
1 
 

                                              Komisiji za žalbe Saveta za štampu 
 
Kao član Komisije za žalbe Saveta za štampu, na osnovu člana 3 tačka 6 
Poslovnika o radu Komisije za žalbe, podnosim žalbu zbog naslova  u onlajn 
izdanjima listova Informer i Kurir, i na portalu lista Srpski telegraf - 
republika.rs, objavljenih 18.aprila 2020. godine, koji glase: 
INFORMER: “SRBIJA PROIZVELA LEK ZA KORONAVIRUS!U 
upotrebi od utorka!“  
Link: https://informer.rs/vesti/drustvo/510634/foto-srbija-proizvela-lek-
koronavirus-upotrebi-utorka 
REPUBLIKA.RS: “SJAJNA VEST! Sustanca stigla u petak, već u utorak 
kreće upotreba leka za koronu koji je proizveden u Srbiji!“ 
Link : https://www.republika.rs/vesti/srbija/200584/sjajna-vest-susptanca-
stigla-petak-vec-utorak-krece-upotreba-leka-koronu-koji-proizveden-srbiji 
KURIR: “SRBIJA PRAVI LEK ZA VIRUS 
SJAJNA VEST! LEK PROTIV KORONE POČINJE DA SE PRAVI U 
SRBIJI, U UPOTREBI OD UTORKA: Evo o kakvom se leku radi“ 
Link: https://www.kurir.rs/vesti/drustvo/3449639/sjajna-vest-lek-protiv-
korone-pocinje-da-se-pravi-u-srbiji-u-upotrebi-od-utorka-evo-o-kakvom-se-
leku-radi 
 
Zajedničko u naslovima je iznošenje neosnovane i netačne tvrdnje da je 
“proizveden lek za koronavirus” (Informer), “lek za virus” koji je “ lek 
protiv korone” (Kurir),da “kreće upotreba leka za koronu” (republika.rs), 
koja ne odgovara istini. 
 
Ovakvim naslovima građani i čitaoci ovih medija dovedeni su u zabludu 
da je reč o leku koji leči obolele od virusa korona (“lek za koronavirus”, 
“lek za virus”, “lek protiv korone”, “lek za koronu”) , odnosno da je lek 
“Hlorokin”  -  lek “za koronu” ili “protiv korone”, što nije istina. 
 
Lek ili vakcina za virus korona još nisu pronađeni. Danas ne postoje.  
 
Lek “Hlorokin” nije “lek za koronu” ili “protiv korone”, već lek namenjen 
obolelima od malarije  (“za malariju”, “protiv malarije”). 
Neka naučna ispitivanja pokazala su da upotreba leka “Hlorokin” u tretmanu 
pojedinih obolelih od virusa korona može da donese rezultate, ali i da se kod 
nekih pacijenata pojavljuju neželjena dejstva od upotrebe leka, a pozitivni 
efekti u odnosu na virus korona izostaju. 

https://informer.rs/vesti/drustvo/510634/foto-srbija-proizvela-lek-koronavirus-upotrebi-utorka
https://informer.rs/vesti/drustvo/510634/foto-srbija-proizvela-lek-koronavirus-upotrebi-utorka
https://www.republika.rs/vesti/srbija/200584/sjajna-vest-susptanca-stigla-petak-vec-utorak-krece-upotreba-leka-koronu-koji-proizveden-srbiji
https://www.republika.rs/vesti/srbija/200584/sjajna-vest-susptanca-stigla-petak-vec-utorak-krece-upotreba-leka-koronu-koji-proizveden-srbiji
https://www.kurir.rs/vesti/drustvo/3449639/sjajna-vest-lek-protiv-korone-pocinje-da-se-pravi-u-srbiji-u-upotrebi-od-utorka-evo-o-kakvom-se-leku-radi
https://www.kurir.rs/vesti/drustvo/3449639/sjajna-vest-lek-protiv-korone-pocinje-da-se-pravi-u-srbiji-u-upotrebi-od-utorka-evo-o-kakvom-se-leku-radi
https://www.kurir.rs/vesti/drustvo/3449639/sjajna-vest-lek-protiv-korone-pocinje-da-se-pravi-u-srbiji-u-upotrebi-od-utorka-evo-o-kakvom-se-leku-radi


2 
 

Stav Svetske zdravstvene organizacije (i procene više naučnika) je da  
samo na osnovu dosadašnjih ispitivanja nije moguće izvesti zaključak  da 
je „Hlorokin“, osim za svoju inicijalnu namenu, efikasan i u lečenju od 
virusa korona. 
 
