
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.97 
30.1.2020. 
Beograd 

ZAPISNIK 

 

Sa 96. sednice Komisije za žalbe, održane 30.1.2020. godine, sa početkom u 18 sati, u Pres 
centru Udruženja novinara Srbije 

Prisutni svi članovi Komisije: Bojan Cvejić, Višnja Aranđelović, Tamara Skrozza, Vlado 
Mareš, Ljiljana Smajlović, Dragan Đorđević, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Jelka Jovanović, 
Vida Petrović Škero i Snežana Andrejević 

Ostali prisutni: Lazar Pavlović iz advokatske kancelarije „Stojković“, Iva Eraković i Božidar 
Dimić iz organizacije Prijatelji dece Srbije, Imer Muškoljaj iz Saveta za štampu Kosova, 
Dragana Jovanović („Danas“), Marija Vučić (KRIK), Nenad Nešić (N1), Ivana Predić 
(Cenzolovka), Aleksandar Koković (Fonet), Srđan Dimitrijević (RTS), Emil Holcer, projekt 
menadžer Saveta za štampu i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

(Snimak sednice može se videti na našem youtube kanalu Savet za štampu) 

 
Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe   Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije na tekstove 
objavljene u dnevnom listu „Blic“ 
2. Razmatranje žalbe Vide Petrović Škero na tekst objavljen na portalu „Pink.rs“,  
3. Razmatranje žalbe Vide Petrović Škero na tekst objavljen na portalu „Informer“ 
4. Razmatranje žalbe Vide Petrović Škero na tekst objavljen na portalu „Srbija danas.com“ 
5. Razmatranje žalbe Vide Petrović Škero na tekst objavljen na portalu „Republika.rs“, 
6. Razmatranje žalbe  Aleksandre i Roberta Karimanovića na tekst objavljen u dnevnom listu 
„Alo“ 
7. Razmatranje žalbe  Aleksandre i Roberta Karimanovića na tekst objavljen u dnevnom listu 
„Informer“ 
8. Razmatranje žalbe  Aleksandre i Roberta Karimanovića na tekst objavljen u dnevnom listu 
“Srpski telegraf“ 
9.Razmatranje žalbe  Aleksandre i Roberta Karimanovića na tekst objavljen u dnevnom listu 
„Kurir“ 
10.  Razmatranje žalbe  Mreže organizacija za decu Srbije objavljenih u dnevnom listu „Blic“ 
11. Razmatranje žalbe  Mreže organizacija za decu Srbije objavljenih u dnevnom listu „Srpski 
telegraf“ 
12. Razmatranje žalbe  Mreže organizacija za decu Srbije objavljenih u dnevnom listu „Alo“ 
13. Razmatranje žalbe  Mreže organizacija za decu Srbije objavljenih u dnevnom listu 
„Informer” 

https://youtu.be/r7HHq3auALU


14. Razmatranje žalbe  Mreže organizacija za decu Srbije objavljenih u dnevnom listu „Kurir” 

1. Ministarstvo kulture i informisanja podnelo je žalbu zbog dva teksta, kojima je, po 
njihovom mišljenju prekršeno više tačaka Kodeksa novinara Srbije iz poglavlja Istinitost 
izveštavanja, Novinarska pažnja i Odnos prema izvorima informisanja.U toku rasprave Jelka 
Jovanović je ocenila da joj je ova tačka najspornija od svih koje su na dnevnom redu, da je 
pažljivo pročitala odgovor advokata „Blica“ i da ne može da se u velikoj meri ne saglasi sa 
njim. Navela je da tekstovi u profesionalnom smislu jesu „traljavo napisani“, ali da je jedini 
prekršaj Kodeksa koji vidi tačka 3 poglavlja Novinarska pažnja, koja se odnosi na 
prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na razumevanje događaja. Dodala je da ne 
voli naročito anonimne izvore, ali ako nema zvaničnih, onda novinari moraju da pišu to što 
imaju. Sa njom se saglasila Tamara Skrozza, koja je navela da, po njenom mišljenju, nije 
prekršena nijedna druga tačka na koju se Ministarstvo žalilo, dok je ukazivanje u žalbi na to 
da su tekstovi izazvali uznemirenje građana „smejurija“. Vlado Mareš je rekao da je uzdržan, 
jer žalba Ministarstva ima, kako mu se čini, neku zadnju nameru, „budži se tvrdnja da će to 
izazvati neku uznemirenost građana, tako da je to sve sumnjivo“, a da, s druge strane, postoji 
javni interes da se o ovoj temi spekuliše i piše i dobro je da je „Blic“ o tome pisao, iako jeste 
malo traljavo napisano. Nakon diskusije, Komisija je, sa deset glasova „za“ i jednim 
„uzdržanim“ odlučila da je prekršena tačka 3 Poglavlja V. Komisija se izjašnjavala i o 
prekršaju tačke 4 Poglavlja I, ali, pošto je „za“ odluku da je prekršena glasalo pet članova 
Komisije, dok je šest bilo „protiv“ nije bilo potrebne većine od osam glasova ni za jednu 
odluku. 

