
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelena Petković, Tamara 

Skrozza, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Rodoljub Šabić, Ana Martinoli, Sanja Pavlović, 

Milena Vasić i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 26. 9. 2024. godine, jednoglasno donosi       

  

    ODLUKU 

Tekstom „ОTKRIVENO: Еvo ko stoji iza pokušaja organizovanja ’оbojene revolucije’ u 

Srbiji!“, objavljenim 16. avgusta 2024. godine i neobjavljivanjem odgovora na tekst, portal 

„Novosti. rs“ 

 

1.prekršio je tačke 1, 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o 

obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od 

interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda 

novinarske profesije, da, kada je neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući da 

iznesu svoj stav, kao i odredbu po kojoj je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje 

neosnovanih optužbi, kleveta i glasina, 

 

2. prekršio je tačku  6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj novinar mora da 

neguje etiku i kulturu javne reči, poštuje pravo na odgovor, izvinjenje i ispravku i dužan je da 

blagovremeno objavi odgovarajuću ispravku, 

 

3.prekršio je i tačke 1, 2 i 3 Odeljka V (Novinarska pažnja), po kojoj novinar obavezan da 

pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, ne sme slepo da veruje izvoru 

infomacija, mora da vodi računa o tome da izvori inoformacija često slede svoje interese ili 

interese društvenih grupa kojima pripadaju i prilagođavaju svoje iskaze tim interesima, kao i 

da mora biti svestan da je prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o 

nekom događaju jednako njihovom namernim iskrivljivanju ili iznošenju laži. 

Nalaže se portalu „Novosti.rs“ da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja 

odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

         OBRAZLOŽENJE 

Žalbu Savetu za štampu podneli su zajedno Asocijacija lokalnih i nezavinsih medija Lokal 

pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i Bujanovačke zbog teksta koji prenosi rezultate 

analize Ministarstva spoljnh poslova NR Kine, a koji, po tvdnjama žalilaca, sadrži neistinite i 

neprofesionalne informacije, te portal, sa namerom ili iz neznanja, iznosi spinovane 

informacije vezane za saradnju Lokal presa i lokalnih medija sa NED-om. U tekstu se, 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

između ostalog, projekat „Jačanje kapaciteta lokalnih medija“, koji uz finansijsku podršku 

NED sprovode podnosioci žalbe objašnjava pokušajem stvaranja uslova za izvođenje 

„obojene revolucije“ i prekrajanje političke scene naše zemlje u skladu sa interesima ove 

organizacije i njenih političkih mentora. Podnosioci žalbe su istakli da je sa ozbiljnim i 

odgovornim novinarstvom nespojivo objavljivanje ovakvih neosnovanih optužbi i kleveta, te 

da je autor od žalitelja lako i bez problema mogao da dobije odgovore da se držao principa 

novinarstva koji ga obavezuje na konsultovanje više izvora. U žalbi je navedeno da je 

prekršeno više tačaka iz poglavlja Istinitost izveštavanja i Novinarska pažnja, kao i da 

redakcija nije objavila odgovor na tekst, koji joj je dostavljen 30. avgusta 2024. godine. 

U odgovoru na žalbu Andrijana Nešić, odgovorna urednica portala i pomoćnica glavnog 

urednika za digitalna izdanja, navela je da su u deplasirani navodi podnosioca žalbe da je 

objavljivanjem informacija prekršen Kodeks novinara Srbije, te da novinari „Novosti.rs“ 

uvek postupaju u skladu sa standardom novinarske pažnje primerene okolnostima. 

“Prethodna provera sa dužnom pažnjom ne znači da je dopušteno objaviti informaciju samo 

kada je novinar stekao potpuno uverenje o njenoj istinitosti, jer se i informacije u pogledu 

kojih je ostala sumnja da li su istinite mogu objaviti kada postoji opravdani interes za njihovo 

objavljivanje. Takođe, kada je reč o informacijama masmedija, kojima masmediji izvršavaju 

svoju javnu ulogu, teret dokaza o istinitosti nije na masmediju, već na subjektu informacije, u 

cilju zaštite prava na slobodu izražavanja”, ističe se, između ostalog, u odgovoru na žalbu. 

