
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.99 
26.3.2020. 
Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 98. sednice Komisije za žalbe, održane 26.3.2020. godine, onlajn. 

Učestovavali su svi članovi Komisije: Bojan Cvejić, Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ljiljana 
Smajlović, Dragan Đorđević, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Jelka Jovanović, Olivera 
Milošević, Vida Petrović Škero i Snežana Andrejević 

 
Dnevni red: 

 
1. Razmatranje žalbe Jovane Pešić na tekst objavljen na sajtu NUNS 
2. Razmatranje žalbe Đurđa Mečanina na tekst objavljen na portalu „Ozonpress“ 
3.Razmatranje žalbe Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije na tekst objavljen u 
dnevnom listu „Srpski telegraf“ 
4. Razmatranje žalbe Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije na tekst objavljen u 
dnevnom listu „Kurir“ 
5. Razmatranje druge žalbe Ministarstva kulture i informisanja Republike Srbije na tekst 
objavljen u dnevnom listu „Kurir“ 
6. Razmatranje žalbe Konstantina Ljubomirovića na tekst objavljen na portalu „Tpknews“ 
7. Razmatranje žalbe Siniše Jasnića na tekst objavljen u dnevnom listu „Blic“ 
 
 
1. Članovi Komisije su pre sednice obavešteni da je Jovana Pešić odustala od žalbe.  

2. Đurđe Mečanin, vlasnik portala „Kablarnet“, podneo je žalbu zbog, kako je naveo, „krađe“ 
teksta sa tog portala. U toku rasprave, članovi Komsije su istakli da je „Ozonpress“ naveo i 
izvor i potpisao i autore teksta i fotografije, te da se, zbog toga, ne može govoriti o „bezočnoj 
krađi“, kako to tvdi podnosilac žalbe. Tamara Skrozza je rekla da da je redakcija 
„Ozonpressa“ trebalo je da traže saglasnost, ali da nisu ukrali tekst, jer su naveli su autora, 
izvor i nisu promenili kontekst ili bilo šta drugo. Zlatko Čobovič je naglasio da u ovom 
slučaju nema prekršaja Kodeksa i objasnio da su u prenetom tekstu naznačeni i izvor i autor 
teksta, kao i autor fotografija. „Ozonpress“ je zamoljen da prenese tekst, a autor teksta ne 
reklamira povredu autorskog prava  - korišćenje teksta bez saglasnosti autora“, rekao je. 
Sličnog mišljenja bili su i ostali članovi Komisije, s time što je zaključeno i da bi redakciji 
„Ozonpressa“ trebalo preporučiti da uvek, pre objavljivanja sadržaja iz drugih medija, pribavi 



njihovu saglasnost, a redakciji „Kablarneta“ da propiše i postavi na sajt pravila po kojima 
drugi mediji mogu preuzimati njihove tekstove i fotografije.  Komisija je, nakon rasprave, 
jednoglasno odlučila da nema prekršaja Kodeksa, ali da se u odluci navedu pomenute 
preporuke redakcijama.  

3. Ministarstvo kulture i informisanja Republike Srbije podnelo je žalbu navodeći da je 
tekstom koji se odnosi  na izložbu koju je Ministarstvo sufinansiralo, a u okviru koje je 
izložena i slika “;Klopka za ptice” Mila Milunovića, prekršeno više tačaka Kodeksa novinara 
Srbije iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara i Novinarska pažnja. U toku 
rasprave članovi Komisije saglasili su se da naslov ne odgovara suštini teksta, kao i da 
redakcija nije postupila sa dužnom profesionalnom pažnjom. Jelka Jovanović je ocenila da je 
očigledna je namera diskreditacije ministra, a "argumenti" su u tekstu veštački povezivani, 
dok je Vida Petrović Škero navela da misli da da ima prekršaja iz Poglavlja I tačke 1 i 4. jer 
nije izveštavano ni tačno ni objektivno, a nije ni obavljen razgovor sa svim licima koja bi 
imala saznanja o temi o kojoj pišu (sa vlasnikom slike, licem od koga ju je kupio...). Komisija 
je zato jednoglasno odlučila da je prekršena smernica iz tačke 1 Poglavlja 2, tačka 1 Poglavlja 
V, kao i tačke 1 i 4 Poglavlja I. 

