
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

   

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Sanja Pavlović, Milena 

Vasić, Nadežda Budimović, Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Jelena Petković, Filip 

Švarm, Rodoljub Šabić i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 30. 4. 2026. godine, 

jednoglasno izriče 

         JAVNU OPOMENU 

Tekstom „(FOTO) Cenzolovka pod patronatom Verana Matića targetita medije i promoviše 

lažnu državu Kosovo“, objavljenim 27. marta 2026. godine, portal „Užice oglasna tabla“  

 

1.prekršio je tačke 1, 2 i 3 Poglavlja I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara i 

novinarki Srbije o obavezi novinara/novinarki da tačno, objektivno, potpuno i 

blagovremeno izveste o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna 

istinu i držeći se osnovnih standarda koje propisuje Kodeks, da prave jasnu razliku između 

činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i odredbu po kojoj je sa 

novinarstvom nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina, 

 

2.prekršio je tačku 3 Poglavlja V (Poštovanje dostojanstva) o obavezi novinara/novinarki 

da poštuju princip nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju 

neistina ili kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije osoba o kojima izveštavaju, 

 

3.prekršio je i tačku 3 Poglavlja VIII (Odnos prema izvorima) o obavezi 

novinara/novinarki da konsultuju što više izvora. 

 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

                                 OBRAZLOŽENJE 

Veran Matić, predsednik Upravnog odbora Asocijacije nezavisnih elektronskih medija 

(ANEM) i član Stalne radne grupe za bezbednost novinara, podneo je žalbu protiv više 

medija, među kojima je i portal „Užice oglasna tabla“, a koji su, kako je naveo, preneli tekst 

u kojem se iznosi niz neistina i neosnovanih optužbi, bez ikakve mogućnosti da se čuje 

„druga strana“, čime mu je narušena reputacija. Više medija objavilo je identičan tekst gde se 

u naslovu iznosi laž da je Cenzolovka pod patronatom žalioca. „Ne ograđujem se od ovog 

značajnog profesionalnog i važnog medija, ali poznato je da nemam nikakve institucionalne 

veze sa Cenzolovkom. U prvoj rečenici nastavlja se u istom stilu da ja putem svojih glasila 

promovišem lažnu državu Kosovo. I tako dalje. Direktno obraćanje meni u poslednjoj 

rečenici shvatam kao pretnju u okviru koje su upakovane sve laži prethodno izgovorene i 

shvatam ih kao kontinuitet kampanje pretnji od strane Centra za društvenu stabilnost od kada 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

je napravljen propagandni uradak Zlo doba 2, koji je sa propratnim tekstom distribuiran kroz 

25 portala sa vlasnistvom koje je blisko ovom Centru, a o čemu je već Komisija za žalbe 

donela svoje mišljenje”, naveo je, između ostalog, u žalbi. 

 

Advokat privrednog društva „Zaple media group doo Novi Sad“, koje je izdavač medija 

„Užice oglasna tabla“, naveo je u odgovoru na žalbu da je tekst preuzet sa portala „NS 

uživo“, te da ničim nije prekršen Kodeks. Istakao je Matić ima nesporan uticaj na 

Cenzolovku, što ni sam ne negira, dok u žalbi ne negira ni da se zalaže za lažnu državu 

Kosovo. Istakao je i da promovisanje lažne države Kosovo treba posmatrati u širem 

kontekstu, te da se, u slučaju žalitelja, na osnovu informacija do kojih su došli istraživački 

novinari, to sastoji u njegovoj povezanosti sa Džordžom Sorošem, stranim ambasadama i 

organizacijama poput USAID-a. Advokat ističe, između ostalog, da je Veran Matić još 

dvedesetih uspostavio bliske kontakte sa britanskim diplomatama u našoj zemlji, kao i sa 

predstavnicima BBC-a i u tom kontektu se sastao sa Mišom Glenijem, „za koga se vezuje 

inicijativa da bude angažovan kao savetnik Džordža Soroša”. Navodi i da je tokom 

devedesetih Matić više puta odlazio u SAD, pod pokrviteljstvom Fonda za otvoreno društvo 

Džordža Soroša i to sa Vetonom Suroijem, koji je propagandista ideje nazavisnog Kosova i 

OVK. Sredinom 2000. je bio angažovan na pružanju finansijske pomoći albanskim medijima 

na Kosovu i Metohiji i time je direktno podržavao separatizam i podrivao ustavni poredak 

Srbije. Zatim, ugostio je Demaćija u Beogradu, sastajao se sa Hašimom Tačijem, dogovarao 

obojenu revoluciju sa ambasadorom Albanije u Beogradu 2016….. 

