
SAVET ZA ŠTAMPU 

Komisija za žalbe 

Br.157 

27.2.2025. 

Beograd 

ZAPISNIK 

Sa 156. sednice Komisije za žalbe, održane 27.2.2025. godine u 18 sati u Pres centru UNS-a. 

Prisutni svi članovi Komisije: Nadežda Budimović, Jelena Petković, Filip Švarm, Ana 

Martinoli, Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Zlatko Čobović, Tamara Skrozza, Rodoljub 

Šabić, Sanja Pavlović i Zlata Kureš (umesto Milene Vasić). 

Ostali prisutni: Ivana Nikolić i Branimir Đurović (Inicijativa mladih za ljudska prava), Danica 

Đokić (Slavko Ćuruvija fondacija), Ivana Kragulj (NUNS) i Gordana Novaković, generalna 

sekretarka Saveta za štampu  

 

  Dnevni red: 

 

1.Razmatranje žalbe Foruma pravnika Srbije na tekstove objavljene na portalu „Nova.rs“ 

2.Razmatranje žalbe Igora Bandovića na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 

3.Razmatranje žalbe Sanje Kojić na tekst objavljen na Fejsbuk strani portala 

„BačkoTopolski.net“ 

4.Razmatranje žalbe Ildiko Menđin Pletikosić na tekst objavljen na Fejsbuk strani portala 

„BačkoTopolski.net“ 

5.Razmatranje žalbe Srđana Nonića na fotografiju objavljenu na portalu „Južne vesti“ 

6.Razmatranje žalbe Inicijative mladih za ljudska prava na tekstove objavljene na portalu 

„Alo.rs“ 

7.Razmatranje žalbe Lazara Stojakovića na tekst objavljen na portalu “Alo.rs“ 

8.Razmatranje žalbe Luke Stojakovića na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 

9. Razmatranje žalbe Lazara Stojakovića na tekst objavljen na portalu “Informer.rs“ 

10.Razmatranje žalbe Luke Stojanovića na tekst objavljen na portalu „Informer.rs“  

11.Razmatranje žalbe Lazara Stojakovića na tekst objavljen na portalu “Novosti.rs“  

12.Razmatranje žalbe Luke Stojakovića na tekst objavljen na portalu “Novosti.rs 

13.Razmatranje žalbe Žena u crnom na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 

14.Razmatranje žalbe Jane Paunović na tekst objavljen na portalu „Informer.rs“ 

15.Razmatranje žalbe Zavoda za urgentnu medicinu Novi Sad na tekst objavljen na portalu 

021.rs 

16.Razmatranje žalbe Bojane Savović na tekst objavljen na portalu „Informer.rs“ 

17. Razmatranje žalbe Bojane Savović na tekst objavljen na portalu „Novosti.rs 

18.Razmatranje žalbe Bojane Savović na tekst objavljen na portalu „Alo.rs“ 

 



Članovi Komisije su pre sednice obavešteni da je NUNS odlučio da odsutnu članicu Komisije 

Milenu Vasić na ovoj sednici zameni Zlata Kureš. 

 

1.Organizacija Forum pravnika za ljudska prava podnela je žalbu, u ime i uz saglasnost 

glavnog javnog tužioca Višeg javnog tužilaštva u Beogradu Nenada Stefanovića, zbog 

ukupno 11 tekstova objavljenih od decembra 2023. do januara 2025.godine, kojima se, kako 

je navedeno u žalbi, netačno, pristrasno, neprovereno izveštava o događajima od javnog 

interesa. U toku rasprave Filip Švarm je rekao da Kodeks nije prekršen, da formalno gledano 

postoji prekršaj tačke koja se odnosi na obavezu novinara da konsultuje više izvora, ali da svi 

koji rade u nezavisnim medijima znaju da nije moguće dobiti izjavu od državnih funkcionera, 

pa ni od tužioca Stefanovića, koji ni na konferencijama za medije ne odgovara na pitanja. 

