
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.96 
26.12.2019. 
Beograd 

ZAPISNIK 

 

Sa 95. sednice Komisije za žalbe, održane 26.12.2019. godine, sa početkom u 18 sati, u 
prostorijama Saveta za štampu 

Prisutni svi članovi Komisije: Višnja Aranđelović, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ljiljana 
Smajlović, Dragan Đorđević, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Vera Didanović, Vida Petrović 
Škero, Snežana Andrejević i Filip Švarm 

Ostali prisutni: Jovana Pešić iz Udruženja novinara Srbije, Bojan Cvejić, urednik onlajn izdanja 
lista „Danas“ i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe Radiotelevizije Srbije na na tekst objavljen u onlajn izdanju lista 
„Danas“ 
2.Razmatranje žalbe Tijane Mandić na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 
3.Razmatranje prve žalbe Adama Santovca na tekst objavljen na portalu „Pressonlione.rs“ 
4.Razmatranje druge žalbe Adama Santovca na tekst objavljen na portalu „Pressonlione.rs“ 

 

Na početku sednice članovi Komisije su obavešteni da je Asocijacija medija odlučila da na 
ovoj sednici Vera Didanović i Filip Švarm zamene članove Komisije Jelku Jovanović i 
Bojana Cvejića, koji rade u listu „Danas“ i ne bi mogli da odlučuju o toj žalbi. 

1.Generalni direktor RTS-a Dragan Bujošević žalio se na tekst u kojem su, po njemu, netačno 
interpretirani rezultati istraživanja fondacije Konrad Adenauer o poverenju građana u medije i 
to tako da je navedeno da „Srbija ne veruje RTS-u“, iako je poverenje u sve druge medije 
znatno manje. U toku rasprave, Tamara Skroza rekla je da naslov jeste „pomalo 
iskonstruisan“, ali ne u toj meri da bi moglo da se kaže da ne odgovara sadržaju teksta. Navela 
je da naslov nije „skandalozan“ da bi moglo da se kaže da je prekršen Kodeks i dodala da je 
legitiman kada se uzmu u obzir rezultati istraživanja. Vida Petović Škero je bila sličnog 
mišljenja, posebno ukazavši na to da je „Danas“ objavio odgovor RTS-a, koji su videli u 
drugim medijima, iako ga nisu dobili od RTS-a. Povodom navoda u žalbi zašto se u naslovu 
nije istaklo da je veće nepoverenje u druge medije nego u RTS, rekla je da javni servis ima 



veći značaj za građane od ostalih medija, kao i da su drugom tekstu objavljeni podaci i o 
ostalim javnim servisima iz regiona, što je, takođe, bila zamerka podnosioca žalbe. Nasuprot 
tome, Ljiljana Smajlović je ocenila je da je naslov maliciozan i da je reč o tipičnom primeru 
naslova koji navodi čitaoce na pogrešan zaključak, jer zapravo građani više veruju RTS-u 
nego bilo kojoj drugoj televiziji. Istakla je da bi tekstu jednako odgovarao i naslov "Srbija 
najviše veruje RTS-u" ili "Srbija veruje RTS-u više nego drugim televizijama", iz čega 
proizilazi da se redakcija odlučila za maliciozan naslov. Vida Petrović Škero je, međutim, 
rekla da je njoj ubedljivo objašnjenje iz odgovora urednika na žalbu – da se ceo tekst bavi 
javnim servisom jer je to najznačajniji medij, a da, ako 67 odsto građana kaže da nema 
poverenja u RTS, može se reći da im „Srbija ne veruje“, bez obzira što ne veruje ni ostalima. 
Dodala je da nisu napisali da je „RTS najgori“. Ljiljana Smajlović je rekla da bi bilo tačno da 
je pisalo da najviše građana veruje RTS-u, dok je Tamara Skrozza dodala da je čest slučaj sa 
istraživanjima da se rezultati različito predstavljaju u različitim medijima. Snežana Andrejević 
rekla je da nije bilo razloga da se u naslovu i u tekstu „apostrofira“ RTS, te da celokupan 
tekst, a ne samo naslov, nije najkorektnije napisan, ali je dodala i da je sve to „benigno“.  
Zlatko Čobović je istakao da Kodeks nije prekršen i da je naslov mogao da bude drugačiji, ali 
da ovakav kakav je održava suštinu teksta i nije s njom u suprotnosti.Naglasio je i da se RTS 
u žalbi poziva na poštovanje kriterijuma koji nisu obavezujući, već poželjni, kad je reč o 
podacima o broju ispitanika, naručiocu istraživanja, vremenu istraživanja i pitanjima 
postavljenim ispitanicima, a da ih sam ne primenjuje kada objavljuje ankete. Kao primere 
naveo je dva priloga objavljena u centralnom Dnevniku RTS 9.12.2019. godine o 
istraživanjima o korupciji i o poštovanju ljudskih prava. Govoreći o pojedinačnim navodima u 
žalbi, dodao je: da objavljivanje procenata o političkom uticaju na državne TV u zemljama u 
okruženju nije od uticaja jer ne bi promenilo utvrđeni procenat političkog uticaja na RTS u 
Srbiji, da je neprimereno upoređivati pisane i elektronske medije jer nisu isti, kao i da 
objavljvanje rezultata istraživanja ne predstavlja narušavanje ugleda RTS, kao što se tvrdi u 
žalbi, već je reč o objavljivanju činjenica koje su utvrđene u istraživanju, ali ne odgovaraju 
podnosiocu žalbe. Nakon diskusije, Komsija je sa devet glasova „za“ i dva „protiv“ odlučila 
da nisu prekršene tačke 1 i 2 Odeljeka I Kodeksa, dok je odluka da nije prekršena tačka 2 
Odeljka II doneta jednoglasno. 

