
 SAVET ZA ŠTAMPU 

 

Komisija za žalbe 

Br.132 

26.1.2023. 

Beograd 

 

ZAPISNIK 

 

Sa 131. sednice Komisije za žalbe, održane 26.1.2023. godine u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu   

Prisutni svi članovi Komisije: Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Nadežda Budimović,Vlado 

Mareš, Dragan Đorđević, Vida Petrović Škero, Tamara Skrozza, Zlatko Čobović, Jelena 

Petković, Snežana Andrejević i Bojan Cvejić  

Ostali prisutni: Ivana Stojkov, studentkinja i Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta 

za štampu 

 

Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Srđana Nonića na tekst objavljen na portalu „Južne vesti“ 

2.Razmatranje prve žalbe Nenada Nešovića zbog fotografija objavljenih na portalu „Glas 

zapadne Srbije“ 

3.Razmatranje druge žalbe Nenada Nešovića na tekstove objavljene na portalu „Glas zapadne 

Srbije“ 

4.Razmatranje žalbe Nenada Nešovića na tekst objavljen na portalu „Informer.rs“ 

5. Razmatranje žalbe Nenada Nešovića na tekst objavljen na „Media portalu“ 

6. Razmatranje žalbe Nenada Nešovića na tekst objavljen na portalu „PP Media“ 

7. Razmatranje žalbe Nenada Nešovića na tekst objavljen na portalu „Zlatar info“ 

8.Razmatranje žalbe Mie Kulić na tekst objavljen na portalu „Rešetka“ 

9.Razmatranje žalbe Autonomnog ženskog centra na tekstove objavljene na portalima: 

„Alo.rs“, „Telegraf.rs“, „Novosti.rs“, „Nova.rs“, „Informer.rs“ i „Pink.rs“ 

10.Razmatranje žalbe Zlatka Čobovića na tekst objavljen u dnevnom listu „Srpski telegraf“ 

 

1.Srđan Nonić, novinar i urednik portala „Narodna inicijativa“ podneo je žalbu zbog toga što 

su „Južne vesti“, kako je naveo, preuzele temu koji je on pokrenuo tekstom na svom portalu, a 

da nisu navele prvi izvor informacije, već su se pozvale na izjavu gradonačelnice, datu lokalnoj 



televiziji, kao na početnu informaciju. U toku rasprave, Snežana Andrejević je rekla da u ovom 

slučaju nema povrede autorskog prava, odnosno povrede Kodeksa novinara, jer se tekst u 

„Južnim vestima“ u potpunosti razlikuje od Nonićevog teksta, nema nikakvog preuzimanja 

delova tog teksta, niti parafraziranja, jer oni pristupaju slučaju sa sasvim drugog aspekta. Istog 

mišljenja bio je i Zlatko Čobović, koji je naglasio da tema nije autorsko delo, niti bilo ko ima 

„tapiju na temu“ i dozvoljeno je da i drugi autor obradi isti temu. Prekršaj Kodeksa bio bi da je  

preuzet, prepisan ili parafraziran tekst ili njegov deo, što ovoga puta nije slučaj. Dragan 

Đorđević je takođe smatrao da je žalba neosnovana, da su tekstovi različiti i da su „Južne vesti“ 

osvetlile problem iz sasvim druge perspektive. Olivera Milošević se saglasila sa tim da 

bavljenje određenom temom nije ničije ekskluzivno pravo i da to što je jedan medij obradio 

neku temu ne isključuje mogućnost da se i drugi mediji time bave. Dodala je da u ovakvim 

žalbama vidi i neku vrstu zloupotrebe Komisije za žalbe, koja se sve češće uvlači u sukob 

lokalnih medija koji se „međusobno tužakaju“. Ima mnogo ozbiljnih i važnijih prekršaja 

Kodeksa kojima bi Savet trebalo da se bavi i zato bi trebalo apelovati na medije da prestanu sa 

ovakvim ponašanjem. Navela je da na to da postoji neki animozitet između ova dva medija 

ukazuje i činjenica da je u odgovoru na žalbu dva puta naglašeno da je gradonačlenica slučajno 

saznala za divlju gradnju, iako to nije istina. Vida Petrović Škero je ukazala i na to da se kod 

nas inače ne primenjuje precedentno pravo, a kad je reč o prekršajima Kodeksa mora se 

odlučivati uvek u vezi sa konkretnim slučajem, pa se prethodne odluke Komisije, na koje se 

žalilac poziva, ne mogu uzeti kao važeće u svim situacijama. Komisija je, potom, jednoglasno 

odlučila da nije bilo prekršaja Kodeksa novinara Srbije.  