2-5. Komisija je o tačkama 2,3,4 i 5 vodila objedinjenju raspravu, budući da je reč o 
identičnom tekstu koji je prvobitno objavljen na portalu „Pink.rs“, a koji su preuzela ostala tri 
medija. Iz rasprave i odlučivanja bila je izuzeta Vida Petrović Škero, koja je podnela žalbe. 
Ona je u žalbi navela da je Željko Mitrović u svom pismu Draganu Đilasu izneo 
“neproverene, uvredljive tvrdnje koje grubo povređuju čast, ugled, dostojanstvo i integritet 
Dragana Đilasa. Zlatko Čobović se u toku diskusije saglasio sa ocenama koje su iznete u žalbi 
i naveo da su prekršene sve tačke Kodeksa na koje je ukazala. Ljiljana Smajlović je istakla da 
kada, kao u ovom slučaju, onaj na koga se tekst odnosi neće da se žali, Komisija treba da se 
pobrine da žalbu podnese neko od njenih članova, jer bi bilo loše da ne reaguje na ovako 
naročito drastične slučajeve. Dodala je da smo svi već nekako navikli na objavljivanje 
ovakvih uvreda, a da ne bi smelo da se dozvoli da se ne reaguje na ovakve napada na nečiju 
ličnost. Rekla je i da joj se čini da je reč o uvredama, a ne o klevetama. Tamara Skrozza se 
saglasila da je jako važno što se članica Komisije žalila, jer smo svi nekako već oguglali na 
ovakva pisma ovog potpisnika i na manje - više istu grupu ljudi koji su objekti njegovog 
interesovanja, koja imamo gotovo svaki drugi dan i to prenose svi mediji. Zato je jako važno 
da se na to reaguje, naročito što je ovo najverovatnije najdrastičnije kršenje Kodeksa u tim 
pismima do sada. Snežana Andrejević je objasnila da su u pravu klevete prenošenje neistinitih 
činjenica, dok se uvredljive reči tiču nečije ličnosti i dostojanstva, te da u spornom tekstu 
pretežu uvrede, a da nečije dostojanstvo mora da se štiti i po Ustavu. Istakla je da smatra da 
članovi Komisije imaju pravo da reaguju na određene tekstove i da svako treba da, kada mu 
nešto zasmeta ili misli da o tome treba da se prodiskutuje, bio u pravu ili ne, treba to da iznese 
pred Savet. Dodala je i da podržava Vidu Petrović Škero koja je podnela žalbu, jer ako 
članovi Komisije ne reaguju, zašto bi to radio i neko drugi, kao i da smatra da su prekršene 
sve odredbe Kodeksa koje su navedene u žalbama. Po mišljenju Jelke Jovanović već je 



