
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelka Jovanović, Olivera 

Milošević, Dragan Đorđević, Vlado Mareš, Tamara Skrozza, Vida Petrović Škero, Jelena 

Petković, Nadežda Budimović, Zlatko Čobović, Snežana Andrejević i Bojan Cvejić, na 

sednici održanoj 26.1.2023. godine, većinom glasova, donosi   

           ODLUKU 

Tekstom „Otkrivamo šta će biti sa Leskovčankom koja je prijavila lažno silovanje: Haos 

počela sa slanjem poruka bivšem“, objavljenim 6. januara 2023. godine, portal “Telegraf.rs.” 

nije prekršio Kodeks novinara Srbije. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

OBRAZLOŽENJE 

Autonomni ženski centar je, u žalbi Savetu za štampu, naveo da je u tekstu objavljena 

informacija da je žena iz Leskovca, koja je nadležnim institucijama prijavila slučaj grupnog 

silovanja, to uradila iz „osvete bivšem momku“, da je „sklona alkoholu“, a da je muškarac 

koga je optužila „bio veoma saradljiv i ubedljiv“, što sve saopštava neimenovani izvor. Time 

su, po njihovom mišljenju, prekršene tačke 2,4 i 5 poglavlja Istinitost izveštavanja, koje se 

odnose na nerazlikovanje činjenica od pretpostavki i nagađanja, neosnovane optužbe, klevete 

i glasine, kao i na činjenicu da nije konsultovano više izvora. Nenavođenjem izvora ostavljen 

je prostor za sumnju u istinitost, što je posebno važno jer je reč o slučaju koji je veoma 

uznemirio javnost, a o kojem su mediji iznosili razne verzije događaja. U žalbi se ukazuje i 

na to da je moguće i da su anonimni izvori izmišljeni. Osim toga, po oceni Autonomnog 

ženskog centra, ovakvo medijsko izveštavanje, koje ulazi u nepotkrepljene i nepotrebne 

detalje, bez obzira na saopštenje MUP-a da je reč o lažnoj prijavi, može imati dugoročni 

uticaj na ovu i druge žene koje su preživele seksualno nasilje, zbog toga što može da dovede 

do smanjenja empatije javnosti prema žrtvama. 

 

U odgovoru na žalbu, glavni i odgovorni urednik portala „Telegraf.rs“ Igor Ćuzović tvrdio je 

da su objavili su informacije do kojih su došli, kako su i naveli u tekstu, iz izvora bliskih 

istrazi, i to posle niza, ispostavilo se neosnovanih, optužbi protiv četiri osobe. Naveo je da su 

jasno odvojili činjenice od pretpostavki i nagađanja, da su objavili ono što je istragom 

utvrđeno, zbog interesa javnosti i podsetio je da su brojni mediji, bez ikakvih dokaza, 

prethodnih dana već osudili te osobe za silovanje. Takođe, konsultovali su više izvora i nisu 

objavili nikakve neosnovane optužbe, klevete ili glasine. Veliki broj takvih optužbi i glasina 

objavljen je prethodnih dana što, izgleda, nikome nije smetalo, pa ni Autonomnom ženskom 

centru. Sa gnušanjem je odbacio insinuacije da su izmislili anonimne izvore i dodao da su sa 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

žaljenjem primili žalbu, jer veruje da je njihovo neučestvovanje u linču na mladića koji su 

bili optuženi i želja da objektivno i istinito informišu javnost dobar primer kako ovakvi 

slučajevi treba da se tretiraju.  

 

Članovi Komisije za žalbe zaključili su da tekstom nije povređena privatnost osobe koja je 

prijavila silovanje, jer nije saopšten nijedan podatak koji bi upućivao na njen identitet, ili na 

identitet mladića koje je optužila za silovanje.  

 

Komisija je uzela u obzir i to da je tekst objavljen nakon policijskog saopštenja da je reč o 

lažnoj prijavi, ali i nakon niza prethodnih dana objavljenih tekstova u kojima su saopštene 

sasvim suprotne informacije. Ovi tekstovi takođe su se pozivali isključivo na neimenovane 

izvore i sadržali su brojne detalje navodnog grupnog silovanja.  

 

Sporni tekst treba zato, po mišljenju Komisije, posmatrati kao svojevrsnu reakciju na prve 

objavljene informacije, odnosno potrebu da se javnosti saopšti da se događaj nije odigrao 

onako kako je prvobitno saopšteno. Komisija zbot toga veruije da je postojao javni interes da 

se zna da su neki mladići neosnovano optuženi, ali i da žene nisu u opasnosti od silovatelja, 

kako je u prvom trenutku izgledalo.   

 

Većina članova Komisija je smatrala da je zbog važnosti i osetljivosti teme, ali i zbog 

prethodnih, neprofesionalnih i senzacionalističkih objava, teško odlučiti o prekršaju neke 

konkretne tačke Kodeksa, mada je u tekstu bilo iznošenja nepotrebnih detalja i 

problematičnih kvalifikacija.  

 

Da li bi ovakvo izveštavanje moglo da utiče na prijavljivanje nekog budućeg silovanja i 

empatije javnosti prema žrtvama, na šta ukazuje podnosilac žalbe, u domenu je pretpostavki 

na koje Komisija ne može da odgovori, niti to pitanje ulazi u domen etičkog kodeksa.  

 

Tri člana Komisije smatrala su da je prekršaja Kodeksa ipak bilo i to u delu koji se odnosi na 

dužnu novinarsku pažnju. Medij je odlučio da iznese nepotrebe detalje, čije saopštavanje nije 

u javnom interesu, kao i da citira izvore koji tvrde, ne samo da se žena koja je prijavila 

silovanje “odala akoholu” , već recimo i da je „labilna” i da joj je ”potrebna pomoć”, čime se 

neimenovani izvor ne koristi za dobijanje informacija, nego za iznošenje mišljenja o nečijem 

mentalnom stanju, bez ikakve potvrde da je reč o stručnoj osobi.   

 

Odluka da Kodeks nije prekršen doneta je, zato, sa sedam glasova za, tri protiv i jednim 

uzdržanim, ali su članovi Komisije bili saglasni sa tim da bi mediji morali da razmisle i o 

tome kakav uticaj na publiku može imati način na koji izveštavaju, s obzirom na posebnu 

osetljivost ove teme. Saglasni su bili i u oceni da bi o ovom problemu trebalo mnogo više 

govoriti i u profesionalnim krugovima i u javnosti uopšte, zbog čega je dobro da je AŽC 

žalbom pokrenuo raspravu.  

 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Komisija preporučuje medijima da budu posebno obazrivi kada pišu o ovakvim slučajevima, 

budući da je reč o događajima koji veoma uznemiravaju javnost, ali mogu imati i veoma 

teške posledice po dalji život ljudi koji su uključeni u te događaje. U ovom slučaju, mediji su 

požurili da objave i vest o silovanju i vest o tome da je prijava lažna, bez dovoljno pouzdanih 

informacija i pre nego što su nadležni organi zaključili ceo slučaj.  

 

Takođe, članovi Komisije ukazuju i na to da zabrinjava sve prisutnija tendencija curenja 

informacija iz nadležnih institucija u vezi sa ovako osetljivim događajima i temama.  

 

 

Beograd, 26.1.2023.          

               Predsedavajuća 

               Tamara Skrozza 


