
1 
 

Савет за штампу 
Француска 5/7 
11000 Београд 
Комисији за жалбе 
 

 

Поштовани, 

Обраћам се Савету за штампу зато што сматрам да је портал Независног удружења новинара 
Србије (НУНС - www.nuns.rs) прекршио Кодекс новинара Србије, тачке 1 и 2 одељкa IX 
(поштовање ауторства) када је део истраживачког текста Удружења новинара Србије (УНС), чији 
сам аутор, објавио као свој, не наводећи прави извор и моје ауторство. 

Портал НУНС-а је у тексту од 2. јануара 2020. године „У 2019. медијима из буџета 14 милиона 
евра, доминантно за пропаганду власти“ преузео податке и читаве реченице из мог 
истраживачког текста „У првој половини години таблоидима 233 хиљаде евра за медијске 
пројекте“ објављеног на сајту УНС-а у јулу прошле године.  

Поменути текст потписао је генерални секретар НУНС-а Светозар Раковић, а као извор наведен 
је НУНС. 

Да су подаци из истраживања које сам радила преузети, а да нисам наведена као аутор 
приметила сам 13. јануара ове године када је „Данас“ у онлајн и штампаном издању објавио 
текст са подацима о новцу који су таблоиди добили прошле године на медијским конкурсима, 
позивајући се на податке из НУНС-овог истраживања (који су заправо подаци из мог 
истраживања). У том тексту податке, за које Данас каже да су из истраживања НУНС-а, 
коментарише председник НУНС-а Жељко Бодрожић. Истог дана „Данасов“ текст пренео је и 
портал телевизије Н1. 

Замолила сам колеге из онлајн редакција „Данас“ и Н1 да исправе грешку и да наведу да је у 
питању истраживање УНС-а, а не НУНС-а, што су они и учинили на мој допис од 13. јануара. 

Ауторка „Данасовог“ текста ми је накнадно објаснила да њена намера није била да не наведе 
УНС као извор, већ да је добила НУНС-ов текст у ком стоји да су подаци из њиховог 
истраживања. Послала ми је и линк ка НУНС-овом тексту. 

Иначе, истраживање из ког је НУНС „позајмио“ податке захтевало је систематично и методично 
прикупљање и анализу великог броја података. Између осталог, подразумевало је проналазак 
решења о расподели новца медијским пројектима у 166 локалних самоуправа, а затим 
анализирање сваког решења појединачно – фирме, медија и колико новца је комисија дала 
пројектима таблоида. Ово су само неки од разлога због којих ми је важно да се подаци до којих 
сам дошла вишемесечним истраживањем не приписују другима. 

Испрва ми није била намера да се жалим Савету, мислећи да сам питање ауторства решила 
када сам се обратила редакцијама да грешку исправе. Међутим, у петак, 17. јануара, НУНС-ов 
текст у целости је објављен у листу „Кикиндске“, са преузетим подацима из мог истраживања 
за УНС, а да је као извор наведен Светозар Раковић и НУНС. 

Следе преписани делови:  

http://www.nuns.rs/info/news/46013/u-2019-medijima-iz-budzeta-14-miliona-evra-dominantno-za-propagandu-vlasti.html
https://www.danas.rs/drustvo/dobili-desetine-miliona-uprkos-tri-hiljade-prekrsaja/


2 
 

НУНС (објављено јануара 2020): На конкурсима за пројектно суфинансирање веома издашно 
награђени су таблоидна штампа и истоврсни портали Ало, Информер, Српски телеграф, Курир и 
Србија данас којима је само у првој половини године додељено укупно 27,5 милиона динара. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): На конкурсима за пројектно суфинансирање 
медијских садржаја у области јавног информисања у првој половини ове године листовима и 
порталима „Ало“, „Српски телеграф“, „Курир“, „Информер“ и „Србија данас“ додељено је 
укупно 27.425.750 динара… 

 

НУНС (објављено јануара 2020): Правилником о суфинансирању медијских пројеката 
прописано је да комисије приликом доделе новце морају да воде рачуна да ли су у претходној 
години медији који конкуришу кршили закон и новинарски кодекс. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Правилником о суфинансирању медијских 
пројеката прописано је да комисије приликом доделе новце морају да воде рачуна да ли су у 
претходној години медији који конкуришу кршили закон и новинарски кодекс. 

 

НУНС (објављено јануара 2020): Мониторингом Савета за штампу од августа до краја 2018. 
године у таблоидима Ало, Српски телеграф, Курир и Информер забележено је око три хиљаде 
прекршаја Кодекса новинара Србије. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Мониторингом Савета за штампу од августа до 
краја прошле године у листовима „Ало“, „Српски телеграф“, „Курир“ и „Информер“ забележено 
је око три хиљаде прекршаја Кодекса новинара Србији. 

