
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Sanja Pavlović, Milena 

Vasić, Nadežda Budimović, Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Jelena Petković, Filip 

Švarm, Ana Martinoli, Tamara Skrozza i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 28. 5. 2026. 

godine, jednoglasno donosi 

           ODLUKU 

Tekstom „Kako je formiran mehanizam za obračun s konkurencijom pod plaštom ‘civilnog 

društva’”, objavljenim 27. marta 2026. godine, portal „Kurir.rs“  

 

1.prekršio je tačke 1 i 2 Poglavlja I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara i 

novinarki Srbije o obavezi novinara/novinarki da tačno, objektivno, potpuno i 

blagovremeno izveste o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna 

istinu i držeći se osnovnih standarda koje propisuje Kodeks, kao i da prave jasnu razliku 

između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja,  

 

2.prekršio je tačku 2 Poglavlja II (Nezavisnost od uticaja), po kojoj ekonomski i politički 

interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politku na način koji bi za posledicu imao 

netačno, pristrasno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti, 

 

3. prekršio je tačku 3 Poglavlja V (Poštovanje dostojanstva) o obavezi novinara/novinarki 

da poštuju princip nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju 

neistina ili kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije osoba o kojima izveštavaju, 

 

4.prekršio je i tačku 3 Poglavlja VIII (Odnos prema izvorima), po kojoj su 

novinari/novinarke dužni da konsultuju što više izvora. 

 

Nalaže se portalu „Kurir.rs“da odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja odluke. 

 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti                       

        OBRAZLOŽENJE 

Direktor Beogradskog centra za bezbednosnu politiku Igor Bandović podneo je žalbu zbog, 

kako je naveo, ozbiljnih povreda Kodeksa novinara i novinarki Srbije u navedenom tekstu, u 

kojem se organizacije civilnog društva, uključujući i BCBP, dovode u vezu sa navodnim 

„mehanizmima za obračun s konkurencijom“. „U tekstu se iznose teške optužbe koje 

impliciraju postojanje organizovanog i koordinisanog delovanja sa ciljem obračuna sa 

konkurencijom, bez iznošenja konkretnih dokaza, činjenica ili proverljivih izvora. Takve 

tvrdnje su predstavljene kao činjenice, čime se krši osnovni princip istinitog i nepristrasnog 

informisanja. Posebno je problematično što se ključne optužbe zasnivaju na neimenovanim 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

izvorima („sagovornici bliski institucijama“), bez dodatne i nezavisne potvrde informacija, 

što je neprihvatljivo kada se iznose optužbe koje mogu naneti ozbiljnu reputacionu štetu”, 

istakao je, između ostalog, u žalbi, dodajući da BCBP-u nije pružena mogućnost da odgovori 

na ove navode pre objavljivanja teksta, kojim je prekršeno više tačaka iz poglavlja: Istinitost 

izveštavanja, Nezavisnost od pritiska, Odgovornost novinara, Poštovanje dostojanstva i 

Odnos prema izvorima. 

 

U odgovoru na žalbu, advokat redakcije ukazao je na to da su navodi iz žalbe činjenično 

netačni i da predstavljaju pokušaj izvlačenja spornog teksta iz konteksta, budući da je reč o 

jednom od nekoliko članaka koji su objavljeni na temu studije koju je BCBP objavio u 

februaru, a u kojoj je, uz ostale medije, i „Kurir” optužen da širi prorusku propagandu, te da 

izveštava neobjektivno i neprofesionalno, što redakcija smatra notornom neistinom. Tekst na 

koji se žalba odnosi u prvoj rečenici sadrži link ka članku objavljenom 25. marta, koji se 

odnosi na taj „lažni izveštaj BCBP”, a narednog dana je objavljena i šira analiza, tako da je 

ovaj tekst samo dalja razrada istraživanja „Kurira”. BCBP nije podneo žalbe protiv prva dva 

članka, u kojima se, između ostalog, ukazuje na to da je krišom promenio već objavljenu 

studiju i na drugačiji način odredio metodologiju, ulogu kompanije PIKASA u pripremi 

studije, period istraživanja, a da zaključci i analize nisu promenjeni, tako da nema povrede 

istinitosti izveštavanja. „Predmetni članak ima relevantnu, jasnu i dovoljnu činjeničnu 

osnovu, a žalitelju smetaju vrednosni zaključci koji upućuju na činjenice”. Žalba je, isitče se, 

neosnovana, reč je o pokušaju cenzure i uticaja na izveštavanje medija.  

 

Komisija je saglasna sa ocenom advokata redakcije da je rad nevladinih organizacija u 

demokratskom društvu tema od velikog javnog interesa, kao i da su i one dužne da istrpe 

kritiku svog rada. Ta kritika, međutim, kao i u svim drugim slučajevima, mora biti 

argumentovana, zasnovana na proverenim i pouzdanim informacijama iz relevantnih izvora, 

čega u spornom tekstu nema.  

 

Tekst na koji se BCBP žali predstavlja konstrukt koji čitav niz organizacija civilnog društva, 

organe Evropske unije i konkurentske medije targetira kao mehanizam za obračun s 

poslovnom konkurencijom iza kojeg stoji Dragan Šolak. Pritom se, umesto dokaza, nude 

fraze poput onih „već smo ranije razotkrili”, ali bez jasno predstavljenih činjenica i izvora.   

 

U odgovoru advokata „Kurira” navode se prethodni tekstovi koji se bave istraživanjem 

BCBP, koje se odnosilo i na „Kurir” i ukazuje na to da se BCBP nije žalio na prva dva teksta, 

koji su, kako tvrdi, deo iste serije tekstova. Po mišljenju Komisije, verovatno zbog toga što u 

tim tekstovima nije bilo prekršaja Kodeksa. Oni su napisani korektno i argumentovano i 

predstavljaju legitiman odgovor na nalaze koji se direktno tiču „Kurira”.  

 

U ovom slučaju, međutim, sam tekst, sem što se u uvodu u podseća na prethodne tekstove, 

nije u direktnoj vezi sa istraživanjem BCBP-a na koje je „Kurir” reagovao, već se taj „napad 

na ‘Kurir” tretira kao dokaz da u nevladinom sektoru postoji mehanizam za obračun sa 

konkurencijom.  



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 

U ovom tekstu su spekulacije predstavljene kao činjenice u pokušaju da se pod plaštom 

društvene analize, organizacije civilnog društva i pojedini mediji predstave kao generatori 

sukoba, blokada i pritisaka, a da nijednom od njih nije data mogućnost da odgovori na 

optužbe. 

 

Članovi Komisije imaju razloga da veruju da su na ovako pristrasno i neprofesionalno 

izveštavanje uticali interesi izdavača medija, koji je bio pogođen prethodnim istraživanjem 

BCBP-a. 

 

Takođe, Komisija smatra da je tekstom prekršena i odredba koja se odnosi na princip 

nenanošenja štete, odosno nenarušavanja reputacije i ugleda. Iako se ovo pravilo pre svega 

odnosi na ljude o kojima se izveštava, Komisija je prilikom odlučivanja o nekim prethodnim 

žalbama, zauzela stav da se može primeniti i na organizacije, budući da i one mogu trpeti 

reputacionu štetu zbog ovakvih tekstova. 

 

 

Beograd, 28. 5. 2026.          

         Predsedavajuća 

        

Nadežda Budimović  

 


	OBRAZLOŽENJE