postala uobičajena praksa da se na nešto što se objavi na Tviteru u ograničenoj zajednici, 
reaguje a televiziji sa nacionalnom frekvencijom, na kojoj se to čita iz sata u sat, tako da ovde 
imamo drastično kršenje kulture javnog komuniciranja, što je možda i veći problem od samih 
uvreda u tekstu, zbog kojih Đilas može da dobije na sudu, jer je reč o trovanju javnog 
prostora. Zorica Višnjić je primetila da se ovde ne štiti samo dostojanstvo ličnosti koja je 
napadnuta ovim pismom, već i dostojanstvo građana koji su predugo izloženi teroru govora 
mržnje u javnom prostoru do te mere da je to postao društveno prihvatljiv manir javne 
komunikacije. Po okonačanju rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene 
tačka 5 Odeljka I, tačke 1 i 6 Odeljka IV, tačka 4 Odeljka V i tačka 1 Odeljka VII na 
portalima „Pink.rs“, „Informer“, „Republika“ i „Srbija danas“. 

6. Pre početka rasprave o žalbama Aleksandre i Roberta Karimanovića na četiri medija, 
generalna sekretarka je upoznala članove Komisije da su na ista četiri teksta i naslovne strane 
tih novina žalbe podneli i Ministarstvo kulture i informisanja (koje su stigle tek dan pre 
sednice), Autonomni ženski centar i desetak građana, koji, po pravilima rada Saveta za 
štampu, ne mogu da budu formalni podnosioci žalbi, jer nisu lično oštećeni, kao i da se Savetu 
javio veliki broj ljudi, te da bi Komisija trebalo da uzme u obzir i to da su sporni tekstovi 
očigledno uznemirili javnost.  

U toku rasprave o žalbi roditelja devojčice koje je bila žrtva otmice na tekst koji je objavio list 
„Alo“, Bojan Cvejić je rekao da predlaže da se, uz dve tačke Kodeksa na koje su se roditelji 
žalili, glasa i o tački 5 Odeljka IV, po kojoj je novinar dužan da prava i dostojanstvo dece i 
žrvata zločina. Tamara Skrozza je predložila da se Komisija izjasni i o tački 2 Odeljka I, o 
obavezi novinara da prave jasnu razliku između činjenica, pretpostavki i nagađanja. Objasnila 
je da su objavljene informacije koje, navodno, potiču iz istrage i podsetila da smo već imali 
takvu situaciju pre izvesnog vremena u slučaju silovanja i ubistva devojčice, pa je Poverenik 
za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti tada utvrdio da podataka koji su 
objavljeni u spisima iz istrage nema, te da bi se moglo ispostaviti da je to slučaj i ovoga puta. 
Vida Petrović Škero je rekla da će deo onoga što će reći biti opšti komentar na tekstove o 
ovom slučaju, dok, kad je reč o ovom konkretnom tekstu, smatra nedopustivim da se advokat 
u odgovoru na žalbu, zloupotrebljavajući svoje stučno znanje, koristi istim manipulacijama 
kao i mediji kada objavljuju ovakve tekstove, jer on postavlja pitanje legitimacije roditelja da 
podnesu žalbu, što je u ovoj situaciji apsolutno nedopustivo. Sledeća teza iz odgovora je da je 
uloga medija bila „krucijalna“ u pronalaženju i spašavanju deteta, što čak i da je tačno, nije ni 
u kakvoj vezi sa spornim tekstom koji je nastao nakon toga. Kako je istakla, ovde je reč o 
užasno grubom kršenju svih dečjih prava i privatnosti deteta koje je, srećom, živo i treba da 
nastavi da živi i o užasnim zloupotrebama zarad golog senzacionalizma. Na prvom mestu, po 
njenom mišljenju jeste zaštita prava deteta i njegove budućnosti, ali je ozbiljan problem i to 
što mediji nemaju pravo da objavljuju bilo šta što su saznali u fazi postupka koja prethodi 
podizanju optužnice. To je, naglasila je, kažnjivo i Krivičnim zakonom i Zakonikom o 
krivičnom postupku, te novinar to nikako ne bi smeo da objavi sve i da je sve najtačnije i da 
su dobili i transkript, što bi svaki novinar morao da zna. Jelka Jovanović je rekla da je nema 
spora da je zakonom kažnjivo objavljivati detalje iz istrage, a da su i svi mediji prekršili i 
pretpostavku nevinosti osumnjičenog, pa time i njegova prava, a ne samo prava žrtve. Kad je 
reč o otetoj devojčici, dok je trajala potraga za njom morala je biti objavljena njena fotografija 
(dok čak ni ime nije bilo nužno), ali čim je pronađena, nije bilo više razloga da se objavljuju 
ni fotografije, ni drugi privatni podaci. Snežana Andrejević se saglasila sa prethodnim 



