
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.105 

24.9.2020. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 104. sednice Komisije za žalbe, održane 24.9.2020. godine u 18 sati u Pres centru. 

Prisutni članovi Komisije: Tamara Skrozza, Vlado Mareš, Ljiljana Smajlović, Dragan 

Đorđević, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Snežana Andrejević, Vida Petrović Škero, Jelka 

Jovanović, Bojan Cvejić i Zoran Stanojević  

Odsutni članovi Komisije: Snežana Andrejević 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

1. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 

2. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Blic“ 

3. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Kurir“ 

4. Razmatranje druge žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Kurir“  

5. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 

6. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Dnevnik“ 

7. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen na portalu B92 net  

8. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen na portalu Pink.rs  

9. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst koji je objavio Tanjug 

10. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Informer“ 

11. Razmatranje žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen na portalu „Republika.rs“ 

12. Razmatranje druge žalbe Vojina Rakića na tekst na portalu „Pink.rs“ 

13. Razmatranje druge žalbe Vojina Rakića na drugi tekst objavljen u dnevnom listu 

„Informer“ 

14. Razmatranje treće žalbe Vojina Rakića na treći tekst objavljen u dnevnom listu 

„Informer“ 

15. Razmatranje druge žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen u dnevnom listu „Politika“ 

16. Razmatranje druge žalbe Vojina Rakića na tekst objavljen na Tanjugu 

17. Razmatranje žalbe Marka Lensa na tekst objavljen u dnevnom listu „;Kurir“ 

18. Razmatranje žalbe Marka Lensa na tekst objavljen u dnevnom listu „Alo“ 

19. Razmatranje žalbe Marka Lensa na tekst objavljen u dnevnom listu „Večernje 

novosti“ 

20. Razmatranje žalbe Mirka Poledice na tekst objavljen na portalu „Glas zapadne Srbije“ 



21. Razmatranje žalbe Violete Marković na tekst objavljen na portalu „Glas zapadne 

Srbije“ 

22. Razmatranje žalbe Pavla Jelesijevića na tekst objavljen na portalu „Glas zapadne 

Srbije“ 

23. Razmatranje žalbe Željka Damjanovića na tekst objavljen na portalu „Glas zapadne 

Srbije“ 

24. Razmatranje žalbe Biljane Jovanić na tekst objavljen na portalu „Glas zapadne Srbije“ 

25. Razmatranje žalbe Milene Maslaćević i Slobodana Busa Vukajlovića na tekst 

objavljen na portalu „Glas zapadne Srbije“ 

 

Snimak sednice na: https://www.youtube.com/watch?v=UAorBsx8WxM&t=18s 

 

Pre početka sednice članovi Komisije su obavešteni da je UNS za ovu sednicu delegirao 

Zorana Stanojevića, umesto članice Komisije Olivere Milošević, koja je zaposlena u 

„Politici“. 

 

Komisija je najpre diskutovala o tome na koji način će razmatrati žalbe Vojina Rakića, budući 

da je sadržaj nekih tekstova potpuno identičan. Vlado Mareš je rekao da misli da se može 

voditi objedinjena rasprava o svim žalbama koje je Rakić podneo jer im je namera ista – kako 

da se naruži i kompromituje kritičar vlasti i da je razlika samo u načinu na koji su mediji 

odradili taj zadatak, koji je potpuno očigledan. Dodao je i da su tom smislu pokreće neka 

rasprava o tome šta je Unesko, bioetika i slična pitanja o kojima Komisija ne može ništa da 

zna, a koja su samo odvlačenje pažnju na drugu stranu. Bojan Cvejić je rekao da misli da 

treba da se napravi razlika između početnog teksta „Politike“ i teksta koji je preneo „Blic“, u 

odnosu na sve druge koji su vrlo tendenciozno preneli samo onaj deo koji njima odgovara, ne 

prenoseći, na primer, uopšte Rakićevu izjavu, koji je „Politika“ imala. Ljiljana Smajlović je 

naglasila da se „radikalno“ ne slaže da ocenim Vlade Mareša da  - ako je neko kritičar vlasti, 

on je progonjen i tu nema o čemu dalje da se razgovara, jer je Vojin Rakić odličan primer 

kako i među kritičarima vlasti ima preveranata koji se lažno predstavljaju i koji obmanjuju i 

