
1 
 

SAVET ZA ŠTAMPU 

KOMISIJA ZA ŽALBE 

Francuska 5/7 

11000 Beograd 

------------------------------------------------- 

 

Na osnovu člana 19 Statuta Saveta za štampu i člana 2 i 3 Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Serbia 

Bradband – Srpske kablovske mreže, sa sedištem u Beogradu na adresi Bulevar Peka Dapčevića 19, 

MB: 17280554 (u daljem tekstu: Podnosilac žalbe ili SBB), preko advokata Miloša Stojkovića iz 

Beograda, po punomoćju koje je priloženo, podnosi Komisiji za žalbe Saveta za štampu ovu 

 

  ŽALBU 

 

Tekstovima koji su objavljeni u mediju Dnevne novine Informer (u daljem tekstu: Novine Informer), 

čiji je odgovorni urednik Dragan J. Vučićević, kao i u mediju Internet portal Informer (u daljem tekstu: 

Portal Informer) čiji je odgovorni urednik Sanja Ćurčić, a glavni urednik Dragan J. Vučićević (po 

podacima iz impresuma objavljenog na tom portalu), grubo je prekršen Kodeks novinara Srbije na 

štetu Podnosioca žalbe, u periodu od 27.01.2020. godine do 02.03.2020. godine. Tekstovi su uz 

neznatne izmene objavljeni u identičnom obliku u Novinama Informer i na Portalu Informer (u daljem 

tekstu zajednički označeni kao Informer), a izdavač oba medija je privredno društvo Insajder Tim 

DOO čiji je vlasnik 100% udela Dragan J. Vučićević.  

 

U pitanju su sledeći tekstovi: 

 

 „Minut sa Banjalukom 26, a sa Australijom 6 dinar“, objavljen u Novinama Informer dana 

27.01.2020. godine, i dana 28.01.2020. godine na Portalu Informer na sledećem linku: 

https://informer.rs/vesti/zastitnik-potrosaca/489095/ovako-sbb-telefonija-pljacka-

potrosace-minut-banjalukom-26-australijom-6-dinara-cenovnik-van-svake-pameti; 

 

 „Između dva crtaća reklame za kondome i kladionice“, objavljenog u Novinama Informer 

dana 02.03.2020. godine, a istog dana i na Portalu Informer na sledećem linku: 

https://informer.rs/zastitnik/vesti/497207/sbb-emituje-deci-neprimeren-sadrzaj-izmedju-

dva-crtaca-reklame-kondome-kladionice; 

 

 „Raspad sistema“, objavljenog u Novinama Informer dana 09.03.2020. godine, i istog dana i 

na internet portalu Informer, pod nešto izmenjenim naslovom: BRUKA! SBB IZNAD SVIH 

MOGUĆIH ZAKONA?! KORISNICI U PROBLEMU: Internet slab, kanali nestaju, kradu 

struju, A PENALE NE PLAĆAJU na sledećem linku: 

http://informer.rs/zastitnik/vesti/498871/raspad-sbb-sistema-klijenti-protestuju-

internet-uzasan-kanali-nestaju-kradu-struju-penale-placaju;  

 

https://informer.rs/vesti/zastitnik-potrosaca/489095/ovako-sbb-telefonija-pljacka-potrosace-minut-banjalukom-26-australijom-6-dinara-cenovnik-van-svake-pameti
https://informer.rs/vesti/zastitnik-potrosaca/489095/ovako-sbb-telefonija-pljacka-potrosace-minut-banjalukom-26-australijom-6-dinara-cenovnik-van-svake-pameti
https://informer.rs/zastitnik/vesti/497207/sbb-emituje-deci-neprimeren-sadrzaj-izmedju-dva-crtaca-reklame-kondome-kladionice
https://informer.rs/zastitnik/vesti/497207/sbb-emituje-deci-neprimeren-sadrzaj-izmedju-dva-crtaca-reklame-kondome-kladionice
http://informer.rs/zastitnik/vesti/498871/raspad-sbb-sistema-klijenti-protestuju-internet-uzasan-kanali-nestaju-kradu-struju-penale-placaju
http://informer.rs/zastitnik/vesti/498871/raspad-sbb-sistema-klijenti-protestuju-internet-uzasan-kanali-nestaju-kradu-struju-penale-placaju


    

Pomenuti tekstovi su samo deo negativne medijske kampanje koju Informer sprovodi u dužem 

vremenskom periodu protiv Podnosioca žalbe, tako što iznosi neistinite, nepotpune i neproverene 

informacije, uz prećutkivanje bitnih činjenica, a sve kako bi diskreditovao Podnosioca žalbe.  

 

Tekstovi u kojima se pominje Podnosilac žalbe, predstavljaju kombinaciju:  

 

 očigledno neistinitih informacija; 

 nepotpunih informacija, koje sadrže samo one delove koji mogu da se koriste za prikazivanje 

Podnosioca žalbe u negativnom svetlu; 

 neproverenih informacija; 

 prenošenja stavova i tvrdnji drugih lica koji se predstavljaju kao stručnjaci i koji najčešće 

nemaju nikakvu činjeničnu osnovu; 

 prenošenja stavova i tvrdnji koje objavljuju korisnici društvene mreže Tviter po 

pseudonimom, i to samo onih koji su negativni prema Podnosiocu žalbe i uz prenaglašavanje 

njihovog značaja.   

 

Kombinacijom takvih informacija se prave neistinite konstrukcije o Podnosiocu žalbe, a time se on 

dominantno predstavlja u negativnom svetlu. Iako negativna kampanja, putem koje se iznose 

neistinite informacije i neistinite konstrukcije protiv Podnosioca žalbe, putem Informera traje znatno 

duže od pomenutog perioda, predmet ove Žalbe su konkretni tekstovi koji su objavljeni u periodu 

januar-mart 2020. godine.  

