
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Nadežda Budimović, Jelka 

Jovanović, Ana Martinoli, Olivera Milošević, Jelena Petković, Filip Švarm, Rodoljub Šabić, 

Zlatko Čobović, Vida Petrović Škero i Zlata Kureš, na sednici održanoj 26. 3. 2026. godine, 

većinom glasova, izriče  

                 JAVNU OPOMENU 

Tekstovima:„Pitanje za građane Prokuplja – da li želite da o vašem legatu odlučuju oni koji su 

plaćeni iz Tirane“, „Gospodo iz ’Inicijative za Savićevac’, jeste li uzeli pare ili niste?“ , 

„Prokupčani, da li ste obmanuti? Da li su branitelji Savićevca uzeli pare ili nisu?“ i „Lepotica 

i zver u ’odbrani’ legata“, objavljenim 6, 7. i 10. februara 2026. godine, portal „Prokupačke 

vesti“  

 

1.prekršio je tačke 1, 3  i 4 Poglavlja I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara i 

novinarki Srbije o obavezi novinara/novinarki da tačno, objektivno, potpuno i 

blagovremeno izveste o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna 

istinu i držeći se osnovnih standarda koje propisuje Kodeks, kao i odredbe po kojima je sa 

novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina, a prećutkivanje 

činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o nekom događaju jednako njihovom 

namernom iskrivljivanju ili iznošenju neistina, 

 

2.prekršio je tačke 1 i 2 Poglavlja III (Odgovornost novinara/novinarki), po kojima su 

novinari/novinarke dužni da rade u javnom interesu i da u skladu sa profesionalnim normama 

objavljuje činjenice neophodne građanima da donose informisane odluke, kao i da neguju 

kulturu i etiku javne reči, da ne koriste govor mržnje, agresivnu retoriku ili retoriku koja 

može podsticati na diskriminaciju ili agresivno ponašanje,  

 

3.prekršio je tačke 1 i 3 Poglavlja V (Poštovanje dostojanstva) po kojima 

novinari/novinarke ne smeju da diskriminišu, između ostalog, po osnovu rase, pola, roda, 

starosti, ličnih svojstava, seksualne orujentacije, jezika, vere , političkog ili drugog mišljenja, 

nacionalnog ii društvenog porekla, a  moraju da poštuju princip nenanošenja štete ugledu i 

dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju neistina ili kontinuiranom zlonamernom 

narušavanju reputacije osoba o kojima izveštavaju, 

 

4.prekršio je i tačku 3 Poglavlja VIII (Odnos prema izvorima) o obavezi 

novinara/novinarki da konsultuju što više izvora. 

 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

                

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

OBRAZLOŽENJE 

Snežana Ilić, zastupnica Edukaciono-humanitarne organizacije (EHO) iz Prokuplja  podnela  

je žalbu zbog tekstova u kojima su ona i ta nevladian organizacija dovedene u vezu sa 

navodnim „uzimanjem para“ i finansiranjem „iz Tirane“, bez “iznošenja dokaza, kroz 

sugestivna i insinuirajuća pitanja koja čitaocima nameću zaključak o nezakonitom ili 

neetičkom postupanju”. Takođe, kako je naglasila, iznete su  tvrdnje o povezanosti sa 

Regionalnom kancelarijom za saradnju mladih (RYCO), iako takva institucionalna, 

programska niti projektna povezanost ne postoji, a uprkos reakciji RYCO-a, demanti nije 

objavljen. Istakla je i da su najpre objavljena dva teksta, pa je redakcija tek onda od nje 

zatražila da odgovori na pitanja, što nije učinila, pošto je medij već objavio tekstove bez 

njenog odgovora, na način koji smatra tendencioznim i neprofesionalnim, pa je mislila da bi 

parcijalni odgovor bez zvanične dokumentacije mogao biti dodatno zloupotrebljen. Zbog 

svega toga, navela je u žalbi, prekršeno je više tačaka Kodeksa iz poglavlja Istinitost 

izveštavanja i Odgovornost novinara. 

U odgovoru na žalbu Nikola Mijačić, glavni urednik portala, naveo je da žalba pokušava da 

polemički i kritički novinarski sadržaj predstavi kao neosnovane optužbe, iako sporni 

tekstovi predstavljaju komentar, analizu i legitimna pitanja u vezi sa temom od nesumnjivog 

javnog interesa. Naglasio je da nije izneta nijedna neistina kao činjenica, nije izrečena 

nijedna eksplicitna optužba, nije bilo govora mržnje, niti poziva na diskriminaciju, te da 

sporni tekstovi predstavljaju dozvoljeni oblik komentara i istraživačkog rada. Žaliteljka je pre 

nego što je odgovorila na pitanja koja su joj poslali podnela žalbu Savetu za štampu, što 

redakcija vidi kao „tendenciozni pokušaj da se stopira istraživački rad i izbegnu odgovori“. 

