
 SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.127 

25.8.2022. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 126. sednice Komisije za žalbe, održane 25.8.2022. godine u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu  

Prisutni članovi Komisije: Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Snežana Andrejević, Nadežda 

Budimović, Vlado Mareš, Dragan Đorđević, Marija Babić (umesto Tamara Skrozze), Zlatko 

Čobović, Jelena Petković i Bojan Cvejić 

Odsutni članovi Komisije: Vida Petrović Škero 

Ostali prisutni: Una Grekulović, novinarka „Cenzolovke“ i Gordana Novaković, generalna 

sekretarka Saveta za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Civil Right Defenders na tekst objavljen u magazinu „Pečat“ 

2.Razmatranje žalbe Zlatka Čobovića na tekstove objavljene u listu „Alo“ i na portalima 

„Objektiv.rs“ i „Informer.rs“  

3.Razmatranje žalbe Jasmine Andrić na tekst objavljen na portalu „Žig info“  

4.Razmatranje žalbe Velimira Bulatovića na tekstove objavljene na portalu „Infovranjske“  

 

Odlukom NUNS-a, na ovoj sednici je, umesto odsutne Tamare Skrozze, tu organizaciju 

predstavljala Marija Babić. 

Predsedavajuća Jelka Jovanović je na početku sednice rekla da su pred Komisijom ne baš lake 

odluke, naročito o druge dve žalbe, budući da je reč o medijima koji su progonjeni na 

političkoj osnovi, ali koji su se, ovoga puta verovatno ogrešili o Kodeks novinara. 

1.Zastupnik CRD Goran Miletić podneo je žalbu zbog teksta kojim se, kako je naveo, širi 

diskriminacija i krše osnovna ljudska prava pripadnika LGBT zajednice, jer se u tekstu 

implicira da će oni širiti zarazu, tačnije majmunske boginje. Dragan Đorđević se izuzeo iz 

rasprave i odlučivanja, zbog, kako je rekao, potencijalnog sukoba interesa, jer organizacija u 

kojoj radi  ima ugovorni odnos sa Civil Right Defenders. U toku rasprave, Jelka Jovanović je 



rekla da je tekst usmeren protiv LGBT osoba i da je pristrasan i jednostran, a autor se nije 

potrudio da pozove organizatore, odnosno da čuje drugu stranu. Zlatko Čobović je ukazao da 

se već samim naslovni blokom sugeriše zaključak da će skup biti zdravstveno poguban i već 

time, kako je intoniran, predstavlja prekršaj Kodeksa. Rekao je da je to što se žalilac nije 

prethodno obratio redakciji, kako ističe autor teksta, nije obaveza nego pravo, koje može da 

iskoristi, a i ne mora, kao i da ne smatra da se razvijanju debate doprinosi tako što prvo 

nekoga uvredite, a onda čekate da on odgovori, umesto da stupite sa njim u kontakt pre 

objavljivanja teksta. Vlado Mareš je ocenio da je reč o anti- LGBT sadržaju, koji odražava 

egizbicionizam, inače jako rasprostranjen među novinarima – da imaju potrebu da se izjasne o 

nečemu. Autor teksta trpa u isti koš „babe i žabe“ i paradu ponosa dovodi u vezu i sa 

eventualnom zarazom i sa američkom agresijom, iznosi niz besmislica i krši Kodeks. Nakon 

rasprave, Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene tačka 1 poglavlja I, tačka 1 

poglavlja IV i tačka 4 poglavlja V, kao i tačka 8 poglavlja VI. 

2. Član Komisije za žalbe Zlatko Čobović podneo je žalbu zbog tekstova u kojima se, zbog 

toga što nisu dozvolili Aleksandru Vučiću da poseti Jasenovac, hrvatski državni zvaničnici 

vređaju i nazivaju ustašama. Zlatko Čobović je bio isključen iz rasprave i odlučivanja. 