 

1. U tekstu „Minut sa Banjalukom 26, a sa Australijom 6 dinar“,između ostalog je navedeno 

sledeće: 

 

 u naslovu je navedeno sledeće: „OVAKO SBB TELEFONIJA PLJAČKA POTROŠAČE: Minut sa 

Banjalukom 26, a sa Australijom 6 dinara, CENOVNIK JE VAN SVAKE PAMETI?!“;  

 u antrfileu je navedeno da je „Operater tako podelio zone da je mnogo jeftinije ako zovete 

nekog udaljenog desetinama hiljada kilometara nego da je u bilo kojoj zemlji u okruženju“; 

 u tekstu je naveden stav NOPS-a da „nadležni ovakav cenovnik moraju da ispitaju, jer zaštita 

potrošača mora biti na prvom mestu“; 

 nadalje u tekstu se izražava svojevrsno čuđenje pomenutim cenovnikom:  „ova kompanija je 

cenovnik podelila na šest, najblaže rečeno, čudnih tarifnih grupa. Tako, na primer, ukoliko 

zovete Guam, Kostariku ili Finsku razgovor ćete platiti šest dinara po minutu. Ukoliko zovete 

Alžir, Angolu ili recimo Ukrajinu, minut razgovora košta 16 dinara. Međutim, ukoliko se 

odlučite da preko fiksnog telefona pozovete neku zemlju iz regiona, poput Bosne i 

Hercegovine (uključujući i Republiku Srpsku), Makedonije, Hrvatske, e taj razgovor će vas 

koštati čak 26 dinara za svaki započeti minut! Uz to, u ovom slučaju nemate pravo da koristite 

ni besplatne minute koje dobijate u paketu.“; zatim prenose izjavu NN lica koje se na 

društvenoj mreži Tviter predstavlja kao Džigi Bau: „na ovakvu šokantnu podelu zona, ali i 

samih cena razgovora, na društvenoj mreži Tviter ukazao je korisnik pod imenom "Džigi bau". 

RAZDALJINE Beograd - Melburn 15.405 kilometara, Beograd - Banjaluka 332 kilometra - 

Srbija zemlja čuda! U SBB telefoniji imate 200 minuta besplatno, a posle šest dinara po minuti, 



    

ka zemljama zone 1 - Novi Zeland, Bahaami, Bruneji, Gvadalupe, Kolumbija, Malezija, 

Mongolija... Ali ako zovete Republiku Srpsku, nema besplatnih minuta, pa plaćate 26 dinara 

po minutu, jer je to, pazi sad, zona ne jedan, ne ni dva, nego tri??! - požalio se ovaj korisnik na 

na Tviteru“. 

 

Na kraju teksta, Informer se poziva na izjave pojedinih lica koje predstavlja kao stručnjake, a koji su 

uglavnom predstavnici pojedinih organizacija za zaštitu potrošača, koji ne moraju nužno da budu 

stručnjaci za telekomunikacije i tržište telekomunikacija. Inače, ta lica se često konsultuju u 

tekstovima u kojima Informer piše o SBB-u, a vrlo često se izrazito negativno i bez činjenične potpore 

izražavaju o Podnosiocu žalbe. 

 

Ta lica pominju sledeće: 

 

 „da je SBB-u ovde jedini cilj da ostvari što više prihoda, ne mareći puno za potrošače i pravilno 

poslovanje“; 

 „da se razumemo, formiranje cena je slobodno i ovaj operater u tom pravnom smislu ne krši 

zakon. Kompanije to formiraju na osnovu prihoda i rezultata i, nažalost, niko im ništa ne može. 

Jasno je da su ove podele zona prema cenovniku i zemljama veoma nelogične i nerazumne, 

čak se ni ekonomski nikako ne uklapaju.“; 

 „najveći problem je što vas na ove zone i cene niko ne uputi, već se podrazumeva da ćete 

guglati ili sami se informisati. I onda rizikujete da vam stigne račun od nekoliko hiljada dinara, 

a uzdali ste se u besplatne minute i popuste. Zato smatram da svaki potrošač mora i usmeno i 

pismeno da dobije svaku informaciju prilikom sklapanja ugovora kako ne bi došao u situaciju 

da bude obmanut - savetuje naš sagovornik.“ 

 „da je ovo primer obmane potrošača i loša poslovna praksa“; 

 „SBB je nepošten prema svojim klijentima i ide na kartu manipulacije. Svako normalan će 

pomisliti da je jeftinije da zove Hrvatsku, Makedoniju ili BiH, jer su bliže, nego da telefonira 

nekome u Ukrajini, Rusiji, Somaliji.“; 

 „Zaista jedna nepoštena poslovna praksa i neopravdane cene razgovora. Valjda su kompanije 

tu da svojim potrošačima pruže što bolje i povoljnije uslove! Iako imaju pravo da slobodno 

formiranju cene, nadležni ovakav cenovnik moraju da ispitaju, jer zaštita potrošača mora biti 

na prvom mestu - napominju u NOPS-u.“ 

 

Dakle, od konstatacije da Podnosilac žalbe ne krši zakon i da je njegovo ponašanje dozvoljeno i 

legitimno, odnosno da je slobodan da formira cenu, Informer razvija priču zaključujući da Podnosilac 

žalbe „pljačka“ svoje korisnike i „papreno naplaćuje“ i pritom pravi konstrukciju, pozivanjem na reči 

lica koje predstavlja kao stručnjake, da se radi o „nepoštenoj poslovnoj praksi“. Sve ovo isključivo uz 

oslanjanje na sopstveni osećaj da je nešto nelogično i ekonomski neopravdano, i uz potvrdu 

stručnjaka u čiju ekspertizu ne spada pomenuta oblast, a koji i inače redovno neosnovano optužuju 

Podnosioca žalbe.   

 

Pre svega, cene Podnosioca žalbe prema drugim zemljama su formirane isključivo prema troškovnom 

principu. Naime, svaki operator (domaći ili strani), naplaćuje određenu cenu po minutu da primi poziv 



    

u svoju mrežu. Za nacionalne pozive, ove cene su regulisane od strane lokalnog regulatornog tela za 

elektronske komunikacije, dok se cena za terminaciju poziva koji dolazi iz druge zemlje, formira od 

strane operatora koji prima poziv u svoju mrežu u skladu sa pravilima te države i poslovne politike 

konkretnog inostranog operatora. Drugim rečima, na formiranje cene međunarodnih poziva 

prevashodno utiče inostrani operator, a ne Podnosilac žalbe. Iz tog razloga, na cenu međunarodnog 

poziva ne utiče nužno teritorijalna udaljenost određene države nego cena koju odredi operator 

u toj konkretnoj državi, samim tim je i moguće da se desi da teritorijalno bliže države imaju višu 

cenu od teritorijalno udaljenijih. 

