
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Nadežda Budimović, Jelka 

Jovanović, Olivera Milošević, Zlatko Čobović, Jelena Petković, Tamara Skrozza, Filip 

Švarm, Milena Vasić, Ana Martinoli, Rodoljub Šabić i Sanja Pavlović, na sednici održanoj 

30. 11. 2023. godine, jednoglasno donosi 

          ODLUKU 

Tekstovima: “ Novi zakon predviđa da operator mora da plati po ceni koju odredi REM, ne 

sme da ukine kanal, a posledica je – gašenje operatora“, „Nova, malignija, zakonska 

podmetačina: Kada vam država određuje šta morate da gledate – to se zove autokratija“, „5 

stvari koje morate da znate o poslednjem pokušaju režima da pred izbore uništi nezavisne 

medije novim zakonima, „Javnost da se spremi za potpuni mrak“: Ako prođu medijski 

zakoni, „laku noć“ i „Medijskim zakonima vlast želi da se pre izbora ‘pobrine’ za 

Telekomove kanale“, objavljenim 15, 16. i 17. oktobra 2023. godine, portal „Nova.rs“ nije 

prekršio Kodeks novinara Srbije.  

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

OBRAZLOŽENJE 

Katarina Tomašević, predsednica Radne grupe za izradu radne verzije nacrta zakona o 

izmenama i dopunama Zakona o elektronskim medijima podnela je žalbu na seriju tekstova 

objavljenih na portalima “Nova.rs” i “N1”, koje ona smatra orkestriranom kampanjom 

medija u vlasništvu Junajted grupe protiv rezultata rada Radne grupe. Navela je da, suprotno 

tvrdnjama ovih medija, član 112 Nacrta zakona, koji reguliše logičku numeraciju, nije bitno 

izmenjen od izvornog predloga, osim što je, nakon javne rasprave, dodato da na nultom 

kanalu moraju biti servisne informacije operatora. O ovome su medijska i novinarska 

udruženja bila obaveštena još od maja i ta odredba je sve vreme trajanja rasprave bila u 

Nacrtu zakona. “Dakle, netačno je da je ovo dodato preko noći sa namerom sa se ugasi SBB. 

Kad je reč o članu 122, na osnovu dostavljenih predloga, a nakon javne rasprave, dodata su 

dva stave u cilju zaštite operatora, a ne da bi se oni ‘reketirali’”, ističe u žalbi. Stavovima od 

kojih je Ministarstvo u međuvremenu odustalo, bilo je predviđeno da bi u slučaju utvrđivanja 

troškova bio zadužen Ratel, u skladu sa Zakonom o elektronskim komunikacijama, a ne 

REM. “Navodi da će REM na osnovu predloženih stavova moć da ugasi kablovske operatore 

ukoliko ne poštuju ove odredbe takođe nije tačna, jer im dozvolu za rad daje RATEL, a ne 

REM”, navedeno je, između ostalog, u žalbi. Katarina Tomašević je istakla i da je konkretan 

povod za žalbu to što Savet za štampu “nije našao za shodno da se oglasi i zaštiti stučnu 

javnost, ali i sve građane od agresivne manipulacije činjenicama koja dolazi sa medija 

Junajted grupe, pogotovo imajući u vidu da ste i sami uključeni u donošenje ovih nacrta 

zakona i da i sami znate da teze koje građani mogu čuti i pročitati u ovim medijima 

jednostavno ne odgovaraju istini”, ističe se u žalbi.  

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Redakcija “Nova.rs” nije odgovorila na žalbu. 

Komisija za žalbe smatra da u ovom slučaju nema kršenja Kodeksa. Reč je o temi koja je 

nesumnjivo od izuzetnog značaja za javnost, a tekstovi na koje se podnositeljka žalbe 

žalila, sadrže tumačenja naknadno dodatih odredbi u pojedine članove radne verzije nacrta 

Zakona o elektronskim medijima, i vrednovanje njihovog uticaja u budućnosti od strane 

stručnih, kompetentnih osoba, uključujući i članove radnih grupa koje su se bavile izradom 

medijskih zakona. Deo priloženih tekstova uopšte se ne odnosi na to da li su pojedini članovi 

zakona izmenjeni naknadno ili ne, već predloženim zakonskim rešenjima, koja sagovornici 

smatraju problematičnim.  

 

Treba uzeti u obzir i da je već postojala doza nepoverenja između medija i predstavnika 

medijske zajednice, s jedne strane i i zakonodavca sa druge, kada je reč o medijskoj pravnoj 

regulativi, s obzirom na to da su prethodno već, bez objašnjenja i mimo radnih grupa, 

menjane pojedine odredbe u radnim verzijama oba medijska zakona, koja su usvojena krajem 

oktobra ove godine. U tom kontekstu treba posmatrati i pojačano interesovanje za ove 

poslednje izmene, koje je rezultiralo i nešto oštrijom polemikom i upotrebom “jačih 

termina”. Komisija smatra da je u slučaju teme koja od izuzetnog javnog značaja izvesno 

preterivanje dozvoljeno, kao i da predstavnici vlasti moraju da istrpe kritike zbog, po oceni 

medija i dela stručne javnosti, nedovoljno transparentne izmene pojedinih zakonskih 

odredaba. 

 

Da li su tumačenja zakonskih odredaba bila tačna ili pogrešna, nije u nadležnosti Komisije da 

ocenjuje. Ukoliko su bila pogrešna, na to je trebalo da ukaže Ministarstvo informisanja i 

telekomunikacija konkretnim  reagovanjem ili demantijem, a ne zakasnelim saopštenjem 

koje medije ne obavezuje da ga doslovno ili da ga uopšte prenesu. Umesto toga, žaliteljka 

smatra da je Savet za štampu trebalo da demantuje medijske navode, što niti je u nadležnosti 

Saveta, niti su članovima Komisije za žalbe bile poznate informacije koje se navode u žalbi. 

Treba naglasiti da nije tačna tvrdnja žaliteljke da je Savet za štampu učestvovao u izradi 

radne verzije Nacrta zakona. 

 

Formulacija koju podnositeljka žalbe koristi kada govori o “orkestriranoj kampanji jedne 

grupe medija koja se vodi protiv rezultata Radne grupe" je, prema mišljenju Komisije, deo 

političke retorike, a ne ukazivanje na povredu Kodeksa novinara.  

 

Beograd, 30.11.2023.          

                Predsedavajuća 

                Nadežda Budimović  


	Tekstovima: “ Novi zakon predviđa da operator mora da plati po ceni koju odredi REM, ne sme da ukine kanal, a posledica je – gašenje operatora“, „Nova, malignija, zakonska podmetačina: Kada vam država određuje šta morate da gledate – to se zove autokr...
	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.

