

Odgovor na Žalbu Igora Žeželja povodom teksta saopštenja Saveta za borbu protiv korupcije, objavljenog dana 23.09.2020. godine na N1 portalu pod naslovom “Žeželj pokušao da izvrši pritisak na Savet uoči sastanka o ugovoru sa Telekomom” i povodom teksta objavljenog dana 24.09.2020. godine na N1 portalu pod naslovom “Igor Žeželj tražio isključenje Jelisavete Vasilić iz Saveta”

Redakcija N1 ovim putem odgovara na žalbu koju je Komisiji Saveta za štampu dana 05.10.2020. godine podneo Igor Žeželj, direktor i posredni vlasnik izdavača medija (štampanog i internet izdanja) Kurir (u daljem tekstu: Podnosilac žalbe), a povodom teksta saopštenja Saveta za borbu protiv korupcije, objavljenog dana 23.09.2020. godine na portalu N1 putem sledećeg linka: <http://rs.n1info.com/Vesti/a653075/Zezelj-pokusao-da-izvrsi-pritisak-na-Savet.html>, pod naslovom “Žeželj pokušao da izvrši pritisak na Savet uoči sastanka o ugovoru sa Telekomom”, kao i povodom teksta objavljenog dana 24.09.2020. godine na N1 portalu putem sledećeg linka: <http://rs.n1info.com/Vesti/a653297/Igor-Zezelj-trazio-isključenje-Jelisavete-Vasilic-iz-Saveta.html>, pod naslovom “Igor Žeželj tražio isključenje Jelisavete Vasilić iz Saveta”, a zbog navodnih povreda:

- tačke 6 Poglavlja IV Kodeksa novinara Srbije (u daljem tekstu: Kodeks) koje, između ostalog, propisuju obavezu novinara da poštuju pravo na odgovor;
- tačke 2 Poglavlja V Kodeksa, koje propisuju da ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na iredivačku politiku;
- tačke 3 Poglavlja V Kodeksa, koje propisuju da ne smeju da se prećutkuju činjenice koje mogu bitno da utiču na stav javnosti.

Redakcija N1 pre svega smatra da je i ova žalba još jedan pokušaj zloupotrebe Kodeksa i instrumentalizacije Komisije Saveta za štampu od strane lica koja su povezana sa medijima koji posluju u okviru Adria Media Group. Podsećamo da je Savet Komisije Saveta za štampu nedavno odlučivao o žalbama Rajka Nedića, odgovornog urednika medija Kurir (koji posluju u okviru Adria Media Group) koji je, takođe zbog prenošenja saopštenja drugog entiteta, teretio N1 da je navodno prekršila više odredbi Kodeksa. Iako Komisija Saveta za štampu u tim slučajevima nije uspeła da usaglasi odluku, većina članova Komisije koji nisu bili uzdržani je stala na stanovište da Kodeks nije prekršen, a čak i članovi Komisije koji su bili uzdržani su, između ostalog, smatrali da SZŠ ne treba da učestvuje “u pokušaju da se Savet uvuče u “rat” saopštenjima i tekstovima između dve redakcije”.

Dokaz:

- Odluke SZŠ povodom žalbi Rajka Nedića, dostupne na: <http://zalbe.rs/zalba/7568>;

Redakcija N1 u potpunosti podržava ovakav stav Komisije SZŠ, iako sama ne vodi bilo kakav “rat” saopštenjima protiv bilo koga, niti je na bilo koji način pokušavala da Savet za štampu uvlači u takav “rat” saopštenjima. Ovim putem ponavljamo da pokušaji instrumentalizacije Saveta isključivo dolaze od strane lica povezanih sa medijem Kurir, koji su najpre usledili od strane odgovornog urednika, a sada i od

direktora izdavača tog medija i vlasnika 100% udela u privrednom društvu koje je posredni vlasnik tog izdavača.

