
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelka Jovanović, Olivera 

Milošević, Dragan Đorđević, Vlado Mareš, Tamara Skrozza, Vida Petrović Škero, Jelena 

Petković, Nadežda Budimović, Zlatko Čobović, Snežana Andrejević i Bojan Cvejić, na 

sednici održanoj 24.11.2022. godine, jednoglasno izriče   

      

JAVNU OPOMENU 

Tekstom „GLUP, GLUPLJI – BOŽA RATKAPNA! Prelević kaže da nam ne treba ’glupi 

auto-put’ od Kruševca do Čačka!?“, objavljenim 4.oktobra 2022. godine, portal „Informer.rs“  

 

1.prekršio je tačke 1, 3 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije, o 

obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od 

interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda 

novinarske profesije, da naznači izvor informacije koju prenosi, kao i tačku po kojoj je sa 

novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina,   

 

2.prekršio je tačke 3 i 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojima je novinar dužan 

da poštuje pravilo pretpostavke nevinosti i ne sme nikoga proglasiti krivim do izricanja 

sudske presude, kao i da neguje etiku i kulturu javne reči, 

 

3. prekršio je i tačku 1 Odeljka V (Novinarska pažnja) o obavezi novinara da pristupa 

poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, 

 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

OBRAZLOŽENJE 

 

Božo Prelević je u žalbi Savetu za štampu naveo da je sporni tekst objavljen posle njegovog 

gostovanja na TV Nova S, na kojoj je izneo kritičke stavove u vezi sa određenim 

dešavanjima u Srbiji. Umesto iznošenja suprotstavljenih stavova, „Infomer“ je objavio seriju 

uvreda. U tekstu se, između ostalog, navodi da ima nadimak „Ratkapna“ „zaradio“ tako što je 

svojevremeno krao ratkapne u neposrednoj blizini policijske stanice, čime je označen kao 

počinilac krivičnog dela, kao i da je „opozicioni političar“, iako nije član nijedne stranke. 

Tekst je, kako se ističe, koncipiran tako da ga diskredituje na osnovu političkog opredeljenja, 

dok je već i sam naslov jasna uvreda. Time je prekršeno više tačaka poglavlja I Kodeksa 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

novinara - nije objektivno i tačno izveštavano, nije naznačen izvor odnosno emisija u kojoj je 

gostovao da bi se čitaoci sami uverili šta je tačno rekao, iznete su neosnovane optužbe i 

klevete, zatim poglavlja IV - diskriminacija po političkom opredeljenju, pravo na 

pretpostavku nevinosti, plasiranje političke propagande u novinarskoj formi, kao i tačke iz 

poglavlja V, koje se odnose na novinarsku pažnju i zabranu prećutkivanja činjenica koje 

mogu  bitno da utiču na razumevanje događaja.  

 

Uz žalbu je dostavljen i odgovor naslovljen na urednika „Informera“, ali Komisija ovo nije 

razmatrala jer nije imala informaciju o tome da li je objavljen. Podnosilac žalbe nije u žalbi 

ukazao na prekršaj Kodeksa novinara koji bi se odnosio na neobjavljivanje odgovora.  

 

Redakcija portala „Informer.rs“ nije odgovorila na žalbu. 

 

Članovi Komisije za žalbe su ocenili da je sporni tekst neobjektivan i nepotpun, da nije 

napisan uz poštovanje osnovnih standarda profesije, kao i da ne postoji nikakav javni interes 

za njegovo objavljivanje. Vređanje žalioca i njegova diskreditacija, po svemu sudeći, jedini 

su razlozi za ovakav tekst, koji čitaoce zapravo ni o čemu ne informiše. Medij, naravno, ima 

pravo da polemiše sa javno iznetim stavovima podnosioca žalbe, pa i da ih kritikuje, ali u 

ovom slučaju nije reč o kritici, već o direktnom vređanju i klevetanju nekoga ko drugačije 

misli. Time su, po mišljenju Komisije, prekršene tačke 1 i 5 poglavlja Istinitost izveštavanja, 

koje propisuju obavezu novinara da izveštava tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno o 

događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se 

osnovnih stanarda novinarske profesije, odnosno zabranjuju objavljivanje neosnovanih 

optužbi, kleveta i glasina.  

 

Žalilac je u pravu i kada tvrdi da je portal morao da navede izvor informacije, tačnije da 

svoje čitaoce upozna sa tim gde je tačno i kada Prelević dao izjavu koja je povod za tekst, 

kako bi im omogućio da se upoznaju sa tim šta je tačno rečeno i u kom kontekstu.  Komisija 

smatra da je time prekršena tačka 3 poglavlja I, ali i tačka 1 poglavlja V, koja se odnosi na 

obavezu novinara da poslu pristupa sa dužnom profesionalnom pažnjom.   

 

Poseban prekšaj je iznošenje optužbe da je „svojevremeno uhvaćen u krađi ratkapne sa točka 

automobila i to u neposrednoj blizini policijske stanice u Beogradu“, bez ikakvih dokaza. 

Ovim je prekršeno i pravo na pretpostavku nevinosti, jer je označen kao počinilac krivičnog 

dela.  

 

Ova tvrdnja, inače, nije ni u kakvoj vezi sa Prelevićevim nastupom na televiziji (o kojem se 

„izveštava“), što je samo potvrda da je cilj teksta bio difamacija osobe o kojoj se piše. Isto 

važi i za veoma uredljiv naslov. Po mišljenju Komisije, medij je time prekršio i tačku 

Kodeksa koja propisuje obavezu novinara i urednika da neguju etiku i kulturu javne reči, jer 

je apsolutno neprihvatljivo na ovakav način pisati o bilo kome. 

 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Komisija je, zbog svega toga, jednoglasno odlučila da je portal „Informer.rs“ prekršio 

odredbe Kodeksa novinara Srbije i izrekla javnu opomenu.   

 

 

 

Beograd, 24.11.2022.          

                Predsedavajuća 

                Jelka Jovanović 


