
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.95 
28.11.2019. 
Beograd 

ZAPISNIK 

 

Sa 94. sednice Komisije za žalbe, održane 28.11.2019. godine, sa početkom u 18 sati, u Pres 
centru Udruženja novinara Srbije 

Prisutni svi članovi Komisije: Višnja Aranđelović, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ljiljana 
Smajlović, Dragan Đorđević, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Vera Didanović, Vida Petrović 
Škero, Snežana Andrejević i Filip Švarm 

Ostali prisutni: Jovana Pešić iz Udruženja novinara Srbije, Emil Holcer, projekt menadžer 
Saveta za štampu i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

(Snimak sednice može se videti na na našem youtube kanalu Savet za štampu) 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe „Južnih vesti“ na tekst objavljen na Gradskom portalu 018 
2.Razmatranje žalbe Duška Nedinića na tekstove objavljene na portalu „Tpknews“ 
3.Razmatranje žalbe Ivana Radovanovića zbog odgovora u listu „Danas“ 
 
Članovi Komisije su na početku sednice obavešteni da je Asocijacija medija odlučila da na 
ovoj sednici Vera Didanović i Filip Švarm zamene članove Komisije Jelku Jovanović i 
Bojana Cvejića, koji rade u listu „Danas“ i ne bi mogli da odlučuju o toj žalbi. 
 

1.Gordana Bjeletić, glavna i odgovorna urednica “Južnih vesti” podnela je žalbu jer je, kako 
je navela,“Gradski portal 018” objavio komentar u okviru kojeg je prepisana vest objavljena 
na “Južnim vestima” dan ranije, a bez navođenja izvora. U toku rasprave, Zorica Višnjić je 
ukazala da je vest prepisana sa portala „Južne vesti“ od reči do reči, sa čime se saglasio i 
Zlatko Čobović, koji je rekao i da u tekstu piše kako prenose „pojedini mediji“, ali da bi bilo 
fer da se navede koji su to mediji i da je trebalo da navedu to. On je objasnio da član 43 
Zakona o atorskim i srodnim pravima dozovoljava korišćenje vesti, bez traženja dozvole, 
ukoliko je reč o tekućem događaju, što ovde nije slučaj. Dodao je i da „Južne vesti“ imaju 
pravila za preuzimanje infomacija sa tog sajta, u kojima jasno piše da za svaki sadržaj koji se 
preuzima mora da bude naznačeno da je preuzet sa „Južnih vesti“, tako da Gradski portal 018 
nije ni to uvažio. Zbog svega toga, smatra da je prekršena tačka 2 Poglavlja Poštovanje 
autorstva. Višnja Aranđelović je prokomentarisala da bi volela da je Čobović bio tako strog i 

