

**Savet za štampu
Komisija za žalbe**

Izjašnjenje Svetozara Rakovića po žalbi Jelene Pešić

Poštovane kolegkinice i kolege,

Povodom žalbe kolegkinice Jovane Pešić izjavljujem sledeće:

Tačan je navod kolegkinice Pešić da je na sajtu NUNS-a 2. januara 2020. godine objavljen tekst pod naslovom „U 2019. medijima iz budžeta 14 miliona evra, dominantno za propagandu vlasti“ čiji sam autor i da su u tekstu navedeni i podaci o sufinansiranju tabloida preuzeti iz njenog teksta „U prvoj polovini godine tabloidima 233 hiljade evra za medijske projekte“, objavljenog na sajtu UNS-a, a da nije naveden izvor tih podataka.

Zbog toga mi je profesionalno i ljudski veoma žao i zato se iskreno izvinjavam kolegkinici Pešić i vama jer sam napravio grubu grešku u smislu nedozvoljenog korišćenja tuđih autorskih prava, što mi se nije dogodilo nikada ranije u novinarskoj karijeri dužoj od 35 godina. Grešku sam napravio nenamerno što ću pokušati da ukratko objasnim.

Samo par dana pre nego sam završio istraživanje o sufinansiranju medija u prošloj godini, precizno 30. decembra, Konzilijum Instituta za onkologiju i radiologiju mi je dao konačnu dijagnozu da imam maligno oboljenje i preporučio hiruršku intervenciju (sken nalaza sam prosledio na uvid generalnoj sekretarki Saveta Gordani Novaković i predsedniku NUNS-a Željku Bodrožiću).

Verujem da bar delom možete pretpostaviti kako je to saznanje uticalo na moje emocionalno stanje i koncentraciju i u kakvom sam stanju u tih nekoliko dana završavao istraživanje koje sam na kraju objavio u formatu u kojem to svakako nije trebalo da bude objavljeno. Trebalo je, zapravo, da sadržajno bude nalik ranijim istraživanjima na istu temu koja sam takođe radio za potrebe NUNS-a i objavljivao na sajtu Udruženja. Uvek kada takve inače obimne tekstove završim na kraju linkujem izvore, što sam ovog puta, 2. januara, na žalost propustio. Bukvalno zaboravio. Sve dok u petak, pre dva dana, nisam dobio mail generalne sekretarke Saveta Gordana Novaković se žalbom kolegkinice Pešić.

Dakle, linkovao bih podatak o dodelama javnog novca tabloidima na lokalnim konkursima koji sam preuzeo iz teksta objavljenog na sajtu UNS-a, kao i druge izvore, onako kako sam to, ponavljam, radio prilikom izrade i publikovanja ovakvih i sličnih izveštaja i analitičkih tekstova. <http://www.nuns.rs/info/news/38439/u-2017-godini-u-srbiji-iz-budzeta-potroseno-11-miliona-evra-za-sufinansiranje-javnog-informisanja.html>

Učiniću to naknadno i sa tekstem „U 2019. medijima iz budžeta 14 miliona evra, dominantno za propagandu vlasti“ objavljenim na sajtu NUNS-a dok će prethodna verzija biti ukinuta. To je, na žalost, sve što mogu da učinim kako bih makar ublažio svoju grešku.

Na kraju, mada je to manje važno, koleginica Pešić u nabrojanju delova mog teksta koje smatra svojim preteruje. Primera radi, rečenica "Pravilnikom o sufinansiranju medijskih projekata propisano je da komisije prilikom dodele novce moraju da vode računa da li su u prethodnoj godini mediji koji konkurišu kršili zakon i novinarski kodeks" je jednostavno podsećanje na makar medijskoj zajednici poznato pravilo koje nije rezultat ničijeg novinarskog istraživačkog rada. To podsećanje na odredbe Pravilnika javno smo na isti ili veoma sličan način veoma često navodili i ja i mnogi drugi predstavnici novinarskih medijskih udruženja koji se bliže bave temom sufinansiranja medija.

Drugi primer je u vezi sa monitoringom Saveta za štampu da je od avgusta do kraja 2018. godine u tabloidima Alo, Srpski telegraf, Kurir i Informer zabeleženo je oko tri hiljade prekršaja Kodeksa novinara Srbije. Podsećam da su te podatke javno saopštili predstavnici Saveta na pres konferenciji održanoj negde sredinom januara 2019. kojoj sam prisustvovao, te da su oni objavljivani u medijima a dostupni i na sajtu Saveta
http://www.savetzastampu.rs/cirilica/uploaded/szs_monitoring_avg-dec_2018.pdf

S poštovanjem,

Svetozar Raković,
Beograd