
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.156 

30.1.2024. 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 155. sednice Komisije za žalbe, održane 30.1.2025. godine u 18 sati u Pres centru UNS. 

Prisutni članovi Komisije: Nadežda Budimović, Jelena Petković, Filip Švarm, Ana Martinoli, 

Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Zlatko Čobović, Tamara Skrozza, Milena Vasić i 

Rodoljub Šabić 

Odsutni članovi Komisije: Sanja Pavlović 

Ostali prisutni: Danica Đokić (Slavko Ćuruvija fondacija), Davor Lukač (Fonet) i Gordana 

Novaković, generalna sekretarka Saveta za štampu  

 

  Dnevni red: 

1.Razmatranje žalbe Aleksandre Paunović na tekst objavljen na portalu “Informer.rs 

2.Razmatranje žalbe Aleksandre Pejčić na tekst objavljen na portalu “Južne vesti” 

3.Razmatranje žalbe Srđana Nonića na tekst objavljen na portalu “Južne vesti” 

4.Razmatranje žalbe Maje Stojanović na tekst objavljen na portalu “Novosti.rs” 

5.Razmatranje žalbe Sanje Pavlović na tekstove objavljene na portalima: „Alo.rs“, 

„Novosti.rs“, „Informer.rs“, „B92.net“ i „Politika.rs“ 

6.Razmatranje žalbe Dušana Aleksića na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 

1. Aleksandra Paunović, profesorka Gimnazije u Paraćinu, u žalbi je navela da joj je naneta 

profesionalna, moralna i lična šteta time što je u spornom tekstu izneto više neistinitih tvrdnji 

u vezi sa tim da je organizovala proteste učenika škole u kojoj radi. Istakla je i da je takav 

tekst verovatno rezultat toga što je autorka teksta, zaposlena u upravi Opštine Paraćin i 

učesnica u kampanjama Srpske napredne stranke, u političkom sukobu sa njenim suprugom, 

koji je član opozicione Demokratske stranke. Nadežda Budimović je, u toku rasprave, rekla 

da smatra da je u pitanju pokušaj da se dezavuiše javnost, protest studenata i podrška 

studentskim protestima, kao i da je u tekstu izneto mnogo neistina.Po njenim mišljenju, sem 

predloženih, prekršena je i tačka 2 poglavlja II koja se odnosi na to da ekonomski ili politički 

i interesi izdavača ne bi smeli da utiču na uređivačku politiku na takav način da to dovede do 

netačnog i pristrasnog informisanja. Tamara Skrozza je ocenila da je reč o nastavku 

zabrinjavajućeg trenda diskreditacije studentskih protesta. Istakla je da je ovim tekstom 

„prekršeno sve što može da se zamisli“ i da to nije tekst, već „konstrukcija“. Olivera 

Milošević se saglasila sa ovom ocenim i  dodala da bi i u ovom slučaju, kao i na prethodnoj 

sednici, trebalo u obrazloženju odluke ukazati na to da je novinarska profesija nespojiva sa 

političkim delovanjem. Jelena Petković je ukazala i na to da je prekršena tačka 2 poglavlja 

VIII, tačnije smernica B iz te tačke, jer misli da je mogao da se navede neki izvor i da nije 



moralo da se insistira na njegovoj anonimnosti i navede samo „kako saznajemo“. Tamara 

Skrozza je rekla da je jasno da je ta tačka prekršena, jer smernica upućuje na to da se 

neimenovani izvori koriste isključivo ako nema drugog načina da se dođe do podataka ili 

informacija od izuzetnog javnog značaja, a ovde takvog značaja nema. Rodoljub Šabić  je 

ocenio da je institut zaštite novinarskih izvora vredan i važan, ali da nikako ne sme da se 

zloupotebljava i da se ne mogu svakakve teze skrivati iza neimenovanih izvora. Komisija je, 

nakon toga, jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2, 3 i 4 poglavlja I, tačka 2 

poglavlja II, tačke 1 i 3 poglavlja III i tačke 3 i 4 poglavlja VIII. 

2.i 3. Aleksandra Pejčić podnela je žalbu na tekst koji se bavi zapošljavanjem u niškom 

vodovodu, tvrdeći da joj je, objavljivanjem njenog ugovora o radu i insinuacijama u vezi sa 

njenim privatnim životom, povređeno pravo na privatnost. Na isti tekst se žalio i Srđan Nonić, 

koji je doveden u vezu sa Pejčić. Nonić se, osim na sadržaj teskta, žalio i zbog neobjavljivanja 

odgovora. Komisija je žalbe razmatrala zajedno i donela jedinstvenu odluku. Milena Vasić je 

u toku rasprave rekla je da u tekstu postoji deo za koji se može reći da predstavlja nagađanje. 