diskutantima i dodala da advokatu svakako treba odgovoriti da su roditelji procesno 
legitimisani da štite interese deteta, da sudovi dete tretiraju kao „skrivenu stranku“, koju 
zastupaju roditelji. Posebno je, kako je rekla, neprihvatljiva aluzija advokata da je trebalo 
uključiti centar za socijalni rad, jer u ovom slučaju interesi roditelja nisu suprotni interesima 
deteta. Detetu je, istakla je, naneta nenadoknadiva šteta za ceo život i to se ničim ne može 
otkloniti. Interes devojčice je da njen lik bude zaboravljen u javnosti. Dodala je i da, ako su 
procureli detalji iz predistražnog, odnosno istražnog postupka, prijava poverenika Marinovića 
ne ide u pravcu da se sankcionišu mediji, nego da se utvrdi da li je to tačno i ko je odgovoran 
što su te informacije procurele. Zato i policija koja daje saopštenja i svi drugi organi moraju 
da vode računa o tome da je određene podatke neophodno objaviti samo dok traje potraga za 
devojčicom, dok je sve nakon toga čista viktimizacija. Zlatko Čobović je predložio da se u 
obrazloženju odluke navedu i smernice iz tačaka 1 i 4 iz odeljka VII, koje preciziraju šta ne 
sme da se radi, a što je sve prekršeno u spornom tekstu. Komentarišući odgovor na žalbu, 
istakao je da je takav da je bolje da ga nije bi bilo. Dodao je i da je simptomatično da mediji 
po pravilu ne shvataji šta je internet i da ne razumeju da sve što se jednom stavi na sajt ostaje 
zauvek i čak i da i „Alo“ i svi drugi mediji izmene ili uklone sve tekstove, oni su se već 
proširili mrežom i nikada neće nestati. Ljiljana Smajlović se osvrnula na to da je više članova 
Komisije ukazalo na to da je užasan problem curenje informacija iz istražnog postupka. 
Naglasila je da deca moraju posebno da se štite, ali da se ne slaže sa tim da Savet za štampu 
treba da kaže da se to ne sme objavljivati, jer piše u zakonu, jer možda državni organi ne 
smeju da to dostave medijima, ali može da se desi da postoji interes javnosti da se nešto iz 
istrage objavi, iako zakon zabranjuje istražnim organima da to dostave medijima. Ona je 
podsetila na slučaj ubistva Kašogija, za koje se saznalo tako što je Erdogan odlučio da planski 
pusti da informacije kontinuirano„cure“ u javnost i rekla da bi zato izdvojila mišljenje o ovoj 
temi. Tamara Skrozza je rekla da tu ne vidi izdvojeno mišljenje, jer je u slučaju o kojem 
Komisija raspravlja suština u tome da ne postoji javni ineteres da se objave infomacije iz 
istražnog postupka, sa čime se Ljiljana Smajlović saglasila. Vida Petrović Škero je rekla da će 
možda u ovom trenutku možda svako reći – moje dete je to videlo, saznalo, pa je to sve imalo 
edukativnu funkciju, ali da moramo da razmišljamo o proporcionalnosti – šta smo uradili 
ovom detetu objavljujući, recimo, njegovu sliku posle pronalaženja, koja je veoma potresna. 
Navela je i da može da pretpostavi da će mediji jednog dana kada se desi nešto slično da 
krenu da je „jure“ kao što se sada desilo sa jednom bivšom žrtvom, koju je isti čovek silovao 
kad je imala 12 godina, a koju su novinari sada pitali kako se oseća. Tako nešto više nijednoj 
devojčici ne sme da se desi. Moramo da štitimo svako dete i svaki novinar mora da misli na 
konkretno dete, jer to može da se desi svakom našem detetom, rekla je. Nakon rasprave, 
Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene tačka 2 Odeljka I, tačka 5 Odeljka IV i tačke 
1 i 4 Odeljka VII. 