Dalje, Redakcija N1 ovim putem ukazuje da je povod za upućivanje Žalbe prenošenje saopštenja savetodavnog tela Vlade Republike Srbije (Savet za borbu protiv korupcije) koje se tiče postupka odlučivanja o poslovnoj saradnji (ugovoru) privrednog društva u većinskom državnom vlasništvu i privatne kompanije, te postupka vlasnika te privatne kompanije, koji je neposredno pre odlučivanje uputio pismo tom organu, a koje je to telo (Savet) okarakterisalo kao neki vid pritiska, kao i potonji tekst u kome je obrađeno i samo pismo Igora Žeželja u kontekstu izveštavanja o postojanju potencijalnog pritiska na rad ovog Vladinog savetodavnog tela.

U objavljivanju pomenutog saopštenja, N1 je u potpunosti postupio u skladu sa odredbama Kodeksa koje daju uputstva kako bi trebalo objaviti saopštenje. N1 je na više mesta u tekstu naveo da se radi o saopštenju Saveta za borbu protiv korupcije, te ni na koji način nije mogao da dovede javnost u zabludu u odnosu na njegov karakter. Redakcijskom obradom saopštenja nisu izmenjene činjenice i kontekst, te smisao saopštenja, a ni sam sadržaj saopštenja nije sporan iz aspekta usklađenosti sa zahtevima Kodeksa, budući da ne sadrži bilo kakve informacije čije je objavljivanje zabranjeno Kodeksom. Samim tim, objavljivanjem predmetnog saopštenja N1 nije prekršio nijednu odredbu Kodeksa.

Drugo, Podnosilac žalbe u samoj žalbi iznosi svoje mišljenje da je saopštenje Saveta za borbu protiv korupcije "tendenciozno", optužuje N1 da je "umesto objave pisma u celosti", objavio svoju vest "u kojoj se iznosi samo jedan mali segment u pismu, uz to netačan" i "tumačenje koje odgovara vlasniku pomenutog portala United grupi".

Redakcija N1 ovim putem želi da podvuče da Kodeks ni na koji način ne obavezuje medije da integralno objavljuju bilo čija pisma, a pravo je svake redakcije da u skladu sa svojom uređivačkom politikom izveštava o temi od javnog interesa, što potencijalni pritisak na telo koje bi trebalo da da svoje viđenje da li određeni ugovor javnog i privatnog entiteta ima koruptivne elemente nesumnjivo jeste. U tom smislu, N1 je u vesti koja je objavljena dana 24.09.2020. godine, upravo obrađivao pomenutu temu, na tragu pisma koje je objavljeno. Pritom, navodi žalbe su kontradiktorni, jer se prvo navodi da je objavljen mali segment u pismu, a onda da je taj segment netačan.

Redakcija N1 ovim putem ukazuje da je u pomenutom tekstu, objavila:

- da je objavljeno pismo Podnosioca žalbe kojim se obratio Savetu, što je nesumnjiva činjenica;
- da je zatražio isključenje Jelisavete Vasilić iz rada i odlučivanja Saveta u pogledu zahteva Marinike Tepić i Stranke slobode i pravde, a zbog, kako Žeželj ocenjuje, postojanja sukoba interesa, što je izričito navedeno u pismu;
- tvrdnju Podnosioca žalbe da je pomenuti ugovor poslovna tajna, što je izričito navedeno u pismu;
- deo izjave iz pisma gde se navodi sledeće: "kao građaninu Republike Srbije i učesniku privrednog života, neshvatljivo i neprihvatljivo da sve ovo vreme koliko traje medijski linč njega i njegovih

kompanija, u kojem nažalost učestvuju i članovi Saveta, Savet ni jednog trenutka nije našao za shodno da pozove radi razgovora bilo kog učesnika poslovnog odnosa koji treba da oceni, niti da zatraži i jednu informaciju, dokument ili izjašnjenje na bilo koje okolnosti koje se tiču celog slučaja", što je citirano iz pisma;

- kraj pisma u kome je prenela poziv Podnosioca žalbe Savetu za borbu protiv korupcije da "ne izlože materijalnoj i nematerijalnoj odgovornosti zbog svesnog narušavanja ugleda i nanošenja štete" bilo njemu lično ili njegovim kompanijama, bilo drugim učesnicima na tržištu, uključujući Telekom Srbija", što jeste zaključak samog pisma.

Prostom analizom pisma koje je Podnosilac žalbe objavio, upravo je vidljivo da su ključne teze iz tog pisma prenete u tekstu N1, odnosno da je preneto ono što jeste vest.

