
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelena Petković, Nadežda 

Budimović, Olivera Milošević, Tamara Skrozza, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Rodoljub 

Šabić, Ana Martinoli, Sanja Pavlović i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 29. 8. 2024. 

godine, većinom glasova, donosi         

ODLUKU 

Tekstom „KURIR MEĐU JEHOVINIM SVEDOCIMA: Većina ih smatra sektom, ne daju 

transfuziju krvi čak i kad se deci spasava život, a oni kažu ovo“, objavljenim 23. juna 2024. 

godine na portalu i tekstom „Prate ih mnoge kontroverze, a sad ih se 4.000 okupilo u 

Beogradu“, objavljenim istog dana u štampanom izdanju, portal „Kurir.rs“ i dnevni list 

„Kurir“ 

1.prekršio je smernicu u tački 1 Odeljka II (Nezavisnost od pritiska) Kodeksa novinara 

Srbije, po kojoj naslov teksta ne sme da bude u suprotnosti sa njegovom suštinim, 

2. prekršio je tačku 1 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj se novinar mora 

suprotstaviti svima koji krše ljudska prava ili se zalažu za bilo koju vrstu diskriminacije, 

govor mržnje i podsticanje nasilja, 

3.prekršio je i tačku 1 Odeljka V (Novinarska pažnja) o obavezi novinara da pristupa 

poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom. 

Nalaže se dnevnom listu „Kurir“ i portalu „Kurir.rs“ da ovu odluku objave u roku od pet 

dana od dana dostavljanja odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

     

 OBRAZLOŽENJE 

Podnosioci žalbe, Jehovini svedoci – Hrišćanska verska zajednica, u žalbi Savetu za štampu 

ukazali su da su spornim tekstovima prekršene tačka 1 poglavlja Iistinitost izveštavanja, 

tačka 1 poglavlja Odgovornost novinara, kao i tačke 3 i 4 poglavlja Novinarska pažnja. U 

žalbi se, između ostalog, navodi da se širenjem dezinformacija i negativnih stereotipa o ovoj 

verskoj zajednici šire neprijateljstvo, diskriminacija i mržnja, kao i da se u tekstu koriste isti 

argumenti koje je Rusija koristila za progon i zabranu Jehovinih svedoka. Redakcija je, po 

mišljenju žalioca, baveći se veoma osetljivom temom, umesto da javnost potpuno i 

objektivno informiše o radu verske zajednice, zloupotrebila ukazano poverenje (poziv da 

izvesti o kongresu te verske zajednice) i netačnim i nepotpunim navodima raspirivala 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

neprijateljstvo i mržnju prema pripadnicima te zajednice koji su ih ljubazno dočekali. 

Neukusna i diskriminatorna šala na početku teksta, insistiranje na terminu sekta, koji je 

vrednosno diskvalifikovan, koristi se za stigmatizaciju i njime se implicira društvena 

opasnost od pripadnika te vere, zatim ponavljanjem stereotipa koji se odnose na trasnfuziju 

krvi i ugrožavanje života, koji su odavno raskinkani, kao i objavljivanjem komentara čitalaca 

koji bi mogli da se okarakterišu kao govor mržnje (npr. „to je sekta i veliko zlo kojem se 

mora stati na kraj“), „Kurir“ se, po njima, nije uzdigao iznad prizemnog i senzacionalističkog 

širenja predrasuda prema pripadnicima određene religije.  

 

U odgovoru na žalbu, advokati redakcije odbacili su sve navode iz žalbe i objasnili da je tekst 

napisan nakon poziva novinarima da prisustvuju kongresu, da su u tekstu preneti navodi pet 

osoba i da je u toku izrade teksta više puta konsultovan portparol Jehovinih svedoka. Iznete 

informacije o tome da neki Jehovine svedoke smatraju sektom (pri čemu sam termin sekta, 

po navodima advokata, nije uvredljiv), da su u nekim država zabranjeni (i to, kako ističe, u 

33 zemlje, a ne samo u Rusiji, kako se navodi u žalbi), da je pitanje transfuzije krvi u 

zdravstvenoj struci rešeno u korist transfuzije - sve su to dobro poznate činjenice, ističu 

advokati. Stereotipi koji postoje o ovoj verskij zajednici bili su upravo povod za pisanje 

teksta, kako bi se oni približili javnosti i prikazali na način na koji sami žele. Advokat je 

ukazao i na to da su u žalbi citirani delovi presuda Evropskog suda za ljudska prava, ali da 

nijedna presuda nije navedena, kao i da postoji i presuda da Rusija nije povredila Evropsku 

konvenciju o ljudskim pravima kada je privremeno oduzeto dete od roditelja zbog transfuzije 

krvi u toku operacije. U odgovoru na žalbu se naglašava i da je postojao pritisak na 

novinarku i medij, da je od nje traženo da unapred dostavi pitanja i tekst na autorizaciju, kao 

i da su je žalioci više puta zvali da pitaju kako će tekst izgledati i unapred joj je predočena 

mogućnost sudske tužbe. Sagovornike nije mogla sama da bira, a razgovori su i prekidani, 

neki odgovori nisu bili dozvoljeni, a novinarku su sve vreme pratili.  

