
 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Višnja Aranđelović, Zlatko 
Čobović, Ljiljana Smajlović, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Snežana Andrejević, Vida 
Petrović Škero, Vera Didanović, Zorica Višnjić, Dragan Đorđević i Filip Švarm, na sednici 
održanoj 26.12.2019. godine, većinom glasova donosi  

 
ODLUKU 

Tekstom “Srbija ne veruje RTS-u”, objavljenim 9. novembra 2019.godine, u onlajn izdanju, 
dnevni list “Danas” nije prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije.  

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 
dostupna javnosti. 

 
OBRAZLOŽENJE 

Dragan Bujošević, direktor Javne medijske ustanove Radio-televizija Srbije, podneo je 
žalbu, verujući, između ostalog, da naslov ne odgovara navodima iz teksta. Reč je o tekstu 
u kojem se iznose podaci iz istraživanja fondacije Konrad Adenauer, po kojem 67 odsto 
ispitanika malo ili ni malo veruje RTS-u. Kako je navedeno u žalbi, čak 81 odsto građana 
nema poverenja u privatne televizije, dok se u tekstu uopšte ne navodi da štampanim 
medijima veruje samo 20 odsto ispitanika, a portalima 23 odsto. U žalbi se dodaje da se u 
tekstu ne navodi broj ispitanika, kada je ispitivanje sprovedeno, ko je naručilac istraživanja 
i koja su  pitanja koja su postavljena ispitanicima. Podnosilac žalbe isitiče i da “ovakav 
tendenciozan i neprofesionalan tekst predstavlja najveći problem srpskog novinarstva, jer 
se autor ne pridržava pravila i osnovnih standarda profesije, koji nalažu objektivnost i 
istinitost izveštavanja, izveštavanje koje ne sme da izmeni činjenice, kontekst u kojem su 
upotrebljene, niti smisao. Objavljivanjem ovakvih činjenica i dovođenjem u vezu sa 
naslovom teksta, izvrgava se ruglu osnovni postulat i cilj novinarske profesije, a to je 
objektivno izveštavanje i informisanje javnosti”. 

U odgovoru na žalbu Bojan Cvejić, glavni i odgovorni urednik portala „Danas“ navodi da 
se tekst u najvećem delu odnosi na poverenje u javni servis, zato što postoji veći javni 
interes za to pitanje, nego da li publika u Srbiji veruje privatnim medijima. Istakao je da je 
RTS donekle u pravu kad je naslov u pitanju i da je mogao da glasi , recimo,“Dve trećine 
građana ne veruje RTS-u”, odnosno da naslov jeste malo preuveličan, ali nikako nije 
netačan.”Nismo imali nameru da diskreditujemo rad javnog servisa, jer i mi javni servis 
plaćamo, želimo da on bude bolji i da ispunjava ulogu“, naglasio je Cvejić i dodao da tekst 
nije neprofesionalan, već „jednostavan izveštaj“, „potpuno zanatski obrađen“. Cvejić je u 
odgovoru istakao i da je RTS, posle objavljivanja spornog teksta, poslao medijima 
reagovanje na taj tekst, koje je, iako nije poslato kao odgovor redakciji lista “Danas”, 
objavljeno na prvoj strani portala i na naslovnoj strani štampanog izdanja. Naveo je i da je 
naslov RTS- ovog reagovanja bio “Srbija ne veruje ‘Danasu’”, čime se, „prema kriterijumu 

http://www.savetzastampu.rs/


 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

žalioca, nedosmisleno krši Kodeks, između ostalog i zato što ispitanicima nije ni 
postavljeno pitanje koliko veruju listu ’Danas’, već koliko veruju štampanim medijima 
generalno“. 

Većina članova Komisije zaključila je da naslov jeste u izvesnoj meri iskonsturisan, kao i 
da u samom tekstu ima propusta u vezi sa izborom rezultata istraživanja koji su objavljeni, 
ali da greške nisu takve da bi se moglo tvrditi da je reč o kršenju Kodeksa novinara Srbije. 
Komisija je ocenila da naslov, iako ne najbolji, ipak nije netačan, odnosno da se može i na 
ovakav način interpretirati podatak da 67 odsto građana nema poverenja u javni servis, dok 
se odmah u podnaslovu ističe i da privatnim televizijama ne veruje još veći procenat ljudi. 
Takođe, “Danas” je objavio reagovanje RTS, čime su čitaoci upoznati sa zamerkama 
javnog servisa na tekst.   

Kad je reč o tome da nisu navedeni svi podaci u vezi sa istraživanjem (naručilac, uzorak, 
koja pitanja su postavljena ispitanicima, kada je sprovedeno istraživanje), u Kodeksu 
novinara Srbije to nije norma, već preporuka, pa ne može biti prekršaj ako medij ne 
primeni preporuku, datu u smernicama Kodeksa.  

Dva člana Komisije smatrala su da Kodeks jeste prekršen jer naslov navodi čitaoce na 
pogrešan zaključak  - da se najmanje veruje RTS-u, a zapravo se javnom servisu veruje 
mnogo više nego ostalim medijima u Srbiji, kao i više nego ostalim javnim servisima u 
regionu. 

Zbog svega toga je „za“ odluku da nisu prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na 
istinitost izveštavanja, odnosno obavezu medija da prave jasnu razliku između činjenica koje 
prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja, glasalo devet članova Komisije, dok su dva 
člana bila „protiv“.  

Odluka da Kodeks nije prekršen u delu koji se odnosi na nazavisnost od pritisaka, na šta se 
podnosilac žalbe takođe žalio, doneta je jednoglasno.  

  

Beograd, 26.12.2019.        Predsedavajuća  

          Višnja Aranđelović
     