Urednik je, između ostalog, naglasio i da nije postojala namera da se iznese netačna tvrdnja o 

insitucionalnoj povezanosti organizacija RYCO i  EHO, te da su uredno i u celosti objavili 

odgovor RYCO. 

Članovi Komisije za žalbe podsećaju da i vrednosni i kritički sudovi, na koje se urednik 

poziva u odgovoru na žalbu, moraju biti zasnovani na činjenicama, a one su u ovim 

tekstovima potpuno izostale. Tvrdnja u odgovoru na žalbu da je „javna rasprava o 

finansiranju organizacija koje učestvuju u društveno važnim temama legitimno pitanje od 

interesa za građane“ problematična je jer se građanima ne daju činjenice na osnovu kojih bi 

se vodila javna rasprava.  

 

U objavama (čija je učestalost i neka vrsta „jednoličnosti“, odnosno ponavljanja uvek istih 

„argumenata“ simptomatična), čitaoci ne mogu da saznaju baš ništa o karakteru inicijative 

koju EHO vodi, ne mogu da saznaju ništa o karakteru organizacije RYCO – osim da im je 

sedište u Tirani, ni o količini, a ni o načinu utroška sredstava za koja se žaliteljka kroz 

tendenciozna javna pitanja suštinski optužuje da ih je  (i što ih je) dobila.  



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Komisija zato smatra da portal nije izvestio u skladu sa profesionalnim standardima, da nije 

pre objavljivanja proverio informacije, niti su one jasno predstavljene čitaocima. Iz tekstova 

se ne može zaključiti na čemu redakcija zasniva svoje tvrdnje (formulisane i kroz pitanja), ali 

i kroz direktne optužbe poput onih – „vi ste manipulatori“. 

 

Ukoliko je, kako se navodi, reč o istraživačkom radu novinara, onda bi trebalo da su došli do 

odgovora na pitanja koja javno postavljaju. Praksa da se onima o kojima se piše pitanja 

postavljaju u tekstu, a da nema nijedne rečenice o tome da su im prethodno pitanja 

dostavljena i da na njih nisu odgovorili, nije u duhu odgovornog novinarstva, naročito 

ukoliko je tačna tvrdnja žaliteljke da su joj pitanja dostavljena tek nakon što su već 

objavljena dva teksta. Iz demantija RYCO vidi se da novinari „Prokupačke vesti“ od njih 

nisu ni tražili nikakve informacije. 

 

Komisija takođe ocenjuje da su pitanja u tekstovima tendenciozna, a namera da se 

diskredituju „junaci“ priče jasna. Takav primer je i naslov: „Pitanje je za građane Prokuplja – 

da li želite da o vašem legatu odlučuju oni koji su plaćeni iz Tirane ili vi sami?“. Zato je 

objašnjenje redakcije da ništa ne tvrde, niti optužuju, već samo pitaju – neprihvatljivo. Osim 

toga, insistiranje na tome da se projekat finasira iz Tirane (uz prećutkivanje činjenica da 

postoji i kancelarija u Beogradu, da se grantovi dodeljuju iz sredstava i Vlade Srbije i sl.) 

jeste, po oceni većine članova Komisije, diskriminatorno i može izazvati netrpeljivost i 

mržnju.  

 

Uz to, osnov za „propitivanje“ rada Snežane Ilić i organizacije koju zastupa je navodna 

povezanost sa organizacijom RYCO,  što je očigledno potpuno netačno. Demanti te 

organizacije portal je, međutim, objavio tvrdeći da su „potvrđeni“ njihovi navodi, a sam tekst 

demantija je objavljen kao fotografija i praktično je nečitljiv. Komisija se ovim nije više 

bavila, jer se RYCO nije žalio, ali veruje da je zbog takve objave žaliteljka imala razloga da 

se plaši i da bi njeni eventualni odgovori mogli biti zloupotrebljeni. 

 

Komisija je odluku o prekršajima tačaka 1, 3 i 4 Poglavlja I, tačaka 1 i 2 Poglavlja III, tačke 

3 Poglavlja V i tačke 3 Poglavlja VIII donela jednoglasno, dok je odluka o prekršaju tačke 1 

Poglavlja V donela sa osam gasova za, jednim protiv i jednim uzdržanim.  

 

Nezavisno od sadržaja žalbe, Komisija je konstatovala i da „Prokupačke vesti”, suprotno 

Zakonu o javnom informisanju i medijima, nemaju impresum, niti su tekstovi potpisani 

imenima ili inicijalima autora.  

 

Beograd, 26. 3. 2026.       Predsedavajuća 

          

                    Nadežda Budimović 


	OBRAZLOŽENJE