Zato su novinari vremenom i odustali od toga da im šalju pitanja. Jelena Petković se saglasila 

sa njim, naglasivši da se u žalbi ne navodi da ono što je objavljeno u tekstovima, u kojima 

nema „druge strane“, nije tačno, niti se žale na ono što je citirano. Jedan od tekstova je 

zapravo deo emisije u kojoj je gostovala tužiteljka i bilo bi vrlo neuobičajeno da se na to traži 

izjava „druge strane“. Ana Martinoli je, međutim, rekla da nije dobra praksa da se ne traži 

odgovor od onoga o kome se piše. To što neko ne odgovara na pozive, ne sme da bude razlog 

da novinari prestanu da od njih traže odgovore, te da bi svakako trebalo čuti i šta druga strana 

ima da kaže, čak i kada se u formi teksta prenosi neka emisija. Tamara Skrozza se saglasila sa 

Švarmom u vezi sa tim kako se predstavnici institucija odnose prema novinarima i sa tim da 

Stefanović verovatno ne bi odgovorio novinarima „Nove“.  Ali oni su, svejedno, po njenom 

mišljenju, morali da pokušaju da od njega dobiju odgovore, posebno zbog toga što je reč o 

seriji tekstova, praktično o feljtonu, te da zato misli da je prekršena tačka 3 poglavlja VIII. 

Dodala je i da joj posebno smeta što portal nije odgovorio na ovako ozbiljnu žalbu. Rodoljub 

Šabić je takođe rekao da Komisija ne može da podrži stav da to što funkcioneri ne odgovaraju 

na pozive novinara može da postane opradavanje da prestanu da ih zovu. U tekstovima, inače, 

nema problema sa istinitošću, niti razloga da se kaže da je nešto pogrešno ili zlonamerno 

interpretirano, već je problem samo u tome da žalilac misli da je trebalo da dobije priliku da 

nešto kaže. Filip Švarm je ukazao i na to da Stefanović nije čak hteo ni sam da podnese žalbu, 

već se „krije“ iza ove organizacije, dok su Tamara Skrozza i Nadežda Budimović istakle da 

na to ima pravo, da žalba ispunjava propisane uslove i da Komisija ne može da se bavi 

motivima onoga ko je odlučio da ga neko drugi zastupa, posebno što ima više takvih žalbi. 

Nadežda Budimović je rekla i da je redakcija trebalo da učini još mali napor i da pokuša da od 

Stefanovića dobije odgovore, jer je reč o temi od velikog javnog interesa, na koju je utrošeno 

mnogo vremena i truda. Ovako, tekstovi deluju jednostrano. Dodala je da verovatno postoji 

opravdanje za upotrebu anonimnih izvora, jer je moguće da niko nije hteo da imenom i 

prezimenom stane iza toga što je rekao, ali da misli da je pojedinim „prejakim naslovima“ 

prekršena tačka 5 poglavlja I. Komisija je, nakon rasprave, sa sedam glasova za i četiri protiv, 

odlučila da je serijom tekstova prekršena tačka 3 poglavlja VIII. Da je prekršena i tačka 5 

poglavlja I glasalo je šest članova Komisije, dok je pet bilo protiv, pa za odluku nije bilo 

potrebnih sedam glasova. 

2.Igor Bandović, direktor Beogradskog centra za bezbednosnu politiku podneo je žalbu zbog 

teksta, u kojem su, kako je naveo, iznete neproverene tvrdnje o pojedincima, među kojima je i 

on, a koji su navodno organizatori studentskih protesta, povezujući ih sa određenim 

nevladinim organizacijama finansiranim iz inostranstva, čime je prekršeno više tačaka 



Kodeksa iz poglavlja: Istinitost izveštavanja, Nezavisnost od uticaja, Poštovanje dostojanstva 

ličnosti  i Upotreba časnih sredstava. Komisija je, pre razmatranja žalbe, obaveštena da je 

tekst objavljen pre stupanja na snagu novog Kodeksa, te da se ne može izjašnjavati o tački 3 

poglavlja V, koja nije postojala u prethodnom Kodeksu. Tamara Skrozza je ocenila da su u 

ovom slučaju „reči suvišne“ i da su posledice ovakvog izveštavanja već vidljive, pošto je 

policija upravo ušla u dve organizacije na koje se tekst odnosi, te da je dobro da se ljudi žale, 

kako bi ovo ostalo zapisano u „antologiji medijskog beščašća“. U kraćoj raspravi, članovi 

Komisije Rodoljub Šabić i Nadežda Budimović ukazali su na to da tvrdnje u tekstu ničim nisu 

potkrepljene i da su prekršene sve tačke koje su navedene u žalbi i verovatno još neke, dok je 

Jelka Jovanović naglasila da je odgovor advokata portala bezobrazan. Komisija je, potom, 

jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 2 i 3 poglavlja I, tačka 3 poglavlja III, tačka 1 

poglavlja V i tačka 3 poglavlja VIII Kodeksa novinara i novinarki Srbije, odnosno 

odgovarajuće tačke Kodeksa novinara Srbije. 