 

Ovakav način formiranja cene je upravo standardni način formiranja cene, te da je Informer želeo da 

sveobuhvatno i korektno da obradi ovu temu, mogao je vrlo lako da sazna zašto su pozivi prema 

određenim zemljama iz mreže Podnosioca žalbe skuplji ili jeftiniji.  

 

To je najbolje vidljivo iz primera koji sami potenciraju, a kojim su želeli da „objasne“ tobožnju 

nelogičnost i „ekonomsku neopravdanost“. Naime, u tekstu je, između ostalog, navedeno da je poziv 

sa Banjalukom 26 dinara, a sa Australijom 6 dinara, što jeste fakat. Ipak, novinari i urednici Informera 

nisu hteli da se upuste u to zašto je takva cena i koji su to pokazatelji koji je određuju. Rasvetljavanje 

formiranja cene očigledno i nije bio prevashodni cilj, nego želja da se Podnosilac žalbe optuži za 

tobožnju „obmanu potrošača“ te nepoštenu poslovnu praksu i pljačku korisnika, i tako predstavi u 

negativnom svetlu. 

 

Naime, u konkretnom primeru, pozivi u Banjaluku upućuju se operatoru MTEL, koji u okviru svoje 

Standardne ponude koja reguliše ovu oblast, u tački 2.4.1 propisuje „da je njegova komercijalna stvar 

i stvar dogovora sa drugim operatorom, koju će cenu odrediti“. MTEL trenutno ima cenu od 0,11 evra 

po minuti, što iznosi 13 dinara. SBB poziv naplaćuje 21,6 dinara neto (26 dinara sa PDV). Dakle na 13 

dinara troška koji je posledica odluke MTEL-a (inače povezanog lica Telekom Srbija), SBB korisnicima 

naplaćuje još 8,6 dinara (ostatak do 26 dinara je PDV). Ipak i u tih 8,6 dinara ulaze troškovi 

interkonekcije, vodova, administracije, održavanja mreže i kapaciteta, pa je realna marža SBB-a na 

ovom pozivu oko 2 dinara po minutu. Sa druge strane, cena terminiranja poziva u fiksne mreže u 

Australiji je 0.0076 evra po minuti, t.j. oko 0,9 dinara. Dakle, operatori u Australiji terminiranje 

međunarodnih poziva u svoju mrežu tarifiraju 90 para, dok pomenuti operator u Banja Luci tarifira 

13 dinara. Drugim rečima, što su veći troškovi terminiranja, odnosno što veću cenu odredi inostrani 

operator, to će cena da bude veća. Dakle, ako uopšte ima neke nelogičnosti, i da su hteli tu nelogičnost 

zaista da objasne, novinari i urednici Informera su lako mogli da stvar istraže i uvide da ne postoji 

ništa čudno u ovakvom načinu formiranje cene.  

 

Ovde je takođe zanimljivo porediti cenovnik Telekoma Srbija, koji cenu poziva ka Banjaluci tarifira 

14,56 dinara. Kao što je rečeno, MTEL je u vlasništvu Telekoma Srbija i realni trošak terminacije, 

budući da se radi o povezanim licima, je 0 dinara. Samim tim, dolazimo do zaključka da je zarada 

Telekoma Srbija na pozivu ka Banjaluci 14,56 dinara, u odnosu na SBB-ovih 8,6 dinara. Takođe, sa 

druge strane Telekom Srbija tarifira poziv ka Australiji 44,51 dinar, iako je trošak terminacije 90 para, 

a SBB 6 dinara, što znači da Telekom Srbija na pozivu ka Australiji zarađuje oko 36,2 dinara po minuti 

(kada se odbije trošak terminiranja poziva i PDV), dok SBB zarađuje 4,1 dinar po minuti. Informer u 



    

tekstu uopšte ni primera radi ne navodi druge operatore fiksne telefonije koji imaju uslugu 

međunarodnog poziva (pa ni Telekom Srbija koji ima najveće tržišno učešće na ovom tržištu), iako bi 

to moglo da pomogne u sveobuhvatnom rasvetljavanju teme. 

 

Dokaz: 

 

1. Referentna ponuda za interkonekciju sa fiksnom mrežom MTEL-a, dostupna na sledećem 

linku: https://mtel.ba/Binary/9/; 

2. Cenovnik Telekom Srbija, dostupan na sledećem linku: 

https://mts.rs/Poslovni/Fiksna/Medjunarodni-saobracaj/Medjunarodni-pozivi; 

 

Takođe, ni tvrdnje da se korisnici obmanjuju i da je u pitanju nepoštena poslovna praksa, nemaju 

nikakvo uporište. Korisnici, ne moraju ništa posebno „da guglaju“, budući da je cenovnik po zonama 

javno dostupan na internet stranici Podnosioca žalbe. Internet stranica je sredstvo koje se uobičajeno 

koristi za objavljivanje obaveštenja operatora i u tome nema ničeg skandaloznog. Čak ni tvrdnja 

jednog od lica koje Informer predstavlja kao stručnjaka da korisnici nisu obavešteni pre zaključivanja 

ugovora o cenama nemaju nikakvo uporište, budući da se pre potpisivanja ugovora korisnik upoznaje 

sa Opštim uslovima, koji upravo upućuju na cenovnik koji je, ponavljamo dostupan na internet 

stranici.  

 

Dokaz: 

 

3. Opšti uslovi SBB-a, dostupni na linku: https://sbb.rs/Binary/30847/Opsti-uslovi.pdf; 

 

Na kraju bi trebalo istaći da je pojam nepoštene poslovne prakse definisan Zakonom o zaštiti 

potrošača, a isti zakon propisuje postupak u kome se takvo ponašanje utvrđuje i organe koji taj 

postupak vode. Samim tim, objavljivanje informacija kojim se podnosilac žalbe optužuje za nepoštenu 

poslovnu praksu bez odluka nadležnih organa predstavlja i očigledno kršenje pretpostavke nevinosti. 