2, Nenad Nešović podneo je žalbu zbog toga što je portal „Glas zapadne Srbije“ četiri puta 

objavio njegovu fotografiju, bez njegove saglasnosti i navodeći drugog autora. Jelena Petković 

je ocenila da je u ovom slučaju jasno da je reč o kršenju autorskih prava, a sama činjenica da je 

ista fotografija objavljena četiri puta ukazuje na to da nije u pitanju greška. Dodala je da za 

ovakvim prekršajima Kodeksa nema nikakave potrebe, jer mediji mogu jednostavno da pitaju 

kolege da objave njihove fotografije i onda neće doći u situaciju da plaćaju i visoke sudske 

kazne, koje mogu biti fatalne po male medije. Snežana Andrejević je takođe smatrala da Kodeks 

jeste prekršen, ali je skrenula pažnju i na to da je autor fotografije reagovao gotovo tri godine 

nakon što je fotografija objavljena prvi put, te da se možda ne bi dogodilo da je objave još tri 

puta da je odmah potražio zaštitu svojih autorskih prava. Zlatko Čobović je rekao da 

pretpostavlja da je žalilac video poslednju objavljenu fotografiji i onda tražio dalje, pa je tako 

došao i do ostalih, a da ne bi da spekuliše o tome da li je to uradio da bi imao potporu za tužbu. 

U svakom slučaju, žalba je podneta u propisanom roku i Kodeks jeste prekršen. Komisija je, 

nakon diskusije, jednoglasno odlučila da su prekršene tačka 2 poglavlja IV i tačke 1 i 2 poglavlja 

IX. 

3.-7. Komisija je vodila objedinjenju raspravu o ostalim žalbama Nenada Nešovića, jer je 

sadržaj tekstova u svih pet medija gotovo identičan i preuzet sa portala „Glas zapadne Srbije“.  

Olivera Milošević je rekla da je ono što imamo u ovim žalbama rak rana novinarske profesije, 

a da “Glas zapadne Srbije“ prednjači u tome, ratuje protiv kolega, koje se često žale na taj medij. 

Ovoga puta, medij je izašao iz svoje lokalne sredine, bavi se slučajem koleginice iz Topole i, 

bez obzira na to što je ona članica udruženja čiji je predsednik vlasnik GZS, nedopustivo je 

obračunavati se sa kolegama na ovakav način – ono što je objavljeno ne stoji, vodi se hajka 

protiv kolege i ne omogućava mu se da bilo šta odgovori, a onda to preuzimaju i drugi mediji. 

Ponovo je naglasila da se Komisija sve češće bavi ratom koji mediji vode jedni protiv drugih i 

da bi trebalo aprolovati na njih da prestanu sa tim. Zlatko Čobović je zaključio, međutim, da to 

neće moći da se prekine samo apelom i rekao da misli da će ovakvih žalbi biti i ubuduće. 

Naglasio je da su ovi tekstovi vid iskupljenja „Glasa zapadne Srbije“ prema koleginici, koja je 

kolateralna šteta njihovog sukoba sa Nešovićem, odnosno njegovom redakcijom. Oni su 



njegovu fotografiju objavili prvi put 2020. godine, ona je istu fotografiju objavila 2021. i 2022. 

godine i tako „uletela“ u obračun dve redakcije. Rekao je da je Kodeks prekršen, jer u 

tekstovima nisu navedene tačne činjenice. Nešović je imao pravo da je tuži zbog objavljivanja 

fotografije, ona je pristala na nagodbu, iako je tražio više novca, a svega toga u tekstu nema. 

Vida Petrović Škero je rekla da reč o očiglednoj zloupotrebi medija, jer su izostavljanjem 

određenih činjenica, pa čak i nekim sitnim netačnim stvarima, kao što je povećavanje novačnog 

iznosa koji je tražio, želeli da stvore privid kod građana da je reč o čoveku koji nekome nešto 

otima. Navela je da je ranije imala dilemu kako Komisija treba da postupa u ovakvim 

slučajevima, odnosno da li treba da bude uzdržana, ali sada smatra da, zbog toga što je to 

ponašanje toliko neetičko, „koliko god da nas zatrpajavu takvim žalbama, treba da ih zatrpamo 

detaljnim odlukama do koje mere oni krše Kodeks“, jer u protivnom nikad neće biti bolje. 

Komisija mora da kaže da zakon mora da se poštuje, a da mali mediji, sa malim budžetom, 

moraju da budu još oprezniji, ne smeju da se igraju nepoštovanja etičkih i zakonskih normi, ako 

znaju da sudski spor može im ugrozi opstanak. I Savet  i sva novinarska udruženja moraju stalno 

da podsećaju da novac iz državnog budžeta ne smeju da dobijaju mediji koji stalno krše Kodeks. 

