

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Vlado Mareš, Tamara Skrozza, Dragan Đorđević, Zlatko Čobović, Ljiljana Smajlović, Zorica Višnjić, Vida Petrović Škero, Snežana Andrejević, Jelka Jovanović, Bojan Cvejić i Olivera Milošević, na sednici održanoj 29.10.2020. godine, većinom glasova donosi

ODLUKU

Tekstom “Ojadio budžet – Vukosavljević usred pandemije spiskao 37 miliona na skupove i seminare”, objavljenim 8. septembra 2020. godine, dnevni list “Kurir”

1. prekršio je smernicu u okviru tačke 1 Odeljka II (Nezavisnost od pritiska) Kodeksa novinara Srbije, po kojoj naslov teksta mora da odgovara njegovoj suštini.

Nalaže se dnevnom listu “Kurir” da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.

OBRAZLOŽENJE

Ministarstvo kulture i infomisanja Srbije podnelo je žalbu zbog prekršaja više tačaka Kodeksa novinara iz poglavlja: Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara i Novinarska pažnja. Objavljivanjem naslova i teksta čitaoci su, kako je istaknuto, dovedeni u zabludu da su sredstva već potrošena i da je nenamenski raspolagano sredstvima iz budžeta. Takođe isticanjem da je novac dodeljen privatnoj firmi, kod čitaoca se može stvoriti utisak da je postojala mogućnost izbora između privatne i državne firme, iako ne postoji firma čiji je osnivač država, a koja se bavi uslugama koje su predmet javne nabavke. U žalbi se ističe i da je prekršena pretpostavka nevinosti ministra Vladana Vukosavljevića, kao i da su novinari slepo verovali izvorima iz teksta i, suprotno Kodeksu, izostavili činjenice koje mogu bitno da utiču na stav javnosti.

U odgovoru na žalbu redakcija „Kurira“ naglasila je da je objavljena tačna informacija da je Ministarstvo, na čijem je čelu Vladan Vukosavljević, u jeku pandemije, kada je ceo svet bio praktično blokiran, i kada su putovanja svedena na minimum, sa jasnim predviđanjima da će takvo stanje trajati još najmanje godinu dana, dodelio ugovor vredan 37 miliona dinara preduzeću “Miros” za smeštaj u hotelima, ishranu, prevoz i promocije. Istakli su da u ovom slučaju nema prekršaja Kodeksa novinara Srbije, „imajući u vidu i stavove i praksu

Evropskog suda za ljudska prava, da je cilj medija da preispituju i kontrolišu ponašanje nosilaca javnih funkcija, i da su nosioci tih funkcija dužni da trpe i ocene koje se njima ne sviđaju, čak i kada su preterivanje, što u ovom slučaju ne mislimo da jeste.“

Članovi Komisije za žalbe saglasili su se sa tim da mediji imaju pravo da se bave time kako se i koliko javnog novca troši za koje svrhe, kao i da postavljaju pitanja da li je to opravdano ili ne, i da li onaj ko tim novcem raspolaže to radi na odgovarajući način. Komisija takođe podržava i stav redakcija da se o tome može pisati oštrije i sa većom dozom agresivnosti nego što je uobičajeno. Komisija smatra da novinari takvim temama moraju da se bave i da nosioci javnih funkcija moraju biti spremni da istrpe takvu kritiku. U spornim tekstu, po oceni Komisije, novinari su istražili činjenice koje su od značaja za temu, objasnili proceduru i postavili pitanje da li je opravdano planirati toliki iznos novca za organizovanje skupova i seminara u toku pandemije korona virusa, kada je malo verovatno da će takvih događaja uopšte biti. Članovi Komisije veruju da čitaoci tekstem nisu dovedeni u zabludu, kako tvrdi podnosilac žalbe.

Međutim, po mišljenju Komisije, zabunu kod čitalaca može izazvati naslov teksta iz kojeg se zaista stiče utisak da je sav iznos od 37 miliona već potrošen. Ovakav naslov je netačan i suprotan navodima u tekstu, zbog čega je Komisija zaključila da je prekršena tačka 1 Odeljka II Kodeksa, tačnije smernica u okviru te tačke, po kojoj naslov mora da odgovara suštini teksta.

Za ovu odluku glasalo je deset članova Komisije, dok je jedan bio protiv.

Beograd, 29.10.2020.

Predsedavajući

Vlado Mareš