 

НУНС (објављено јануара 2020): Тако је Информер са својим издавачем фирмом „Инсајдер 
тим“ и ћерком фирмом „Инфо ит медиа“ добијао милионске износе (више од 80.000 евра) на 
конкурсима Београда, Новог Сада, Ужица, Суботице, Панчеву, Срмеској МИтровици… 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Издавач листа „Информер“ фирма „Инсајдер тим“ 
и ћерка фирма „Инфо ит медиа“, ове године су добили више од 80 хиљада евра на 11 конкурса 
за суфинансирање медијских садржаја у области јавног информисања. У Београду, Новом Саду, 
Вршцу, Ужицу, Суботици, Сремској Митровици, Руми, Панчеву, Новој Вароши, Кикинди и Старој 
Пазови обе фирме добиле су 9.500.000 динара. 

 

НУНС (објављено јануара 2020): „Истоименом издавач листа Ало на конкурсу Града Београда 
припало је 5,5 милиона динара, иако је у 2018. тај таблоид са 929 прекршаја, био рекордер у 
кршењу новинарске етике“. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Предузеће Дневне новине Ало д.о.о, издавач овога 
листа, на конкурсу Града Београда добио је 5,5 милиона динара, иако је у прошлој години 
„Ало“ са 929 прекршаја, био рекордер у кршењу новинарског кодекса. 

 



3 
 

НУНС (објављено јануара 2020): Власницима београдских фирми „New media team“ и „AB 
media“ на овогодишњим конкурсима 12 локалних самоуправа добили су укупно 5 милиона 
динара за пројекте који, како су навели, треба да буду објављени на сајту srbijadanas.com. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Власник фирме „New media team“ из Београда 
Страхиња Вујадиновић и београдска фирма „AB media“ власнице Ана Абрамовић на 
овогодишњим конкурсима за медијске пројекте добили су укупно пет милиона динара у 12 
локалних самоуправа. Обе фирме пријављивале су се на медијским конкурсима за садржај који 
ће бити објављен на сајту srbijadanas.com. 

 

НУНС (објављено јануара 2020): Фирма Емит 24 д.о.о. из Београда на конкурсима у 12 
локалних самоуправа добила је 4,3 милиона динара а у већини подржаних пројеката наведено 
је да ће бити реализовани на порталу Српског телеграфа (republika.rs), док у осталим 
пројектима не пише преко ког медија ће бити реализовани. Савет за штампу утврдио је да је 
Српски телеграф прошле године, са 769 текстова у којима су забележени прекршаји, био други 
по реду у кршењу новинарског кодекса. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Фирма Емит 24 д.о.о. из Београда ове године је у 
12 локалних самоуправа добила 4.350.000 динара. Ово предузеће је у осам од поменутих 12 
локалних самоуправа конкурисало за медијски садржај који ће бити објављен на порталу листа 
„Српски телеграф“ (који се зове republika.rs), док у осталим не пише преко ког медија ће 
пројекти бити реализовани. Иначе, Савет за штампу утврдио је да је лист „Српски телеграф“ 
прошле године, са 769 текстова у којима су забележени прекршаји, био други по реду у 
кршењу новинарског кодекса.  

 

НУНС (објављено јануара 2020): Издавач Курира, Адриа медиа Група, добила је у првој 
половини ове године 3.075.750 динара на конкурсима у Зајечару, Сремској Митровици, Нишу, 
Лазаревцу, Обреновцу и Београду. Према извештају Савета за штампу Курир је у 2018. Објавио 
701 текст у којима су забележени етички прекршаји. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Адриа медиа Група, издавач листа „Курир“ добила 
је у првој половини ове године 3.075.750 динара на седам медијских конкурса, што је најмање 
новца у односу на друге таблоиде. Ова компанија појављивала се на медијским конкурсима за 
садржај који ће произвести „Курир“. Новац је добила у Зајечару, Свилајнцу, Сремској 
Митровици, Нишу, Лазаревцу, Обреновцу и Београду. Према извештају Савета за штампу лист 
„Курир“ је у претходној години имао 701 текст у којем су забележени прекршаји Кодекса 
новинара Србије. 

 

НУНС (објављено јануара 2020): Фирме “Опен Вју” и “Е Вршац Груп“ су добиле укупно 9,6 
милиона динара на медијским конкурсима у Белој Цркви, Ковину, Панчеву, Пландишту, 
Смедереву, Смедеревској Паланци и Вршцу, за садржај који ће бити објављен на порталима 
еПодунавље, еПанчево и еВршац, које уређује исти уредник Александар Чупић. “Стручној” 
комисији смедеревског конкурса није сметало то што „Опен Вју“, издавач портала еПодунавље 
није оправдао Граду Смедереву пројекат за који 2017. добио чак 7 милиона. Иначе, како је 
објавио УНС, уместо 300 оригиналних текстове, које је према наведеном пројекту портал 
требало да произведе, објавио је 280 текстова преузетих из других медија. Управни одбор 

http://srbijadanas.com/
http://srbijadanas.com/
http://republika.rs/
http://republika.rs/


4 
 

Савета за штампу у јулу је саопштио да портал еПанчево месецима води кампању против 
новинара портала Панчево Си Ти Ненада Живковића која представља „драстичан случај гажења 
свих професионалних и етичких норми“. 