Jelka Jovanović je postavila pitanje u vezi sa objavljivanjem Nešovićeve fotografije sa 

Instagrama u okviru tekstova, na šta se takođe žalio  - budući da su novinari i fotoreporteri javne 

ličnosti, da li je potrebno tražiti dozvolu za objavljivanje njihovih fotografija. Vida Petrović 

Škero je objasnila da je stepen trpljenja koji javne ličnosti moraju da pokažu vezan samo za 

nadoknadu nematerijalne štete, a ne za kršenje etičkog kodeksa, dok je Tamara Skrozza ukazala 

i na to da je veoma bitan konekst u kojem se fotografija objavljuje. Jelena Petković je rekla da 

joj nije do kraja jasan lanac objavljivanja fotografija – ako ja tražim od nekoga fotografiju i 

dobijem je, možda ne znam da nije njegova. U svakom slučaju, Kodeks je prekršen, jer se 

tekstovima etiketira i targetira kolega koji je dobio sudski spor jer je neko više puta, bez 

saglasnosti, objavio njegovu fotografiju, zbog čega ovakvo pisanje medija na mnogo nivoa nije 

u redu. Tamara Skrozza je dodala da su mediji mogli u ovom slučaju da se bave fenomenom, a 

ne konkretnim čovekom. Snežana Andrejević je dodala i da nijedan medija ne amnestira od 

odgovornosti to što je od nekoga tražio i objavio fotografiju koja nije njegova, jer je to isto kao 

da je kupio ukraden automobil. Zna se kako se dokazuje autorstvo, ali je svima, čini se, potrebna 

edukacija u ovoj oblasti, a ne da se sve prepušta sudovima koji od slučaja do slučaja daju 

odgovore na pitanje kako se dokazuje autorstvo. Komisija je jednoglasno odlučila da su svi 

mediji prekršili tačke 1 i 4 poglavlja I i tačku 3 poglavlja V, kao i da su svi, sem portala 

„Informer.rs“, objavljivanjem Neškovićeve fotografije sa Instagrama prekršili i tačku 1 

poglavlja VII. 

7. Mia Kulić je u žalbi navela da je, kao građanka, komentarisala tekst Dragana Marinkovića, 

urednika portala „Rešetka“, nakon čega je on na portalu, na Fejsbuk strani portala i na svojoj 

Fejsbuk strani izneo brojne uvrede, vulgarne komentare i neistine na njen račun, pozivajući na 

javni linč. U toku diskusije, Nadežda Budimović je rekla da nije reč o novinskom izveštaju, već 

o autorskom tekstu, komentaru novinara. O nekim stvarima koje navodi, autor je pisao i ranije, 

a sada je izneo još neke informacije koje je u međuvremenu prikupio o osobi o kojoj piše i, pod 

uslovom da je to što je objavio tačno, tekstom nije prekršen Kodeks. Snežana Andrejević je 

takođe mislila da nema prekršaja Kodeksa, tekst jeste malo grub, ali nije ni žaliteljaka bila 

„negruba“ prema suprotnoj strani i očigledno je da postoji neki lični ili partijski sukob među 

njima. Dodala je da je bila zapanjena da radnici Centra za socijalni rad, imaju svoje nevladine 

organizacije koje se bave istom delatnošću, i rade sa istim strankama, i da je to jeste problem 

na koji se mora ukazati. Dodala je da, bez obzira što bi neko ovde mogao biti oštećen, misli da 

je ovakva žalba zloupotreba Komisije. Olivera Milošević je rekla to nije usamljen slučaj i da 

zna nekoliko radnika centara za socijalni rad čije nevladine organizacije dobijaju novac iz 

budžeta što, po svemu sudeći, ne predstavlja kršenje zakona. U samom tekstu na koji se Mia 

Kuilić žalila nema, ocenila je, nikakvih uvreda, ni vulgarnosti, te je žaliteljka mogla da pošalje 



demanti (koji nije privilegija samo javnih ličnosti), za koji Komisija nema razloga da misli da 

ne bi bio objavljen. Vida Petrović Škero je podsetila da je urednik ponudio da objavi odgovor, 

ali da je ona zatražila da se tekst ukloni, iz čega je jasno da ne želi da se o tome uopšte piše. 