čitaoce i novinare i to vrlo uspešno dugo godina.Ona je rekla i da je u vreme dok je bila 

glavna urednica „Politike“ list objavljivao intervjue sa njim, predstavljajući ga kao šefa 

katedre Uneska, što on, sad je sasvim očigledno, nikada nije bio. Dodala je da kod nas ima 

ljudi koji su šefovi katedri Uneska, poput profesorke Dragičević – Šešić i da ona sigurno zna 

razliku između toga i nekoga ko je jednom bio na nekoj Uneskovoj konferenciji, kao i da ne 

postoji Unesko Pariz  i Unesko Haifa, već postoji Unesko i nešto, što u kakvoj god da je vezi 

bilo sa Uneskom, više nije, jer ni Izrael nije u Unesku. Komisija, po njenom mišljenju, treba 

da se bavi tim pitanjem, tim pre što neki dobri mediji, kao N1, često ni ne kažu Vojin Rakić, 

već samo Unesko i uopšte ne smatraju da treba da svoje čitaoce da obaveste o tome da postoji 

bilo šta sporno u vezi sa njim. Jelka Jovanović je rekla da joj je neprihvatljivo da se koriste 

teške reči kao obmanjivači i lažni stručnjaci, bez obzira o kome je reč. Komisija je na kraju, 

jednoglasno odlučia da se žalbe podele u četiri grupe u okviru kojih će se voditi objedinjena 

rasprava. 

 

https://www.youtube.com/watch?v=UAorBsx8WxM&t=18s


1.i 2.Komisija je o žalbama na „Politiku“ i „Blic“ vodila objedinjenu raspravu, jer je „Blic“ 

preneo tekst iz „Politike“, za koji je podnosilac žalbe tvrdio da sadrži neistinitu informaciju da 

se Unesko ogradio od njega, kao i da je Kodeks prekršen time što nije objavljen njegov 

demanti, odnosno pismo šefa katedre za bioetiku u Haifi, kojim se potvrđuje da je Rakić šef 

katedre za bioetiku za Evropu. Tamara Skrozza je rekla da, po njenom mišljenju, Kodeks nije 

prekršen, da su joj argumenti izneti u odgovoru na žalbu dovolljni i da je list uradio sve što je 

u datim okolnostima moglo da se uradi. Kako Rakić to doživljava je „drugi par opanaka“ i 

nije na Komisiji da se o tome izjašnjava. Istog mišljenja bila je i Zorica Višnjić, koja je rekla 

da postoji opravdan interes javnosti da zna da li taj čovek pripada Unesku ili ne i da je samo 

pitanje dobrih ili loših namera, kako je koji medij obradio tu temu.“Politika“ je imala, kako je 

rekla, veoma ozbiljan pristup temi, imala je više izvora, veoma je važno i to što je 

demantovala pisanje druigih medija da je protiv njega pokrenuta istraga, kao i da o dobroj 

nameri svedoči i to što su mu odgovori dostavljeni na autorizaciju. Dodala je da je ovo veoma 

teška tema, da je potreban ogroman rad da se utvdi šta je tačno, jer i njegovi odgovori to 

dodatno otežavaju. Vida Petrović Škero je rekla da je za nju veliko pravno pitanje da li, ako je 

država izašla iz Uneska,  katedra koja je u toj državi ranije osnovana postoji ili ne postoji i da 

je to pitanje koje će Komisiju mučiti sve vreme. Ona je takođe rekla da će glasati da Kodeks 

nije prekršen, a da bi jedini problem mogao biti naslov teksta koji je „malo jači“. Ljiljana 

Smajlović je rekla da, kada se već govori o tome da li je važno da li su namere novinara 

dobre, ako je ono što pišu istina, treba imati u vidu sledeće: čak i da se pođe od pretpostavke 

da Vojin Rakič nije znao da nije predstavnik Uneska, da je poverovao nekome u Haifi ko ga 

je obmanuo, on je u međuvremenu obavešten, iz Pariza mu je poslat dopis u kojem ga Unesko 

moli da ne koristi njihove ime, a on i dalje tvrdi da je ekspert Uneska i da su svi drugi lažovi. 