Истраживање УНС-а (објављено јула 2019): Фирме “Опен Вју” и “Е Вршац Груп“ су на 
овогодишњим конкурсима за суфинансирање медијских пројеката добиле 9.690.000 динара у 
седам локалних самоуправа.Обе фирме су у Белој Цркви, Ковину, Панчеву, Пландишту, 
Смедереву, Смедеревској Паланци и Вршцу добиле новац за садржај који ће бити објављен на 
порталима еПодунавље, еПанчево и еВршац. Сајтови еПодунавље, еПанчево, еВршац и Јужни 
Банат, које уређује Александар Чупић су у прошлој и  2017. години на конкурсима за 
суфинансирање медијских пројеката добили су укупно 31 милион динара, о чему је УНС писао. 
Подсетимо, фирма „Опен Вју“, издавач портала еПодунавље није оправдао Града Смедереву 
пројекат за који 2017. године добио седам милиона динара. Уместо 300 оригиналних текстове, 
које је овај портал требало да произведе, око 280 текстова преузето је из других медија, о чему 
је УНС писао.  Иначе, Управни одбор Савета за штампу у јулу ове године саопштио је да 
кампања коју портал еПанчево месецима води против новинара портала „Панчево Си Ти“ 
Ненада Живковића представља „драстичан случај гажења свих професионалних и етичких 
норми“. Због кампање, Живковић је тужио фирму Опен Вју, издавача еПанчево, као и његовог 
уредника Александра Чупића, за повреду угледа и части, као и због претрпљених душевних 
болова. 

 

Напомињем да су подаци из „НУНС-овог истраживања“ први пут објављени у тексту „У првој 
половини години таблоидима 233 хиљаде евра за медијске пројекте“ на сајту УНС-а. 

Молимо Савет за штампу да утврди да ли је у овом случају прекршен Кодекс новинара Србије. 

 

       У Београду,                                                                                               С поштовањем,  

20. јануар 2020. године                                                 Јована Пешић, уредница сајта УНС онлајн 

 

Link ka tekstu na sajtu UNS: http://www.uns.org.rs/desk/akcija/83336/u-prvoj-polovini-godini-
tabloidima-233-hiljade-evra-za-medijske-projekte.html 

Link ka tekstu na sajtu NUNS: http://www.nuns.rs/info/news/46013/u-2019-medijima-iz-budzeta-14-
miliona-evra-dominantno-za-propagandu-vlasti.html 

 

 

http://www.uns.org.rs/desk/vesti-iz-medija/82746/savet-za-stampu-nedopustiva-kampanja-portala-epancevo-protiv-nenada-zivkovica-.html
http://www.uns.org.rs/sr/desk/akcija/60793/sajtovima-aleksandra-cupica-za-dve-godine-31-milion-iz-budzeta.html
http://www.uns.org.rs/sr/desk/akcija/60793/sajtovima-aleksandra-cupica-za-dve-godine-31-milion-iz-budzeta.html
http://www.uns.org.rs/sr/desk/akcija/57651/sampion-u-projektnom-sufinansiranju-portal-epodunavlje-nije-realizovao-projekat-gradonacelnica-smedereva-ponisticemo-ugovor.html
http://www.uns.org.rs/sr/desk/akcija/57651/sampion-u-projektnom-sufinansiranju-portal-epodunavlje-nije-realizovao-projekat-gradonacelnica-smedereva-ponisticemo-ugovor.html
http://www.uns.org.rs/sr/desk/akcija/57651/sampion-u-projektnom-sufinansiranju-portal-epodunavlje-nije-realizovao-projekat-gradonacelnica-smedereva-ponisticemo-ugovor.html
http://www.uns.org.rs/desk/vesti-iz-medija/82746/savet-za-stampu-nedopustiva-kampanja-portala-epancevo-protiv-nenada-zivkovica-.html
http://www.uns.org.rs/desk/akcija/83336/u-prvoj-polovini-godini-tabloidima-233-hiljade-evra-za-medijske-projekte.html
http://www.uns.org.rs/desk/akcija/83336/u-prvoj-polovini-godini-tabloidima-233-hiljade-evra-za-medijske-projekte.html
http://www.nuns.rs/info/news/46013/u-2019-medijima-iz-budzeta-14-miliona-evra-dominantno-za-propagandu-vlasti.html
http://www.nuns.rs/info/news/46013/u-2019-medijima-iz-budzeta-14-miliona-evra-dominantno-za-propagandu-vlasti.html

