
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Olivera Milošević, Tamara 

Skrozza, Dragan Đorđević, Vlado Mareš, Zlatko Čobović, Zorica Višnjić, Vida Petrović 

Škero, Jelena Petković,  na sednici održanoj 31.3.2022 godine, nije uspela da usaglasi 

odluku da li je tekstom „Raj u Vuka Vrčevića“, objavljenim 22. februara 2022. godine, 

dnevni list „Danas“ prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije. Za odluku da je Kodeks 

prekršen glasala su četiri člana Komisije, dok su četiri bila protiv, pa za odluku nije bilo 

potrebne većine od sedam glasova.  

 

OBRAZLOŽENJE 

 

Žalbe na kolumnu Marka Vidojkovića podneli su odvojeno Udruženje građana Roma – 

produkcja Roma World i Inicijativa za ekonomska i socijalna prava A - 11. Predstavnici obe 

organizacije ukazali su na to da je autor kolumne izvređao i omalovažio pripadnike romske 

zajednice, čime je prekršio odredbe Kodeksa novinara Srbije, koje se odnose na zabranu 

dskriminacije i obavezu novinara da poštuje privatnost, dostojanstvo i integritet osoba o 

kojima piše. Inicijativa A -11 je naglasila da je tekst uvredljiv, što predstavlja nastavak dugog 

niza slučajeva rasizma i diskriminacije prema Romima i doprinosi produbljivanju stereotipa 

o njima, jer je reč o inače najugroženijoj i najdiskriminisanijoj nacionalnoj manjini u Srbiji. 

Najproblematičniji je, po njihovoj oceni, deo teksta je: „da je režim sa Romima postigao 

istorijski dogovor“, odnosno da „Rome niko u Beogradu ne šikanira, bezbrižno prose po 

semaforima, duvaju lepak i šmrču heroin, u skladu sa običajima i tradicijom. Dozvoljeno im 

je da džepare po gradskom saobraćaju, sve može, samo ako određenog dana sedneš u beli 

kombi koji će te odvesti na glasačko mesto i tamo glasati kako ti je rečeno“. Jednako veliki 

problem, navodi se u žalbi, predstavlja i naknadno izvinjenje uredništva, odnosno, kako kažu 

„neizvinjenje“, što pokazuje koliko je duboko ukorenjen rasizam prema Romima, a koji se, 

po pravilu pravda, ironijom i umetničkim slobodama.  Uredništvo se izvinjava „ako je 

kolumna nekog povredila“, a, kako tvrdi podnosilac žalbe, izvinjenja koja počinju sa ako, 

nisu izvinjenja. U žalbi je navedeno i da su tekstom prekršene i tačke 1 i 2 poglavlja Istinitost 

izveštavanja. 

  

U odgovoru na žalbu Roma World, glavni i odgovorni urednik lista „Danas“ Dragoljub 

Petrović osporio je pravo zastupnika Turkijana Redžepija da podnese žalbu, jer nije jasno da 

li je reč o organizaciji koja se bave zaštitom ljudskih prava. Istakao je da tekst nije napisan sa 

diskriminatornom namerom, a da određene formulacije mogu biti diskriminatorne samo ako 

se izvade iz konteksta. Tekst je ironična kritika političke zloupotrebe Roma u 

prepoznatljivom stilu Marka Vidojkovića, naveo je između ostalog, dodajući da je redakcija 

objavila dva objašnjenja i izvinjenje, prvo u toku dana, a drugo uveče, nakon posete 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

predstavnika romske organizacije Opra Roma, posle koje su odlučili i da povuku tekst, na 

njihov zahtev. Sutradan je objavljena nova Vidojkovićeva kolumna koja objašnjava prvu, a 

zatim i tekst Teofila Pančića, koji kritikuje odluku redakcije da povuče tekst. Objavili su, 

naglasio je, sve kritike na račun teksta Marka Vidojkovića. Uz ovaj odgovor, dostavljeno je i 

objašnjenje samog autora kolumne, pod naslovom „Šta je pisac hteo da kaže“, u kojem on, 

između ostalog, objašnjava da je lično svedočio tome kako se Romi koji žive u 

nehigijenskom naselju u Ulici Vuka Vrčevića zloupotrebljavaju prilikom glasanja, te da je 

rešio da, pred izbore, napiše crnu parodiju na turistički vodič, kao i da je isključiva meta 

ovog teksta bio režim i njegova uloga u sramnom položaju u kom se nalazi ogromna većina 

srpskih Roma. Dodao je da njegov stil može nekome delovati agresivno, ali da nekada nema 

drugog načina da se na nešto ukaže.  