U takvim okolnostima je pretenciozno, senzacionalistički, a neosnovano, 
netačno i neprofesionalno, napisati  da je “Hlorokin” lek koji leči 
obolele od virusa korona, da je to lek “za” ili “protiv” virusa korona.  
 
Iz sadržaja tekstova pod ovim naslovima u Informeru i Kuriru kao i na 
portalu lista Srpski telegraf - republika.rs  jasno je da “Hlorokin” nije lek 
“za lečenje virusa korona”, “za” ili “protiv” virusa korona.   
 
Informer i republika.rs preneli su informaciju koju je emitovao Tanjug, 
inače novinska agencija koja zvanično ne postoji već pet godina  
(Odluku Vlade Srbije o pravnim posledicama prestanka javnog preduzeća 
Tanjug, potpisao je Aleksandar Vučić, kao premijer, 3. novembra 2015. 
godine), a Kurir je preneo informaciju agencije Beta. 
 
U informaciji agencije Beta, koju je preneo Kurir, objašnjeno je da je 
“Hlorokin stari lek koji se koristi za malariju, ali je i jedan od važnih lekova 
u terapiji virusa korona” i da su u odnosu na lečenje od virusa korona 
“pozitivne rezultate pokazali određeni testovi tog leka urađeni u Francuskoj 
i u Kini”,  kao što je prenet stav i SZO”. 
 
U informaciji  zvanično nepostojeće agencije Tanjug, koju je preneo portal 
republika.rs, a iz kratke vesti, prema njenoj formulaciji moguće je zaključiti 
da je tu informaciju koristio i Informer (u Informeru nije naveden autor), 
navedeno je  da je “Hlorokin ključni lek protiv vorusa kovid 19”, kao i da je 
to “lek koji se koristi za malariju, ali je i jedan od važnih lekova u terapiji 
virusa korona“. 
 
Kodeks novinara Srbije prekršen je samo u naslovima, a čitaoci najpre i 
najveću pažnju obraćaju na naslove. 
 
Medij je odgovoran za sadržaj koji objavljuje, odnosno prenosi, bez 
obzira na izvor, odnosno odakle prenosi taj sadržaj. 
 
U tom smislu nije relevantno koje su naslove informacijama o proizvodnji  



3 
 

“Hlorokina” u Srbiji dale nepostojeća agencija Tanjug i agencija Beta, već 
kakve su naslove dali mediji koji su tu agencijsku informaciju preneli.  
I da su agencije dale naslove onakve kakve su objavila ova tri medija, a ova 
tri medija ih prenela, za te naslove odgovorni su ti mediji, a ne agencije. 
 
Molim Komisiju za žalbe da se izjasni da li su Informer, Kurir i portal lista 
Srpski telegraf - republika.rs  ovakvim naslovima prekršili Kodeks novinara 
Srbije, i to: 
Poglavlje   I     (Istinitost izveštavanja) tačka 1 
Poglavlje   II    (Nezavisnost od pritisaka) tačka 1 smernica 5  (Naslov   
                          teksta/priloga ne sme da bude u suprotnosti sa suštinom  
                          teksta/priloga) 
Poglavlje   IV   (Odgovornost novinara) tačka 1 
Poglavlje   V    (Novinarska pažnja) tačke 1 i 3 
Poglavlje   VI   (Odnos prema izvorima informisanja)  tačka 8 
 
 
PRILOG: naslovi i tekstovi sa linkovima, objavljeni u Informeru, Kuriru i 
na portalu lista Srpski telegraf - republika.rs, 18.04. 2020. godine. 
 
U Beogradu, 22.04.2020. godine        
  
 
                                                                       Podnosilac žalbe                                                             
                                                                        Zlatko Čobović 
 
 
 
 


