
 SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.147 

25.4.2024. 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 146. sednice Komisije za žalbe, održane 25.4.2024. godine u 18 sati u Pres centru UNS-a.  

Prisutni svi članovi Komisije: Nadežda Budimović, Tamara Skrozza, Jelena Petković, Filip 

Švarm, Zlatko Čobović, Ana Martinoli, Rodoljub Šabić, Sanja Pavlović, Jelka Jovanović, 

Vlado Mareš (umesto Milene Vasić) i Mateja Agatonović (umesto Olivere Milošević) 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu  

 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe udruženja “Da se zna” na tekst objavljen na portalu “Alo.rs” 

 

2.Razmatranje žalbe Milene Vasić na tekstove objavljene u dnevnom listu “Kurir” i na portalu 

“Kurir.rs” 

 

3. Razmatranje žalbe udruženja “Prijatelji dece Srbije” na tekstove objavljene u dnevnim 

novinama: “Blic”, “Kurir”, “Alo”, “Informer” i “Srpski telegraf” na portalima: “Blic.rs”, 

“Kurir.rs”, “Alo.rs”, “Informer.rs”, “Republika”, Telegraf.rs” I “K1 info”. 

  

Pre početka sednice, članovi Komisije su obavešteni da su UNS i NUNS odlučili da odsutne 

članice Komisije Oliveru Milošević i Milenu Vasić na ovoj sednici zamene Mateja 

Agatonović i Vlado Mareš.  

 

1.Udruženje „Da se zna“ podnelo je žalbu zbog teksta u kojem se tvrdi da se u prostorijama 

udruženja prodaje droga, čime su, po njima, prekršene odredbe Kodeksa koje se odnose na 

istinitost izražavanja i kršenje prava na pretpostavku nevinosti. U toku rasprave, Tamara 

Skrozza je rekla da se „Alo“ poziva na policijsko saopštenje, ali da iz onoga što je MUP 

saopštio ne može da se izvede zaključak koji su izveli, jer u saopštenju piše da je zaplenjena 

materija za koju se sumnja da je marihuana, a ne trvdi da je reč o opojnim drogama, te da u 

tekstu nisu smeli da iznesu tako ozbiljne optužbe. Mateja Agatonović je takođe ukazao da se 

iz policijskog saopštenja razume da je reč o neovlašćenom posedovanju, a ne o prodaji 

opojnih droga, kao i da je ceo tekst zasnovan na samo jednom anonimnom izvoru. Filip 

Švarm je istakao da je policijska akcija pretresa stana dve LGBT+osobe bila veoma brutalna, 

te da je i policijsko saopštenje pokušaj da se to pokrije, dok je tekst pokušaj da se čitavo 

udruženje kriminalizuje i da ide dalje čak i od policije, koja se u saopštenju ipak nije usudila 

da napiše da se oni sumnjiče za prodaju droge. Da u saopštenju ne piše da je udruženje 

trgovalo drogom, tako da tekst nema veze sa saopštenjem MUP-a, ukazao je i Rodoljub Šabić. 

Nadežda Budimović je ukazala na to da je tekst objavljen u vreme kada je udurženje „Da se 

zna“ organizovalo proteste, što ukazuje i na prekršaj tačke 2 poglavlja II, po kojoj politički i 



ekonomski interesi izdavača ne bi smeli da utiču na tačnost i objektivnost izveštavanja. Sa 

ovim se nisu saglasili Tamara Skrozza i Filip Švarm, smatrajući da bi to bila spekulacija, jer 

Komisija ne može to da utvrdi, pa samim tim ni da obrazloži takvu svoju odluku. Zlatko 

Čobović je rekao da je čitav tekst zasnovan na rekla - kazala, poziva se na neimenovane 

izvore, te da je njime prekršeno više tačaka i više poglavlja Kodeksa, dok je Vlado Mareš 

ocenio da kod dela novinara postoji želja da se deklarišu kao homofobi i da se lično odrede 

prema onome o čemu pišu, što je slučaj i u ovom tekstu. Komisija je, nakon rasprave, 

jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 2 i 5 poglavlja I, tačka 3 poglavlja IV i tačka 5 

poglavlja IX. Komisija nije utvrdila prekršaj tačke 2 poglavlja II, jer je za ovu odluku glasalo 

četvoro članova Komisije, a protiv sedmoro. 