Snežana Andrejević je rekla da će i ovoga puta ostati uzdržana i da neće učestvovati u 

raspravi, kao i u ranijim slučajevima kada su podnosioci žalbe bili članovi Komisije. Vlado 

Mareš je ocenio da je dobro što je podneta žalba na ove tekstove, kao i da se saglasan da je 

njima prekršen Kodeks. Po njegovom mišljenju, ovo su gluposti, forsiranje preko medija 

nečega što navijači viču jedni drugima. To dovikivanje „ustaše“ i „četnici“ vidljivo je i u 

političkim igrama između Beograda i Zagreba i zabavlja narod. Ali je sramota da mediji u 

tome učestvuju i da paušalno nazivaju nekoga četnicima ili ustašama. Nadežda Budimović je 

zaključila da uredniku lista „Alo“ očigledno nija jasno šta je posao Saveta za štampu i da je 

neprihvatljivo da se kršenje Kodeksa pravda time „zašto oni mogu, a mi ne možemo“. Olivera 

Milošević je, međutim, istakla da u ovom slučaju stiče utisak da nije reč o tome da neko ne 

razume šta je čiji posao i nadležnost, već da, u najmanju ruku, postoji zla namera, jer je valjda 

i onima koji se ne bave novinarstvom jasno da ne može Savet za štampu koji je u Srbiji da 

odlučuje o hrvatskim medijima. Rekla je i da je praksa da se javno, kroz objavu u novinama 

odgovara Savetu sa ciljem da se diskredituje pre odlučivanja, nedopustiva. Kad je reč o 

tekstovima u sva ti medija, podsećaju na ratno huškačko novinarstvo, bez obzira što dolazi i 

sa druge strane. Ukazala je i na to da urednik lista „Alo“ kaže da novine uređuju po meri svoje 

publike i postavila pitanje koliko su sami oni kreirali i stvorili takvu publiku upravo ovakvim 

tekstovima. Jelena Petković je navela da je ova rasprava u Savetu ogledalo naše medijske 

zajednice, a to kakva će biti reakcija u Zagrebu je ogledalo hrvatske medijske zajednice. 

Dodala je da razume emotivnu reakciju urednika, ali da su mediji morali da vode i računa o 

tome kakve posledice ovakvo pisanje i podizanje tenzija može imati po Srbe u Hrvatskoj. I 

upitala da li se i ti čitaoci računaju kada se govori o pisanju po meri čitalaca. Jelka Jovanović 

je istakla da je ovde reč o klasičnoj političkoj propagandi, koja nije zasnovana na činjenicama, 

već je to govor sračunat na podizanje tenzija, koji izaziva posledice po manjine u obe države. 

Posle diskusije, Komisija je, u tri odvojena glasanja, sa devet glasova „za“ i jednim 

„uzdržanim“ odlučila da su „Alo“, „Informer“ i „Objektiv“ prekršili tačku 1 poglavlja I i 

tačke 1 i 6 poglavlja IV. 

3. Jasmina Andrić, majka deteta koje trenira borilačke veštine, žalila se na to da autor teksta 

izjednačava decu iz određenih klubova sa „Hitlerjugendom“. Bojan Cvejić je rekao da misli 

da Kodeks jeste prekršen, reč je o nečemu što je „malo više od metafore“ i potpuno je 



neprimereno poređenje. Naglasio je da uz tekst objavljena i fotografija na kojoj se vidi kukasti 

krst što je posebno neprihvatlivo. Nadežda Budimović je tekst ocenila kao rezultat nedostatka 

dobrog ukusa, koji liči na politički pamflet. Rekla je da je bila zaprepašćena da se problem s 

vlasnicima kluba prebacuje na decu. Dodala je da je strašno to što su pretrpeli novinari ovog 

portala, za šta imaju podršku čitave medijske zajednice, ali nije dobro da ovako pišu, jer su 

potpuno promašili i ideju i metu i sve profesionalne standarde. Dragan Đorđević je takođe 

rekao da je promašaj stavljati decu u ovakav kontekst i da mu je žao što je medij koji radi 

veoma važan posao u toj lokalnoj zajednici, ovako promašio i prekršio Kodeks.Vlado Mareš 

se, međutim, nije saglasio sa ovim, rekao je da su termini poput „hitlerjugend“ „toliko 

izanđali da više ne izazivaju ni treptaj kod čitalaca“ i da je ovde samo reč o pokušaju (ne 

najsrećnijem) da se tekst učini živopisnijim. Po njegovom mišljenju, tekstom nije prekršen 