7. i 8.  Članovi Komisije su zaključili da sve što je prethodno rečeno važi i za tekstove 
objavljene u „Informeru“ i „Srpskom telegrafu“, pa je u odvojenim glasanjima, takođe 
jednoglasno odlučeno da su prekršene tačka 2 Odeljka I, tačka 5 Odeljka IV i tačke 1 i 4 
Odeljka VII. 

9. U toku diskusije o žalbi koja se odnosila na tekst objavljen u „Kuriru“, Vida Petrović Škero 
je prokomentarisala odgovor advokata tog lista koji je naveo da, ako medij bude „kažnjen“ 
moraće da se zapitaju da li će ubuduće ponovo sarađivati u pronalađenju nestalog deteta i 
zapitala se da li je normalno da se Savetu sada poručuje – nemojte slučajno da nas kaznite, jer 
nećemo više nikad pomoći u otkrivanju nekoga ko je oteo dete. Ljiljana Smajlović je ukazala 



da nije svako pisanje o zločinima nad decom zabranjeno i podsetila na to da je „Kurir“ u maju 
prošle godine napravio intervju sa otmičarem, koji je tada pušten iz zatvora zbog prethodnog 
sličnog dela. Iz tog intervjua je bilo vrlo jasno da on smatra da ništa loše nije uradio, da je 
nepravdeno osuđen i, praktično je najavio da će to opet da uradi. I da je „Kurir“ stvarno hteo 
da se bavi zaštitom dece i da radi u društvenom interesu, to je moglo da se upotrebi za 
ozbiljne razgovore sa nekim sudijama i da se zapita zašto je taj čovek na slobodi i da li je to 
profil povratnika. Nakon rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene tačka 2 
Odeljka I, tačka 5 Odeljka IV i tačke 1 i 4 Odeljka VII. 

10- 14. Mreža organizacija za decu Srbije podnela je jedinstvenu žalbu na pet medija, od kojih 
je svaki objavio između 15 i 20 tekstova u vezi sa otmicom devojčice, a kojima je, po 
mišljenju podnosioca žalbe, prekršen Kodeks novinara Srbije objavljivanjem sadržaja koji 
imaju štetan uticaj na svu decu. Komisija je vodila objedinjenu raspravu, a izjasnila se o 
svakom mediju posebno. U toku diskusije u vezi sa žalbom na „Blic“ Vida Ptrović Škero je 
ukazala na to da je advokat redakcije, između ostalog, odovorio da je reč o novinama koje 
nisu namenjene deci i ocenila da je takav odgovor nedopustiv, te da mediji moraju da 
razmišljaju da deca uvek mogu da vide te novine, jer su im dostupne i jer roditelji ne mogu da 
ih ne vode u prodavnice ili da na drugi način izbegnu svaki kontakt sa njima. Tamara Skrozza 
je ovo ilustrovala svojim primerom – njeno dete je tih dana trebalo da u školu ponese dva 
primerka novina za nešto što su pravili i ona je mogla da mu da samo „Danas“ i „Poliiku“, jer 
tamo nije bilo „malčanskog berberina“ i svega ostalog. Kada je kasnije pitala šta su druga 
deca donela, dobila je odgovor da su svi doneli te iste novine.  

