
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.152 

26.9.2024. 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 151. sednice Komisije za žalbe, održane 26.9.2024. godine u 18 sati u prostorijama Saveta 

za štampu.  

Prisutni svi članovi Komisije: Nadežda Budimović, Jelena Petković, Filip Švarm, Ana 

Martinoli, Rodoljub Šabić, Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Sanja Pavlović, Zlatko 

Čobović, Tamara Skrozza i  Milena Vasić 

Ostali prisutni: Gordana Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu  

 

Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe Nacionalnog saveta bošnjačke nacionalne manjine na tekstove objavljene 

na portalu “Novosti.rs” 

2. Razmatranje žalbe Zlatka Čobovića na tekstove objavljene na portalima “Politika.rs”, 

“Informer.rs”, “Novosti.rs” i “Alo.rs” 

3. Razmatranje žalbe Lokal presa, Simplicity doo, Glasa građana Šumadije i Bujanovačkih na 

tekst objavljen na portalu “Informer.rs” 

4. Razmatranje žalbe Lokal presa, Simplicity doo, Glasa građana Šumadije i Bujanovačkih na 

tekst objavljen na portalu “Politika.rs” i u dnevnom listu “Politika” 

5. Razmatranje žalbe Lokal presa, Simplicity doo, Glasa građana Šumadije i Bujanovačkih na 

tekst objavljen na portalu “Novosti.rs” 

6. Razmatranje žalbe Bratislava Stamenkovića na tekstove objavljene na portalu “Rešetka.rs” 

 

1. U žalbi, koja se odnosi na dva teksta, između ostalog, navedeno je da se spornim 

tekstovima krši pravo Bošnjaka na nacionalni i jezički idenitet, jer se njihov jezik pominje kao 

“nepostojeći”, dok stručnjaci koji se citraju u tekstovima negiraju bosanski jezik, koji inače 

postoji u obrazovnim sistemu Srbije već 20 godina. Iz rasprave i odlučivanja o ovoj žalbi bila 

je izuzeta Olivera Milošević, zaposlena u „Politici“, koja ima istog vlasnika kao i „Novosti“. 

U toku rasprave, Milena Vasić je naglasila da je tema od velikog interesa za javnost obrađena 

jednostrano i to na takav način da se Bošnjacima odriče pravo na jezik, što je odraz 

diskriminacije. Tekst počinje tvrdnjom da je reč o „nepostojećem jeziku“, što se navodi kao 

činjenica i praktično negira pravo jedne nacionalne manjine na spostveni jezik, iako je ono 

garantovamo zakonom. Takođe, kako je ocenila, takvo mišljenje su uzima kao jedino 

relevantno, a novinarka je, iako nije odgovorna za tvrdnje svojih sagovornika, morala da se od 

toga ogradi u prvom tekstu, dok u drugom i sama iznosi diskriminatorne ocene. Istakla je i da 

je ovakvo izveštavanje veoma opasno, naročito u Sandžaku. Jelka Jovanović i Rodoljub Šabić 

su se saglasili sa svim ovim ocenama, naglasivši da su tekstovi tendenciozni i diskriminatorni. 



Komisija je, potom, jednoglasno odlučila da su tekstovima prekršene tačka 1 poglavlja IV i 

tačka 4 poglavlja V, a neobjavljivanjem odgovora i tačka 6 poglavlja IV. 

2. Delom sednice u kojoj je razmatrana žalba Zlatka Čobovića predsedavala je Milena Vasić. 

Iz rasprave i odlučivanja bili su izuzeti Zlatko Čobović, Tamara Skrozza (jer se žalba odnosi 

na tekstove o njoj) i Olivera Milošević (za deo žalbe koji se odnosi na „Politiku“ i „Novosti“). 

Žalba je podneta na četiri gotovo identična teksta u kojima se Tamara Skrozza optužuje da je 

rekla kako je „Aleksandra Vučića trebalo ubiti u noći između 5. i 6. oktobra 2000. godine“. 