https://www.youtube.com/watch?v=gFvjifgn-lo&feature=youtu.be


kada se odlučivalo o žalbi „Nedeljnika“ na Tanjug, kada je rekao da nije bilo prekršaja 
Kodeksa, na šta je on odgovorio da su slučajevi različiti, i da on može, ukoliko ostali članovi 
Komisije žele i imaju stprljenja da uporedi sve prethodne slučajeve da se jasno vidi kako se 
izjašnjavao. Ljiljana Smajlović je rekla je da se smatra dobrom novinarskom praksom na 
zapadu da se navede ko je prvi objavio informaciju, te da bi volela da to bude i standard 
Komisije za žalbe, ali da joj se čini da Komisija nije do sada odlučivala tako. Dodala je da 
treba da postoji praksa Komisije, što, naravno, ne znači da ta praksa ne može i da se promeni, 
ali da treba da se objasni zašto se ta praksa menja. Vlado Mareš je ocenio da u sva tri slučaja 
koja su na ovoj sednici pred Komisijom postoji isti problem - pokušaj da se zastraše oni koji 
pišu i da im se zatvore usta, odnosno da je reč o maniru – nemoj da pišeš ono što vidiš, nego 
ono što ti ja kažem da pišeš. Rekao je da Kodeks u ovom slučaju jeste prekršen, dok je Filip 
Švarm naveo da misli da je Kodeks prekršen zato što je reč o komentaru u kome ne može da 
stoji „pojedini mediji“, jer se odnosi na konkretan tekst. Tamara Skrozza je takođe rekla da je 
izvor morao da se navede, čak i da se stavi link, jer moraju da postoje standardi kad je u 
pitanju preuzimanje sadržaja drugih medija. Vida Petrović Škero je naglasila da je Kodeks 
prekršen u delu komentara u kojem je preneta vest, koja je prepisana od reči do reči. Snežana 
Andrejević je, međutim, rekla da ima problem da se saglasi sa time da je Kodeks prekršen jer 
je reč o sadržaju koji je emitovan uživo na Fejsbuku, pa je možda svako mogao da to vidi i 
opiše na isti način, te da je u takvom slučaju teško pretendovati na kompletno autorstvo. Rekla 
je i da je za to da se autorska prava štite i u graničnim slučajevima, kao i da neće glasati protiv 
većinskog stava, ali da ne zna koliko je ovo dobar primer za postavljanje standarda. Dragan 
Đorđević je istakao je da ovaj slučaj ima drugačiju konotaciju, ako se uzme u obzir da je 
vlasnik portala i urednik član odbora za medije SNS-a u Nišu, te da nije siguran koji je motiv 
za objavljivanje komentara. Ukazao je i na to da je Komisija već više puta utvrdila da je 
„Gradski portal 018“ kršio autorska prava, a da oni nisu ni odgovarali na žalbe. Na ovo je 
reagovala Snežana Andrejević, apelujući na sve članove Komisije da se drže načela 
nepristrasnosti i da se predmeti ne smeju posmatrati na osnovu toga ko je u kojoj stranci. 
Naglasila je da Komisija treba da utvrdi da li je prekršen Kodeks i kakva je praksa Saveta i u 
tom kontekstu je potpuno suvišna informacija o stranačkoj pripadnosti bilo koga i zato ne želi 
ni da zna tako nešto. Rekla je da nikada nije, niti će, učestvovati u tako polarizovanim telima 
gde se odlučuje u zavisnosti od toga ko pripada kojoj političkoj opciji. Ljiljana Smajlović je 
podržala ovakav stav, rekavši da članovi Komisije treba da se uzdržavaju od svega što bi 
„nekome sa strane“ moglo da deluje pristrasno. Dragan Đorđević je odgovorio da je samo 
želeo da pruži dodatnu informaciju, jer u Kodeksu piše da je novinarstvo nespojivo sa 
članstvom u partiji. Vlado Mareš je rekao da on nije za to da Komisija samo utvrđuje 
principe, već da svaka žalba mora posebno da se posmatra, ako je moguće, sa što više znanja, 
i da se uvek mora uzeti u obzir i kontekst, a ne da se ignoriše činjenica da živimo u „žestoko 
polarizovanom društvu“, „na nas koji silno želimo da novinari budu slobodni i nezavisni“ i 
one koji ne dozvoljavaju slobodno novinarstvo. Nakon rasprave, Komisija je sa osam glasova 
„za“, dva „protiv“ i jednim „uzdržanim“ odlučila da je prekršena tačka 2 odeljka IX. 

2. Duško Nedinić, predsednik Opštine Petrovac na Mlavi uputio je žalbu Savetu zbog pet 
tekstova, odnosno zbog toga što, kako je naveo, portal „Tpknews“ vodi medijsku hajku protiv 
njega, njegovih saradnika i porodice, iznoseći laži, dovodeći u zabludu građane i šireći paniku 
da je most u centru Petrovca koji se rekonstruiše, „popucao“ i „utonuo“. Tamara Skrozza je 
rekla da je Kodeks prekršen u dva teksta, jer bez obzira što je tema važna, ne može se o tome 
izveštavati suprotno Kodeksu. Dodala je i da ima razumevanja za probleme koje redakcija 