Kodeks, a ostalo je stvar ukusa. Dodao je i da je jasno da je reč o političkom obračunu i 

verovatno jednom u seriji tekstova, kojima autor ukazuje na pokušaj političke manipulacije u 

vezi sa učeščem na turniru. Olivera Milošević je istakla da se „duboko ne slaže“ sa ovim 

ocenama i da ne zna kako je autor uopšte došao na ideju da jedan politički sukob stavlja u 

kontekst Drugog svetskog rata i nacizma, samo da bi objasnio da je na takmičenju u 

borilačkim veštinama trebalo da učestvuju i neregistrovani sportski klubovi.Naglasila je da je 

reč o novinarima koji su pretrpeli napade i na život i na imovinu, da medijska zajendica to niti 

zaboravlja, niti minimizira, ali to ne sme da bude razlog da ovako krše Kodeks. Zlatko 

Čobović je rekao da je „jedan mali povod iskorišćen za bezvezni tekst“ i da je poređenje koje 

je napravljeno potpuno nepotrebno, te da je reč je o „profesionalnom silovanju teme“. U čemu 

je problem Komisija je više saznala iz odgovora autora na žalbu, nego iz teksta, u kojem ništa 

nije objašnjeno. Jelena Petković se saglasila sa ovim, dodajući da će čitaoci pamtiti tekst i 

fotografiju i neće se ni sećati šta je bio povod za tekst. Dodala je da je u svojoj novinarskoj 

karijeri obavila dosta razgovora sa porodicama žrtava Drugog svetskog rata i da joj je 

apsolutno neprihvatiljivo da se to ovako bagateliše. Naglasila je da je strašno sve što se 

dogodilo novinarima „Žig infa“, ali „i kad su ljut moraš da biraš rečnik, jer ćeš promašiti 

metu, a povredićeš neke ljude“. Bojan Cvejić je odgovorio na tvdnju Vlada Mareša da na tekst 

čitaoci neće ni trepnuti, objasnivši da je nekoga očigledno povredio čim je podneta žalba 

Savetu. Snežana Andrejević je istakla de je tekst, uz sve što je rečeno, neprofesionalan, jer bi 

se očekivalo da će se medij, koji je bio žrtva političkih obračuna, izdići iznad toga ko je 

vlasnik kluba i objasniti čitaocima zašto na takmičenju ne može da učestvuje neregistrovan 

klub. Ako je novinar profesionalac, trebalo je da zove organizatore da se raspita kako je 

moguće da se takvi klubovi takmiče sa profesionalnim klubovima, a ne da se sve svede na to 

da je vlasnik u srodstvu sa predsednikom opštine. Da je sve objašnjeno, ne bi bilo razloga za 

nezadovoljstvo u vezi sa tim ko može, a ko ne može, da se takmiči i time bi smirio tenzije i 

roditeljima objasnio u čemu je problem. Jelka Jovanović je rekla da joj višedecenijsko 

novinarsko iskustvo ne dozvoljava da se izjasni kao Mareš, uprkos svim pretnjama i napadima 

koje su doživeli novinari „Žig infa“, te da zaista ne razume kako je autor teksta našao vezu 

između borilačkih klubova, Pionira i Hitlerjugenda. Centralna tema je zloupotreba javnih 

sredstava, a toga u tekstu uopšte nema. Da je u tekstu spojeno nespojivo, kao i da je Kodeks 

prekršen mislila je i Marija Babić. Dodala je i da se u odgovoru na žalbu govori o nekim 

ličnim odnosima, koji, i ako postoje, ne smeju da dovedu do prekršaja Kodeksa. Nakon 

rasprave, Komisija je sa devet glasova „za“ i jednim „protiv“ odlučila da su prekršene tačka 1 

poglavlja V i tačka 6 poglavlja IV. 