 

Zbog svega toga, uopšte nije jasno kako formiranje cene na osnovu troškovnog principa, koji je 

uobičajen na tržištu, i za koji i u tekstu kažu da je slobodno, uz zaradu koja je minimalna ili bar 

uporediva sa ostalim operatorima, a o kojoj su korisnici unapred obavešteni i kojoj u svakom trenutku 

mogu da pristupe predstavlja obmanjujuću ili nepoštenu praksu, odnosno „pljačku“ korisnika i to bez 

ikakve odluke nadležnih organa o tome. Sve ovo zapravo pokazuje da Informer nije uopšte imao 

nameru da ovu značajnu temu podrobno i profesionalno ispita, nego isključivo da po svaku cenu, 

neistinitom konstrukcijom prikaže SBB u negativnom svetlu. 

 

2. U tekstu „Između dva crtaća reklame za kondome i kladionice“,između ostalog je navedeno 

sledeće: 

 

 u samom naslovu se navodi sledeće „SBB EMITUJE DECI NEPRIMEREN SADRŽAJ: Između dva 

crtaća reklame za kondome i kladionice?!”; 

https://mtel.ba/Binary/9/
https://mts.rs/Poslovni/Fiksna/Medjunarodni-saobracaj/Medjunarodni-pozivi
https://sbb.rs/Binary/30847/Opsti-uslovi.pdf


    

 u antrfileu se navodi sledeće: na programima gde se emituju crtani filmovi i serije za decu 

usred bela dana možete videti reklamne spotove za kladionice, kockarnice, prezervative i 

uloške * Obratićemo se i REM-u i svim drugim organima i očekujemo od njih da što pre 

reaguju. Ovde su odgovorni i oglašivači i SBB, kažu stručni sagovornici Zaštitnika; 

 u tekstu se navodi sledeće: „SBB-ovi kanali za decu "Nikelodion", "Pikabu", "Vavum", "Nik 

Džunior" i "Minimaks" u pauzama između crtaća emituju reklame za kladionice, kockarnice, 

prezervative i uloške!“; 

 u tekstu se navodi sledeće: „Na ovaj način SBB-ovi kanali omogućavaju oglašivačima da 

zloupotrebljavaju decu kako bi privukli roditelje, koji s njima gledaju TV, i ostvarili profit, 

nimalo ne mareći što takve reklame mogu izuzetno štetno da utiču na razvoj mališana“; 

 u tekstu se dalje prenosi izjava Gorana Papovića: „Ovde su odgovorni i oglašivači i SBB, koji je 

dozvolio da se tako nešto pušta na kanalima za decu. Svi oni moraju da budu kažnjeni, a takve 

reklame uklonjene sa dečijih kanala. Ovo je blagi užas i moramo da zaštitimo decu od ovakve 

tiranije neprikladnim sadržajem“; 

 u tekstu se dalje prenose i izjave predstavnika izvesnog Pokreta za zaštitu potrošača, i 

interpretira se kako oni (Pokret za zaštitu potrošača), tvrdi da su i naši zakoni i međunarodni 

propisi jasni i da je na nadležnim organima samo da ih primene, odnosno sledeće: „Ovde treba 

odmah primeniti Zakon o oglašavanju i Zakon o zaštiti dece. Mi kao pokret već godinama 

ukazujemo na to da je pre pet godina 76 odsto sadržaja reklama bilo neprikladno, a sada je 

više od 90 odsto. Niko nije reagovao i sada smo došli do vrha ledenog brega da se zarad novca 

i zarade zloupotrebljavaju deca. To je zabranjeno i našim zakonima i obavezujućim 

međunarodnim preporukama i propisima koji imaju za cilj zaštitu normalnog odrastanja dece. 

Ne može nijedna kompanija, ma koliko jaka i bogata bila, da bude van okvira zakona ove 

zemlje i propisa koje je donela Evropska unija, a mi se obavezali da poštujemo. Zato je u ovom 

slučaju neophodno da nadležni organi hitno reaguju i prvo zabrane takve neprikladne 

reklame na dečijim kanalima. Uz to, i svi ti oglašivači i SBB su podjednako odgovorni za ovu 

situaciju i moraju da budu rigorozno kažnjeni. I materijalno, što se ogleda u milionima, ali i 

krivično“; 

 zatim je dalje u tekstu navedeno sledeće: „Povodom ko zna kog u nizu skandala kompanije 

SBB, uputili smo im niz pitanja kako bismo objektivno i novinarski čuli i njihovu stranu priče. 

Pitali smo ih zbog čega na dečijim kanalima emituju reklame sa neprimerenim sadržajem za 

taj uzrast, da li su svesni da je to zloupotreba, da je protivzakonito i da zarad profita 

potencijalno izuzetno loše utiču na razvoj dece... Međutim, kao i svaki put do sada kada je 

kršila zakon, a mi o tome pisali, kompanija SBB je nastavila sa svojim "ustaljenim receptom" i 

nije nas udostojila odgovora ni na jedno naše pitanje.“; 

 

Informer na kraju u tekstu dalje izvode sopstveni zaključak o tobožnjoj odgovornosti SBB-a (ovde 

Podnosioca žalbe) i navode sledeće:  

 

 da bismo tačno utvrdili ko je odgovoran za to što na dečjim kanalima mališani u pauzi između 

crtanih filmova gledaju neprimerene reklame, konsultovali smo stručnjake za marketing i 

prodaju oglasnog prostora, koji su nam sve potanko objasnili; 