Dodala je da očigledno u Centru za socijalni rad u Leskovcu ima problema, što se vidi i iz žalbi 

koje Savet dobija, i nije ništa čudno što se građani plaše da o tome javno govore, ali ako to duže 

vreme stiže sa svih strana, onda novinar to mora da napiše. Komisija je na kraju jednoglasno 

odlučila da Kodeks nije prekršen. 

8. Autonomni ženski centar podneo je žalbu protiv ukupno deset medija zbog tekstova u kojima 

se izveštava o slučaju lažnog prijavljivanja silovanja, po njihovom mišljenju sa mnogo 

nepotrebnih i nepotkrepljenih detalja, samo na osnovu anonimnih izvora. Četiri medija su 

objavila reagovanje AŽC u vezi sa ovim tekstom, čime je taj deo žalbe rešen, pa je Komisija 

razmatrala deo žalbe koji se odnosio na preostalih šest medija. Vida Petrović Škero je najpre 

istakla da je dobro da se žalba našla na dnevnom redu sednice, jer je bilo dilema u vezi sa tim 

da li AŽC ima pravo da se žali u ovom slučaju. Dodala da se tekstovi odnose na slučaj koji jeste 

u okviru delatnosti kojom se ta organizacija bavi i da je dobro da se razgovara o tome kako se 

izveštava o jednoj veoma važnoj i osetljivoj temi, ali da misli da Kodeks nije prekšen onako 

kako su one to navele u žalbi. Žalba nije napisana u ime osobe na koju se tekst odnosi, nego u 

ime mogućih silovanih žena, a o tome se ne može govoriti ako se ne uzmu u obzir prethodni 

tekstovi u kojima je pisano da žena jeste silovana. Tada niko nije reagovao na detalje iz tih 

tekstova, a sada je normalno da mediji objave da nije baš tako bilo i možda je i normalno da se 

zaštiti izvor – policija ili saradljiv momak. Ovakvih tekstova ne bi bilo da oni prvi nisu 

neprofesionalno napisani. Možda bi, da se žalila ta žena, mogla nešto više da ispriča, ali AŽC 

nije dokazao ono na šta se žali. Bojan Cvejić se saglasio sa tim da nije bilo povrede prava na 

privatnost, ali je mislio da bi ovakvo pisanje moglo da se podvede pod kršenja Kodeksa, jer se 

u tekstovima iznose detalji poput onih da se žena „odala alkoholu“, „da je labilna“, „da je htela 

da se osveti bivšem dečku“, što uopšte nije ni u kakvom javnom interesu, već je reč o 

senzacionalističkom i neprofesionalnom izveštavanju. Nadežda Budimović bila je sličnog 

mišljenja, rekla je da nema onih prekršaja Kodeksa na koje je ukazao AŽC, ali da je prekršena 

tačka koja se odnosi na dužnu novinarsku pažnju - i tonom tekstova i onim što je izabrano da 

se stavi kao citat, jer su mediji izvukli ono što podržava mizogen stav. Da li su ovi tekstovi 

nastali zato što su prethodno objavljeni tekstovi da je bila silovana ili zato što je policija objavila 

zanimljivo saopštenje da je žena odustala od prijave pre poligrafskog ispitivanja, ne zna, ali 

veruje Autonomnom ženskom centru da žene često odustaju od prijava zbog procedura u 

kojoma su izložene neprijatnostima. Snežana Andrejević je, međutim, rekla da iz prakse zna da 

slučajevi lažnog prijavljivanja silovanja uopšte nisu retki, ali da je, s druge strane, način na koji 

se žrtve svakog nasilja, a posebno seksualnog, tretiraju u procesu koji prethodi suđenju zastareo 

i ponovo povređuje žrtve, koje moraju po pet, šest puta da ponavljaju iskaze. Zato misli da AŽC 

nije u pravu kad praktično želi da isključi pisanje, priču i raspravu o lažnim prijavama silovanja 

i da će ovi tekstovi uticati na žene da odustanu od prijava, jer je lažno prijavljivanje krivično 

delo i ta osoba će verovatno biti procesuirana i preti joj možda i zatvorska kazna. Zato bi poruka 

trebalo da bude samo da se pažljivo izveštava, jer je ovde potpuno zaštićena privatnost žene, a 