Čini se da se Noniću, recimo, imputira da on nema kritički odnos prema Vodovodu zato što 

njegova partnerka ima radno angažovanje u tom preduzeću, pri čemu je reč o radnom 

angažovanju od tri meseca. Zato je predložila da se Komisija izjasni o prekršaju tačke 2 

poglavlja Istinitost izveštavanja. Nadežda Budimović ukazala je na fotografiju u okviru teksta 

koja je pogrešno potpisana. Ona je rekla da, budući da se radi o portalu, ta „tehnička greška“ 

je mogla biti ispravljena. Ovako se ostavlja utisak o onome o čemu kako kažu ’nisu pisali’. 

Takođe, ako je reč o istraživačkom tekstu, a objavljuje se 31. decembra i tada se od Pečjić i 

Nonića traže odgovori (ne znamo da li i od ostalih na koje se tekst odnosi), to verovatno nije 

slučajno. Istakla je i da je nesrazmeran deo teksta posvećen njima dvoma i da deluje kao da je 

to dvoje ljudi tekst trebalo da „izbaci na površinu“, jer očigledno postoji neka vrsta sukoba 

između redakcije i Nonića. Kako je objasnila, teško je naći tačnu tačku Kodeksa koja je 

prekršena, ali da bi to mogla biti tačka 1 poglavlja Istinitost izveštavanja, tačnije smernica B, 

koja kaže da su novinari dužni da iznose tačne informacije i da ih saopštavaju u odgovarjućem 

kontekstu, jer je ovde problematičan upravo kontekst. Za odluku da su prekršene tačke 1 i 2 

poglavlja I glasale su tri članice Komisije, dok je protiv bilo sedmoro članova, tako da je 

Komisija odlučila da spornim tekstom nije prekršen Kodeks novinara i novinarki Srbije.  

4.Izvršna direktorka Građanskih inicijativa Maja Stojanović podnela je žalbu zbog teksta u 

kojem je označena kao „vođa ekstremističke antisprske NVO Građanske inicijative“  i 

„agenturni rezident britansko-američkog faktora“, koji je preko nje „naložio Gruhonjiću, 

Pajićevoj i Ješiću da maksimalno pojačaju svoje subverzivno i agenturno delovanje protiv 

Ustavnog uređenja Republike Srbije i svih njenih građana, radi zaoštravanja aktuelne 

političke i bezbednosne situacije, sa krajnjim ciljem da se izazove krvoproliće po modelu 

događaja sa kijevskog trga Majdan iz 2014. godine.“ Rodoljub Šabić je bio izuzet iz rasprave i 

odlučivanja, jer je, kako je rekao, konsultovan prilikom pisanja žalbe. Iz raspave i odlučivanja 

bila je izuzeta i Olivera Milošević, zaposlena u „Politici“, budući da „Novosti“ imaju istog 

vlasnika. Jelena Petković je tekst ocenila kao skandalozan, jer je reč o targetiranju, crtanju 

mete, onome što nikako ne bi smelo da bude objavljeno. Upitala je i da li oni koji to pišu 

ikada razmišljaju o tome kakve posledice može da izazove takav tekst i koliko je to opasno. 

Ana Martinoli ukazala je na ilustrativnu fotografiju u tekstu koja nije potpisana, a koja je vrlo 

sugestivna i ima jasnu funkciju. Istakla je i da je reč o tekstu u kojem je svaka rečenica 

pozivanje na nasilje, ugrožavanje bezbednosti. Zato se u ovakvim slučajevima uopšte ne može 

govoriti o novinarstvu, već o „profesionalnom bavljenju huškanjem i pozivanjem na 



ugrožavanje bezbednosti“ pojedinaca. Milena Vasić se saglasila sa ovim, dodavši da to 

postaje „nepodnošljivo“, dok je Nadežda Budimović ukazala na neshvatljivu neodgovornost 

onih koji se navodno bave novinarstvom. Jelka Jovanović i Tamara Skrozza su naglasile i da 

u svim ovakvim tekstovima postoji i prekršaj tačke koja se odnosi na nedozvoljen politički i 

ekonomski uticaj izdavača. Skrozza je podsetila da je ranije to bilo teško dokazivo, ali da 

najnoviji slučajevi čine taj prekršaj belodano jasnim. Komisija je, po okončanju diskusije, 

jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2 i 3 poglavlja I, tačka 2 poglavlja II, tačke 1, 2 

i 3 poglavlja II i tačka 1 poglavlja V. 