2. Profesorka Tijana Mandić podnela je žalbu Savetu za štampu zbog teksta na portalu lista 
„Alo“ u kojem se funkcionerka Saveza za Srbiju Ana Stevanović optužuje za „sumnjiv“ 
doktorat, dok se profesorka Mandić, koja joj je bila mentorka, sumnjiči da je za to nagrađena 
pozicijom u istoj partiji. Ljiljana Smajlović je rekla, u toku rasprave, da je ovo drastičan slučaj 
kršenja Kodeksa i da Savet za štampu i postoji zbog zbog zaštite ovakvih pojedinaca, koji 
nemaju nikakvu druptveni moć, niti bilo kakvu podršku, npr. stranačku. Profesorka Tijana 
Madnić je, kako je istakla, kolateralna šteta, jer se tekst zapravo bavi Anom Stevanović. Onim 
što je objavljeno joj je uništen život, a da je niko iz redakcije nije ni pozvao da je bilo šta pita. 
Sa ovim se saglasio i Zlatko Čobović, dok je Vida Petrović Škero dodala da bi u odluci 
trebalo navesti sve što je objavljeno, a nije istina – recimo da stranka nije ni postojala u vreme 
kada je Ana Stevanović doktorirala, da Tijana Mandić nije u predsedništvu Đilasove stranke 
itd. Po završetku rasprave, jednoglasno je doneta odluka da je „Alo“ prekršio tačke 1, 2, 4 i 5 
Odeljka I, tačku 1 Odeljka V i tačku 1 Odeljka VII Kodeksa. 

3. Članovi Komisije vodili su objedinjenu raspravu o dva teksta na koja se novinar televizije 
N1 Adam Santovac žalio, jer je sadržaj veoma sličan – oba teksta odnose se na njegov 
dokumentarni film „Mega diplomac“ i, po tvrdnjama podnosioca žalbe, sadrže niz uvreda na 
njegov račun, kojima su mu povređeni čast, ugled i dostojanstvo. Nakon kraće diskusije, u 



kojoj je, između ostalog, primećeno i da su u spornim tekstovima izrečene brojne uvrede i na 
račun drugih ljudi, a ne samo podnosioca žalbe, članovi Komisije za žalbe jednoglasno su 
odlučili da su u oba teksta prekršene tačke 2 i 5 Odeljka I , tačka 2 Odeljka II, tačke 1 i 6 
Odeljka IV, tačka 1 Odeljka V  i tačka 1 Odeljka VII Kodeksa novinara Srbije. 

Sednica je završena u 18.45 sati. 

 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

Gordana Novaković         Višnja Aranđelović 


