
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Nadežda Budimović, 

Zlatko Čobović, Jelena Petković, Tamara Skrozza, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Rodoljub 

Šabić, Ana Martinoli, Sanja Pavlović, Vlado Mareš i Mateja Agatonović, na sednici održanoj 

25. 4. 2024. godine, jednoglasno donosi 

            ODLUKU 

Tekstom „OTKRIVAMO! LGBT UDRUŽENJE ’DA SE ZNA’ PRODAJE DROGU U 

SVOJIM KANCELARIJAMA Borba za prava gej osoba im je paravan za dilovanje!“, 

obavljenim 10. marta 2024. godine, portal „Alo.rs“  

1.prekršio je tačke 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o 

obavezi novinara da, kad je neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući da iznesu 

svoj stav, kao i da je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i 

glasina, 

2. prekršio je tačku 3 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj je novinar dužan da 

poštuje pravilo pretpostavke nevinosti i ne sme nikoga da proglasi krivim do izricanja sudske 

presude, 

3.prekršio je i tačku 5 poglavlja IX, po kojoj arhivski audio i video zapisi moraju da budu 

označeni na odgovarajući način. 

Nalaže se portalu „Alo.rs“ da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja 

odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

   OBRAZLOŽENJE 

Udruženje „Da se zna“ u žalbi Savetu za štampu ukazuje da je sporni tekst nastao neposredno 

nakon što je udruženje organizovalo protest zbog policijske brutalnosti nad dve GLBT+ 

osobe. Tekstom koji celo udruženje optužuje da u svojoj kancelariji prodaju drogu, prekršene 

su, po njihovoj oceni, odredbe koje se odnose na istinitost izveštavanja, jer portal ne nudi 

nikakav dokaz za svoje tvrdnje, a poziva se samo na „izvor blizak udruženju“ i „priča se po 

gradu“. Uz tekst je objavljena i fotografija zaplenjene droge UP Crne Gore, čime se čitaoci 

dovode u zabludu je reč o drogi kojom trguje „Da se zna“. Takođe, kako se ističe u žalbi, u 

celom tekstu ne postoji nijedan izvor, čime je prekršeno poglavlje Odnos prema izvorima 

informisanja, kao i odredba iz poglavlja Odgovornost novinara koja se odnosi na pravo na 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

pretpostavku nevinosti. U žalbi se navodi i da je portal, ukoliko je imao neke dokaze. trebalo 

da o tome obavesti tužilaštvo. 

 

U odgovoru na žalbu, odgovorni urednik Viktor Petrović naveo je da je tekst napisan 

povodom protesta udruženja i da su izneta saznanja redakcije koja im je predočio izvor blizak  

udruženju „Da se zna“, čije reči se i citiraju u tekstu - da se to dvoje ljudi, koji se žale na 

policijsku brutalnost, bavi švercom narkotika i da su u tom stanu držali drogu koja je i 

pronađena tokom pretresa. Ovo je, kako je istakao, potkrepljeno i policijskim saopštenjem, u 

kojem je navedno i da je o zapleni obavešteno Prvo osnovno javno tužilaštvo koje se 

izjasnilo da se nakon veštačenja pronađenih materija protiv te dve osobe podnese krivična 

prijava za krivično delo neovlašćeno držanje opojnih droga. “Dakle, nismo ‘proizvoljno i 

tendenciozno’ optužili Udruženje i to ‘ne pružajući ni jedan jedini dokaz za tu tvrdnju’, niti 

smo ‘izmislili navode o prodaji droge’”, naglasio je urednik. Objasnio je i da je svedočenje 

njihovog izvora bilo od izuzetne važnosti da bi se osvetlila pozadina na prepad izvedenog 

protesta protiv policijske brutalnosti koje je organizovalo Udruženje „Da se zna“, jer je 

javnost bila zbunjena zbog njihovog pojavljivanja na ulicama. Fotografija na kojoj se vidi 

droga je ilustrativnog karaktera isključivo iz tehničkih razloga – MUP Srbije uz saopštenje o 

pretresu stana nije prosledilo fotografiju zaplenjene droge. Urednik je naglasio i da veruje da 

članovi Saveta za štampu dobro znaju da novinari nemaju nikakvu obavezu da o svojim 

saznanjima obaveštavaju nadležne i pomažu im u sprovođenju istraga. 

 

Po oceni članova Komisije za žalbe, portal je, bez obzira što se poziva na saopštenje MUP-a, 

izneo veoma ozbiljne optužbe, koje ne proizilaze iz onoga što je zvanično saopšteno. 

Saopštenje MUP-a odnosi se na pretres stana osoba koje su potom prijavile policijsku 

brutalnost, ali se u njemu ne navodi ono što „Alo“ već u naslovu tvrdi – da udruženje „Da se 

zna“ u svojim kancelarijama prodaje drogu. Policija je saopštila da je u stanu pronađena 

materija koja liči na marihuanu, odnosno spid, kao i da je krivična prijava podneta za 

neovlašćeno držanje droge. U saopštenju, tako, suprotno tvrdnjama uredika, nema ničega o 

navodnoj trgovini drogom, a posebno ne o tome da se to radi u prostorijama udruženja. 

 

Taj deo teksta je, kao što se i navodi u žalbi, zasnovan isključivo na tvrdnjama „izvora 

bliskog udurženju“, koji čak i ne tvrdi da je on svedok, nego govori o tome „da se priča po 

gradu“ i „da ceo grad to zna“, dodajući i da su neki donatori zbog toga prekinuli saradnju sa 

njima. Portal za ovo ne nudi nikakav drugi izvor, niti pokušava da to proveri.  

 

Time su, po mišljenju Komisije, prekršena tačka 4 poglavlja I Kodeksa novinara (jer nije 

konsultovano više izvora), kao i tačka 5 istog poglavlja, jer su iznete nepotvrđene optužbe i 

glasine.  

 

Takođe, prekršena je i tačka 3 poglavlja IV, koje se odnosi na pravo na pretpostavku 

nevinosti, budući da je cela organizacija optužena za trgovinu drogom. Redakcija ne treba da, 

kako ističe žalilac, o svojim saznanjima obaveštava Tužilaštvo, ali ima obavezu da čitaocima 

ponudi neke dokaze za ovako ozbiljne optužbe.  



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Osim ovoga, fotografija koja je upotrebljena kao ilustracija za tekst, morala je biti označena 

kao arhivska da bi bilo jasno da nije nastala na događaju, te da nije reč o drogi koja je 

zaplenjena prilikom pretresa stana. Portal to nije naznačio i time je prekršena tačka 5 

poglavlja IX. 

 

 

 

Beograd, 25.4.2024.          

                Predsedavajuća 

                Jelena Petković 


	Tekstom „OTKRIVAMO! LGBT UDRUŽENJE ’DA SE ZNA’ PRODAJE DROGU U SVOJIM KANCELARIJAMA Borba za prava gej osoba im je paravan za dilovanje!“, obavljenim 10. marta 2024. godine, portal „Alo.rs“
	1.prekršio je tačke 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o obavezi novinara da, kad je neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući da iznesu svoj stav, kao i da je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnova...
	2. prekršio je tačku 3 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj je novinar dužan da poštuje pravilo pretpostavke nevinosti i ne sme nikoga da proglasi krivim do izricanja sudske presude,
	3.prekršio je i tačku 5 poglavlja IX, po kojoj arhivski audio i video zapisi moraju da budu označeni na odgovarajući način.
	Nalaže se portalu „Alo.rs“ da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.
	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
	OBRAZLOŽENJE