 

Kad je reč o drugoj žalbi, glavni urednik nije želelo da odgovori jer je A-11 prethodno 

objavila saopštenje u kojem ih, kako je naveo, nazivaju rasistima, što je nedopustivo 

etiketiranje medija, a kao i to da se nevladina organizacija bavi diskriminacijom medija, 

pritiscima i pozivom na bojkot. Naglasio je da „Danas“ neće sarađivati sa njima dok ne 

povuku svoje saopštenje sa sajta i izvine se. 

 

Članovi Komisije za žalbe su se saglasili da spornom kolumnom nije prekršena tačka koja 

odnosi na poštovanje privatnosti, odnosno dostojanstva i integriteta ljudi o kojima se piše,  

jer se ona odnosi na pojedinance, a ne na grupu ljudi na koju su primenjive odredbe o zabrani 

kršenja ljudskih prava i diskriminacije. Takođe, nisu prekršene ni tačke iz poglavlja Istinitost 

izveštavanja, na koje je podnosilac žalbe ukazao, jer nije reč o izveštavanju, već o autorskom 

tekstu (kolumni) u kojoj autor iznosi svoje viđenje situacije i ocene.  

 

Komisija, međutim, nije uspela da usaglasi mišljenje o tome da li su u tekstu izneti 

diskriminatorni stavovi i da li se ovakvim tekstovima podstiču i šire steteotipi koji su, inače, 

veoma jaki kada je reč o pripadnicima romske nacionalne manjine. Većina članova Komisije 

bila je saglasana u oceni da je autor teksta želeo da ukaže na problem političke zlupotrebe 

marginalizovane i ugrožene grupe, te da se poslužio ironijom, cinizmom i preterivanjem. 

Međutim, dok je deo članova Komisije smatrao da je dozvoljeno i opravdano na tako 

ozbiljan problem ukazivati na ovakav način, koji bi uzdrmao javnost, ostali su ocenili da je 

za to mogao biti izabran i bolji, pažljivije odabran način, koji ne bi nikoga povredio. Takvim 

tekstom bi svakako bio postignut i bolji efekat, budući da je sporni tekst svu pažnju javnosti 

skrenuo na način na koji je napisan, a ne na značajan problem koji je otvorio. 

 

Pojedini članovi Komisije ukazali su i na to da se ne može, zbog zaštite nečijeg prava, 

ugrožavati pravo na slobodu mišljenja, utoliko pre što je očigledano da nije bilo loše namere, 

dok su drugi istakli da novinar, odnosno medij, mora uvek biti svestan opasnosti od 

diskriminacije i da mora da učine sve da je izbegne, što ovoga puta nije bio slučaj. To što nije 

postojala namera da se Romi uvrede i diskriminišu ne menja činjenicu da su se (bar deo njih 

koji se obratio i redakciji lista “Danas”) osetili povređenim. Komisija, zaključili su, mora da 

uvaži to kako su se oni osećali dok su čitali tekst, a ne šta je bila namera autora. I autor i 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

redakcija su morali biti svesni da način na koji su izabrali da se bave nesumnjivo važnom, 

temom može dovesti do toga da se Romi osete uvređenim, kao i do negodovanja šire 

javnosti. 

 

Članovi Komisije su istakli i da je redakcija, suočena sa prvim negativnim reakcijama, 

odmah odgovorila, najpre izvinjenjem i obrazloženjem, a potom i uklanjanjem teksta, čime je 

pokazala odgovornost i želju da reši problem. Nakon toga je obavljen drugi tekst, koji je 

objasnio prvi, a koji je za deo Komisije, bio upravo potvrda da se na problem izborne 

zloupotrebe glasova Roma moglo i moralo ukazati na bolji i čak efektniji način. 

 

Zbog svega toga je za odluku da je prekršen Kodeks novinara Srbije glasalo četvoro članova 

Komisije, dok je četvoro bilo protiv. Kako je za odluku potrebno najmanje sedam glasova, 

Komisija ovoga puta nije uspela da je donese. 

 

 

 

Beograd, 31.3.2021.        Predsedavajuća  

          Olivera Milošević

    

 

 
 