    

 dečji kanali "Pikabu" i "Vavoom" u vlasništvu su "Junajted grupe" kao i SBB, pa su to faktički 

njihovi kanali, dok su "Niklodeon", "Nik Džunior" i "Minimaks" strani kanali koje je SBB 

uvrstio u svoju ponudu. Nijedan od njih, bilo da su u vlasništvu "Junajted grupe" ili su samo u 

ponudi na njihovom kablovskom operateru SBB ne pita se koje će reklame biti emitovane ni 

u koje vreme; 

 o tome odlučuje "CAS Media", agencija za prodaju oglasnog prostora na kablovskim i 

satelitskim kanalima koja je takođe u vlasništvu "Junajted grupe". Što se tiče oglašivača, 

odnosno pomenutih kladionica ili firmi za proizvodnju uložaka, oni o reklamiranju na SBB-

ovim kanalima pregovaraju direktno sa agencijom "CAS medija", koja ugovara sve kampanje 

kod tog kablovskog operatera; 

 Uz to, oglašivači, kada ugovaraju kampanje ne mogu da biraju na kojim će SBB kanalima i kada 

ići reklame, već to raspoređuje "CAS medija", tako da kladionica ne traži ciljano da njihova 

reklama bude na dečjem kanalu, već je tu rasporedi "CAS medija"; 

 Razlog je što na "ozbiljnim" ili sportskim kanalima koje SBB ima u ponudi nema dovoljno 

mesta za sve reklamne sekunde koje su oglašivači kupili. Stoga je najveća, a možda i jedina 

odgovornost za ovaj skandal na agenciji "CAS Media" i na SBB-u, koji su praktično ista kuća, 

odnosno deo "Junajted grupe". 

 

Dakle, Informer navodi da je tobože na pomenutim TV kanalima emitovan neprimereni sadržaj, i 

izvode pravnu odgovornost Podnosioca žalbe u konsutaciji sa licima koje nazivaju „stručnjacima za 

marketing i prodaju oglasnog prostora“ (koje uzgred nigde ne imenuju u tekstu, pa je pitanje da li 

uopšte postoje), te izvode pravno nepostojeću konstrukciju o „faktičkom vlasništvu SBB-a na TV 

kanalima“, i sve vreme te kanale nazivaju SBB kanali, i to, što se naslućuje iz teksta, isključivo na 

osnovu objašnjenja šta druga kompanija (CAS Media) navodno radi. Pritom, i ta druga kompanija i 

sama nije izdavač medija, a sa SBB-om je samo povezuje isti vlasnik.  

 

Prvo, u spornom tekstu Informer bez ikakvih dokaza tvrdi da su na pomenutim TV kanalima zaista 

emitovane neprimerene oglasne poruke (reklame). Dakle o tome da su ti kanali emitovali 

neprimerene sadržaje se sve vreme govori kao o nespornoj činjenici, iako nisu pruženi nikakvi dokazi 

da je zaista došlo do takvog emitovanja, kada je došlo do tog navodnog emitovanja i u kom 

vremenskom periodu.  

 

Dalje, ne postoje SBB kanali, budući da SBB nije izdavač bilo kog medija, pa ni TV kanala, a pritom nije 

čak ni registrovan za pružanje medijske usluge, niti faktički pruža medijsku uslugu. Kao što je već 

istaknuto, Podnosilac žalbe je telekomunikacioni operator i obavlja delatnost elektronskih 

komunikacija, a između ostalog i uslugu distribucije medijskog sadržaja, što je moralo da bude 

poznato Informeru, ali čak i da nije, radi se o lako proverljivoj činjenici preko javno dostupnih 

registara (RATEL).   

 

Da je umesto „marketinških stručnjaka i stručnjaka za prodaju oglasnih prostora“ (za koje je sumnjivo 

da li uopšte postoje), konsultovao pravne stručnjake ili makar otvorio zakone na koje se u tekstu 

pompezno poziva, Informer je lako mogao da utvrdi ko bi mogao da bude odgovoran za potencijalni 



    

neprimereni ili nezakoniti sadržaj na TV kanalima (mada ni za to, ponavljamo nisu dali nikakve 

dokaze).  

 

Naime, Zakon o javnom informisanju i medijima (u daljem tekstu: ZJIM), između ostalog navodi da je 

„medij sredstvo javnog obaveštavanja koje rečima, slikom, odnosno zvukom prenosi urednički 

oblikovane informacije, ideje i mišljenja i druge sadržaje namenjene javnoj distribuciji i neodređenom 

broju korisnika“, a da u medije naročito spadaju i televizijski programi, te da medij nema svojstvo 

pravnog lica (član 29 ZJIM), i da u pravnom prometu istupa preko izdavača, koji može biti pravno ili 

fizičko lice koje je registrovano za privrednu delatnost (član 32 ZJIM). Zakon o elektronskim 

komunikacijama (u daljem tekstu: ZEK), između ostalog, propisuje da operator obavlja delatnost 

elektronskih komunikacija, koja podrazumeva pružanje elektronskih komunikacionih usluga koja se 

po pravilu pruža uz naknadu, a sastoji se u celini ili pretežno od prenosa signala u elektronskim 

komunikacionim mrežama, uključujući telekomunikacione usluge i usluge distribucije i emitovanja 

medijskih sadržaja, ali ne obuhvata usluge pružanja medijskih sadržaja ili obavljanja uredničke 

kontrole nad medijskim sadržajima koji se prenose putem elektronskih komunikacionih mreža i 

usluga, niti obuhvata usluge informacionog društva koje se u celini ili pretežno ne sastoje od prenosa 

signala elektronskim komunikacionim mrežama (član 4 ZEK). Na kraju i Zakon o oglašavanju 

propisuje da je prenosilac oglasne poruke odgovoran zajedno sa oglašivačem za sadržaj oglasne 

poruke koja je suprotna Zakonu (član 20 Zakona o oglašavanju), kao i da je oglašivač lice koje se 

oglašava, a koje ima svojstvo trgovca u skladu sa propisima koji uređuju trgovinu ili radi u ime i za 

račun trgovca, odnosno koje obavlja profesionalnu ili poslovnu delatnost prodaje robe i usluga, 

nepokretnosti, kao i prenos prava i obaveza, u skladu sa posebnim propisima, a da je prenosilac 

oglasne poruke lice koje prenosi oglasnu poruku, preko sredstava čiji je vlasnik, medija čiji je izdavač 

ili domena čiji je registrant, ili koji ima pravo korišćenja ili neko drugo pravo na tim sredstvima i 

domenima na osnovu koga je ovlašćen da prenosi oglasne poruke, kao i organizator javnih 

manifestacija i događaja na kojima se prenose oglasne poruke (član 2 Zakona o oglašavanju). 

