SAVET ZA STAMPU
Komisija za Zalbe

Br.96
26.12.2019.
Beograd

ZAPISNIK

Sa 95. sednice Komisije za zalbe, odrzane 26.12.2019. godine, sa pocetkom u 18 sati, u
prostorijama Saveta za Stampu

Prisutni svi ¢lanovi Komisije: ViSnja Arandelovi¢, Tamara Skrozza, Vlado Mares, Ljiljana
Smajlovi¢, Dragan Pordevi¢, Zlatko Cobovié, Zorica Visnji¢, Vera Didanovi¢, Vida Petrovi¢
Skero, Snezana Andrejevi¢ i Filip Svarm

Ostali prisutni: Jovana Pesi¢ iz Udruzenja novinara Srbije, Bojan Cveji¢, urednik onlajn izdanja
lista ,,Danas* i Gordana Novakovi¢, generalna sekretarka Saveta za Stampu

Dnevni red:

1.Razmatranje zalbe Radiotelevizije Srbije na na tekst objavljen u onlajn izdanju lista
,,Danas‘

2.Razmatranje Zalbe Tijane Mandi¢ na tekst objavljen u dnevnom listu ,,Alo*
3.Razmatranje prve zalbe Adama Santovca na tekst objavljen na portalu ,,Pressonlione.rs*
4.Razmatranje druge zalbe Adama Santovca na tekst objavljen na portalu ,,Pressonlione.rs

Na pocetku sednice ¢lanovi Komisije su obavesteni da je Asocijacija medija odlucila da na
ovoj sednici Vera Didanovi¢ i Filip Svarm zamene ¢lanove Komisije Jelku Jovanovic i
Bojana Cvejica, koji rade u listu ,,Danas® i ne bi mogli da odlucuju o toj zalbi.

1.Generalni direktor RTS-a Dragan Bujosevi¢ zalio se na tekst u kojem su, po njemu, netacno
interpretirani rezultati istrazivanja fondacije Konrad Adenauer o poverenju gradana u medije i
to tako da je navedeno da ,,Srbija ne veruje RTS-u*, iako je poverenje u sve druge medije
znatno manje. U toku rasprave, Tamara Skroza rekla je da naslov jeste ,,pomalo
iskonstruisan®, ali ne u toj meri da bi moglo da se kaze da ne odgovara sadrzaju teksta. Navela
je da naslov nije ,,skandalozan* da bi moglo da se kaze da je prekrSen Kodeks i dodala da je
legitiman kada se uzmu u obzir rezultati istrazivanja. Vida Petovi¢ Skero je bila sli¢nog
misljenja, posebno ukazavsi na to da je ,,Danas* objavio odgovor RTS-a, koji su videli u
drugim medijima, iako ga nisu dobili od RTS-a. Povodom navoda u zalbi zasto se u naslovu
nije istaklo da je veée nepoverenje u druge medije nego u RTS, rekla je da javni servis ima