Urednica je dodala i da je žalba podneta sa ciljem sprečavanja slobodnog protoka informacija 

i iznošenja kritičkog mišljenja i ideja. 

 

Komisija za žalbe je jednoglasno zaključila da u tekstu informacije nisu saopštene u skladu 

sa profesionalnim standardima – tačno, objektivno, potpuno i uz poštovanje prava javnosti da 

sazna istinu. Tekst je objavljen na osnovu analize kineskog ministarstva, bez bilo kakvog 

pokušaja dodatne provere i potvrđivanja informacija, iako su iznete veoma ozbiljne optužbe 

za stvaranje uslova za izvođenje ‘obojene revolucije’. Čitaocima pritom nisu predočeni 

nikakvi dokazi koji bi potkrepili ove optužbe, dok se podnosiocima žalbe redakcija uopšte 

nije obratila.  

 

Redakcija je, umesto da postupi su skladu sa pravilma profesionalne pažnje, odlučila da slepo 

veruje samo jednom izvoru, kao i da namerno izostavi bilo kakvo dodatno objašnjenje koje 

ne bi išlo u prilog već postavljenim tezama. “Novosti” su bezrezervno prihvatile, prenele i 

elaborirale analizu Ministarstva spoljnih poslova Kine, kvalifikujući aktivnost NED kao 

“paravan za subverzivni američki pristup u inostranstvu… podsticanje podela i konfrontacije, 

dezinformisanje javnog mnjenja i sprovođenje ideološke infiltracije pod izgovorom 

promovisanja demokratije, a što je u tim zemljama izazvalo brojne ozbiljne posledice....”. 

Posebno je istaknut “subverzivni nastup NED prema Srbiji“... „pokušaj stvaranja uslova za 

izvođenje ’obojene revolucije’ i prekrajanje političke scene naše zemlje“, a da pri tom, nisu 

ni pomenuti stvarni projekti, aktivnosti i rezultati Lokal presa i tri lokalna medija koja su 

takođe optužuju. 

 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Uz sve ovo, medij nije objavio ni dostavljeni demanti, čime je prekešena tačka 6 poglavlja 

IV. 

 

Posebnu pažnju, kao apsolutno neprihvatljivi, pa i zabrinjavajući, zaslužuju sledeći stavovi iz 

odgovora “Novosti” na žalbu. Najpre, tvrdnja da se i “informacije u pogledu kojih je ostala 

sumnja da li su istinite mogu objaviti kada postoji opravdani interes za njihovo 

objavljivanje”, iz koje proizilazi da je dozvoljeno objavljivanje i neistinitih - lažnih 

informacija i tekstova, ako za to postoji opravdani interes. Nejasno je kakav je opravdani  

interes da se objavljuju neistinite i neproverene informacije.  

 

Takođe, tvrdnja da “kada je reč o informacijama masmedija, kojima masmediji izvršavaju 

svoju javnu ulogu, teret dokaza o istinitosti nije na masmediju, već na subjektu informacije je 

potpuno neprihvatljiva u ovom kontekstu jer iz nje proizilazi da medij ima pravo da bilo koga 

optuži bez ikakvih dokaza, a da je onaj ko je predmet objavljene laži - a ne medij koji je tu 

laž objavio - dužan da dokazuje da je informacija o njemu lažna.  

 

 

Beograd, 26. 9. 2024.          

                 Predsedavajući 

           

          Zlatko Čobović 

                  


	Nalaže se portalu „Novosti.rs“ da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke.
	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
	OBRAZLOŽENJE
	Žalbu Savetu za štampu podneli su zajedno Asocijacija lokalnih i nezavinsih medija Lokal pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i Bujanovačke zbog teksta koji prenosi rezultate analize Ministarstva spoljnh poslova NR Kine, a koji, po tvdnjama žal...