 

Dokaz: 

 

4. Uvid u citirane odredbe ZJIM, ZEM, ZEK i Zakona o oglašavanju; 

 

Iz samo ovih nekoliko odredaba, i bez saveta pravnih stručnjaka, je i više nego evidentno da 

Podnosilac žalbe ne može da bude odgovoran za bilo kakav sadržaj oglasne poruke, jer sadržaj 

oglasne poruke potpada pod uredničku odgovornost izdavača medija. Ponavljamo, Podnosilac žalbe 

je operator koji ne odlučuje koji će se sadržaji naći na pojedinačnim TV kanalima, odnosno ne obavlja 

uredničku kontrolu nad medijima, ne pruža medijsku uslugu (niti bilo šta emituje), niti „ima“ medije 

koje izdaje. Tako da SBB mediji ne postoje, a ovakve tvrdnje predstavljaju zlonamernu i tendencioznu 

konstrukciju koja se zasniva na neistinitim i nepotkrepljenim informacijama. Čak ni agencija za 

prodaju oglasnog prostora – CAS Media po Zakonu o oglašavanju nije odgovorna za sadržaj oglasne 

poruke, nego je to izdavač medija kao prenosilac poruke (ili sam oglašivač). Ponavljamo, Informeru 

je povezanost sa CAS Media ključni “dokaz” da SBB “emituje” TV kanale.      

 



    

Primera radi, primenom logike na kojoj insistira Informer, RTS ili Pink bi bili Telekomovi kanali pošto 

ih Telekom distribuira, pa bi Telekom Srbija bio odgovoran ako RTS ili Pink, na primer, prekorače 12 

minuta oglašavanja u punom satu. Ovakva logika nema nikakvo uporište ni u zakonodavstvu ni u 

praksi.   

 

Na kraju, tekst „Raspad sistema“,predstavlja očigledan primer zlonamerne neistinite konstrukcije 

koja ima za cilj da objave koje potiču od nekolicine korisnika društvene mreže Tviter, koji se mahom 

predstavljaju pod pseudonimom (dakle koji su anonimni), predstave, bez ikakve provere, kao istinite, 

i da se iz toga izvuku potpuno paušalne i nijednim dokazom potkrepljeni zaključci o tome da kod 

Podnosioca žalbe ništa ne funkcioniše (pre svega preko tvrdnje u samom naslovu preko sintagme 

„raspad sistema), da su usluge lošeg kvaliteta, pa čak da SBB „ne plaća struju“, te da je „iznad svih 

zakona“.  

 

Trebalo bi napomenuti i to da je ovaj tekst kulminacija česte prakse Informera da izabere nasumično 

korisnike sa društvene mreže Tviter koji iznose najnegativnije stavove o Podnosiocu žalbe. U ovom 

tekstu mišljenje nekolicine korisnika SBB-a prikazuju kao potpuno dokazanu činjenicu i nadalje u 

tekstu, uz pomoć lica koja nazivaju stručnjacima, od kojih su neke konsultovali i u drugim tekstovima 

koji su predmet ove Žalbe i koji imaju izuzetno negativnu percepciju prema Podnosiocu žalbe, dalje 

konstruišu kakva bi tobože bila pravna odgovornost SBB-a, a ne libe se da bez odluke nadležnih 

državnih organa Podnosioca žalbe predstavljaju kao „monopolistu“, konstantno kršeći pretpostavku 

nevinosti pozivanjem na tobožnje kršenje zakona. Ovaj tekst je i primer prenaglašavanja problema 

koje imaju svi veliki sistemi, i svi operatori, a upravo i zato postoje i kanali komunikacije sa 

korisnicima da bi se uočeni problemi rešavali (na primer korisnička podrška). Informer takvim 

prenaglašavanjem (poput toga da su negativne objave „more“ ili mogu da naprave knjigu veličine 

Tolstojevog rata i mira), najpre tendenciozno pogrešno predstavlja stanje „kao raspad sistema“ 

(ponavljamo pozivanjem na objave nekolicine korisnika koji se predstavljaju pseudonimom ne punim 

imenom i prezimenom), potom neistinito optužuje Podnosioca žalbe da probleme ne rešava, da „čupa 

kablove“ i „preti“ korisnicima, te da krši zakon (na primer tvrdnjama da je SBB iznad zakona ili da 

SBB kao monopolista svakodnevno krši zakon ili da krši “sve moguće zakone”), a Informer se čak 

stavlja u ulogu suda i razrezuje fiktivnu naknadu štete koju meri milijardama, i navodi brojne 

nepostojeće „primere“ u kojima se SBB neosnovano optužuje da krade struju, da primenjuje 

obmanjujuću poslovnu praksu, da se prevarno ponaša prema korisnicima itd, sve bez odluka 

nadležnih organa. 

 

Pre svega, nije neuobičajeno da postoje negativni komentari nezadovoljnih korisnika, posebno ne na 

društvenim mrežama gde se svojstvo anonimnosti često koristi da bi se iskazalo nezadovoljstvo, koje 

može biti i opravdano i neopravdano. Kao što je već rečeno, zato postoje i različiti kanali komunikacije 

koje Podnosilac žalbe koristi za rešavanje problema korisnika. Ono što je prevashodno sporno u ovom 

tekstu je da Informer za potvrdu svoje osnovne teze o „raspadu sistema“ koristi svega nekoliko objava 

korisnika i njihovih vidljivih interakcija sa SBB podrškom. Nagađanja anonimnih korisnika koji mogu 

da se tretiraju kao glasine, ne mogu se uzimati kao dokazana činjenica, a pogotovu je nedopustivo da 

se potom na osnovu tih glasina konstruiše novinarska priča. 

