
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelena Petković, Olivera 

Milošević, Tamara Skrozza, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Rodoljub Šabić, Ana Martinoli, 

Sanja Pavlović, Milena Vasić i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 26. 9. 2024. godine, 

jednoglasno izriče         

JAVNU OPOMENU  

Tekstom „Otkriveno ko stoji iza pokušaja organozovanja ‘obojene revolucije’ u Srbiji!” i 

neobjavljivanjem odgovora na tekst, portal „Informer. rs“ 

 

1.prekršio je tačke 1, 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o 

obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od 

interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda 

novinarske profesije, da, kada je neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući da 

iznesu svoj stav, kao i odredbu po kojoj je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje 

neosnovanih optužbi, kleveta i glasina, 

 

2. prekršio je tačku  6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj novinar mora da 

neguje etiku i kulturu javne reči, poštuje pravo na odgovor, izvinjenje i ispravku i dužan je da 

blagovremeno objavi odgovarajuću ispravku, 

 

3.prekršio je i tačke 1, 2 i 3 Odeljka V (Novinarska pažnja), po kojoj je novinar obavezan 

da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, ne sme slepo da veruje izvoru 

infomacija, mora da vodi računa o tome da izvori informacija često slede svoje interese ili 

interese društvenih grupa kojima pripadaju i prilagođavaju svoje iskaze tim interesima, kao i 

da mora biti svestan da prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o 

nekom događaju jednako njihovom namernim iskrivljivanju ili iznošenju laži. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

         OBRAZLOŽENJE 

Žalbu Savetu za štampu podneli su zajedno Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija Lokal 

pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i Bujanovačke zbog teksta prenetog sa portala 

„Novosti.rs“, koji prenosi rezultate analize Ministarstva spoljnh poslova NR Kine, a koji, po 

tvdnjamaa žalilaca, sadrži neistinite i neprofesionalne informacije, te portal, sa namerom ili 

iz neznanja, iznosi spinovane informacije vezane za saradnju Lokal presa i lokalnih medija sa 

NED-om. U tekstu se između ostalog projekat „Jačanje kapaciteta lokalnih medija“, koji uz 

finansijsku podršku NED sprovode podnosioci žalbe objašnjava pokušajem stvaranja uslova 

za izvođenje „obojene revolucije“ i prekrajanje političke scene naše zemlje u skladu sa 

imteresima ove organizacije i njenih političkih mentora. Podnosioci žalbe su istakli da je sa 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

ozbiljnim i odgovornim novinarstvom nespojivo objavljivanje ovakvih neosnovanih optužbi i 

kleveta, te da je autor od žalitelja lako i bez problema mogao da dobije odgovore da se držao 

principa novinarstva koji ga obavezuje na konsultovanje više izvora. U žalbi je navedeno da 

je prekršeno više tačaka iz poglavlja Istinitost izveštavanja i Novinarska pažnja, kao i da 

redakcija nije objavila odgovor na tekst, koji je dostavljen 30. avgusta 2024. godine. 

Redakcija „Informera“ nije odgovorila na žalbu. 

 

Komisija za žalbe je jednoglasno zaključila da informacije u tekstu nisu saopštene u skladu 

sa profesionalnim standardima – tačno, objektivno, potpuno i u skladu sa javnim interesom. 

Tekst je objavljen na osnovu analize kineskog ministarstva, bez bilo kakvog pokušaja 

dodatne provere i potvrđivanja informacija, iako su iznete veoma ozbiljne optužbe za 

stvaranje uslova za izvođenje ‘obojene revolucije’. Čitaocima pritom nisu predočeni nikakvi 

dokazi koji bi potkrepili ove optužbe, dok se podnosiocima žalbe redakcija uopšte nije 

obratila.  

 

Redakcija je, umesto da postupi su skladu sa pravilma profesionalne pažnje, odlučila da slepo 

veruje samo jednom izvoru, kao i da namerno izostavi bilo kakvo dodatno objašnjenje koje 

ne bi išlo u prilog već postavljenim tezama. “Informer”je bezrezervno prihvatio, preneo i 

elaborirao analizu Ministarstva spoljnih poslova Kine, kvalifikujući aktivnost NED kao 

“paravan za subverzivni američki pristup u inostranstvu… podsticanje podela i konfrontacije, 

dezinformisanje javnog mnjenja i sprovođenje ideološke infiltracije pod izgovorom 

promovisanja demokratije, a što je u tim zemljama izazvalo brojne ozbiljne posledice....”. 

Posebno je istaknut “subverzivni nastup NED prema Srbiji“... „pokušaj stvaranja uslova za 

izvođenje ’obojene revolucije’ i prekrajanje političke scene naše zemlje“, a da pri tom, nisu 

ni pomenuti stvarni projekti, aktivnosti i rezultati Lokal presa i tri lokalna medija koja se 

takođe optužuju. 

 

Uz sve ovo, medij nije objavio ni dostavljeni demanti, čime je prekršena tačka 6 poglavlja 

IV. 

 

Beograd, 26. 9. 2024.          

                 Predsedavajući 

           

          Zlatko Čobović 

                  


	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
	OBRAZLOŽENJE
	Žalbu Savetu za štampu podneli su zajedno Asocijacija lokalnih i nezavisnih medija Lokal pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i Bujanovačke zbog teksta prenetog sa portala „Novosti.rs“, koji prenosi rezultate analize Ministarstva spoljnh poslov...