 

Članovi Komisije za žalbe ukazuju na to da se žalba odnosi na sedam medija, koji su istog 

dana objavili identične tekstove i sa istim naslovima, pa se ovi tekstovi ne mogu posmatrati 

pojedinačno, nego kao deo medijske kampanje protiv žalioca sa ciljem njegove 

diskreditacije. Sporni tekst, po oceni Komisije, nema nikakvu informativnu vrednost, niti je 

zasnovan na činjenicama, već je reč o iskonstrusanoj priči kako bi se žalitelj predstavio u 

negativnom svetlu. 

 

Zbog toga je Komisija saglasna sa tvrdnjama žalitelja u vezi sa prekršajem tačke 3 Poglavlja 

V, koja se odnosi na nanošenje štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i zlonamerno narušavanje 

reputacije osobe o kojoj se izveštava, što je po mišljenju Komisije, bio i glavni razlog za 

objavljivanje spornog sadržaja.  

 

Mapa koja je objavljena na Cenzolovci upotrebljena je u tekstu za optužbe na račun 

podnosioca žalbe, iako čitaocima nisu ponuđene nikakve informacije koje bi ga povezale sa 

objavljenim sadržajem. Već u naslovu teksta se kao nesporna činjenica ističe da je portal pod 

njegovim patronatom, a u tekstu da je reč o njegovom mediju, bez ikakvog obrazloženja na 

koji način je medij čiji je izdavač Fondacija Slavko Ćuruvija pod Matićevim „patronatom”. 

Na osnovu objavljene mape se potom izvodi zaključak da Cenzolovka promoviše lažnu 

državu Kosovo (jer su mediji o kojima Cenzolovka piše predstavljeni na mapi bez Kosova i 

Metohije), odnosno da tu lažnu državu promoviše Veran Matić, budući da je reč o „njegovom 

mediju”.  



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

Ovakav tekst je u suprotnosti sa elementarnim principima novinarske profesije, koji, između 

ostalog, obavezuju novinare da iznose tačne i proverene informacije i da izveštavaju 

nepristrasno, da moraju da prave jasnu razliku između činjenica koje prenose i komentara, 

pretpostavki i nagađanja, kao i da ne smeju da objavljuju klevete i glasine. 

 

Po mišljenju Komisije prekršena je i odredba Kodeksa koja propisuje da novinari moraju da 

konsultuju više izvora. U ovom slučaju, ne samo da žalitelj nije pozvan za izjavu, nego nije 

naveden nikakav drugi izvor za osnovnu „informaciju” da „Cenzolovka pod patronatom 

Verana Matića promoviše lažnu državu Kosovo”.  

  

Komisija smatra da je i odgovor redakcije u kojem se daje „širi kontekst” takođe zasnovan na 

pretpostavkama, nagađanjima, glasinama, koje se parafraziraju kao „navodi do kojih su došli 

istraživački novinari”.  

Komisija posebno ukazuje i na to da ovakvi tekstovi, koji nemaju nikakve veze sa 

profesionalnim novinarstvom, ne samo da nanose štetu žaliocu i njegovom ugledu, već mogu 

biti i veoma opasni po njegovu bezbednost, s obzirom na to za šta se sve, bez dokaza, 

optužuje.   

Beograd, 30. 4. 2026.          

         Predsedavajuća 

        

Nadežda Budimović  

 


	OBRAZLOŽENJE
	Komisija posebno ukazuje i na to da ovakvi tekstovi, koji nemaju nikakve veze sa profesionalnim novinarstvom, ne samo da nanose štetu žaliocu i njegovom ugledu, već mogu biti i veoma opasni po njegovu bezbednost, s obzirom na to za šta se sve, bez dok...

