
Kraljice Natalije 28
11000 Beograd

tel: (011) 30 67 320
www.savetzastampu.rs

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu; Milena Vasić, Tamara
Skrozza, Nadežda Budimović, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Ana Martinoli, Olivera
Milošević, Jelena Petković, Sanja Pavlović i Jovana Gligorijević, na sednici održanoj 31. 7.
2025. godine, jednoglasno izriče

JAVNU OPOMENU

Tekstom „GOST NAŠE NOVE EMISIJE ’OZLOGLAŠEN’ KOD PREDRAGA
AZDEJKOVIĆA BIO JE MIŠA VACIĆ! Rusi u Srbiji su dezerteri!“, objavljenim 16. jula
2025. godine, kao i neobjavljivanjem odgovora na tekst, portal “Republika.rs”

1.prekršio je tačke 2, 4 i 6 Poglavlja III (Odgovornost novinara/novinarki) Kodeksa
novinara i novinarki Srbije, po kojoj su novinari/novinarke obavezni da neguju kulturu i
etiku javne reči, da ne koriste govor mržnje, agresivnu retoriku ili retoriku koja može
podsticati na diskriminaciju ili agresivno ponašanje, a urednici/urednice su odgovorni za
celokupan sadržaj medija i moraju da poštuju pravo na odgovor i ispravku i da ih
blagovremeno objave,

2. prekršio je i tačke 1, 2 i 3 Poglavlja V (Poštovanje dostojanstva), po kojoj novinari/
novinarke ne smeju da diskriminišu, između ostalog, na osnovu rase, pola, roda, starosti,
ličnih svojstava, seksualne orijentacije, jezika, vere, političkog i drugog mišljenja,
nacionalnog ili društvenog porekla, dužni su da poštuju i štite prava i dostojanstvo dece,
žrtava zločina, osoba sa invaliditetom i drugih osetljivih grupa, kao i da poštuju princip
nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju neistina ili
kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije osoba o kojima se izveštava.

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i
dostupna javnosti.

OBRAZLOŽENJE

Predsednik udruženja Ruska dijaspora u Srbiji Leonid Stetsenko podneo je žalbu zbog toga
što je portal preneo intervju sa „političarem Mišom Vasićem,
u kojem se iznose uvredljive i diskriminatorne ocene o ruskim državljanima koji legalno
borave u Srbiji, kao i o članovima nevladinih organizacija, koji se nazivaju ‘NVO ološ’“.
Kako je navedeno u žalbi, objavljene su neproverene, uvredljive i generalizovane tvrdnje o
celoj etničkoj grupi bez ikakvih dokaza, korišćen je govor mržnje i izrazi koji mogu izazvati
diskriminaciju i netrpeljivost prema ruskoj zajednici, dok redakcija nije pokazala
profesionalnu distancu prema izjavama gosta i nije ih novinarski analizirala. Redakciji je dva
dana nakon objavljivanja spornog teksta dostavljen demanti, koji nije objavljen.

Redakcija portala „Republika.rs” nije odgovorila na žalbu.

http://www.savetzastampu.rs


Kraljice Natalije 28
11000 Beograd

tel: (011) 30 67 320
www.savetzastampu.rs

Članovi Komisije za žalbe zaključili su da je žalba u potpunosti osnovana, jer su upotrebljeni
izrazi veoma uvredljivi za čitavu nacionalnu zajednicu koja živi u Srbiji, a koja je posebno
ranjiva zbog izbeglištva i pogođenosti ratom.

Deo intervjua u kojem sagovornik na pitanje šta misli o Rusima u Srbiji, odgovara, između
ostalog, „da su dezerteri, izdajnici, šljam, idoli naših blokadera. Sada imaju problem kod
običnog Srbina, koji počinju da ne vole Ruse, ali vole Rusiju. Mi i dalje volimo Rusiju kao
Kremlj, ideal, podržavamo Rusiju i Vladimira Putina. Ali preziremo ove Ruse ovde jer su sa
dna kace, drugosrbijanski, građanistički, NVO ološ” , diskriminatoran je i uvredljiv, ne samo
za pripadnike ruske dijaspore u Srbiji, nego i za predstavnike nevladinih organizacija i
političke neistomišljenike sagovornika.

Komisija veruje da je, iako je reč o intervjuu, odnosno o mišljenju sagovornika, redakcija
odgovorna za objavljivanje izjave koja sadrži govor mržnje. Prema odredbama Kodeksa
novinara i novinarki Srbije, urednici i urednice su odgovorni za celokupan sadržaj medija, pa
i za prenošenje intervjua kojim se šalju ovakve etički neprihvatljive poruke. Odgovornost
medija je utoliko veća što u ovom slučaju nije u pitanju intervju koji je uživo emitovan, već
je reč o svesnoj i namernoj uredničkoj odluci da prenese taj deo razgovora i to na takav način
da deo sporne izjave objavi i u naslovu. Naslov je kasnije očigledno izmenjen, ali u tekstu je
ostala cela izjava, preneta bez ikakve ograde.

Komisija zato smatra da su prekršene odredbe Kodeksa koje propisuju obavezu novinara i
novinarki da neguju kulturu i etiku javne reči, da ne koriste govor mržnje, agresivnu retoriku
ili retoriku koja može podsticati na diskriminaciju ili agresivno ponašanje, kao i da ne smeju
da diskriminišu ljude po bilo kom osnovu. Naprotiv, dužni su da poštuju i štite prava i
dostojanstvo dece, žrtava zločina, osoba sa invaliditetom i drugih osetljivih grupa i da
poštuju princip nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju
neistina ili kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije osoba o kojima se izveštava.

Neobjavljivanjem odgovora na sporni tekst prekšena je i tačka 6 poglavlja III, koja
urednike/urednice obavezuje da poštuju to pravo i da odgovor bez odlaganja objave.

Komisija smatra da nije prekršena tačka 1 poglavlja I, na koju su žalioci takođe ukazali, a
koja novinare obavezuje da izveštavaju tačno, potpuno, objektivno i blagovremeno u skladu
sa novinarskim standardima koje propisuje Kodeks, jer su u tekstu izneti vrednosni sudovi, a
ne činjenične tvrdnje.

Beograd, 31. 7. 2025. Predsedavajuća

Milena Vasić