Zoran Stanojević je naveo da mu je tekst u „Politici“ pružio uvid u sve činjenice i da, kao 

čitalac, može da proceni na čiju stranu će stati. Nije, kako je, objasnio, primetio da se u tekstu 

čitoacima nešto sugeriše. Problem su, međutim, ostali tekstovi u drugim medijima, koji su 

preneli samo one delove koji nisu netačni, ali nisu preneli sve, pa je veliki problem upravo to 

biranje šta će se preneti. Po mišljenju Zlatka Čobovića Komisija ne treba da se bavi odnosom 

Uneska i Haife, već time da li je „Politika“ ovim tekstom prekršila Kodeks. Naveo je da tekst 

u tom listu počinje sa tim da im je u Unesku „direktno rečeno“ da ne postoji katedra za 

bioetiku za Evropu i da Vojin Rakić nije njen šef, ali je nejasno kako je to potvđeno – da li je 

reč o izjavi ili o saopštenju, kao i da bi voleo da je u „Politici“ video faksimil tog dopisa, da se 

viid ko je to potpisao. Dalje, tekst je kontradiktoran, „Politika“ je krenula u dobrom pravcu jer 

je pozvala Rakića, ali je svojim komentarima ispod njegovih odgovora skrenula sa tog puta i 

onda se dogodilo da se u tekstu najpre konstatuje da ne postoji Uneskova katedra za bioetiku, 

a potom autor teksta kaže „nesporno je da ova katedra postoji pri Univerzitetu Haifa, ali je 

nije moguće naći na zvaničnom sajtu Uneska“. Ako Unesko ne priznaje tu katedru, onda ona 

ne bi smela da koristi ni logo, ni ime, a na dopisu iz Haife vidimo da očigledno koristi i ime i 

logo. U vezi sa antrfileom u kojem je objavljen demanti, koji to zapravo nije, jer je reč o 

pisma iz Haife, koje je u stvari potvrda koja ima šest tačaka, od čega je u „Politici“ objavljena 

jedna rečenica i to uz komentar da nema objašnjenja o odnosu Haifine katedre i Uneska. 

Rakić je, dan kasnije, po Čobovićevom mišljenju opravdano, ocenio da ima razloga da pismo 

iz Haife ponudi u vidu demantija u celini za objavljivanje, što list nije uradio, čime je prekršio 

ne samo Kodeks, već i Zakon o javnom informisanju i medijima i to članove 83 i 97, koji 

kaže da se odgovor objavljuje u celini i bez izmena. Vlado Mareš je takođe smatrao da 

prekršen Kodeks, te da deli uverenje žalioca da se tekst u „Politici“ suštinski ne razlikuje od 

tekstova koji su objavili tabloidi. Rekao je i da misli da je čitava priča o Unesku i Haifi 



„kukavičije jaje“ koje se podmeće da odvuče pažnju. Državne novine „Politika“ su, po njemu, 

odradile nešto što je bilo temeljna stvar za dalje tekstove u tabloidima. Nakon rasprave, za 

odluku da nije prekršen Kodeks glasalo je sedam članova Komisije, a tri protiv, pa nije bilo 

potrebne većine za odluku. Jelka Jovanović je ukazala da se mora naći mehanizam da se 

ubuduće izbegne situacija da Komisije ne može da donese odluku, ali je podstila i na to da je, 

po žalbi Ivana Radovanovića, ranije odlučeno da je „Danas“ prekršio Kodeks, jer nije objavio 

ceo odgovor, pa je takva odluka morala biti doneta i u vezi sa ovom žalbom, jer „Politika“ 

takođe nije objavila ceo odgovor. Dodala je da je to principijelno pitanje. Ljiljana Smajlović 

je na to odgovorila da ovde nije reč o demantiju na tekst, nego o tome da je Rakić tražio da se 

u celini objavi dopis iz Haife.  