 



    

Pritom, objave na koje se poziva Informer predstavljaju praktično zanemarljiv deo interakcija koje 

Podnosilac žalbe ostvaruje preko kanala društvenih mreža. Na primer Podnosilac žalbe na društvenoj 

mreži Tviter preko naloga @moj SBB i @SBB support, u periodu januar-mart 2020. godine je imao 

preko 10.000 interakcija sa gotovo 2000 korisnika, dok je u periodu koji je bliži onome na koji se 

sporni tekst odnosi (februar i mart 2020. godine), Podnosilac žalbe ostvario oko 3.500 interakcija 

(konverzacija) sa gotovo 900 korisnika. Nije na odmet pomenuti da i značajan broj korisnika ima i 

pozitivne ali i neutralne komentare. Da je Informer zaista želeo da ukaže na mišljenje korisnika SBB-

a ne bi isključivo “izvlačio” negativne komentare, nego bi pominjao i one pozitivne i one neutralne. 

Dakle, izveštavao bi uravnoteženo.  

 

Da zaključimo, u odnosu na ukupan broj konverzacija, nekoliko konverzacija koje Informer 

tendenciozno izdvaja, ne mogu da budu adekvatan pokazatelj bilo kakve šire slike.  Uprkos tome, tih 

nekoliko objava se „pretvara“ u nekoliko stotina nezadovoljnih korisnika, a njihovi komentari u 

„more“ negativnih komentara od kojih bi mogla da se napravi knjiga veličine Rata i Mira. Sve ovo 

predstavlja svesno i namerno preterivanje, uz evidentno prećutkivanje relevantnih činjenica, a sve 

isključivo da bi se opravdalo prikazivanje SBB-a u negativnom svetlu. Takvo “utvrđeno” 

nezadovoljstvo se potom uzima zdravo za gotovo (kao činjenica), bez ikakve provere. Na kraju 

“dežurni stručnjaci” Informera, na bazi toga izvlače obrazac dugotrajnog lošeg ponašanja SBB-a na 

koji bi trebalo da reaguju državni organi. Isti zaključak se može izvesti i za pojedinačno pominjanje 

određenih usluga i njihovo definisanje kao „prevare“. Naime, pojedinačno kupovanje popularnih 

serija je bilo omiljeno među korisnicima, i veliki broj korisnika je iskoristio tu opciju i za seriju „Ubice 

mog oca 4“. Ti takozvani “bindž paketi” su kupovani od strane nekoliko desetina hiljada korisnika. 

Selektivno navođenje pojedinačnih primera negativnog korisničkog iskustva, koje pritom nije 

potkrepljeno nijednim dokazom ne može da bude nikakav pokazatelj da usluga sveobuhvatno ne radi, 

da se usluga ne isporučuje u skladu sa ugovorenim kvalitetom, te da uočene probleme SBB ne rešava 

u skladu sa svojim ugovornim obavezama. Važno je napomenuti i to da se Informer isključivo bavi 

navodnim korisničkim nezadovoljstvo uslugama SBB, dok ostale operatore ne pominje, iako i oni 

imaju naloge na društvenim mrežama, i ako se i kod njih mogu naći negativni komentari. Da je 

Informer zaosta želeo korektno da obradi temu korisničkog nezadovoljstva, sasvim bi bilo normalno 

očekivati da pominje i primere drugih uporedivih operatora, što, ponavljamo nije učinio. 

 

Ovde bi još trebalo dodati i to da je od svih operatora jedino SBB “meta” ovako dugotrajne 

diskreditujuće kampanje Informera. Istorijat diskreditujuće kampanje Informera protiv Podnosioca 

žalbe se proteže nekoliko godina unazad. Tako je samo u periodu od 2018. i zaključno sa martom 

2020. године Podnosilac žalbe u čak 123 slučaja pominjan u negativnom kontekstu, u 3 slučaja u 

neutralnom kontekstu, dok pozitivnih pominjanja uopšte nije bilo. Sa druge strane je neophodno 

prikazati kako je u isto vreme najveći konkurent Podnosioca žalbe u Informeru prikazivan dominatno 

pozitivno. Naime u istom periodu kad je Podnosilac žalbe prikazivan dominatno negativno, Telekom 

Srbija je pomenut negativno svega 2 puta, u neutralnom kontekstu 21, dok je pozitivno pominjan 151 

put. Takođe i brend Supernova koji čine operatori koju su u vlasništvu Telekom Srbija su isključivo 

pozitivno pominjani 49 puta, bez neutralnih i negativnih pominjanja. 

 



    

U nastavku je pregled samo nekih od tekstova od 2018. godine, u kojima se Podnosilac žalbe 

iznošenjem neistinitih, nepotpunih, neproverenih informacija i neistinitih konstrukcija u pomenutim 

medijima, po istom šablonu kao i u spornim tekstovima koji su predmet ove Žalbe predstavlja u 

negativnom svetlu: 

 

 ŠEF CIA PLAĆA KAZNU 17.900.000 evra, objavljen dana 21.01.2018. godine; 

 Država češlja firmu šefa CIA, objavljen dana 28.03.2018. godine; 

 SBB vara klijente! Obećava im besplatan HBO, pa ga zaključa, objavljen dana 11.06.2018. 

godine; 

 SBB TRAŽI PARE ZA OPREMU KOJA IM JE VRAĆENA, objavljen dana 9.07.2018. godine; 

 SBB: Ko ne odabere paket. dodelićemo mu najskuplji, objavljen dana 15.10.2018. godine; 

 SBB ne ceni lojalne klijente, objavljen dana 29.10.2018. godine; 

 Muke sa servisom sistema Total TV, objavljen dana 3.12.2018. godine; 

 SBB opet udara po džepu svoje korisnike, objavljen dana 10.12.2018. godine; 

 SBB broji televizore i pakuje nove troškove, objavljen dana 14.01.2019. godine; 

 SBB potkrada klijente kroz promocije Total TV, objavljen dana 21.01.2019. godine; 

 BRUTALNA SBB PREVARA SA EON-OM, objavljen dana 01.04.2019. godine; 

 SBB vara i u Srbiji i u inostranstvu!, objavljen dana 08.04.2019. godine; 

 SBB mora da nadoknadi štetu zbog prekida signala, objavljen dana 02.09.2019. godine; 

 SBB ukinuo kanale iz Republike Srpske, objavljen dana 7.09.2019. godine; 

 SBB traži pare za fantomske TV usluge, objavljen dana 21.10.2019. godine; 

 Zbog SBB-a ostao bez Arene sport, objavljen dana 28.10.2019. godine; 

 Platili bindžovanje, a DOBILI NERVIRANJE, objavljen dana 25.11.2019. godine; 

 SBB SE POIGRAVA SA OBOLELIMA OD KANCERA, objavljen dana 02.12.2019. godine. 

