
Odgovor na žalbu 

Poštovani, pišem Vam povodom žalbe koju je protiv dnevnog lista Danas 

30. juna podneo zakonski zastupnik udruženja Nacionalna avangarda, gospodin Nikola 

Vujinović. U svom dopisu, podnosilac žalbe iznosi tvrdnju da je dnevni list Danas svojim 

postupanjem povredio Kodeks novinara Srbije i to u delu koji se odnosi na istinitost 

izveštavanja. Preciznije se određujući prema navodnoj povredi kodeksa, podnosilac je 

posebno apostrofirao smernice 2 i 4, implicirajući da je motiv za našu navodnu povredu 

kodeksa ideološke prirode i da njihove odgovore nismo objavili zbog toga što su u 

suporotnosti sa našim političkim ubeđenjima. Takođe, na teret nam je stavljeno i da smo 

redakcijskom obradom izmenili kontekst i smisao njihovih odgovora. 

Prema našem mišljenju, ukoliko je u konkretnom slučaju i bilo propusta, 

uzrokovanih specifičnim uslovima rada redakcije za vreme epidemije virusa korona, oni 

se svakako ne mogu smatrati povredama odredbi kodeksa o istinitom izveštavanju. 

Primarni motiv za podnošenje žalbe protiv lista Danas je želja udruženja Nacionalna 

avangarda da, zloupotrebljavajući institut žalbe, pribavi ovoj malo poznatoj organizaciji 

što više publiciteta. 

 

Obrazloženje: Kao neposredan povod za rad na tekstu koji će kasnije 

dobiti naslov “Uvredljivim snimcima ‘brane’ Danila Vučića”, bilo je saopštenje sekretarke 

Nacionalnog koventa za pregovore sa EU Nataše Dragojlović, u kojem je izneta kritika na 

račun udruženja Nacionalna avangarda i snimka koji je ovo udruženje objavilo o 

istraživaču Beogradskog centra za bezbednosnu politiku Saši Đorđeviću. Imajuću u vidu 

povod za snimak o Đorđeviću (pisao o propustima u sistemu obezbeđenja 

predsednikovog sina), kao i činjenicu da ljudi koji javno iznesu kritiku određene 

društvene pojave ili ličnosti sve češće bivaju izloženi kampanji blaćenja, odluka 

uredništva lista Danas bila je da ova tema zaslužuje pažnju. Obrađujući ovu temu u 

skladu sa etičkim kodeksom profesije, novinar Danasa se obratio svim uključenim 

stranama. U konkretnom slučaju, to je bila potpisnica saopštenja Nataša Dragojlović, kao 

i direktor Beogradskog centra za bezbednosnu politiku Igor Bandović. Smatrajući da bi 



tekst bio jednostran i nepotpun bez strane koja je kritikovana saopštenjem, novinar 

Danasa je pokušao da stupi u kontakt sa udruženjem Nacionalna avangarda. Pošto na 

internet  stanici udruženja nije dostupan kontakt telefon, već samo adresa elektronske 

pošte, novinar Danasa je poslao pitanja koja se odnose na kritike koje je na račun 

udruženja uputila sekretarka Nacionalno konventa za pregovore sa EU. Pitanja su poslata 

u četvrtak 18. juna u 13.44h sa adrese novinara Danasa (vukjjeremic87@gmai.com) na 

adresu office@nacionalnaavangarda.rs. 

Pošto je neposredan povod za tekst bilo saopštenje objavljeno tog dana, 

bilo je neophodno da se tekst o toj temi nađe u sutrašnjem izdanju lista. Ovo 

napominjem zbog značajne razlike, koja je svim novinarima u Savetu dobro poznata, 

između tekstova koji mogu i onih koji ne mogu da sačekaju nekoliko dana pre 

objavljivanja. Kod ovakvog teksta, takvo odlaganje ne bi bilo moguće, pošto bi se izgubilo 

na aktuelnosti priče. Imajući to u vidu, kao i činjenicu da je krajnji rok za predaju tekstova 

urednicima oko 17h, novinar Danasa je pristupio izradi teksta iako odgovori Nacionalne 

avangarde još uvek nisu stigli. Uzgred, ovo uopšte nije neuobičajena situcija za rad u 

dnevnom listu, pošto veliki broj institucija i organizacija naprosto odbija komunikaciju sa 

novinarima, pa dosta pitanja ostane bez odgovora. 

Prva verzija teksta je poslata uredniku rubirike Društvo u 17.14 u kojem je 

stajalo da odgovori iz Nacionalne avangarde nisu stigli do zaključivanja ovog izdanja lista. 