Milena Vasić je podsetila da su napadi na Tamaru u medijima počeli upravo nakon prethodne 

sednice Komisije za žalbe na kojoj je bilo reči o sve učestalijim kampanjama koje se vode 

protiv određenih ljudi. Ana Martinoli je ukazala na to da je simptomatično da su tekstovi 

identični u sva četiri medija, koja nemaju ni istog izdavača, što potvrđuje da, suprotno 

tvrdnjama resornog ministra, nemamo pluralizam u medijima. Dodala je da je već treći mesec 

da se o Tamari piše i govori, te da je ovakvih priloga bilo i u medijima koji nisu u nadležnosti 

Saveta, što pojačava kampanju te da se, nažalost, iz medija to sve prenosi i u stvaran život što 

u ovom slučaju Tamari njenoj porodici ugrožava normalan život. Istakla je i da je odgovor 

advokata portala „Alo“, koji kaže da je ona dala više nego dovoljno povoda za takav tekst, 

podsmevanje i da vređa, jer potvrđuje da se bilo šta što neko kaže može ovako slobodno 

interpretirati i insinuirati bilo šta. Zahvalila je što je dostavljen odgovor, ali je rekla da je 

mogao da bude pošteniji. Filip Švarm je naglasio da je čitavu hajku koja je vođena protiv 

Tamare resorni ministar podržao, umesto da bude solidaran sa novinarkom koju proganjaju, 

što je prvi put da država na ovakav način stane iza tabloida. Uz sve to, ministar Ristić i dalje, 

umesto da se izvini i podnese ostavku, povremeno „dosoljava“ sam pominjući ponovo ovaj 

slučaj. Hajka koja se vodi protiv Tamare Skrozze je, kako je rekao, direktno ugrožavanje i 

njene i bezbednosti njene porodice, a kada se u to uključi i ministar, onda je to državni 

progon. Sa tim da je i Skrozzi i njenoj porodici ugrožena bezbednost saglasila se i Jelena 

Petković i dodala da ima potrebu da joj i na ovaj način da podršku, dok je Jelka Jovanović 

rekla da joj je nezamislivo da bilo ko o Tamari govori na takav način da ona nekome želi smrt 

i dodala da je reč o informacijama emitovanim iz jednog centra, o nečemu što je nedopustivo i 

po Kodeksu i po Zakonu, dok se o moralu ne može ni govoriti. Nadežda Budimović je ocenila 

da ovo jedna od najprljavijih i neljudskijih kampanja u odnosu na sve prethodne žalbe koje su 

se odnosile na zloupotrebu izjava. Olivera Milošević je dodala da ovo ne rade samo oni koji 

Tamaru ne poznaju, već, što je najžalosnije, na to pristaju i mnogi koji je poznaju. Sanja 

Pavlović je rekla da joj je čast što u Komisiji sedi sa Skrozzom. Komisija je, nakon rasprave, 

u četiri odvojena glasanja jednoglasno odlučila da je „Politika.rs“ prekršila tačke 1, 2, 4 i 5 

Odeljka I, tačke 1 i 6 Odeljka IV i i tačke 1, 3 i 4 Odeljka V, dok su „Novosti.rs“, „Alo.rs“ i 

„Informer.rs“, osim ovih tačaka, prekršili i smernicu u tački 1 poglavlja II, koja se odnosi na 

to da naslov mora da odgovara sadržaju teksta. 