3.i 4. O žalbama Sanje Kojić i Ildiko Menđin Pletikosić Komisija je vodila objedinjenu 

raspravu i donela jedinstvenu odluku, jer se odnose na isti tekst, u kojem se, kako su istakle, 

netačno tvrdi da su zloupotrebile maloletnu decu i organizovale proteste, te da deci zabranjuju 

odlazak na redovnu nastavu. Olivera Milošević je, u toku diskusije, naglasila da je veoma 

važno reći da mnogi prosvetni radnici trpe ogromne pritiske sa raznih strana, što najčešće 

ostaje ispod radara. Zato je ova žalba značajna kao primer da je nedopustivo vršiti takav 

pritisak i prenositi to u medije, kao što radi ovaj portal. Zlata Kureš je ukazala da je važno da 

Komisija zauzme jasan stav o ovakvim tekstovima, posebno zbog toga što je reč o ljudima 

koji žive u malim sredinama i koji su u mnogo nepovoljnijem položaju. Jelka Jovanović je 

rekla da su lokalni mediji u tim sredinama uticajni i da je zbog toga ovakvo pisanje još gore. 

Nadežda Budumović je dodala da je tekstom, osim predloženih, prekršena i tačka 1 poglavlja 

V, koja se odnosi na zabranu diskriminacije, između ostalog, na osnovu mišljenja. Komsija je, 

po završetku rasprave, jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2 i 3 poglavlja I, tačka 1 

poglavlja V i tačka 3 poglavlja VIII.  

5. Srđan Nonić je žalbu podneo zbog fotografije na kojoj je i on, a koja je snimljena na 

železničkoj stanici u Nišu, prilikom odlaska pristalica SNS na skup u Jagodinu. Naveo je da 

je, bez ikakvog realnog razloga, objavljena njegova fotografija dok je sa gradonačelnikom 

dogovarao da mu za portal koji uređuje da izjavu, te da je novinarka „Južnih vesti“ propustila 

da objasni da je on tu bio kao novinar. Članovi Komisije smatrali su da Kodeks nije prekršen, 

jer, kako je objasnila Sanja Pavlović, on nije označen ni u tekstu, ni na fotografiji, ni na koji 

način nije istaknut, niti je fokus na njemu, dok je Jelena Petković objasnila da je  u tekstu 

objavljena serija fotografija i ni na koji način nije skrenuta pažnja baš na tu fotografiju. 

Nadežda Budimović je naglasila da ova žalba, za razliku od prethodne koju je Nonić podneo 

protiv „Južnih vesti“, nema nikakvu podlogu, dok je Zatko Čobović ocenio da je fotografija 

snimljena na javnom događaju, „svečanom ispraćaju učesnika koji su spontano krenuli iz Niša 

u Jagodinu na miting SNS“, te da fotografija Nonića u društvu gradonačelnika Niša nije ni 

diskreditujuća, ni uvredljiva. Komisija je zato jednoglasno odlučila da Kodeks nije prekršen. 

6.Inicijativa mladih za ljudska prava žalila se, u ime i uz saglasnost Mile Pajić, učesnice 

studentskih protesta, na dva teksta „zbog neistinitog i uvredljivog izveštavanja i grubog 

kršenja“ više tačaka Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Poštovanje dostojanstva, 

Poštovanje i zaštita privatnosti i Odnos prema izvorima. Advokat redakcije je zatražio da 

generalni sekretar odbaci žalbu, jer ne ispunjava propisane uslove, budući da organizacija 



koja se bavi zaštitom ljudskih prava može podneti žalbu samo ako su povređena prava grupe 

ljudi. Generalna sekretarka je objasnila da isti član 3 Poslovnika o radu Komisije za žalbe 

predviđa mogućnost da se žalba podnese preko zastupnika, te da je zastupnik u ovom slučaju 

Incijativa mladih za ljudska prava, kojoj je Mila Pajić dala saglasnost za podnošenje žalbe. 

Tamara Skrozza je rekla da je Mila Pajić, od kada su počeli protesti, prošla kroz „toplog zeca“ 

i da ne zna kako je sve to izdražala. Iako se žalba odnosi na dva teksta, oni su samo deo 

kampanje u toku koje su objavljene serije tekstova u više medija. Zlatko Čobović je rekao da 

su tekstovi najskandalozije od svega što je na dnevnom redu sednice, dok je Olivera 