4. Ministarstvo kulture i infomisanja žalilo se na tekst u kojem je ministar Vladan 
Vukosavljević optužen je da je finasirao “knjigu laži o Srbima”. Zorica Višnjić je istakla da je 
tekst je očigledno tendenciozno napisan. Ministar bi, kako je objasnila, mogao biti odgovoran 
samo za izbor nekompetentne komisije, ali njena relevantnost nije dovedena u pitanje, pa je 
ovde reč o kršenju Kodeksa. Jelka Jovanović je rekla da misli da je važno reći kako se 
pretencioznim izveštavanjem o sufinansiranju projekata kulture i informisanja, kao što je ovaj, 
šalje pogrešna slika o čitavom procesu, jer, kao da se očekuje da ministar odlučuje umesto da 
se poštuju komisije. Sa ovim se saglasila Tamara Skrozza, koja je dodala da je tekstom 
prekršena i peta tačka prvog poglavlja - koja se odnosi na nedokazane optužbe. „Nije ministar 
ništa finansirao (iz svog džepa), kao što se to predstavlja - da ne govorimo kako mu se tu 
imputiraju loše namere, sve paušalno, na osnovu nečije impresije“, rekla je. Vida Petrović 
Škero je smatrala da je prekršena i tačka 1 Poglavlje I, pošto izveštavanje nije bilo tačno, niti 
objektivno, a ni potpuno. Nije objašnjeno o kakvoj se ličnosti radi i koliko je bitno obraditi 
arhivsku gradju koju poseduje i kao učesnik tih ratova i lice koje o tome ima  veliki broj 
neobradjenih podataka. Olivera Milošević je naglasila i da je u tekstu i prilično jednostrano 
prikazan opus istoričara, uz sve već navedene prekršaje. Komsija je, po okončanju diksusije, 
jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2  i 5 Poglavlja I, kao i tačke 1 i 3 Poglavlja V.  

5. Druga žalba Ministarstva kulture i informisanja na „Kurir“ odnosila se na kriktiku ministra 
zbog toga što je bio na odmoru u vreme posete predstavnice Uneska. U vezi sa ovom žalbom 
vođena je slična rasprava kao i o prethodnoj. Tamara Skrozza je takođe smatrala da je u 
pitanju kršenje tačke 5 poglavlja I, koje se odnosi na nedokazane optužbe: ministar se 
označava, ne samo kao neko ko je "ispalio" predstavnicu UNESCO, već i kao neko ko takve 
stvari kontinuirano radi u trenutku kada se, eto, borimo da Kosovo ne uđe u tu organizaciju. 
Rekla je da misli da je ovo primer veoma malicioznog targetiranja i da bi Komisija na to 
trebalo da skrene pažnju. Vida Petrović Škero je rekla da je tekst  posebno maliciozan ako se 
ima u vidu kada je bila poseta, kako je organizovana  i vremenski sled pomenutih dogadjaja u 
tekstu, dok je Zorica Višnjić ukazala da je u sva tri slučaja na koje su podnete žalbe reč o 
malicioznom targetiranju. a Olivera Milošević je predložila da se glasa i o tome da je 



prekšena tačka 1 Poglavlja I, jer uočena tendencioznost i malicioznost nisu osnovni standardi 
novinarske profesije. Komisija je potom jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1,2 i 5 
Poglavlja I.  

6. Konstantin Ljubomirović podneo je žalbu zbog  toga što je portal, kako tvrdi, objavio 
izjavu koju on zapravo nikada nije ni dao, niti ga je iko od novinara kontaktirao. Zlatko 
Čobović je naglasio da je „priča sa svih strana profesionalo šuplja“. Podnosilac žalbe tvrdi da 
on nije dao izjavu, ali to nije demantovao, a redakcija tvrdi da jeste i da je koštala jedno piće u 
kafani. Podnosilac žalbe svodi priču da neverdostojnost svoje izjave, a suština  spora nije ko 
je rekao nego da li je tačno ono što je rečeno - da će predsednik opštine da utaji deo novca za 
diskoteku. Taj podatak, bez obzira ko ga je dao, redakcija je bila dužna da pozove i 
predsednika i nadležne službe u opštini i da proveri. Vida Petrović Škero je ocenila da malo 
više treba u obrazloženju odluke ukazati da se i u situaciji davanja izjave mora vršiti provera. 
Kao i da misli da u ovako spornoj situaciji ima mesta za vođenje sudskih postupaka, a da ni 
jedna ni druga strana nije etički postupala. Po mišljenju Zorice Višnjić, u tekstu nisu navedeni 
nikakvi dokazi za iznete tvrdnje, sve je na rekla-kazala, a „plus što je u odgovoru rečeno da je 
vlasnik lokala otac predsednika opštine dok se u tekstu tvrdi da je vlasnik predsednik“. Jelka 
Jovanović je naglasila da je reč o ozbiljnim parama i optužbama koje ne može da potvrdi 
jedan problematičan izvor u kafanskom razgovoru. Kao i da ne vidi nikakve dokaze navodnih 
naknadnih provera. Komisija je  na kraju jednoglasno odlučila da su prekršene tačka 4 
Poglavlja I i tačke 1 i 2 Poglavlja V. 