veci znacaj za gradane od ostalih medija, kao 1 da su drugom tekstu objavljeni podaci i o
ostalim javnim servisima iz regiona, $to je, takode, bila zamerka podnosioca Zalbe. Nasuprot
tome, Ljiljana Smajlovi¢ je ocenila je da je naslov maliciozan i da je re¢ o tipiénom primeru
naslova koji navodi ¢itaoce na pogreSan zakljucak, jer zapravo gradani viSe veruju RTS-u
nego bilo kojoj drugoj televiziji. Istakla je da bi tekstu jednako odgovarao i naslov "Srbija
najvise veruje RTS-u" ili "Srbija veruje RTS-u viSe nego drugim televizijama", iz Cega
proizilazi da se redakcija odlugila za maliciozan naslov. Vida Petrovié¢ Skero je, medutim,
rekla da je njoj ubedljivo objaSnjenje iz odgovora urednika na Zzalbu — da se ceo tekst bavi
javnim servisom jer je to najznacajniji medij, a da, ako 67 odsto gradana kaze da nema
poverenja u RTS, moze se re¢i da im ,,Srbija ne veruje®, bez obzira $to ne veruje ni ostalima.
Dodala je da nisu napisali da je ,,RTS najgori®. Ljiljana Smajlovi¢ je rekla da bi bilo tacno da
je pisalo da najviSe gradana veruje RTS-u, dok je Tamara Skrozza dodala da je Cest slucaj sa
istrazivanjima da se rezultati razlicito predstavljaju u razli¢itim medijima. SneZana Andrejevi¢
rekla je da nije bilo razloga da se u naslovu i u tekstu ,,apostrofira® RTS, te da celokupan
tekst, a ne samo naslov, nije najkorektnije napisan, ali je dodala i da je sve to ,,benigno*.
Zlatko Cobovi¢ je istakao da Kodeks nije prekr$en i da je naslov mogao da bude drugadiji, ali
da ovakav kakav je odrzava sustinu teksta i nije s njom u suprotnosti.Naglasio je i da se RTS
u zalbi poziva na postovanje kriterijuma koji nisu obavezujuci, ve¢ pozeljni, kad je re¢ o
podacima o broju ispitanika, naruciocu istrazivanja, vremenu istrazivanja i pitanjima
postavljenim ispitanicima, a da ih sam ne primenjuje kada objavljuje ankete. Kao primere
naveo je dva priloga objavljena u centralnom Dnevniku RTS 9.12.2019. godine o
istrazivanjima o korupciji 1 o poStovanju ljudskih prava. Govoreci o pojedinacnim navodima u
zalbi, dodao je: da objavljivanje procenata o politickom uticaju na drzavne TV u zemljama u
okruzenju nije od uticaja jer ne bi promenilo utvrdeni procenat politickog uticaja na RTS u
Srbiji, da je neprimereno uporedivati pisane 1 elektronske medije jer nisu isti, kao 1 da
objavljvanje rezultata istrazivanja ne predstavlja naruSavanje ugleda RTS, kao Sto se tvrdi u
zalbi, ve¢ je re€ o objavljivanju ¢injenica koje su utvrdene u istrazivanju, ali ne odgovaraju
podnosiocu zalbe. Nakon diskusije, Komsija je sa devet glasova ,,za* i dva ,,protiv* odlucila
da nisu prekrSene tacke 112 Odeljeka I Kodeksa, dok je odluka da nije prekrSena tacka 2
Odeljka II doneta jednoglasno.

2. Profesorka Tijana Mandi¢ podnela je zalbu Savetu za Stampu zbog teksta na portalu lista
,»Alo*“ u kojem se funkcionerka Saveza za Srbiju Ana Stevanovi¢ optuzuje za ,,sumnjiv‘
doktorat, dok se profesorka Mandi¢, koja joj je bila mentorka, sumnji¢i da je za to nagradena
pozicijom u istoj partiji. Ljiljana Smajlovi¢ je rekla, u toku rasprave, da je ovo drastican slucaj
krSenja Kodeksa i da Savet za Stampu i postoji zbog zbog zastite ovakvih pojedinaca, koji
nemaju nikakvu druptveni mo¢, niti bilo kakvu podrSku, npr. stranacku. Profesorka Tijana
Madnic¢ je, kako je istakla, kolateralna Steta, jer se tekst zapravo bavi Anom Stevanovi¢. Onim
Sto je objavljeno joj je uniSten Zivot, a da je niko iz redakcije nije ni pozvao da je bilo §ta pita.
Sa ovim se saglasio i Zlatko Cobovi¢, dok je Vida Petrovi¢ Skero dodala da bi u odluci
trebalo navesti sve $to je objavljeno, a nije istina — recimo da stranka nije ni postojala u vreme
kada je Ana Stevanovi¢ doktorirala, da Tijana Mandi¢ nije u predsedniStvu Dilasove stranke
itd. Po zavrSetku rasprave, jednoglasno je doneta odluka da je ,,Alo* prekrsio tacke 1, 2,415
Odeljka I, tacku 1 Odeljka V i tacku 1 Odeljka VII Kodeksa.

3. Clanovi Komisije vodili su objedinjenu raspravu o dva teksta na koja se novinar televizije
N1 Adam Santovac Zalio, jer je sadrzaj veoma slican — oba teksta odnose se na njegov
dokumentarni film ,,Mega diplomac* i, po tvrdnjama podnosioca zalbe, sadrZe niz uvreda na
njegov racun, kojima su mu povredeni Cast, ugled 1 dostojanstvo. Nakon krace diskusije, u



kojoj je, izmedu ostalog, primeceno i1 da su u spornim tekstovima izre¢ene brojne uvrede i na
racun drugih ljudi, a ne samo podnosioca zalbe, ¢lanovi Komisije za Zalbe jednoglasno su
odlucili da su u oba teksta prekrSene tacke 2 1 5 Odeljka I, tacka 2 Odeljka II, tacke 1 1 6
Odeljka IV, tacka 1 Odeljka V 1itacka 1 Odeljka VII Kodeksa novinara Srbije.

Sednica je zavrSena u 18.45 sati.

Zapisnik vodila Predsedavajuca

Gordana Novakovi¢ Visnja Arandelovié¢