Milošević ocenila da su tekstovi „neopterećeni bilo kakvim dokazom, ali i bilo kakvom 

humanošću“, te da osim što Milu Pajić „gađaju“ na najniži način, podvodeći njeno ponašanje 

pod bolest, gađanju i Inicijativu mladih za ljudska prava, tvrdeći da novac troše na njeno 

lečenje. Dodala je da misli da je, sem predloženih tačaka, prekršena i tačka 1 poglavlja V, 

koja se odnosi na zabranu diskriminacije. Sa ovim se saglasio i Rodoljub Šabić, navodeći da u 

poslednje vreme često imamo tekstove koji su deo kampanje i u isto vreme se identični 

tekstovi pojavljuju u različitim medijima, dok je Tamara Skrozza istakla da bi trebalo 

zabeležiti da se sve žalbe o kojima Komisija raspravlja na ovoj sednici, sem prve, odnose na 

proteste, kao i da je broj žalbi znatno veći nego što je uobičajeno. Komisija je zatim 

jednoglasno odlučila da su tekstovima prekršene tačke 1 i 3 poglavlja I, tačka 2 poglavlja III, 

tačke 1 i 3 poglavlja V, i tačka 1 poglavlja VI i tačka 3 poglavlja VIII. 

7.-12. Komisija je o žalbama braće Lazara i Luke Stojakovića na tri medija vodila objedinjenu 

raspravu. Iz dela rasprave i odlučivanja o žalbama na portal „Novosti.rs“ bila je izuzeta 

Olivera Milošević, zaposlena u „Politici“, koja ima istog vlasnika kao i „Novosti“. Advokati 

žalitelja su naveli da su prekršene brojne tačke Kodeksa, jer su u tekstovima označeni kao 

vođe studentskih protesta i kao „Hrvati koji su došli u Beograd da ruše Srbiju“, te da tekstovi, 

između ostalog, predstavljaju pokušaj podrivanja međunacionalne mržnje, izmšljanjem zavere 

hrvatskih službi. Komisija je, u kraćoj raspravi, ocenila da je objavljivanje ovakvih tekstova i 

naročito ličnih podataka (pasoši mladića) nedopustivo. Jelena Petković je istakla da je ovo 

posebno skandalozno jer je reč o mladim ljudima, te da misli da je prekršen i zakon, a ne 

samo Kodeks i da se tekstovima podstiče međunacionalna mržnja. Rekla je i da su odgovori 

redakcija portala „Novosti“ i „Alo“ uvredljivi i za studente i za članove Komisije. Članovi 

Komisije su, u tri odvojena glasanja, jednoglasno odlučili da su sva tri medija prekršila tačke 

1, 2, 3 i 4 poglavlja I, tačke 1, 2, 3 i 4 poglavlja III, tačke 1 i 3 poglavlja V i tačku 1 poglavlja 

VI. 

13. Uz saglasnost profesora gimnazije u Bajinoj Bašti Vladimira Jevtića, Žene u crnom su 

podnele žalbu zbog teksta u kojem se, kako su navele u žalbi, Jevtić, zlonamerno, bez ikakvih 

dokaza i bez provere relevantnih činjenica prikazuje kao mrzitelj Srbije, kao autošovinist koji 

godinama promoviše ideju o zločinačkom karakteru srpskog naroda i kao neko ko 

zloupotrebljava svoju nastavničku funkciju u cilju indoktrinacije učenika, za šta ga plaćaju 

inostrane organizacije. Urednik je, kao i u slučaju žalbe Inicijative mladih za ljudska prava, 

zatražio odbacivanje žalbe, koje iz istog razloga nije prihvaćeno. Ana Martinoli je, tokom 

rasprave, navela da se Komisija „iz teksta u tekst“ sreće sa uvredama i napisima punim 

mržnje prema drugim narodima i drugim državama, pa se tako i u ovom tekstu kao ilustracija 

da je Jevtić mrzitelj Srbije navodi to da redovno posećuje komemoracije u Potočarima. Rekla 

je da joj nije jasno zašto je to strašno, kad je i predsednik Srbije 2015. godine bio na toj 

komemoraciji. Sanja Pavlović je rekla da je jedino dobro u ovome što je redakcija priznala da 

su Žene u crnom organizacija koja se bavi zaštitom ljudskih prava. Komisija je, posle 



rasprave, jednoglasno odlučila da su prekršene tačke 1, 2 i 3 poglavlja I, tačka 2 poglavlja III i 

tačka 3 poglavlja VIII. 

