripremio vest, ne 

proverivši da li je sastanak održan kako je bilo najavljeno. Dodala je da veruje da nije 

postojala namera da se čitaoci obmanu. Vida Petrović Škero je istakla je vest netačna, kao i da 

nije sigurna da nije bilo namere. Jer, da je tako, redakcija bi napisala da je pogrešila i izvinila 

se čitaocima zbog toga. Da su to uradili, ovo bi bila samo greška, ovako je netačna vest. 

Ljiljana Smajlović se saglasila sa tim da način na koji redakcija ispravlja grešku pokazuje 

nameru, odnosno koliko je taj medij profesionalan. Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno 

odlučila da su prekršene tačka 1 odeljka I i tačke 1 i 2 odeljka V Kodeksa novinara. 



Sednica je završena u 19.35 sati. 

 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

Gordana Novaković         Višnja Aranđelović 


