
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Jelena Petković, Tamara 

Skrozza, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Rodoljub Šabić, Ana Martinoli, Sanja Pavlović, 

Milena Vasić i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 26. 9. 2024. godine, jednoglasno donosi      

  

     ODLUKU  

Tekstom “Američki NED sponzoriše proteste protiv srpske vlade”, odnosno „Kina otkriva: 

Amerika stoji iza pokušaja obojene revolucije u Srbiji“, objavljenim 17. avgusta 2024. 

godine u štampanom i onlajn izdanju, kao i neobjavljivanjem odgovora na tekst,  dnevni list 

„Politika“ i portal „Politika.rs“ 

 

1.prekršili su tačke 1, 4 i 5 Odeljka I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara Srbije o 

obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o događajima od 

interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se osnovnih standarda 

novinarske profesije, da, kada je neophodno, konsultuje što više izvora i da im omogući da 

iznesu svoj stav, kao i odredbu po kojoj je sa novinarstvom nespojivo objavljivanje 

neosnovanih optužbi, kleveta i glasina, 

 

2. prekršili su tačku  6 Odeljka IV (Odgovornost novinara), po kojoj novinar mora da 

neguje etiku i kulturu javne reči, poštuje pravo na odgovor, izvinjenje i ispravku i dužan je da 

blagovremeno objavi odgovarajuću ispravku, 

 

3.prekršili su i tačke 1, 2 i 3 Odeljka V (Novinarska pažnja), po kojima je novinar 

obavezan da pristupa poslu sa dužnom profesionalnom pažnjom, ne sme slepo da veruje 

izvoru infomacija, mora da vodi računa o tome da izvori informacija često slede svoje 

interese ili interese društvenih grupa kojima pripadaju i prilagođavaju svoje iskaze tim 

interesima, kao i da mora biti svestan da prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na 

stva javnosti o nekom događaju jednako njihovom namernim iskrivljivanju ili iznošenju laži. 

 

Nalaže se se dnevnom listu “Politika” i portalu “Politika.rs” da ovu odluku objave u roku od 

pet dana od dana dostavljanja odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti.    

OBRAZLOŽENJE 

Žalbu Savetu za štampu podneli su zajedno Asocijacija lokalnih i nezvisnih medija Lokal 

pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i Bujanovačke zbog teksta koji prenosi rezultate 

analize Ministarstva spoljnh poslova NR Kine, a koji, po tvdnjama žalilaca, sadrži neistinite i 

neprofesionalne informacije, te „Politika“, sa namerom ili iz neznanja, iznosi spinovane 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

informacije vezane za saradnju Lokal presa i lokalnih medija sa NED-om. U tekstu se 

između ostalog projekat „Jačanje kapaciteta lokalnih medija“, koji uz finansijsku podršku 

NED sprovode podnosioci žalbe objašnjava pokušajem stvaranja uslova za izvođenje 

„obojene revolucije“ i prekrajanje političke scene naše zemlje u skladu sa imteresima ove 

organizacije i njenih političkih mentora. Podnosioci žalbe su istakli da je sa ozbiljnim i 

odgovornim novinarstvom nespojivo objavljivanje ovakvih neosnovanih optužbi i kleveta, te 

da je autor od žalitelja lako i bez problema mogao da dobije odgovore da se držao principa 

novinarstva koji ga obavezuje na konsultovanje više izvora. U žalbi je navedeno da je 

prekršeno više tačaka iz poglavlja Istinitost izveštavanja i Novinarska pažnja, kao i da 

redakcija nije objavila odgovor na tekst, koji je dostavljen 30. avgusta 2024. godine. Podseća 

se i na sličan slučaj iz 2015. godine, kada su tekstom o kojem je takođe odlučivao Saveta za 

štampu, gotovo na istovetan način obesmišljavane aktivnosti lokalnih medija i izražava 

žaljenje što „Politka“ primenjuje istu praksu nepoštovanja Kodeksa novinara.  

Redakcija „Politike“ nije odgovorila na žalbu. 

 

Komisija za žalbe je jednoglasno zaključila da u tekstu informacije nisu saopštene u skladu 

sa profesionalnim standardima – tačno, objektivno i potpuno i držeći se prava javnosti da zna 

istinu. Tekst je objavljen na osnovu analize kineskog ministarstva, bez bilo kakvog pokušaja 

dodatne provere i potvrđivanja informacija, iako su iznete veoma ozbiljne optužbe protiv 

podnosilaca žalbe da stvaraju uslova za izvođenje ‘obojene revolucije’. Čitaocima pritom 

nisu predočeni nikakvi dokazi koji bi potkrepili ove optužbe, dok podnosioce žalbe redakcija 

uopšte nije kontaktirala.  

 

“Politika” je, umesto da postupi su skladu sa pravilma profesionalne pažnje, odlučila da slepo 

veruje samo jednom izvoru, kao i da namerno izostavi bilo kakvo dodatno objašnjenje koje 

ne bi išlo u prilog već postavljenim tezama. “Poltika” je bezrezervno prihvatila, prenela i 

elaborirala analizu Ministarstva spoljnih poslova Kine, kvalifikujući aktivnost NED kao 

“paravan za subverzivni američki pristup u inostranstvu… podsticanje podela i konfrontacije, 

dezinformisanje javnog mnjenja i sprovođenje ideološke infiltracije pod izgovorom 

promovisanja demokratije, a što je u tim zemljama izazvalo brojne ozbiljne posledice....”. 

Posebno je istaknut “subverzivni nastup NED prema Srbiji“... „pokušaj stvaranja uslova za 

izvođenje ’obojene revolucije’ i prekrajanje političke scene naše zemlje“, a da pri tom nisu ni 

pomenuti stvarni projekti, aktivnosti i rezultati  Lokal presa i tri lokalna medija koja se 

takođe optužuju. 

 

Uz sve to, medij nije objavio ni dostavljeni demanti, čime je prekšena i tačka 6 poglavlja IV. 

 

Beograd, 26. 9. 2024.          

                 Predsedavajući 

           

          Zlatko Čobović

             


	Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i dostupna javnosti.
	OBRAZLOŽENJE
	Žalbu Savetu za štampu podneli su zajedno Asocijacija lokalnih i nezvisnih medija Lokal pres, Simplicity doo, Glas građana Šumadije i Bujanovačke zbog teksta koji prenosi rezultate analize Ministarstva spoljnh poslova NR Kine, a koji, po tvdnjama žali...