ima u komunikaciji sa opštinskom vlašću, ali da se svejedno na može pisati na takav način. 
Sličnog mišljenja bio je i Filip Švarm, koji je rekao da se stanovišta Kodeksa ta dva teksta ne 
mogu braniti, bez obzira na to sa čim se portal suočava. Vlado Mareš je naveo da ne može da 
se saglasi sa ovim, jer postoji javni interes da se piše o toj temi, te da je, istina, bilo nekih 
ružnih reči u komunikaciji sa opštinom, koje se nama ne sviđaju, ali to naše „nesviđanje“ ne 
bi smelo da utiče na odluku. Vera Didanović je rekla da je tema od velikog javnog interesa, ali 
da je utoliko gore što je ovako obrađena, jer je time devalvirana. Zlatko Čobović je takođe 
ocenio da tema jeste od javnog interesa, ali da nije od javnog interesa da se u naslov stavi 
„fašisti“, „budale“ i sl. i dodao da je i iz odgovora redakcije jasno da su i oni svesna da tako 
ne treba da se radi. Po završetku diskusije, Komsija je sa deset glasova „za“ i jednim „protiv“ 
odlučila da je tekstom“Prepliće jezikom: Kako su Nedinić i njegove fašističke budale 
nasamarili građane Petrovca” prekršena je tačka tačka 6 Odeljka IV,  a tekstom “Utonuo 6 
centimetara: Odloženo otvaranje mosta ‘Gospodar Veliki’ u Petrovcu na Mlavi tačka 4 
Odeljka I i tačka 1 Odeljka V. Komisija je jednoglasno odlučila da u ostala tri teksta nije bilo 
prekršaja Kodeksa. 

3. Ivan Radovanović podneo je žalbu Savetu za štampu zbog toga što mu je, kako je naveo, 
uskraćeno pravo na odgovor, odnosno jer je objavljena samo petina tog odgovora, a uz potpis 
je dodato da je kolumnista’Informera’. U toku rasprave, Tamara Skrozza je rekla je ne vidi 
razlog zašto nije objavljen ceo Radovanovićev odgovor, jer nije bio ni predugačak, niti išta 
grublji ni od inicijalnog teksta, ni od ranijih Radovanovićevih reagovanja. Dodala je da ju je 
novinarski iznerviralo to što su izvukli i objavili samo rečenicu iz odgovora, čime je cela stvar 
potpuno obesmišljena. Vlado Mareš se nije saglasio sa tim da je Kodeks prekršen, 
nagalašavajući da članovi Komisije za žalbe često pozivaju na „čvršći izbor urednika“, na 
jaču moderaciju, odnosno na to da više paze šta objavljuju, pa je ovo dobar primer postupanja 
urednika sa dužnom novinarskom pažnjom. Istakao je da je Radovanović deo „tajne družine 
predsednika države, koju vodi Beba Popović, a koja hoće da kroji medije i novinarstvo“, a 
koju Lekić pokušava da  demaskira, da je reč o službenku predsednika države, koji 
povremeno zbaci službenički mantil, obuče novinarsko odelo i objavljuje nešto po 
„informerima i aloima, itd.“. Dodao je i da je urednik ispravno objavio samo onaj deo 
odgovora koji se odnosi na tekst Slaviše Lekića. Po mišljenju Vide Petrović Škero, međutim, 
to što je „Danas“ objavio nije odgovor, nego simuliranje odgovora. Ako hoćemo da razvijemo 
polemiku, onda treba objaviti odgovor barem u dovoljnoj meri da to izazove polemiku, jer 
ako „objavim samo rečenicu i to po mom izboru, onda nema polemike“. Nekorektnim je 
ocenila i to što je Radovanović potpisan onako kako se sam nije potpisao i dodala da se i time 
samo jednoj strani daje mogućnost da polemiše, a drugoj ne. Filip Švarm je takođe smatrao da 
je Kodeks prekršen, istakavši da je jedna od važnih stvari za novinarsku slobodu da svako ima 
pravo da odgovori, bez obzira da li će se taj odgovor svideti redakciji ili neće. Rekao je da je 
pravo na odgovor „svetinja“ i da ni novinari nisu bezgrešni, ali da bi mogli da kritikuju, da 
rade u javnom interesu, iznose stavove, moraju da budu spremni da uđu  u polemiku i da 
objave mišljenja s kojim se ne slažu i to cena posla. Dodao je i da ne vidi zašto je 
Radovanovićev odgovor trebalo da se skrati tako da se obesmisli. Zlatko Čobović je, nasuprot 
ovome, rekao da misli da to što je Radovanović poslao nije pravi odgovor i da ga nije ni 
trebalo tako objaviti, jer je reč o mišljenju i mogao je biti objavljen kao lični stav. On je 
objasnio da je, po Zakonu o javnom informisanju i medijima, tačnije članu 83, urednik dužan 
da objavi odgovor osim u slučajevima ako postoje razlozi da to ne učini. Ti razlozi su 
navedeni u članu 97 i to su, između ostalog, ako se ne odnosi na informaciju na koju 