5.Članica Komisije za žalbe Sanja Pavlović podnela je žalbu zbog teksta potpuno iste sadržine 

objavljenog na pet portala, o tome da su Žene u crnom, navodno, donirale veliku novčanu 

sumu studentima i „time je potvrđen izrazito antisrpski karakter studentskih protesta”. Iz 

rasprave i odlučivanja o žalbama na portale „Politika.rs“ i „Novosti.rs“ bila je izuzeta Olivera 

Milošević. Na žalbu je odgovorila samo redakcija portala B92net, koja je prethodno ponudila 

i objavljivanje odgovora, ali Žene u crnom to nisu prihvatile. Jelka Jovanović je rekla da 

razume takvu odluku, jer šta i mogu da demantuju. Dodala je da je tekstom  od nekoliko 

redova prekršen ceo Kodeks. Komisija je posebno razmatrala predlog žaliteljke da se izjasni o 

prekršaju tačke koja se odnosi na obavezu novinara i novinarki da poštuju princip 

nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju neistina ili 

kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije osoba o kojima izveštavaju. Milena 

Vasić je istakla da se ova odredba odnosi prvenstveno na pojedince, ali da i pravna lica imaju 

ugled koji može biti narušen i podsetila da su Žene u crnom i ranije trpele posledice zbog 

izveštavanja medija – bilo je napada na prostorije, protesta ispred zgrade, potpisivanje peticije 

da se udruženje izbaci iz zgrade, što je sve bilo posledica maliciozne kampanje u medijima. 

Tamara Skrozza je rekla da je to svima poznato, ali da Komisija odlučuje o konkretnom 

slučaju i ne može da uzima u obzir „minuli rad“. Nova odredba u Kodeksu o kojoj je reč  se 

odnosi na vođenje kampanja, što bi podrazumevalo, recimo, seriju tekstova u nekoliko 

medija. U ovom slučaju postoji samo jedan tekst i ne može se govoriti o kontinuitetu, pa ni 

primeniti odredba koja se odnosi na kontinuirano zlonamerno izveštavanje. Ukazujući na 

odgovor poratla B92net da je netačno da nisu naveli izvor jer su napisali da je tekst preuzet sa 

portala „Alo.rs“, Jelena Petković je podsetila da su redakcije odgovorne za tačnost svega što 

objavljuju, bez obzira na to da li su informacije prenete iz drugih izvora, i dužne su da ih pre 

objavljivanja provere. Rododlju Šabić je dodao da je problem samo ako mediji prenose 

informacije dobijene od zvaničnih državnih organa, jer uglavnom ne mogu da ih provere, ali 

da se dešavalo da odgovaraju i zbog toga. Komisija je potom u pet oddvojenih glasanja 

odlučila da su „Alo.rs“, „Novosti.rs“,“Infomer.rs“, „Politika.rs“ i „B92net“ prekršili tačke 1, 2 

i 3 poglavlja I, tačku 2 poglavlja II, tačke 2 i 3 poglavlja III i tačku 3 poglavlja VIII. 

6. Dušan Aleksić, docent Filozofskig fakulteta u Nišu žalio se zbog, kako je naveo, neistinitog 

i tendencioznog izveštavanja sa ciljem diskreditacije aktera skupa, koji je  označen kao 

„samoproklamovani plenum, koji je paravan za delovanje opozicije“. Jelka Jovanović je rekla 

da je tekst sličan prethodnim o kojima su diskutovali i da se radi o očiglednoj propagandi koja 

je usmerena protiv neistomišljenika. Nadežda Budimović se saglasila da je tekst prepun 

neistina i insinuacija i dodala da je očigledno da je pripremljen unapred. Naglasila je da je 

zanimljiva tvrdnja da skup na Filozofskom fakultetu „paravan za delovanje opozicije“, kao da 

je delovanje opozicije u Srbiji zabranjeno pa joj treba paravan. Milena Vasić se osvrnula na 

odgovor advokata redakcije da se po žalbi ne može postupati jer nisu navedene konkretne 

povrede Kodeksa i istakla da žalilac nije dužan da navede tačne odredbe, ali da je žalba 



veoma dobro napisana, koncizna i jasna i da se vidi da je pisao neko ko poznaje rad Saveta za 

štampu. Olivera Milošević je takođe ukazala da je u odgovoru na žalbu navedeno da 

vrednosni sudovi „ne podležu ispitivanju istinitosti“ i istakla da to ne sme biti izgovor da pod 

plaštom vrednosnih sudova može sve da se objavi i izmisli. Filip Švarm je dodao da uvrede i 

laži nisu vrednosni sudovi. Komisija je jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2 i 3 

poglavlja I, tačka 2 poglavlja II, tačke 1, 2 i 3 poglavlja II i tačka 1 poglavlja V. 

Sednica je završena u  19.30 sati.   

 

 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Zlatko Čobović 