U odnosu na konkretne navodne povrede Kodeksa, Redakcija N1 ukazuje Komisiji Saveta za štampu da smatra da:

- **nema prekršaja tačke 6 Poglavlja IV Kodeksa novinara Srbije**, budući da Podnosilac žalbe nije zahtevao objavljivanje odgovora na informaciju, niti se tim povodom obraćao N1 ni neformalnim, a ni formalnim zahtevom za objavljivanje odgovora na informaciju. Samim tim, uopšte nije jasno kako je N1 mogao da povredi bilo čije pravo na odgovor ako takav zahtev nije ni upućen, odnosno ako od N1 nije zahtevan odgovor na informaciju;
- **iz same žalbe nije najjasnije na koji način je N1 povredio odredbe Poglavlja V tačke 2 Kodeksa**, odnosno kako je prenošenjem Saopštenja Saveta za borbu protiv korupcije i informacija koje su sadržane u pismu Podnosioca žalbe podredio svoje pisanje interesima (svog) vlasnika. Iz samih tekstova koji su predmet ove žalbe je vidljivo da se oni bave ugovorom između privrednog društva u većinskom državnom vlasništvu i privatne kompanije čiji je Podnosilac žalbe vlasnik, postupkom koji je pokrenuo Savet u vezi sa tim ugovorom, i potencijalnim pritiskom na Savet koji je samo to telo prezentovalo javnosti. Niti N1, niti Junajted grupa se nijednom rečju ne pominju u saopštenju Saveta za borbu protiv korupcije, a Junajted grupu, upravo Podnosilac žalbe "uvodi u priču", kroz neutemeljene tvrdnje o sukobu interesa, te iz toga posredno izvlači pogrešan zaključak da N1 objavljuje "tumačenje" koje odgovara vlasniku N1. Samim tim radi se o ličnoj impresiji (mišljenju) Podnosioca žalbe koja nema nikakvo objektivno utemeljenje, pa su i navodi o kršenju ove odredbe Kodeksa apsolutno neosnovani;
- **iz same žalbe nije najjasnije na koji način N1 povredio odredbe Poglavlja V tačka 3) Kodeksa**, odnosno koje je to konkretne informacije N1 prećutao, a koje su značajne za kreiranje stava javnosti o konkretnom događaju – potencijalnom postojanju pritiska na savetodavno telo Vlade. Ponavljamo, N1 nije dužan da bilo čije pismo upućeno javnosti prenosi integralno, a u obradi ove nesumnjive teme od javnog interesa je u potpunosti postupio u skladu sa Kodeksom. U prenošenju ključnih teza iz pisma Podnosioca žalbe, nijedna činjenica relevantna za javnost u

kontekstu teme od javnog interesa nije prećutana, niti su objavljene činjenice na bilo koji način mogle da budu iskrivljene i lažno predstavljene, te su navodi Žalbe u potpunosti neosnovani.

Redakcija N1 smatra da objavljivanjem saopštenja i potonjeg teksta nisu prećutane bilo kakve relevantne činjenice, niti su objavljene činjenice na bilo koji način mogle da budu iskrivljene i lažno predstavljene, postojao je interes javnosti da bude informisana o potencijalnom pritisku na odlučivanje Saveta za borbu protiv korupcije u odnosu na ugovor između kompanije u većinski državnom vlasništvu i privatne kompanije, a saopštenje i potonji tekst su objavljeni u potpunosti u skladu sa pravilima Kodeksa. Pored svega toga, Redakcija N1 smatra da je podnošenje žalbe novi pokušaj zloupotrebe i instrumentalizacije Kodeksa i Komisije za žalbu Saveta za štampu, što nažalost nije usamljeni slučaj, imajući u vidu prethodne nedavne pokušaje instrumentalizacije od drugih lica povezanih sa medijem Kurir (nedavna žalba odgovornog urednika Kurira).

Imajući sve to u vidu, Redakcija N1 predlaže Komisiji Saveta za žalbe da ovu Žalbu odbije kao neosnovanu.

U Beogradu dana 12.10.2020. godine

Za Redakciju N1