3.-5. O tri žalbe koje su podneli Lokal pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i 

Bujanovačke Komisija je vodila objedinjenu raspravu. Iz rasprave i odlučivanja bila je izuzeta 

Nadežda Budimović, predstavnica Lokal presa u Komisiji, kao i Olivera Milošević u delu 

koju se odnosio na “Politiku”. Žalbe su podnete zbog identičnih tekstova u tri medija u kojima 

se prenosi analiza kineskog ministarstva spoljnih poslova i tvrdi da Lokal pres i pomenuta tri 

lokalna medija sa NED-om u Srbiji sprovode projekat usmeren na stvaranje ulova za 

izvođenje “obojene revolucije” i prekrajanja političke scene naše zemlje u skladu sa 

interesima te organizacije. S obzirom na to da je u žalbi na „Politiku“ pomenut sličan tekst iz 

2015. godine, zbog kojeg se Lokal pres takođe žalio Savetu za štampu, Tamara Skrozza je 



navela da je taj slučaj, nažalost, „ništa u odnosu na ovo danas“, da su stvari eskalirale i da bi 

to trebalo sve da nas zabrine, te da u ovakvim tekstovima možda ima i nečeg što podleže 

krivičnoj odgovornosti i dodala je ovde reč o sukobu dva sveta u našim medijima, koji se 

uopšte međusobno ne razmeju. Filip Švarm je rekao da već dugo svedočimo normalizaciji 

nenormalnog i da ova matrica postaje vladajuća, a propaganda sve luđa, što potvrđuje i 

odgovor „Novosti“ na žalbu. Tamara Skrozza se takođe osvrnula na taj odgovor, istakavši da 

je neshvatljivo da se kaže kako je teret dokazivanja na onome ko je optužen, jer to predstavlja 

kršenje svih ljudskih prava i pretpostavke nevinosti. Milena Vasić je rekla da je reč o zameni 

teza, da ne može da se primenjuje sudski teret dokazivanja i da novinar ne može ni u kom 

slučaju da tvrdi nešto bez ikakvih dokaza. Ana Martinoli je posebno istakla da ni jedna 

redakcija nije ni pokušala da kontaktira organizacije, odnosno medije o kojima piše i da dođe 

do odgovora, iako iznose veoma ozbiljne optužbe, što pokazuje nameru. Zlatko Čobović je 

rekao da je odgovor „Novosti“ katastrofalan i da njihova tvrdnja da onaj ko je optužen treba 

da dokaže da nije kriv liči na staljinističku politiku Sovjetskog Saveza, gde krivica optuženog 

postaje stvarna kad ga uhapse, a dokazi se obezbeđuju njegovim ispitivanjem. Komisija je, 

posle diskusije, u tri odvojena glasanja, jednoglasno odlučila da su „Politika“, „Informer“ i 

„Novosti“ prekršili tačke 1, 4 i 5 Odeljka I, tačku 6 Odeljka IV i tačke 1, 2 i 3 Odeljka V. 

6. Bratislav Stamenković, predsednik UO udruženja „I ja se pitam“ podneo je žalbu na tri 

teksta, zbog povrede prava na privatnost i pretpostavku nevinosti članice tog udruženja, kao i 

zbog povezivanja udruženja sa delima zbog kojih je uhapšena i neodgovarjućeg objavljivanja 

odgovora na tekst. Jelka Jovanović je rekla da joj se čini da postoji neki lični sukob između 

žalioca i redakcije i da je možda reč o izvesnoj zloupotrebi Komisije za žalbe, dok je Nadežda 

Budimović ocenila da podnosilac žalbe ima pravo da se žali jer je u tekstu povezan sa 

slučajem o kojem se izveštava i jer ugled udruženja može biti ugrožen, ali da Komisija ne 

može da odlučuje o prekršajima Kodeksa koji se ne odnose na njega lično ili udruženje. 

Olivera Milošević je takođe rekla da on ima pravo da se žali, da i medij ima legitimno pravo 

da se bavi ovim slučajem, ali da je to urađeno na pogrešan način, kao i da nije na 

profesionalan način objavljen odgovor na tekst. Komisija je, nakon rasprave, jednoglasno 

odlučila da je Kodeks prekršen nedogovarajućim objavljivanjem odgovora, tačnije da je 

prekršena tačka 6 poglavlja IV, kao i da ne može da se izjašnjava o povredama Kodeksa koje 

se ne odnose na žalioca direktno.   

Sednica je završena u  19.15 sati.   

 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Zlatko Čobović 