Prilikom glasanja za to da li je „Blic“ prekršio Kodeks, šest članova Komisije je smatrao da 

nije, a četiri da jeste, pa ni u ovom slučaju nije bilo potrebne većine. Ljiljana Smajlović je 

naknadno istakla i da je Zlatko Čobović imao dva veoma značajna zapažanja, na koje 

„Politika“ nije umela ili nije htela da odgovori. Rekla je da je svakako trebalo objaviti 

faksimil dopisa iz Uneska, kao i da je ostalo nejasno kako je B92 došao do infomacije da se 

vodi istraga. Ona je rekla da je upoznata sa načinom rada redakcije lista „PolItika“, da se 

tekstovi najavljuju i u rubrici i na kolegijumu, sada verovatno viberom, da je dobar deo 

redakcije morao biti upoznat sa tim da je „Politika“ zatražila odgovor Uneska na tvrdnje 

Vojina Rakića i da su mnogi iz „Politike“, i svi urednici, saznali za demanti iz Uneska čim je 

stigao u redakciju, dakle i pre nego što je „Politika“ o tome objavila tekst. Neko je iz 

„Politike“ podelio tu infomacijusa redakcijom B92 i/ili redakcijama drugih provladinih 

medija, koji su onda odlučili da to prvi objave. Objavili su nešto što su načuli i tako se, 

verovatno, u tim drugim medijima pojavila infomacija o navodnoj istrazi. 

2. Komisija je vodila objedinjenu raspravu i o dve žalbe na „Kurir“. Kurir je takođe objavio 

infomaciju da je protiv Rakića pokrenuta istraga, ali i njegov demanti. On je, međutim, 

podneo i drugu žalbu, jer je u novom tekstu ponovljeno da se lažno predstavalja. Zlatko 

Čobović je rekao da će u slučaju prvog teksta glasati da nema prekršaja Kodeksa, zbog toga 

što je objavljen demanti. Sa njim se saglasila većina članova Komisije, ali je za odluku da 

Kodeks nije prekršen glasalo sedmoro članova Komisije, dok su tri bila protiv, pa nije bilo 

potrebne većine za odluku. Većine nije bilo ni za odluku o drugoj žalbi, jer je po pet članova 

Komisije glasalo i „za“ i „protiv“.Tamara Skrozza je ocenila da je problem što je Komisija 

dobila jako veliki broj i žalbi i Rakićevih pisama, da je jako teško snaći se u tom galimatijasu, 

te da bi ubuduće trebalo uvesti neka ograničenja u pogledu toga kako žalbe treba da izgledaju. 

Ljiljana Smajlović je dodala da je problem i u tome što Rakić u svakom pismu doda po neku 

novu laž, dok je Zlatko Čobović naveo da su sve žalbe tipske i da su ponegde pogrešni i 

nazivi medija i datumi kad su tekstovi objavljeni. Vida Petrović Škero je rekla da u treba 

naglasiti da je Komisija u situaciji da ne može da donese odluke jer se zloupotrebljava pravo 

na žalbu i da podnosiocu treba skrenuti pažnju da u svakoj žalbi mora da precizira na šta se 

žali, a ne da u 17 žalbi navodi samo poglavlja Kodeksa, jer Komisija nije istražni sud i ovako 

dolazi u situaciju da mišljenja ostaju podeljena. 

5-9. Komisija je objedinjenu raspravu vodila o ovim tačkama, jer je svim tekstovima 

zajedničko to da prenose delove teksta iz „Politike“, ali uz tvrdnju da se protiv Rakića u 

Unesku vodi istraga. Zoran Stanojević je rekao da je njemu problematično to što se u svakom 

od ovih tekstova dodaje još po nešto, a da je sasvim legitimno da se mediji bave time da se on 

lažno predstavlja ili ne. U ovim slučajevima je nejasno o čemu je zapravo reč kada se napiše 



istraga, da li je to upotrebljeno samo kolokvijalno, jer suštinski Unesko ni ne može da vodi 

istragu protiv nekoga ko i nije iz te organizacije, mogao bi eventualno da ga tuži što 

zloupotrebljava njihovo ime. Ljiljana Smajlović je rekla da medij koji je prvi objavio tu 

infomaciju B92 net nije to mogao da sazna, već su verovatno nešto načuli. Vida Petrović 

Škero je postavila pitanje – šta je Tanjug, odnosno da li Komisija treba da odbaci žalbu na 

medij koji ne postoji, ali je većina smatrala da o tome mora da se odlučuje jer Tanjug 

objavljuje infomacije, to utiče na nekoga i može nekoga da povredi. Komisija je, po završetku 

diskusije, jednoglasno odlučila da su svim ovim tekstovima prekršene tačke 1,2, 4 i 5 

Poglavlja I i tačka 3 Poglavlja V. 