7. Advokat Siniše Jasnića podneo je žalbu zbog „neistinitog, neprofesionalnog i 
tendencioznog teksta“, kojim su, po njemu, prekršene brojne odredbe Kodeksa iz poglavlja 
Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara, Novinarska pažnja i Poštovanje privatnosti. 
Zorica Višnjić je, u toku diskusije, rekla da je Kodeks prekršen još u nadnaslovu: "Istražuju se 
nove malverzacije bivšeg direktora EUS-a", kao i da su odgovori su traženi od MUP-a, 
investitora, ali ne i od Jasnića, koji se optužuje za malverzacije. Jelka Jovanović je istakla da 
je Kodeks nesumnjivo prekršen: “anonimni izvor, kršenjem pretpostavke nevinosti, nema ni 
traga od druge strane...“ Ocenila je da su takvi tekstovi su visokorizični po profesiju, jer su 
navodno istraživački, a zapravo su „rekla, kazala“. Tamara Skrozza je dodala da su iznete 
ozbiljne optužbe s potencijalno dugoročnim posledicama, uz zanemarivanje elementarnih 
profesionalnih standarda. Ljiljana Smajlović je navela da je utrošila dosta vremena na čitanje 
„Blicovog“ dosijea o Jasniću, odnosno kampanje protiv njega. „Možda mi je nešto promaklo, 
ali nisam našla ni jednu Jasnićevu izjavu za ’Blic’, a ni sada ne razumem sta se tačno desilo“, 
rekla je, dodajući da je čudi što se Jasnić nije ranije javio Savetu. Objasnila je da je „Blic“ pre 
par godina krenuo sa optužbama o marifetlucima sa milionima evra, posle godinu ili dve 
podignuta je  optužnica zbog oko desetak miliona dinara navodno nenamenski utrošenih za 
plaćanje troškova pomoću biznis kartica. Izvor „Blica“ je uvek neverovatno precizan, i uvek 
anoniman. „Neupućen čitalac mora da zaključi da je možda istina da Jasnić ima misteriozne 
zaštitnike u vlasti, ali meni se čini da ima i misteriozne progonitelje kojim ’Blic’ godinama 
štiti anonimnost“, rekla je, dodajući da želi da skrene pažnju na kontroverznost kontinuirane 
upotrebe istih  tajnih izvora. Dve ili više godina je dovoljno vremena da redakcija koja traži 
istinu zaključi da li je njen anonimni izvor bio u svemu istinoljubiv i da li zaslužuje toliko 
anonimnosti. U ovakvim slučajevima redakcija bila dužna da malo podrobnije opiše svoj 
anonimni izvor i da nam kaže da li postoji razlog za sumnju da i izvor, poput misterioznih 
zaštitnika, možda ima neku korist od kampanje koju vodi, odnosno od plasiranja informacija 
koje dostavlja redakciji a redakcija ne uspeva da dokaže istinitost svih tih informacija. Nakon 



toga, Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 2,3,4 i 5 Poglavlja I, tačka 3 
Poglavlja IV, tačke 1 i 2 Poglavlja V, kao i tačka 1 Poglavlja VII. 

  

 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Bojan Cvejić 


	7. Advokat Siniše Jasnića podneo je žalbu zbog „neistinitog, neprofesionalnog i tendencioznog teksta“, kojim su, po njemu, prekršene brojne odredbe Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara, Novinarska pažnja i Poštovanje priv...

