
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelka Jovanović, Olivera 

Milošević, Dragan Đorđević, Vlado Mareš, Vida Petrović Škero, Jelena Petković, Nadežda 

Budimović, Tamara Skrozza, Filip Švarm i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 31. 8. 2023. 

godine, većinom glasova, donosi 

     ODLUKU 

Tekstom „Na predlog TeleSrbija, RATEL pokrenuo postupak protiv preko 10 operatora zbog 

kršenja ZEK“, obajavljenim 27. jula 2023.godine, portal „TeleSrbija“ nije prekršio Kodeks 

novinara Srbije. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

OBRAZLOŽENJE 

 

Kompanija SBB navela je u žalbi Savetu za štampu da je u spornom tekstu objavljeno pet 

netačnih, nepotpunih i manipulativnih informacija, koje se odnose na to da su njihovi Opšti 

uslovi objavljeni van zakonskog roka i da nisu usklađeni sa novim Zakonom o elektronskim 

komunikacijama, da su objavljeni na pogrešnom delu sajta i antidatirani, da SBB nije objavio 

maksimalne, minimalne i nominalne brzine protoka Interneta na sajtu, da bar pet godina 

prikriva brzinu aplouda, kao i da krije brzine na drugim pristupnim tehnologijama. U žalbi se 

ističe da je „TeleSrbija“ iznela infomacije koje nisu prethodno proverili, nisu kontaktirali 

SBB, ni druge izvore, niti su čitaocima predočili svoje poslovne odnose sa Telekomom, 

konkurentom SBB-a, Po mišljenju podnosioca žalbe, cilj ovog teksta i nije bio obrada teme 

od značaja za čitaoce, nego da se svesno ocrne određeni operatori, a da se istovremeno njihov 

konkurent prikaže isključivo u pozitivnom svetlu. Žalitelj je ukazao na povredu čitavog 

poglavlja Istinitost izveštavanja, kao i na više tačaka poglavlja Nezavisnost od pritisaka, 

Sprečavanje korupcije i sukoba ineteresa, Odgovornost novinara i Novinarska pažnja.  

 

SBB je portalu dostavio demanti, koji je objavljen u integralnoj verziji, ali podnosiocu žalbe 

to nije bilo dovoljno, jer je, kako su naveli, tekst očigledno zlonameran i žele da Savet za 

štampu obrati pažnju na taj portal. Nisu pristali ni na naknadne ispravke teksta, što je 

redakcija takođe ponudila. 

U odgovoru na žalbu urednik Milan Kragujević je posebno ukazao na to da je i sam žalilac 

priznao da su tehničkom greškom Opšti uslovi pogrešno nazvani, što je kasnije ispravljeno i 

antidatirano, kao što je i navedeno u tekstu. Istakao je da su otvoreni za saradnju sa svima, te 

da i SBB može da im se obrati ukoliko žele da objavljuju njihova saopštenja, a da sa 

kompanijom Telekom Srbija imaju ugovor o zakupu određenog prostora na portalu, čiji su 

detalji tajna.Svaki takav tekst uredno je označen sa PROMO, pa čitaoci nisu ni na koji način 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

obmanuti. Dodao je i da pre objavljivanja teksta nisu konktaktirali sa SBB-om pošto su ranije 

redovno slali pitanja na koja nisu dobijali odgovore, pa su od toga odustali. 

Članovi Komisije za žalbe ocenili su da u ovom slučaju ima dosta elemenata kojima 

Komisija ne može da se bavi, jer nisu u njenoj nadležnosti. Takođe, Komisija ne može ni da 

odgovori na ključno pitanje - da li su informacije koje je portal objavio istinite ili ne, budući 

da njeni članovi nisu kvalifikovani za tumačenje tehničkih detalja usluga operatora 

elektronskih komunikacija. Ovo pitanje je u nadležnosti RATEL-a, kome je, kako 

“TeleSrbija” tvrdi i podneta prijava ili, eventualno, suda, ali svakako izlazi iz okvira 

odlučivanja o poštovanju Kodeksa novinara, što je posao Saveta za štampu.  

 

Većina članova Komisije zaključila je i da niti je u njenoj nadležosti, niti ima mehanizme da 

utvrdi da li je i u kakvim poslovnim odnosima portal sa konkurentima SBB, a posebno ne da 

li je tekst napisan sa ciljem da se naškodi konkurenciji. Podnosilac žalbe nije ponudio dokaze 

kojima bi potkrepio svoju tezu o tome da je tekst nije napisan da bi se informisala javnost, 

već da se naškodi konkurenciji operatora sa kojim je medij interesno povezan.  

 

Sporni tekst je, po mišljenju većine članova Komisije za žalbe, mogao biti napisan bolje, sa 

više profesionalne pažnje, ali ti nedostaci nisu takvi da bi Komisija utvrdila prekršaj 

određenih odredaba Kodeksa. Posebno zbog toga što je portal objavio odgovor žalioca, koji 

sadrži sve primedbe iznete i u žalbi, tako da su čitaoci naknadno upoznati i sa stavovima te 

kompanije. Komisija, međutim, skreće pažnju  redakciji “TeleSrbije” da je obaveza novinara 

da pre objavljivanja teksta konsultuje više izvora da bi im omogućio da iznesu svoj stav, te 

da medij nema pravo da ni ne pokuša da dobije odgovore samo zato što mu u nekim 

prethodnim slučajevima nije odgovoreno na pitanja. 

 

Zbog svega toga, Komisija je sa osam glasova za, jednim protiv i jednim uzdržanim odlučila 

da nije bilo prekraja Kodeksa novinara Srbije.  

    

 

Beograd, 31.8.2023.          

         Predsedavajuća 

            Vida Petrović Škero 


	Tekstom „Na predlog TeleSrbija, RATEL pokrenuo postupak protiv preko 10 operatora zbog kršenja ZEK“, obajavljenim 27. jula 2023.godine, portal „TeleSrbija“ nije prekršio Kodeks novinara Srbije.
	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.