šta je sa mladićima koji su lažno optuženi i koji će, pošto žive u maloj sredini, doživotno biti 

pod sumnjom da su to uradili, ali da je ona odustala jer se uplašila. Dodala je da je ovo strašno 

ozbiljan slučaj i da je zato važno da se o njemu razgovara, jer nije sigurna „kakav lek treba da 

se preporuči“. Olivera Milošević je rekla da će u ovom slučaju biti uzdržana, zbog sukoba 

argumenata. Sa jedne strane, sasvim razume sve što je Snežana Andrejević rekla, posebno o 

lažno optuženim mladićima, ali, sa druge strane, misli da je i AŽC u pravu kad je reč o načinu 

na koji su mediji izvestili o ovome. Kroz ove tekstove provejava neka vrsta senzacionalizma i 

sve je na tankoj granici. Saglasna je sa žaliocem i da se tako smanjuje empatija javnosti i na 

neki način relativizuje silovanje. Takođe, u jednom od medija, neimenovani izvor proglašava 



osobu koja je prijavila silovanje labilnom i kaže da joj treba pomoć druge vrste. Forma 

neimenovanih izvora ne može se koristiti za ovakvo iznošenje mišljenje, istakla je, i dodala i 

da joj smeta odgovor jednog od medija koji obraćanje AŽC zaštitniku građana da ispita 

postupanje policije ocenjuje kao političko delovanje. Naglasila je da mi, kao građani, ne znamo 

šta se tačno desilo, ne moramo bezrezervno da verujemo policiji i treba da sačekamo da se 

utvrdi da li njeno postupanje bilo u redu. Vlado Mareš je ocenio da je u ovom slučaju bila vest 

i da je čovek ujeo psa i da je pas ujeo čoveka i da je to za medije neodoljivo. Ima u tekstu i 

„mačo gluposti“ tipa – ona pijana, a on saradljiv i ubedljiv, ali to, po njemu, nije ništa strašno 

u gomili tekstova na temu koja i zaslužuje toliki broj tekstova i to oštrijih i žustrijih  novinarski, 

jer bi moralo mnogo više da se priča o problemu grupnog silovanja. Dragan Đorđević je rekao 

da mu u svemu ovome najviše smeta trenutak, jer ne veruje da su nadležni organi još zatvorili 

taj slučaj da bi bili poznati svi detalji, a sve vreme informacije cure u medije. Rekao je da je bio 

u dilemi kako da glasa, ali s obzirom na to da nije poznat identitet osobe, misli da Kodeks nije 

prekršen.Tamara Skrozza je istakla da su mediji požurili i u prvim tekstovima kada je 

objavljeno da je bilo silovanja i kada su objavili da je reč o lažnoj prijavi. Ni prva vest nije 

smela da izađe u javnost, a onda je ta akcija dovela do reakcije i sve je bilo loše, nesenzitivno i 

na brzinu. Snežana Andrejvić je dodala da je i policija morala odmah da reaguje saopštenjem i 

upozorila medije da ne smeju da prejudiciraju rešenje i da ne krše pretpostavku nevinosti, ali i 

da ugrožavaju istragu. Posle rasprave, za odluku da je prekršena tačka 1 poglavlja V glasala su 

tri člana Komisije, dok je za odluku da Kodeks nije prekršen glasalo sedam članova Komisije, 

jedna članica je bila uzdržana, pa je odlučeno da nema prekršaja Kodeksa.   

8.Član Komisije Zlatko Čobović podneo je žalbu zbog teksta koji je, kako je naveo, objavljen 

u okviru kampanje protiv tužioca  Predraga Milovanovića, sa ciljem da se on diskredituje i tako 

utiče na ishod suđenja za paljenje kuće Milana Jovanovića i prebijanje Željka Matorčevića, 

novinara portala „Žig info“. Čobović je bio isključen iz rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi.Vida 

Petrović Škero je imala dilemu da li je prekršena tačka 5 poglavlja I, kako je predloženo, pošto 

nije bila sigurna da li je reč o klevetama i glasinama. Bila je, međutim, sigurna da treba dodati 

tačku po kojoj novinar ne sme slepo da veruje izvoru koji sledi svoje interese, jer je očigledno 

da u ovom slučaju postoji interes da se tužilac uništi zbog slučajeva koje vodi. Vlado Mareš je 

rekao da pozdravlja podnošenje ove žalbe, jer su upravo ovakvi tekstovi ono na šta članovi 

Komisije moraju da reaguju.pošto je reč o medijima koji uzurpiraju javni prostor i prosto je 

neverovatno šta sebi dozvoljavaju da objavljuju, zato što imaju jaka politička leđa. Vida 

Petrović Škero je dodala da treba posebno imati u vidu da ovakav tekst nije potpisan nijednim 

imenom. Komisija je, posle diskusije, jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1,2 i 5 

poglavlja I, tačke 2 i 3 poglavlja V i smenica u okviru tačke 1 poglavlja II.  

   

 

Sednica je završena u 19.50 sati.  

 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

   

Gordana Novaković         Tamara Skrozza 

 

 

 


