
 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Bojan Cvejić, Tamara 
Skrozza, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Dragan Đorđević, 
Vida Petrović Škero, Snežana Andrejević, Jelka Jovanović i Olivera Milošević, na sednici 
održanoj 26.3. 2020. godine, jednoglasno donosi  

 

ODLUKU 

 

Tekstom “SKANDALOZNA ODLUKA SRPSKOG MINISTRA KULTURE: Vladan 
Vukosavljević finansirao KNJIGU LAŽI O SRBIMA!“, objavljenim 6. februara 2020. 
godine, dnevni list “Kurir“ 

1.prekršio je tačke 1, 2 i 5 Odeljka I  (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara 
Srbije, o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o 
događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se 
osnovnih standarda novinarske profesije, da pravi jasnu razliku između činjenica koje 
prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i odredbu da je sa novinarstvom 
nespojivo objavljivanje nesonovanih optužbi, kleveta i glasina,  

2. prekršio je i tačke 1 i 3 Odeljka V (Novinarska pažnja), o obavezi novinara da pristupa 
poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, kao i odredbu po kojoj je prećutkivanje činjenica 
koje mogu bitno da utiču na stvav javnosti o nekom događaju jednako njihovom namernom 
iskrivljivanju ili iznošenju laži. 

Nalaže se dnevnom listu “Kurir” da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana 
dostavljanja odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 
dostupna javnosti. 

 

OBRAZLOŽENJE 

 

Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije podnelo je žalbu Savetu za štampu 
navodeći da je spornim tekstom prekršeno više tačaka Kodeksa novinara iz poglavlja 
Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara i Novinarska pažnja. Ministar kulture Vladan 
Vukosavljević optužen je da je finansirao “knjigu laži o Srbima” u tekstu koji se najvećim 

http://www.savetzastampu.rs/


 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

delom bavi autorom knjiga i to iznošenjem gotovo isključivo negativnih ocena njegovog 
opusa. Dva projekta koja su finansirana na konkursu Ministarstva, kako se navodi u žalbi, 
odnose se na ratnu arhivu Miloša S. MIlojevića, koja sadrži 332 pisma, nastala između 1876. 
i 1889. godine. Reč je o nečemu što je istorijski izvor o ratu i nema veze sa ostalim delima 
autora koja su predmet kontroverzi. Takođe, kako je navedeno u žalbi, obrazloženje Komsije 
koja je ovome odlučivala dostupno je javnosti. 

U odgovoru na žalbu advokati “Kurira” istakli su, između ostalog, da je reč o tekstu koji je 
“školski primer” iznošenja kritičkog mišljenja o radu ministra i Ministarstva u vezi sa 
dodelom budžetskih sredstava za finansiranje projekata iz bibliotečke deletnosti u 2019. 
godini, te da je inošenje takvog mišljenja u skladu sa Zakonom o javnom informisanju. Kako 
su naveli, redakciji “Kurira” dostavljen je apel sa potpisima 144 stručnjaka, u kojem su izneli 
zamerke na Milojevićev rad. List se obratio tim povodom Ministarstvu od kojeg je dobijeno 
samo šturo objašnjenje da o svim projektima podnetim na konkursima Ministarstva odlučuju 
nezavisne komisije, što je i preneto u tekstu, dok se sam ministar nije ni javio novinarima 
“Kurira”. 

Komisija za žalbe je zaključila da je reč o projektima koje je Ministarrstvo kulture i 
informisanja sufinansiralo na osnovu konkursa i o kojima su odlučivale za to formirane 
Komisije, a da je čitaocima “Kurira” predstavljeno da je ministar Vukosavljević lično odlučio 
da dodeli milion dinara tim projektima, što je potpuno netačno. Ministarstvo je u odgovorima 
na pitanja novinara nevelo i ko su bili članovi komisija koje su dodelile novac i uputila 
novinare na njih. Redakcija„Kurira“ međutim, nikoga od njih nije pozvala da objasni svoju 
odluku, a sami odgovori Ministarstva su preneti delimično. Čitaocima ni na koji način nije 
objašnjeno kako se dodeljuje novac na konkursima Ministastva, niti ko zaista o tome 
odlučuje.  

Komisija je odlučila da je takvim izveštavanjem prekršena tačka 2 poglavlja Istinitost 
izveštavanja, jer nije napravljena jasna razlika između prenetih činjenica i pretpostavki i 
nagađanja, kao i tačke 1 i 3 poglavlja Novinarska pažnja, budući da redakcija nije postupila 
sa dužnom pažnjom, a u tekstu su izostavljene činjenice koje mogu bitno da utiču na 
razumevanje onoga o čemu se piše. 

Osim toga, po mišljenju članova Komisije, na račun ministra kulture Vladana Vukosavljevića 
iznete su neosnovane optužbe, a čitaoci ne samo da su navedeni na pogrešan zaključak da je 
ministar lično dodelio novac, već se njemu, samo na osnovu nečije impresije, imputiraju i 
loše namere.  

 

Beograd, 26.3.2020.        Predsedavajući  

          Bojan Cvejić  

 
 


	Tekstom “SKANDALOZNA ODLUKA SRPSKOG MINISTRA KULTURE: Vladan Vukosavljević finansirao KNJIGU LAŽI O SRBIMA!“, objavljenim 6. februara 2020. godine, dnevni list “Kurir“

