
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Dragan Đorđević, Tamara 

Skrozza, Ljiljana Smajlović, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Vida Petrović 

Škero, Snežana Andrejević, Jelka Jovanović, Bojan Cvejić i Olivera Milošević, na sednici 

održanoj 29.4. 2021. godine, većinom glasova, izriče 

 

JAVNU OPOMENU 

Tekstom „Zamak strave i užasa“, objavljenim 21.januara 2021. godine i neobjavljivanjem 

odgovora na tekst, dnevni list „Srpski telegraf“  

1.prekršio je tačke 1 i 2 Odeljka V (Novinarska pažnja) Kodeksa novinara Srbije, o 

obavezi novinara da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom i da ne sme slepo da 

veruje izvoru informacija, 

2.prekršio je i tačku 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), o obavezi novinara da poštuje 

etiku i kulturu javne reči, poštuje pravo na odgovor, izvinjenje i ispravku i da blagovremeno 

objavi odgovarajuću ispravku. 

Tekstom „Čistačica bacala mališane na pod“, objavljenim 22.januara 2021.godine nije 

prekršen Kodeks novinara Srbije.  

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

OBRAZLOŽENJE  

Advokati Milice Stanković, majke maloletnog deteta, podneli su žalbu zbog prekršaja više 

tačaka Kodeksa novinara iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Odgovornost novinara, 

Novinarska pažnja, Odnos prema izvorima informisanja i Poštovanje privatnosti. Kako je 

navedeno u žalbi, u spornim tekstovima su objavljene fotografije maloletnog deteta, koje ga, 

iako su „blurovane“ mogu učiniti prepoznatljivim, najpre roditeljima druge dece iz istog 

vrtića, a potom i širem krugu ljudi. Takođe, u prvom tekstu je objavljena neproverena i 

netačna informacija da dete boluje od blažeg oblika autizma, što je infomacija koju su 

novinarima, kako je navedno u tekstu, dali drugi roditelji. U žalbi se ističe da je otac deteta 

obavestio novinara „Srpskog telegrafa“ da ta informicija nije tačna i zamolio da se to ispravi, 

što se nije dogodilo. Redakcija nije odgovorila ni na zahtev advokata za objavljivanje 

demantija, koji je poslat 19. februara. 

Redakcija „Srpskog telegrafa“ nije odgovorila na žalbu. 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Članovi Komisije za žalbe su jednoglasno zaključili da je uredništvo „Srpskog telegrafa“ 

postupilo suprotno Kodeksu novinara Srbije odbijanjem da objavi odgovor, odnosno 

ispravku netačne infomacije da je dete „blago autistično“, uprkos tome što im je na to ukazao 

i otac i što im je poslat i zvaničan zahtev advokata. Time je nesumnjivo prekršena tačka 6 

poglavlja Odgovornost novinara, koja propisuje obavezu poštovanja prava na odgovor. 

Komisija je bila jednoglasna i u oceni da identitet deteta nije otkriven, odnosno da je 

redakcija preduzela mere da se dete ne učini prepoznatljivim. Nisu objavljeni nikakvi detalji 

o njemu – ime, inicijali, pa ni pol, dok su fotografije koje su objavljene zamagljene do te 

mere da dete nije moguće prepoznati. Da su dete mogli da prepoznaju roditelji druge dece, 

kako se tvrdi u žalbi, Komisija smatra mogućim, ali ne i izvesnim, budući da se u pojedinim 

tekstovima u drugim medijima citiraju roditelji koji kažu da nisu sigurni da li je reč o 

njihovom detetu, pošto je fotografija mutna, kao i da su, navodno, roditelji izvršili pritisak na 

upravu vrtića da im saopšti o kom detetu je reč. Zbog toga se čini verovatnijim da su identitet 

deteta roditelji saznali na neki drugi način, a ne tako što su ga prepoznali na fotografijama. 

Međutim, čak i u slučaju da jesu, nikako se ne može zaključiti da je, zbog fotografija u 

medijima identitet deteta mogao biti poznat i širem krugu ljudi, niti da bi dete moglo trepeti 

bilo kakve posledice tog navodnog prepoznavanja.  

Komisija smatra da je reč o veoma važnoj temi, ozbiljnom problemu, te da je informisanje 

čitalaca o tome šta se dešavalo u vrtiću od nesumnjivog javnog interesa (konačno, medijski 

napisi su i doveli do reagovanja nadležnih službi), te da je bilo potrebno da se sporne 

fotografije objave, a da je, kao što je već navedeno, redakcija preduzela neophodne mere da 

dete ne učini prepoznatljivim. Zbog svega toga je zaključeno da objavljivanjem fotografija 

nije prekršen Kodeks novinara Srbije. 

Članovi Komisije nisu, međutim, bili jedinstveni u oceni da li je Kodeks prekršen 

objavljivanjem informacije da je reč o autističnom detetu, koja se ispostavila kao netačna. Za 

odluku da su na ovaj način prekršene tačke 1 i 2 poglavlja Novinarska pažnja glasalo je osam 

članova Komisije, dok je su tri člana bila protiv.  

Većina članova Komisije ocenila je da su novinari, pre objavljivanja, morali da provere kod 

roditelja ovu informaciju, jer se o nečijem zdravstvenom stanju može pisati samo u izuzetnim 

slučajevima, a kad je reč o detetu, obavezno uz dozvolu roditelja. Takav podatak, u 

suprotnom, morao bi da ostane u domenu privatnosti i nepoznat javnosti, čak i da je utvrđeno 

da je tačan, a nikako nije dopustivo da se o zdravstvenim stanju deteta spekuliše i da se bez 

provere objavljuju nagađanja drugih roditelja. 

Deo članova Komisije smatrao je da je dete nije moglo biti prepoznato na osnovu podatka 

koji nije tačan, te da mu time nije naneta šteta, jer javnosti nije mogao biti poznat identitet 

deteta, kao i da su mediji, koji su dobili informaciju da je dete autistično, sa pravom hteli da 

ukažu na to, budući da je nasilje nad autističnom decom veoma prisutno, ali u isto vreme i 

prikriveno od javnosti.  



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Beograd, 29.4.2021.        Predsedavajući  

          Dragan Đorđević  

 

 

  


