
 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Bojan Cvejić, Tamara 
Skrozza, Dragan Đorđević, Ljiljana Smajlović, Jelka Jovanović, Zorica Višnjić, Snežana 
Andrejević, Vida Petrović Škero, Vlado Mareš i Zoran Stanojević, na sednici održanoj 
30.4.2020. godine, većinom glasova izriče 

JAVNU OPOMENU 

Tekstom “OPASNO U Srbiju ušlo 100.000 gastarbajtera, njih bar 6.000 ima 
koronavirus!, objavljenim 20. marta 2020. godine i naslovom na naslovnoj strani “U 
Srbiju ušlo 200.000 gastarbajtera, njih bar 6.000 ima koronavirus”, dnevni list 
“Informer” 

1.prekršio je tačke 2 i 3 Odeljka I  (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o 
obavezi novinara da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara 
pretpostavki i nagađanja, kao i da naznači izvor informacije koju prenosi, 

2.prekršio je i tačku 8 Odeljka VI (Odnos prema izvorima informisanja) po kojoj 
novinar ne sme među ljude unositi neopravdan strah  

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 
dostupna javnosti. 

 
OBRAZLOŽENJE 

 
Zlatko Čobović, član Komisije za žalbe, podneo je žalbu verujući da je prekršeno više tačaka 
Kodeksa novinara Srbije iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Nezavisnost od pritiska, 
Odgovornost novinara i Novinarska pažnja. On je ukazao da list nije naveo izvor tvrdnje da 
bar 6000 ljudi koju su došli ima virus, kao i da je u naslovu to navedeno kao činjenica, dok u 
tekstu piše da se “sumnja” da ih je toliko inficirano. Žalilac je, između ostalogm istakao i da 
“do danas u Srbiji nijedan državni organ, ni služba,  nisu zvanično sačinili analizu, niti su 
objavljeni zvanični podaci, o tačnom broju državljana Srbije, koji su bili zaraženi virusom 
korona po povratku u Srbiju”. 

Redakcija lista “Informer“ nije odgovorila na žalbu. 

Po mišljenju većine članova Komisije, podnosilac žalbe je bio u pravu kada je primetio da 
je u naslovu izneta tvrdnja , a u tekstu sumnja da je korona virusom zaraženo bar „6000 
gastarbajtera“. Takođe, potpuno je nejasno na čemu je zasnovana takva tvrdnja ili procena. 
Autor teksta se poziva na „zvanična saznanja“ o tome da su mnogi koji ulaze u zemlju 
inficirani, bez objašnjenja o tome koja su to i čija saznanja i kako se do njih došlo, utoliko 
pre što je poznato da ljudi koji su ulazili u Srbiju nisu bili testirani na kovid – 19. Zato su 

http://www.savetzastampu.rs/


 
 
 

 
 

Francuska 5/7 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

članovi Komisije ocenili da je reč o nagađanju, odnosno spekulaciji koja je predstavljena 
kao činjenica, za koju ne postoji izvor. Time su prekršene tačke 2 i 3 poglavlja Istinitost 
izveštavanja. Takođe, izveštavanjem o hiljadama „zaraženih“ ljudi koji dolaze u Srbiju 
prekršena i tačka Kodeksa koja zabranjuje novinarima da među ljude unose neopravdan 
strah.  

Deo članova Komisije ukazao je i na to da je posebno problematično što je“Informer” kao 
direktne krivce za širenje zaraze označio ljude pristigle iz inostranstva, čak pozivajući 
građane da ih prijavljuju policiji.  

Komisija je, zbog svega toga, sad devet glasova “za” i jednim “protiv” odlučila da 
“Informeru” izrekne javnu opomenu.  

 
 
Beograd, 30.4.2020.        Predsedavajući  

          Bojan Cvejić 
    

 
 


