
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Nadežda Budimović, 

Olivera Milošević, Zlatko Čobović, Jelena Petković, Tamara Skrozza, Filip Švarm, Jelka 

Jovanović, Rodoljub Šabić, Ana Martinoli, Milena Vasić i Sanja Pavlović, na sednici 

održanoj 25. 1. 2024. godine, jednoglasno izriče  

           JAVNU OPOMENU 

Neodgovarajućim objavljivanjem odgovora na tekst „Saopštenje za javnost GrO SNS”, 

objavljen 30. decembra 2023. godine, Internet portal Radio televizije Vranje  

1.prekršio je tačku 2 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o 

obavezi novinara da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, 

pretpostavki i nagađanja,  

2. prekršio je tačku 2 Odeljka II (Nezavisnost od pritisaka), po kojoj ekonomski i 

politički interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi imao za 

posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti, 

3. prekršio je i tačke 1 i 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojima je novinar, pre 

svega, odgovoran svojim čitaocima, slušaocima i gledaocima i tu odgovornost ne sme da 

podredi interesima drugih, a posebno interesima izdavača, vlade i drugih državnih organa, 

kao i da je obavezan da neguje etiku i kulturu javne reči i da poštuje pravo na odgovor.  

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

   OBRAZLOŽENJE 

Dragan Antić, kandidat za odbornika Ekološkog ustanka u Vranju podneo je žalbu jer, kako 

je naveo, redakcija najpre nije objavila saopštenje koje je poslao svim medijima, ali je, 

potom, objavila saopštenje lokalnog odbora SNS na to njegovo saopštenje, kojim se, kako je 

naveo, vređa njegova čast i ugled. „Napada se nebulozama moj ugled. Kao profesor 

geografije u vranjskoj gimnaziji i SŠ ‘Sveti Sava’ u Bujanovcu radim već 21 godinu. Pritom 

sam savetnik - spoljni saradnik Ministarstva prosvete pri Školskoj upravi Leskovac”, naveo 

je Antić. Na saopštenje Gradskog odbora SNS je poslao odgovor koji su, kako kaže, objavili 

svi drugi mediji, sem ove i još jedne televizije. Nakon njegovog upornog insistiranja, 11 dana 

kasnije, objavljeni su samo delovi tog odgovora, kako je naveo, “izvrnuto i cenzurisano”.  

 

Direktor RTV Vranje Zoran Veličković je u odgovoru na žalbu, između ostalog, naveo da je 

Antićev odgovor stigao poslednjeg radnog dana 2023. godine, kada su svi, sem dežurne ekipe 

za vanredne događaje, bili na odmoru. Dežurni novinar je odgovarao na mejlove, ali je Antić 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

odgovor nije poslao na mejl redakcije, već direktora markeringa, koji je došao na posao 10. 

januara i tada je i prosledio redakciji tri mejla Dragana Antića. Čim su dobili “nazovi 

odgovor”, objavili su njegov deo, koji se može odnositi na podnosioca, a ostale delove nisu u 

u skladu sa tačkama 6 i 8 člana 109 Zakona o javnom informisanju i medijima (po kojima 

odgovor ne mora da se objavi ako se ne odnosi na informaciju na koju podnosilac tvrdi da 

odgovara, kao i ako se odnosi na odnosi na mišljenje, a ne na tvrdnju o činjenicama, ili ako 

odgovor ne sadrži tvrdnju o činjenicama, već mišljenje). Kad je reč o primedbi da nisu 

objavili prvo saopštenje – nisu ga ni dobili, a saopštenje SNS nisu dobili kao odgovor na 

Antićevo saopštenje, nego kao saopštenje gradskog odbora te stranke. Pošto nije navedeno 

koja je tačno odredba Kodeksa prekšena, direktor je smatrao da nema potreba da dalje 

objašnjava zašto su postupili na ovaj način.  

 

Po oceni članova Komisije za žalbe, sve okolnosti: neobjavljivanje saopštenja žalioca, 

odnosno opštinskog odbora njegove stranke, zatim objavljivanje odgovora opštinskog odbora 

SNS na neobjavljeno saopštenje, kašnjenje sa objavljivanjem odgovora žalioca na saopštenje 

SNS, kao i objavljivanje samo delova odgovora uz propratne cinične komentare - postupci su 

koji predstavljaju favorizovanje jedne političke opcije i kojima je prekršeno više tačaka 

Kodeksa novinara Srbije. 

 

Komisija ističe da smernica u okviru tačke 2 poglavlja I ukazuje na to da je “otvoreno 

zalaganje za jednu političku opciju nespojivo sa novinarskom profesijom”, dok tačka 2 

poglavlja II propisuje da “ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na 

uređivačku politiku na način koji bi imao za posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i 

neblagovremeno informisanje javnosti. Po tački 1 poglavlja IV novinar je,pre svega, 

odgovoran svojim čitaocima i tu odgovornost ne sme da podredi interesima drugih, a 

posebno izdavača .  

 

Postupanjem uredništva prekršena je i tačka 6 poglavlja IV, koja obavezuje novinara da 

neguje kulturu i etiku javne reči i poštuje pravo na odgovor. Ovo se posebno odnosi na način 

objavljivanja Antićevog odgovora. Ni po Kodeksu, ni po Zakonu o javnom informisanju i 

medijima, na koji se direktor poziva, urednik ne može sam odlučivati koji deo odgovora će 

objaviti, a koji ne. Naprotiv, Zakon propisuje da odgovor mora biti objavljen u celini i bez 

izmena. Ukoliko je bilo potrebe da se odgovor skrati ili izmeni, urednik je to morao da 

zatraži od onoga ko je poslao odgovor ili da odbije da ga objavi, ukoliko smatra da ne 

ispunjava zakonske uslove. Posebno nije dozvoljeno da redakcija komentariše delove 

odgovora u istom tekstu. Svoj eventualni komentar može objaviti tek nakon objavljivanja 

odgovora i, po pravilu, kao odvojenu vest.  

 

Beograd, 25.1.2024.          

                Predsedavajuća 

                Nadežda Budimović  


	Neodgovarajućim objavljivanjem odgovora na tekst „Saopštenje za javnost GrO SNS”, objavljen 30. decembra 2023. godine, Internet portal Radio televizije Vranje
	1.prekršio je tačku 2 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o obavezi novinara da pravi jasnu razliku između činjenica koje prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja,
	2. prekršio je tačku 2 Odeljka II (Nezavisnost od pritisaka), po kojoj ekonomski i politički interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi imao za posledicu netačno, neobjektivno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje j...
	3. prekršio je i tačke 1 i 6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojima je novinar, pre svega, odgovoran svojim čitaocima, slušaocima i gledaocima i tu odgovornost ne sme da podredi interesima drugih, a posebno interesima izdavača, vlade i drugih dr...
	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
	OBRAZLOŽENJE

