
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Zlata Kureš, Nadežda 

Budimović, Jelka Jovanović, Ana Martinoli, Filip Švarm, Rodoljub Šabić, Olivera Milošević, 

Vida Petrović Škero, Jelena Petković i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 26. 3. 2026. 

godine, jednoglasno donosi 

                 ODLUKU 

Tekstom „Propagandna arhitektura vlasti u Srbiji: Ko je ko u Vučićevom ansamblu?”, 

objavljenim 20. ferbuara 2026.godine, portal „Istinomer” nije prekršio Kodeks novinara i 

novinarki Srbije. 
 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

 

 OBRAZLOŽENJE 

 

Predrag Azdejković, glavni i odgovorni urednik LGBT magazina „Optimist” i 

autor i voditelj emisije „Ozloglašen”, obratio se Savetu za štampu zbog, kako je naveo, 

višestrukog kršenja Kodeksa novinara i novinarki Srbije u tekstu u kojem je imenom i 

prezimenom naveden među tzv. „legitimizatorima“ u okviru navodne „propagandne mreže 

vlasti“. „Ovakvo javno svrstavanje prati niz teških kvalifikacija o ulozi te grupe u 

‘maskiranju propagande’, ‘racionalizaciji režimskih stavova’ i delegitimizaciji političkih 

protivnika, čime se direktno narušava moj ugled i profesionalni integritet”, istakao je, 

dodajući da ga „Istinomer” javno etiketira kao deo „propagandnog ansambla“, ali ne navodi 

nijedan konkretan, proverljiv primer koji bi se odnosio na njega lično: nema citata izjava, 

nema datuma, naziva medija, linkova, niti objašnjenja kriterijuma po kojima je svrstan u tu 

ulogu. Posebno je ukazao na to da je osnivač i izdavač portala organizacija CRTA, te da je 

zato posebno važno da se prilikom javnog imenovanja pojedinaca i pripisivanja politički i 

moralno opterećenih uloga primene najviši standardi transparentnosti, proverljivosti i prava 

na odgovor, kako  ovakav sadržaj ne bi delovao kao aktivističko etiketiranje. „Činjenica da se 

nečiji politički stavovi u pojedinim pitanjima mogu poklapati sa stavovima vladajuće većine 

ne može sama po sebi predstavljati osnov za javno etiketiranje tog autora kao dela 

propagandnog mehanizma vlasti. Zbog toga smatram da je uloga Saveta za štampu u ovom 

slučaju od posebnog značaja – ne samo radi zaštite mog ličnog i profesionalnog integriteta, 

već i radi očuvanja standarda profesije i sprečavanja normalizacije praksi javnog etiketiranja, 

pisanja spiskova i targetiranja”, istakao je, između ostalog, u žalbi.  

 

U odgovoru na žalbu,  zastunik Udruženja CRTA Raša Nedeljkov u celosti je osporio o 

navode iz žalbe, navodeći da se svaka izneta činjenična tvrdnja temelji na verodostojnim, 

javno dostupnim i lako proverljivim izvorima (njegovima ranijim izjavama, gostovanjima i 

saopštenjima prenetim na internet portalima). Naveo je da tekst predstavlja izveštaj 

sveobuhvatnog istraživanja komunikacione mreže, u kojem se, radi preglednosti i fokusa na 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

sistemske narative, iznose sintetizovani nalazi i klasifikacije, dok se izvorna empirijska građa 

čuva u internoj bazi podataka kao dokazni materijal. Shodno tome, klasifikacija podnosioca 

žalbe unutar takvog sistema nije proizvoljna etiketa, već rezultat precizne primene navedenih 

istraživačkih metoda na prikupljene podatke, a čak i ukoliko bi se upotrebljene analitičke 

klasifikacije posmatrale kao vrednosni sudovi, oni su oslonjeni na adekvatnu činjeničnu 

osnovu.brojne i javno dokumentovane izjave podnosioca žalbe, koje su metodološki 

obrađene i sistematizovane u okviru istraživanja. „Podnosilac žalbe je jedan od 37 

identifikovanih aktera koji su u svojim javnim nastupima kontinuirano koristili 

omalovažavajući rečnik prema učesnicima studentskih protesta. Konkretno, on je u više 

navrata učesnike svesno označavao terminom ‘rulja’ optuživao ih za ‘pozive na ubistvo’ i 

javno zagovarao ‘osvetu’ studentima unutar akademskih institucija, svrstavao ih u 

‘blokaderski korpus’ koji se finansira iz inostranstva. ,,,, Shodno tome, podnosilac žalbe ne 

može uživati zaštitu od kritičke analize sopstvenog rečnika, posebno kada taj rečnik sam po 

sebi predstavlja grubo kršenje profesionalnih i etičkih standarda”, navodi se u odgovoru na 

žalbu i dodaje da je podnosilac žalbe istaknuti javni funkcioner, i to član Upravnog odbora 

Radio-televizije Srbije, te je, kao osoba koja neposredno učestvuje u upravljanju javnim 

medijskim servisom, dužan da pokaže viši stepen tolerancije na kritiku i analizu svog 

delovanja.  

 

Po mišljenju članova Komisije za žalbe, na portalu „Istinomer“ objavljeni su  rezultati 

društvenog istraživanja zasnovanog na naučnoj metodologiji, o čijem kvalitetu Savet nije ni 

nadležan ni kompetentan da se izjašnjava. Budući da nije reč o novinarskom tekstu, već o 

izveštaju o rezultatima istraživanja (koji jesu objavljeni u mediju), na ovaj sadržaj se ne 

mogu primeniti pravila koja važe za novinarske forme, poput onih da treba pre objavljivanja 

pozvati za izjavu. U ovom slučaju i zbog toga što je analiza i zasnovana na javno datim 

izjavama podnosioca žalbe.  

 

Komisija smatra i da upotrebljen termin „legitimizator nije uvredljiv, niti predstavalja 

optužbu.   

 

Podnosilac žalbe je, ne samo kontinuirano eksponiran u javnosti, već i javni funkcioner, koji 

mora da ima odgovornost za javno izrečene tvrdnje, ali i da bude spreman za istrpi kritiku 

javnosti zbog svojih, često veoma oštrih stavova. Žalilac se jasno odredio kao neko ko 

podržava aktuelnu vlast i kao takav našao se u istraživanju koje se bavilo arhitekturom 

formiranja javnog mnjenja od strane vlasti.  

 

Komisija ne može da utvrđuje da li su nalazi istraživanja ispravni li ne, ali veruje da za iznete 

ocene postoji činjenični osnov. Takođe, da je reč o temi od javnog značaja, te da izneti nalazi 

ne izlaze iz okvira slobode govora i dozvoljene kritike javno saopštenih stavova osoba koje 

obavljaju javne funkcije ili imaju značajnije uloge u javnom životu. Žalitelj je jedna od 54 

osobe čije su izjave analizirane i tekst nije usmeren ka narušavanju njegove reputacije ili 

ugleda.  



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Komisija nije saglasna ni sa ocenom žalitelja da mu je uskraćeno pravo na odgovor zato što 

je tekst napisan na takav način da ga nije moguće demantovati. Azdejković je mogao da od 

autora istraživanja zatraži dodatna objašnjenja ili izjave koje su, uz odgovor na žalbu, 

dostavljene Savetu za štampu, pa da odgovori na njih, a mogao je i da pošalje reagovanje sa 

sličnim ocenama koje je izneo u žalbi.  

 

 

Beograd, 26. 3. 2026.          

         Predsedavajuća 

        

Nadežda Budimović  

              