10-14. Pošto je reč o žalbama koje sadrže tvrdnje iznete u tekstu u Informeru o kojem je 

Komisija odlučivala na prethodnoj sednici, Komisija je jednoglasno odlučila da su prekrešene 

iste tačke Kodeksa kao u tom tektstu. 

15-16. Objedinjena rasprava vođena je i o tekstovima kojima se prenosi izjava Aleksandra 

Vučića o tome da se Vojin Rakić lažno predstavlja. Zoran Stanojević je rekao da nije 

svejedno čija se izjava prenosi, da li je reč o nekom građaninu koga citiramo samo da bi 

potvrdio ono što novinar želi da kaže, ili o državnom zvaničniku, čija izjava treba ostane 

zabeležena, između ostalog i da kasnije ne bi mogao da kaže – ja to nikad nisam rekao. Jelka 

Jovanović je rekla da je samo delimično saglasna sa ovim stavom, jer je svaki medij 

odgovoran za sve što objavljuje, bez obzira o čijoj je izjavi reč, pošto se izborom onoga što će 

se preneti sugeriše nešto i utiče na javno mnjenje. Vlado Mareš je rekao da se ovo ništa ne 

razlikuje od sad već uobičajenog manira da se iz medija predsedniku dobaci neko pitanje, a on 

reaguje – ili je taj lopov ili lažov.... On tako komunicira sa javnošću, a mediji ne reaguju na tu 

„infantilnu brutalnost koja nam se servira“. Zoran Stanojević je rekao da ima izjava koje bi 

neki voleli da nisu izgovorili, da su neki ljudi smenjeni zbog nečega što su rekli, te da je jako 

važno da se sve te izjave zabeleže i da ostanu za istoriju. Komisija je potom sa osam glasova 

„za“ i dva „protiv“ odlučila da nije prekršen Kodeks. 

17-19. Komisija je u objedinjenoj diskusiji razmatrala žalbe Marka Lensa koji se žalio zbog 

načina na koji su mediji izveštavali o smrti njegove majke. Komisija nije imala nikakvu 

dilemu da su i on i njegova majka u tekstu učinjeni prepoznatljivim i da im je time narušena 

privatnost. Komisija je zato jednoglasno odlučila da su u sva tri teksta prekršene tačka 5 

Odeljka IV i tačke 1 i 2 Odeljka VII. 

20-25. O šest žalbi koje se odnose na ukupno tri teksta, Komisija je raspravljala zajedno, 

odlučivši da se odluke donose za svaki od tri teksta, a ne za svaku žalbu, budući da se one 

odnose na iste tekstove. Bojan Cvejić je rekao da su tekstovi toliko neprofesiolani da je 

suvišno i raspravljati o njima, dok je Zlatko Čobovoć dodao da je u odnosu na Violetu 

Marković Kodeks prekršen i time što njen demanti nije objavljen u skladu sa Kodeksom 

novinara i članom 97 Zakona o javnom inforisanju i medijama, jer je skraćen i „prepakovan“. 

Tamara Skrozza je rekla da je ona u ovakvim slučajevima tradicionalno uzdržana, jer ne želi 

da učestvije u tom lokalnom ratu, koji već dosta dugo traje i gde unapred zna da sad sledi šest 

žalbi druge strane. Vlado Mareš je rekao da će on, iz istog razloga, glasati da Kodeks nije 

prekršen i da će to raditi uvek u ovakvim situacijama, jer je to jedini način ta takve žalbe 

prestanu da stižu. Komisija je sa osam glasova „za“, jednim „protiv“ i jednim“uzdržanim“ 

odlučila da su prekršene tačke 2,4 i 5 Poglavlja i tačka 6 Poglavlja IV.  



Članovi Komisije su ukazali i na to da bi Upravni odbor Saveta za štampu trebalo da reaguje 

na pretnje vlasnika portala „Glas zapadne Srbije članovima Komisije- da će ih tužiti ukoliko 

ne donesu odluku u njegovu korist. 

Sednica je završena u 19.55 sati.  

 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Vlado Mareš 

 

 

 