4.Velimir Bulatović podneo je žalbu zbog pet tekstova, ukazujući na to da je prekršeno više 

tačaka Kodeksa, jer  su objavljenje neistinite informacije, kao i uvrede na njegov račun. Vlado 

Mareš je, u toku diskusije, rekao da Kodeks nije prekršen. Načinjena je samo jedna greška, ali 

je ona mogla da se ispravi da je žalilac dostavio demanti redakciji, umesto što se obratio 

odmah Savetu. I ovom, kao i u prethodnom slučaju, postoji politička pozadina, među 

političarima postoji neskrivena želja da se novinarima zapuše usta da se ne bave njihovim 

„privatno-javnim partnerstvima“. Dodao je da Savet mora da poradi i na ispravljaju pogrešnog 

uverenja da demanti ne služe ničemu i da od toga nema nikakve koristi, što nije tačno. To je 

takođe politikantski manir da bi se mediji naružili, a nasuprot tome stranci uvek u dve, tri 

rečenice napišu demanti, te bi Savet trebalo da institut demantija i ispravke promoviše i da se 

ukazuje da je to dobro i za medije i za žalioce. Zlatko Čobović je naveo da je žalba konfuzna i 

da je saglasan sa Vladom da postoji jedna greška, ali da je zbog toga prekršen Kodeks. U 

ostalim tekstovima, nije pronašao nikakav prekršaj. Napisali su cenu po kojoj je navodno 

kupljen plac, na osnovu nečije izjave, nisu ništa proverili, nemaju dokument, a činjenica da u 

odgovoru na žalbu nisu to ni pomenuli, govori o tome da su svesni svoje greške. Moguće je da 

je tu grešku bilo lako ispraviti, ali to nisu uradili. Nadežda Budimović je istakla da nije poenta 

u tome da pozivamo sagovornike da ispravljaju novinare, nego da se tekstovi pišu odgovorno 

i onako kako to nalaže Kodeks, što se u ovom slučaju nije dogodilo. Tekst je napisan površno 

i paušalo i bez navođenja izvora, što je takođe neka vrsta prekršaja. Ukazala je na to da i 

mediji koji odgovorno i dobro rade i svakodneno se bore sa pritiscima vlasti, moraju da vode 

računa o profesionalnim standardima i da rade temeljito. Jelena Petković je navela da postoji i 

problem sa komentarima, koji su veoma neprimereni. Rekla je da problem i to što se vodi i 

postupak zbog falsifikata i da bi novinari možda i u idealnoj situaciji, objavili falsifikovan 

dokument, ali da je ovde definitivno napravljena greška, koja nije ispravljena. Olivera 

Milošević je rekla da je u Vranju armosfera veoma uzavrela zbog svega što se dešava i u vezi 

sa „OK radiom“ i sa „Infovranjskim“, koji su proganjani, ali da to ne sme da bude opravdanje 

za kršenje Kodeksa. Nema, naravno, opravdanja ni za vređanje novinara, ali se tekst ne može 

pisati tako površno, bez dokumenata, dokaza i validnih sagovornika, naročito ako hoćete da se 

bavite istraživačkim novinarstvom. Bojan Cvejić se osvrnuo na Marešovu tvrdnju da greška 

može lako da se ispravi. Rekao je da najveći broj ljudi tekst pročita u prvim satima po 

objavljivanju, tako da odgovor kasnije mnogi neće videti, pa, nažalost, nije baš ni lako 

ispraviti grešku. Takođe je ukazao da odgovor redakcije u vezi sa komentarima čitalaca da „to 

nije njihovo mišljenje, nego građani tako misle“ govori da onaj ko je pisao taj odgovor nije 

baš upoznat sa Kodeksom, kao ni sa smernicama za onlajn medije. Sa tim da je Kodeks 

prekršen saglasili su se i Marija Babić i Dragan Đorđević, koji su takođe ukazali i na 

specifičnu situaciju u kojoj taj medij radi u Vranju, kao i na činjenicu da pokreće neke 

ozbiljne teme od značaja za lokalnu sredinu. Snežana Andrejević je objasnila da je 

kupoprodajnu ugovor dokument koji je javno dostuipan i proverljiv i da bi i to trebalo 

naglasiti u obrazloženju odluke. Komisija je, po okončanju diskusije, sa devet glasova „za“ i 

jednim „protiv“ odlučala da su prekršene tačka 1 poglavlja I i tačka 6 poglavlja IV. 

Sednica je završena u 19.30 sati.  

 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

Gordana Novaković         Jelka Jovanović 