Odgovori iz NA stigli su na mejl adresu novinara u 17.43. Nakon toga novinar Danasa Vuk 

Jeremić je pozvao telefonom urednka rubirike Društvo Aleksandra Roknića pitajući ga da 

li je strana na kojoj će tekst biti objavljen grafički uobličena i poslata u štampariju. 

Urednik ga je obavestio da jeste i da u tom trenutku više nije bilo moguće ubacivati 

izmene u tom izdanju lista. Radi se o prvom izdanju lista koje se distribuira širom zemlje. 

Ipak, autor teksta je uobličio odgovore koje su poslali iz sekratarijata Nacionalna 

avangarde i u formi antrifilea, zajedno sa još nekim korekcijama, poslao noćnom 

uredniku lista koji unosi neophodne izmene za drugo izdanje. Drugo izdanje se zaključuje 

znatno kasnije od prvog i distribuira u Beogradu. Noćni urednik je izmene korektno uneo 



u tekst i to je razlog zbog kojeg se dve različite verzije teksta nalaze u beogradskom 

izdanju i onog koji je mogao da se kupi širom zemlje. 

Što se tiče druge zamerke koju je na naš rad imala organizacija Nacionalna 

avangarda, ona je proizvod propusta koji je uzrokovan atipičinim uslovima rada u 

kontekstu epidemije virusa. Naime, od početka epidemije pa do danas, najveći broj 

zaposlenih u listu Danas svoj posao obavlja od kuće, smanjujući mogućnost zaražavanja i 

širenja zaraze. Komunikacije između zaposlenih se u takvim okolnostima svela na 

razgovore telefonom, mejlove i sms poruke, zbog čega je nivo koordinacije nužno opao 

poslednjih meseci. Nakon unetih izmena u tekst o Nacionalnoj avangardi, ni autor teksta, 

ali ni urednici uključeni u njegovo objavljivanje, nisu javili internet redakciji lista da su 

uneli izmene. Novinari internet izdanja prilikom objavljivanja nisu pogledali tekst koji je 

objavljen u drugom izdanju i na sajt su “okačili” tekst koji je bio objavljen u prvom 

izdanju i u kojem nisu bili sadržani odgovori Nacionalne avangarde. Ipak, nakon 

intervencije sekretarijata Nacionalne avangarde koji su u mejlu glavnom uredniku 

Danasa skrenuli pažnju na tu okolnosti, greška je ispravljena i postavljena dopunjena 

verzija teksta koja je i danas na linku https://www.danas.rs/drustvo/uvredljivim-

snimcima-brane-danila-vucica/ 

Povrh svega, u nameri da izađemo u susret zahtevima organizacije 

Nacionalna avangarda, njihove odgovore, već objavljene 19. juna u drugom izdanju lista, 

smo objavili i u narednom broju od 20. juna, kako bi bili dostupni i publici van Beograda. 

Pošto tom prilikom nije bio objavljen tekst u celosti sa izjavama druge strane (koja je 

oštro kritikovala rad NA) već samo njihovi odgovori, bilo je neophodno dodati deo u 

kojem se objašnjava na šta se reaguje. Naš stav je da prilikom unošenja tih diskretnih 

dopuna nije izmenjen smisao informacija koje se objavljuju, i to nam svakako nije bila 

namera.   

Zaključak: Iz navedenog možete videti da je list Danas učinio sve u svojoj 

moći da napiše tekst u skladu sa kodeksom novinara i da optužba da smo svesno narušili 

istinitost izveštavanja zbog tobožnjih ideoloških razlika nema osnova. Da smo želeli da 

učinimo tako nešto, mogli smo da objavilo saopštenje Nacionalog konventa za pregovore 



sa EU i uopšte i ne pokušamo da kontaktiramo udruženje Nacionalna avangarda. 

Činjenica da to nismo uradili pokazuje odsustvo nečasne namere sa naše strane. To 

pokazuje i činjenica da i pored toga što su odgovori stigli isuviše kasno, smo iste objavili u 

drugom izdanju, kao i u sutrašnjem izdanju lista. Što se tiče verzije teksta koja je 

objavljena na sajtu lista, ona je zamenjena čim su predstavnici Nacionalne avangarde 

ukazali na napravljenu grešku. Na verziju teksta koja se trenutno nalazi na sajtu Danasa, 

istu onu koja je i objavljena u drugom izdanju lista od 19. juna, koliko smo mogli da 

pročitamo u žalbi, podnosilac nije imao zamerke. 

S poštovanjem, 

Vuk Jeremić, novinar lista Danas. 

U Beogradu, 7.7. 2020 


