

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Tamara Skrozza, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Dragan Đorđević, Vida Petrović Škero, Snežana Andrejević, Jelka Jovanović i Olivera Milošević, na sednici održanoj 25.2. 2021. godine, jednoglasno donosi

ODLUKU

Tekstom “Dragan Bujošević izabran za DIREKTORA RTS: Drugi mandat na čelu javnog servisa“, objavljenim 2. februara 2021. godine, portal “Blic.rs” **prekršio je tačke 1 i 2 Odeljka IX (Poštovanje autorstva) Kodeksa novinara Srbije**, o obavezi medija i novinara da poštuju i primenjuju važeće zakonodavstvo o zaštiti autorskih prava i da, kada dobiju dopuštenje za reprodukciju iz drugog izvora, to čine, uz uvažavanje autora i uz navođenje izvora, kao i da neće, kao svoje, potpisivati tekstove, crteže, ilustracije, fotografije, video i zvučne zapise drugih autora

Nalaže se portalu “Blic.rs” da odluku objavi u svom onlajn izdanju u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.

OBRAZLOŽENJE

Bojan Cvejić, urednik onlajn izdanja lista „Danas“ podneo je žalbu Savetu za štampu na više portala, među kojima je i „Blic.rs“, zbog nepoštovanja autorskih prava. Kako je naveo u žalbi, portal lista „Danas“ objavio je 2.februara da je Dragan Bujošević izabran ponovo za direktora RTS. „U narednih 30 minita, portali listova ‘Alo’, ‘Kurir’, ‘Blic’ i ‘Informer’ preuzeli su vest koju su potpisali kao svoju. Poredeći tekst sa portala ‘Danas’ i pomenutih sajtova jasno se vidi da su kompletne rečenice u njihovim vestima prepisane od slova do slova iz ‘Danasa’. Jedino što je promenjeno jeste formilacija ‘saznaje Danas’ u ‘saznaje Alo’, ‘saznaje Blic’, ‘saznaje Informer’ i ‘saznaje Kurir’, ističe se u žalbi.

Redakcija „Blica“ nije odgovorila na žalbu.

Komisija za žalbe jednoglasno je ocenila da je podnosilac žalbe u pravu kada tvrdi da su mediji prilikom prenošenja infomacije morali da se pozovu na „Danas“, koji je nesumnjivo prvi objavio vest. Komisija je zaključila da je reč o vrsti ekskluzive, koja se mora „priznati“ mediju koji je prvi došao do infomacije, te da je apsolutno nedopustivo takvu vest objaviti sa naznakom da je to saznanje redakcije koja je objavljuje. Mediji bi, zaključila je Komisija,

morali da se pridržavaju prakse koja postoji na Zapadu - da se uvek navede ko je prvi objavio određenu informaciju, bez obzira što su je i oni mogli kasnije dobiti iz svog izvora. U ovom slučaju to je, ne samo potpuno izostalo, već su sva četiri medija, koja su prenela po neki segment teksta iz lista „Danas“ navela da je informacija njihova.

Po oceni Komisije, reč je o autorskom delu čiji je povod dnevni događaj, tako da su neovlašćenim preuzimanjem teksta i nenavođenjem izvora povređena autorska prava podnosioca žalbe.

Beograd, 25.2.2021.

Predsedavajući

Dragan Đorđević