podnosilac tvrdi da odgovora, ako ne sadrži tvrdnju o činjenicama već mišljenje ili ako se ne 
osporava istinitost,  potpunost ili tačnost. Ovo što je „Danas“ objavio od Radovanovićevog 
demantija jedino je što se može dovesti u vezu sa dve rečenice u tekstu Slaviše Lekića u 
kojima je on pomenut. Rekao je i da se ne može smatrati preinačenjem odgovora to što je 
Radovanović potpisan kao kolumnista „Informera“, jer on to jeste i ne treba da ga bude 
sramota zbog toga. Vera Didanović je istakla  da član 97 Zakonu o javnom informisanju i 
medijima kaže da se odgovor objavljuje bez izmena, izostavljanja i dopuna, kao i da je kratak 
Radovanovićev odgovor mogao biti objavljen, a ako nisu želeli da ga objave, mogli su da mu 
ga vrate i da kažu da ga neće objaviti jer ne ispunjava uslove za to. Svođenje relativno kratkog 
teksta na dve rečenice, jeste, rekla je,  kršenje Kodeksa, što, inače, nije karakteristično za 
„Danas“. Ljiljana Smajlović je rekla da ne misli da ovo nije karakteristično za „Danas“, jer joj 
se čini da su oni dosta liberalni u objavljivanju uvreda na račun drugih ljudi, a kad treba da se 
objavi odgovor, onda kažu da ne dozvoljavaju da se vređaju njihovi autori. Ona je upitala 
Zlatka Čobovića da li bi kao sudski veštak ovo isto rekao na sudu i da li bi on odbio da objavi 
odgovor i rekla da joj se čini da se neki članovi Komisije opredeljuju na osnovu kriterijuma 
koji nisu novinarski. Čobović je rekao da ne zna šta bi on uradio, verovatno bi mu vratio 
odgovor i rekao da napiše ponovo, ali da je to sad „šta bi bilo, kad bi bilo“, kao i da je on 
pogrešna adresa za pitanje zašto je „Danas“ objavio samo jednu rečenicu, jer to ne zna. On 
veruje da odgovor ne ispunjava zakonske uslove da bude objavljen. Čobović je rekao da Ivan 
Radovanović ima pravo da odgovori na ono što se odnosi na njega - na dva navoda u kojima 
je on pomenut. Ovakav odgovor, kakav je dao, ne može se smatrati odgovorom. On u 
odgovoru nigde ne pominje navode koji se odnose na njega, a odgovara na prozivke na svoj 
račun. To može da bude lični stav, mišljenje i da tako bude i objavljeno, da to bude 
polemika.Ljiljana Smajlović je ocenila da pristojan urednik ne bi objavo tekst u kojem nekoga 
optužuju da je nekome napisao knjigu, dakle iznosi teške optužbe bez trunke dokaza, a da se 
onda poziva na to da po zakonu ne može da objavi odgovor. Jer, šta je onda sa onim pošteno i 
pravično iz loga Saveta za štampu? Rekla je i da Komisija treba da se bavi time šta je posao 
urednika, odnosno kakav je urednički postupak, a ne kakav je Ivan Radovanović, kome mora 
biti omogućeno da odgovori „sve i da je najgori na svetu“. Po mišljenju Višnje Aranđelović, 
odgovor Radovanovića mogao da se objavi, podsetivši i da je „Danas“ objavjivao i mnogo 
nepristojnije tekstove, recimo Lekićeve ili Basarine. Rekla je i da je promena potpisa Ivana 
Radovanović takođe veoma loša, ne zato što smatra da je sramota biti kolumnista 
„Informera“, nego zato što nije u redu da se uz nečiji potpis bilo šta dodaje. Po okončanju 
rasprave, Komisija je sa devet glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila da je „Danas“ prekršio 
tačku 6 Odeljka IV. 

Sednica je završena u 19.15 sati. 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

Gordana Novaković         Višnja Aranđelović 