 

U svim ovim tekstovima način prikazivanja SBB je identičan, kao što je rečeno, dominantno negativan, 

a način objavljivanja informacija je identičan kao i u slučaju spornih tekstova koji su predmet ove 

Žalbe. Drugim rečima, i u ovim tekstovima se kombinacijom neistinitih, nepotpunih i neproverenih 

informacija, uz očigledno izostavljanje bitnih informacija i prenošenje tvrdnji koji u najmanju ruku 

predstavljaju glasine, a čiji je jedini cilj diskreditovanje Podnosioca žalbe, a ne obrada teme u javnom 

interesu.  

 

Zbog svega toga, pomenuti tekstovi ne predstavljaju obradu teme od javnog interesa nego očigledan 

primer diskreditujuće kampanje koja isključivo ima za cilj da negativno prikaže Podnosioca žalbe. 

 

*** 

 

Imajući sve to u vidu, svim citiranim navodima, opremom teksta, ali i ostalim informacijama koje nisu 

posebno istaknute u ovoj žalbi, najgrublje su prekršene odredbe Kodeksa novinara Srbije i to naročito 

tačke 1, 2, 3, 4, 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) koje se odnose na sledeće obaveze novinara i 

urednika: 

 



    

 obavezu novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od 

interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda 

novinarske profesije; 

 obavezu novinara i urednika da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose, 

komentara, pretpostavki i nagađanja; 

 obavezu novinara da naznači izvor informacije koju prenosi, a ukoliko izvor ne želi da bude 

otkriven, novinari i urednici postupaju sa dužnom profesionalnom pažnjom i svojim 

profesionalnim autoritetom staju iza informacije i odgovaraju za njenu tačnost; 

 obavezu novinara da, kada je to neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući da 

iznesu svoj stav; 

 sa novinarstvom nespojivi objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta, glasina. 

 

Zatim, uredništvo Informera je svojim tekstovima prekršilo tačke 1, 3 i 6. Odeljka IV (Odgovornost 

novinara) koji se odnosi na sledeće obaveze novinara i urednika: 

 

 novinar je dužan da poštuje pravilo pretpostavke nevinosti i ne sme nikoga proglasiti krivim 

do izricanja sudske presude; 

 novinar je dužan da neguje kulturu i etiku javne reči. 

 

Povređene su i tačke 1, 2 i 3. Odeljka V (Novinarska pažnja) kojim je propisano sledeće: 

 

 novinar je obavezan da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom; 

 novinar ne sme slepo da veruje izvoru informacija. Novinar mora da vodi računa o tome da 

izvori informacija često slede svoje interese ili interese društvenih grupa kojima pripadaju i 

prilagođavaju svoje iskaze tim interesima; 

 prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o nekom događaju jednako 

je njihovom namernom iskrivljivanju ili iznošenju laži; 

 

Uz sve navedene povrede Kodeksa novinara Srbije, prema mišljenju podnosioca ove žalbe, uredništvo 

Informera je postupilo i suprotno tački 3. Odeljka VI (Odnos prema izvorima informisanja) kojom je 

propisano da je novinar dužan da poštuje zahtev izvora informisanja za anonimnošću, ali da je 

izmišljanje anonimnih izvora težak prekršaj standarda profesionalnog postupanja novinara. 

 

Na kraju, neselektivnim objavljivanjem objava nekolicine korisnika društvenih mreža, Informer je 

postupio i suprotno Odeljku V i Odeljku VI Smernica za primenu Kodeksa novinara Srbije u onlajn 

okruženju, a naročito sledećim pravilima: 

 

 Informacije prikupljene sa društvenih mreža i drugih digitalnih platformi pre 

objavljivanja treba tretirati kao i bilo koji drugi izvor informacija. U njihovoj obradi 

novinar treba da postupa u skladu sa standardom dužne novinarske pažnje. Ovakve 

informacije, ako su objavljene, takođe će se smatrati uređivački oblikovanim sadržajem i 

medij se ne može oslobo-diti odgovornosti braneći se time da je informacija preneta sa 

društvene mreže ili druge platforme; 



    

 Informacije koje su prikupljene sa društvenih mreža obrađuju se u skladu s pravilima 

novinarske profesije. Nije dozvoljena obrada informacije koja se preuzima sa druš-tvenih 

mreža i drugih platformi na način da se promeni njeno izvorno značenje, kontekst, smisao i 

prikaz; 

 

 Uputstvo za objavljivanje u potpunosti neverifikovanih informacija. Ako se novinar 

nalazi u situaciji da je neop-hodno da koristi neverifikovani sadržaj sa društvenih mreža i 

uopšte interneta, preporučuje se da objavi i uputstvo koje objašnjava odakle informacija 

dolazi, kao i razloge zbog kojih bi takva informacija mogla da bude nepouzdana; 

 

 Provera izvora sa interneta i društvenih mreža. Novinari uvek treba, pre objavljivanja 

informacije do koje su došli od izvora sa društvenih mreža i interneta, da provere profil izvo-

ra i da jasno utvrde da je izvor zaista ona osoba za koju se predstavlja. 

 

*** 

 

Imajući sve navedeno u vidu, podnosioci ove žalbe predlažu Komisiji da, nakon sprovedenog 

postupka, a shodno čl. 15-19 Poslovnika o radu Komisije za žalbe, donese odluku kojom će usvojiti 

žalbu i naložiti dnevnom listu Informer da tu odluku objavi najkasnije u trećem  broju od dana 

dostavljanja odluke, kao i da ukloni sporne tekstove naznačene u ovoj Žalbi. 

  

 

U Beogradu, 15.04.2020. godine            Za podnosioce žalbe 

 

 

 

 

 