 

14.Jana Paunović podnela je žalbu zbog teksta u okviru kojeg je objavljen i video sa protesta 

u Rakovici, na kojem je ona, a koji je „Informer“ opisao kao “uznemirujuć”, jer prikazuje 

„osobu sa posebnim potebama“ koju su doveli na protest i koja je doživela napad. Istakla je da 

ništa od toga nije tačno, da je na protestu bila svojom voljom i da se u jednom trenutku 

okliznula, kao i da je niko iz redakcije nije kontaktirao za izjavu. Nadežda Budimović je 

ocenila da je tekst vrlo „prljav“ i da „ni manjeg teksta, ni više prekršaja Kodeksa“. Sanja 

Pavlović je istakla da ovde nije reč samo o povredi dostojanstva osobe sa invaliditetom, nego 

dostojanstva nje kao osobe, dok je Tamara Skrozza ocenila da joj je povređeno i pravo na 

privatnost, jer je prikazana u jednoj ponižavajućoj situaciji i to tako da može da se prepozna. 

Rekla je da mejnstrim mediji ne bi smeli da prikazuju takve snimke, nezavisno od konteksta. 

Članovi Komisije su jednoglasno odlučili da su prekršene tačke 1 i 2 poglavlja I, tačka 2 

poglavlja III, tačke 1, 2 i 3 poglavlja V i tačka 1 poglavlja VI. 

 

15. Direktor Zavoda za urgentnu medicinu iz Novog Sada podneo je žalbu zbog toga što je 

portal, kako je naveo, objavio netačnu i neproverenu vest da je vozilo Hitne pomoći udarilo 

psa na protestu. Urednik portala je ponudio da ispod teksta objavi ispravku (što je i uradio), 

ali podnosilac žalbe nije time bio zadovoljan i nije pristao da se žalba reši na taj način, pa je 

upućena Komisiji. Tamara Skrozza je rekla da u ovom slučaju nema prekršaja Kodeksa, jer 

redakciji nije data prilika da ispravi grešku koju je nenamerno napravila. Ovakve greške se, 

objasnila je, dešavaju, posebno s obzirom na okolnosti izveštavanja, nisu mogli da dobiju 

informaciju pre objavljivanja vesti, a podnosilac žalbe je kasnije poslao demanti drugim 

dvema redakcijama, ali ne i portalu 021, a kaže da je očekivao da oni to vide u drugim 

medijima i objave. Olivera Milošević se saglasila sa tim, ističući da se portparol nije javio 

redakciji, kao i da ne zna kako je podnosilac žalbe zaključio da je veliki broj poziva koji su 

dobili baš zbog objave na ovom portalu, ako su tu vest objavili i drugi, a dodala je i da je reč o 

prvoj žalbi na ovaj portal od kada Savet radi, iako objavljuju veliki broj vesti. Radoljub Šabić 

je ukazao da u žalbi ima izvesne malicioznosti i da je redakcija uradila sve što je mogla da 

ispravi grešku. Nadežda Budimović je takođe ocenila da ima mnogo razloga da se veruje da je 

žalba tendencioizna. Dodala je da i sam žalilac u demantiju koji je poslat drugim redakcijama 

navodi da im je telefon bio blokiran pozivima građana, nakon što su videli snimak na 

društvenim mrežama, dok u žalbi tvrdi da se to dogodilo zbog teksta na portalu 021. Ana 

Martinoli je rekla da je iz odgovora urednika jasno da postoji želja da objasni kako je došlo do 

greške i da je ispravi, što je primer dobre prakse. Komisija je, nakon diskusije, jednoglasno 

odlučila da Kodeks nije prekršen. 

 

16.-18. Komisija je o tri žalbe Bojane Savović vodila objedinjenu raspravu, s obzirom na to 

da su na tri portala objavljeni isti tekstovi. Iz rasporave i odlučivanja o delu žalbe koja se 

odnosi na „Novosti.rs“ bila je izuzeta Olivera Milošević. Komisija je prihvatila primedbu 

urednice „Novosti.rs“, koja je u odgovoru na žalbu navela da je tekst objavljen pre stupanja na 

snagu važećeg Kodeksa novinara i novinarki Srbije, te da se može odlučivati samo o 

prekršajima tačaka koje su postojale u prethodnom Kodeksu. Posle kraće rasprave u kojoj je 

zaključeno da su tekstovi deo kampanje koja se protiv tužiteljke Savović već neko vreme vodi 

u više medija, članovi Komisije jednoglasno u tri odvojena glasanja, odlučili da su sva tri 

medija prekršila tačke 1, 2 i 3 poglavlja I, tačku 3 poglavlja III, tačku 1 poglavlja V i tačku 3 

poglavlja VIII, odnosno odgovarajuće tačke prethodnog Kodeksa novinara Srbije.  

 

Sednica je završena u  20.10 sati.   



 

 

Zapisnik vodila         Predsedavajući 

Gordana Novaković         Zlatko Čobović 