Komisija je jednoglasno odlučila da je „Blic“ tekstovima „Monika stigla u bolnicu, umotana u 
ćebe, ošišane kose, roditelji jedva čekaju prvi susret“ „Malčnski berberin opisao otmicu 
deovjčice: Monika pokušala da pobegne, a on joj je rekao da će joj ubiti oca!“ „Monika je 
spavala pored svoje mame: Oteta devojčica noć je provela u bolnici, lekari nastavljaju sa 
analizama“, „Devet dana neopisive drame: Malčanski berberin devojčicu oteo na putu do 
škole, pa je danima krio po skrovištima, napuštenim kućama i grobljima dok su za njima jurili 
policija, vojska, BIA i građani“, „Monika pronađena živa, otmičar u bekstvu: Devojčica 
svesna, ali iscrpljena, malčanski berberin naoružan, policija blokirala sve izlaze iz sela“, 
„Doktori: Monika ima lakše telesne povrede i ogrebotine, ali nije životno ugrožena, sada joj je 
potreban mir“, prekršio tačke 5 Odeljka IV I tačke 1 i 4 Odeljka VII.. Tekstovima „Verovali 
smo sve vreme da je živa – brat otete devojčice: majka je stalno plakala, tata i ja smo tražili 
Moniku svakog dana”,  i “Budi hrabra pile mamino, verujem da možeš da izdržiš: roditelji 
otete Monike devojčici poslali emotivnu poruku” prekršena je i tačka 7 Odeljka VI. 

Komisija se izjašnavala samo o naslovnim stranama „Srpskog telegrafa“, budući da uz žalbu 
nisu dostavljeni tekstovi i jednoglasno odlučila da su naslovnom stranom od 30. 12. “Nađena 
Monika, zlostavljana, ošišana i mučena” prekršene tačke 5 Odeljka IV I tačke 1 i 4 Odeljka 
VII i tačka 7 Odeljka VI. 

Jednoglasnom odlukom Komisije tačke 5 Odeljka IV I tačke 1 i 4 Odeljka VII „Alo.rs“ 
prekršio je tekstom “Malčanski berberin priznao”, a list „Alo“ naslovima na naslovnim 
stranama “Manijak ošišao malu Moniku i držao je u zemunici”, “Moniku našli živu u 
napuštenoj vikendici” i 8.1. “Da li ću trunuti na doživotnoj”, dok je tačka 4 Odeljka IV  
prekršena tekstom “Komšija otkrio najbolesniju stvar o malčanskom berberinu…”ž 13.  



Informer je tačke 5 Odeljka IV I tačke 1 i 4 Odeljka VII prekršio tekstovima: “Uspela je da se 
otrgne, ali sam je stigao”, ”Mladen Mijatović otkrio u kakvom je stanju mala Monika 
Karinamović”,  “Bila je bez kapi krvi u licu, rekla mi je samo jednu rečenicu”, “Monika 
otkrila kako ju je manijak oteo”, “Monstrum ipak nije silovao malu Moniku?“, “Roditelji 
male Monike dobili dozvolu da vide ćerku u bolnici”, “Evo kako sada izgleda mala Monika 
Karimanović”, “Zovite moju mamu!”, “Pronađena mala Monika Karimanović u selu Pasjača“, 
a tekstom “Monika ispričala jezive detalje o otmici”, osim ove tri tačke, prekršena je i tačka 7 
Odeljka VI. Ova odluka takođe je doneta jednoglasno. 

Kurir je, jednoglasnom odlukom Komisije, tačke 5 Odeljka IV I tačke 1 i 4 Odeljka VII 
prekršene su testovima “Berberin do detalja opisao šta je radio Moniki”, “Monika me dva 
puta gađala kamenjem i bežala, pa sam je ošišao”, “Malčanski berberin devojčicu držao u 
kuću svoje majke”, “Utvrđuje se da li je malčanski berberin zlostavljao Moniku”, “Malčanski 
berberin tukao dete i ošišao je do glave”.Osim ove tri tačke, tekstovima “Monika ne pamti 
detalje mučenja, kao da je izbrisala sećanje”, “Monika čeka Božić u bolnici, strepi za majku”, 
i “Mala Monika čestitala Novu godinu iz bolnice” prekršena je i tačka 7 Odeljka VI. 

Članovi Komisije su, po okonačnju diskusije i glasanja o žalbama, odgovarali na pitanja  
prisutnih. 

Sednica je završena u 19.30 sati. 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Bojan Cvejić 