 

2. Članica Komisije za žalbe Milena Vasić podnela je žalbu zbog ukupno tri teksta objavljena 

u štampanom i onlajn izdanju lista, koja se odnose na zlostavljanje i ubustvo zatvorenika u 

Padinskoj Skeli. Ona je navela da je Kodeks prekršen objavljivanjem detalja o seksualnom 

zlostavljanju, kao i objavljivanjem punog imena i prezimena žrtve i počinilaca i njihovih 

fotografija. Tamara Skrozza je u toku diskusije istakla da su ovakvi tekstovi razlog zašto 

postoji novinarski kodeks, jer je reč o nepoštovanju dostojanstva žrtve, te da se iz odgovora 

advokata vidi da oni niti razumeju Kodeks, niti razumeju mediji jesu, a šta ne bi smeli da 

budu. Rodobljub Šabić je rekao da je, nažalost, tačno ono što se navodi u odgovoru na žalbu – 

da su prenelli saopštenje VJT u Beogradu. Dodao je da je šokiran ovakvim saopštenjem koje 

sadrži detaljne opise zlostavljanja. Sanja Pavlović je naglasila da izveštavanje u ovom slučaju 

ne da nije u javnom interesu, kako se tvrdi u odgovoru na žalbu, nego je sasvim suprotno 

javnom interesu i objasnila da se na ovaj način povećava toleranicija u odnosu na to šta je 

nasilje, što je veoma opasno po sve žrtve nasilja. Zlatko Čobović je rekao da je tema kojom se 

tekstovi bave od javnog ineteresa, ali ne i način na koji je tema obrađena. Komisija je, po 

okončanju diskusije, jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 3, 4 i 5 poglavlja IV i tačke 1 

i 2 poglavlja VII.  

 

3. Organizacija Prijatelji dece Srbije ponela je žalbu protiv više medija zbog nekoliko desetina 

tekstova koji se odnose na nestanak dvogodišnje devojčice iz Bora, a kojima su, po mišljenju 

žalitelja, prekršene brojne odredbe Kodeksa, pre svega one koje se odnose na prava dece. 

Jelka Jovanović je u raspravi rekla da su ovakve teme posebno osetljive i teške za 

izveštavanje, jer je reč o detetu, te da je veoma teško izveštavati i meriti svaku reč da se ne bi 

prešla granica. Istakla je da su, načelno, svi mediji u ovom slučaju prekršili Kodeks i običaje 

dobrog izveštavanja, čemu donekle kumuje i to što su im zvanični izvori bili nedostupni. 

Dodala je da je sve bilo veoma neukusno i da je posebno strašno kako su „razvlačili“ 

porodicu. Rodoljub Šabić je rekao da se o ovom slučaju pišu i govore samo spekulacije, a da 

zapravo ništa ne znamo o tome šta se zaista dogodilo, jer je sve zasnovano na navodnoj izjavi 

osumnjičenog. Objasnio je da je, sa stanovišta finog definisanja odluke Komisije, važno to što 

tekstovi jesu različiti i nisu svakim tekstom prekršene iste odredbe Kodeksa, ali je u celini 

izveštavanjem o ovom slučaju Kodeks brutalno zgažen. Jelena Petković je dodala da je 

Kodeks kršen na svaki mogući način, od izmišljanja, laži, poluinformacija, lažnih informacija,  

dodavanja... , kao i da postoji deo prekršaja, koji nije na prvi mah „uhvatljiv“, a to je da se 

nešto implicira, a ne kaže se direktno, što je poigravanje koje je teško definisati kroz 

konkretne odredbe Kodeksa. Nadežda Budimović je rekla da nisu svi tekstovi isti, ali da im je 

zajednički nedostatak mere dobrog ukusa, što ne postoji kao formulacija u etičkom kodeksu, 

ali postoji zato član koji se odnosi na dužnu pažnju, sa kojom svi tekstovi imaju problem. 



Naglasila je i da je posebno brine što ovi tekstovi pokazuju i na koji način bi ubuduće mogao 

biti zloupotrebljavan Amber Alert, tj, sistem Pronađi me i javni interes. Navela je i da je 

simptomatično koliko je ljudi, stručnjaka raznih profila, bilo spremno da spekuliše i nagađa i 

koga su sve mediji prenosili kao relevantne sagovornike. Sanja Pavlović je takođe ukazala na 

to da i kada se aktivira Amber Alert, moraju da važe isti profesionalni standardi koje 

propisuje Kodeks novinara. Komisija je, po okončanju rasprave, jednoglasno odlučila da su  

svi mediji prekršili Kodeks novinara Srbije.  

 

Sednica je završena u 19.25 sati.   

 

 

Zapisnik vodila         Predsedavajuća 

   

Gordana Novaković         Jelena Petković 