 

Članovi Komisije za žalbe bili su jedinstveni u oceni da tekst ima nedostataka i nespretnih 

formulacija, te da je pisan sa nedovoljno profesionalne pažnje. Ovo se, pre svega, odnosi na 

naslov teksta na portalu, u kojem se iznose tvrdnje kojih uopšte nema u tekstu. Novinarka je 

propustila da učesnike skupa sa kojima je razgovarala ili organizatore pita bilo šta u vezi sa 

transfuzijama krvi, ili bar toga u tekstu nema. U naslovu, međutim, navodi da Jehovini 

svedoci (koje neki smatraju sektom) „...ne daju transfuziju krvi čak i kad se deci spasava 

život, a oni kažu ovo“, iako oni zapravo o tome ne kažu ništa, verovatno zbog toga što ih nije 

ni pitala ništa o tome. Time je prekršena tačka 1 poglavlja II, tačnije smernica u okviru te 

tačke, po kojoj naslov mora da odgovara suštini teksta.  

 

Takođe, to ukazuje i na to da je tekst trebalo napisati sa više pažnje, te da je prekršena i tačka 

1 poglavlja V, koja novinare obavezuje da poslu pristupaju sa dužnom profesionalnom 

pažnjom. 

 

Komisija za žalbe je, razmatrajući ovu žalbu, uzela u obzir i to da je reč o veoma osetljivoj 

temi, kao i da u vezi sa Jehovinim svedocima postoje izvesne predrasude u javnosti. Savet za 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

štampu ne može, niti je to u njegovoj nadležnosti, da se upušta u tumačenja da li je termin 

sekta pogrdan ili ne, niti da ulazi u rasprave o tome koji je metod lečenja bolji ili gori, kao ni 

da li je odbijanje transfuzije krvi opasno po život. Jehovini svedoci različito od većine drugih 

hrišćana tumače taj deo Biblije, to je jedna od kontroverzi koje prate ovu versku zajednicu i 

autorka teksta je morala da izbegne da o tome spekuliše, ako već u tekstu nema i njihovog 

objašnjenja u vezi sa tim.  

 

Komisija je zato jednoglasno odlučila da su prekršene tačka 1 poglavlja II i tačka 1 poglavlja 

V.  Odluka da je prekršena i tačka 1 poglavlja IV, koja se odnosi na zabranu diskiminacije 

doneta je, međutim, sa sedam glasova za i tri protiv.   

 

Većina članova Komisija za žalbe smatrala je da tekst jeste diskriminatoran, da nema potrebe 

naglašavati da registrovanu verskoj zajednicu “neki smatraju sektom”, da se više puta u 

tekstu insistira na tome da “neko drugi” govori nešto loše o Jehovinim svedocima, kao i da je 

tekst napisan na takav način da zapravo podržava stereotipe, umesto da javnosti, kako se 

navodi u odgovoru na žalbu, približi ovu versku zajednicu.  

 

Ostali članovi Komisije smatrali su da nije reč o diskriminaciji, već o nedovoljno pažljivo 

napisanom tekstu, te da iza toga ne stoji nikakva loša namera.  

 

Komisija ukazuje i na to da za utvrđivanje prekršaja odredaba Kodeksa koji se odnose na 

diskriminaciju, nije važno da li je to urađeno sa namerom ili zbog nepažnje, ili čak zbog 

predrasuda sa kojima novinar ne može da se profesionalno izbori,  

 

Komisija, uz sve ovo, ocenjuje i da su propusti u tekstu verovatno rezultat i nedovoljnog 

poverenja između medija i verske zajednice, kao i nedovoljno dobre međusobne 

komunikacije. Komisija podseća i na to da podnosilac žalbe mora da prihvati da novinari, 

odnosno redakcije, nemaju obavezu da unapred dostavljaju pitanja, niti da objave izveštaj sa 

događaja na kojem su bili, kao ni da pre objavljivanja dostave tekst na autorizaciju. Isto tako, 

organizatori su, ukoliko su već pozvali novinare na skup, morali o tome da obaveste učesnike 

i da im predoče da mogu da odbiju da razgovaraju sa novinarima, a ne da organizator 

odlučuje o tome sa kim novinar ima pravo da priča.  

 

Beograd, 29. 8. 2024.          

                   

         Predsedavajuća 

          Jelena Petković 


	1.prekršio je smernicu u tački 1 Odeljka II (Nezavisnost od pritiska) Kodeksa novinara Srbije, po kojoj naslov teksta ne sme da bude u suprotnosti sa njegovom suštinim,
	2. prekršio je tačku 1 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj se novinar mora suprotstaviti svima koji krše ljudska prava ili se zalažu za bilo koju vrstu diskriminacije, govor mržnje i podsticanje nasilja,
	3.prekršio je i tačku 1 Odeljka V (Novinarska pažnja) o obavezi novinara da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom.
	Nalaže se dnevnom listu „Kurir“ i portalu „Kurir.rs“ da ovu odluku objave u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.
	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
	OBRAZLOŽENJE

