
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Sanja Pavlović, Milena 

Vasić, Nadežda Budimović, Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Jelena Petković, Filip 

Švarm, Ana Martinoli, Tamara Skrozza i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 28. 5. 2026. 

godine, jednoglasno donosi 

             ODLUKU 

Tekstom „Kako je civilni sektor postao paralelni centar moći bez odgovornosti”,  

objavljenim 28. marta 2026. godine, portal „Kurir.rs“  

 

1.prekršio je tačke 1 i 2 Poglavlja I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara i 

novinarki Srbije o obavezi novinara/novinarki da tačno, objektivno, potpuno i 

blagovremeno izveste o događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna 

istinu i držeći se osnovnih standarda koje propisuje Kodeks, kao i da prave jasnu razliku 

između činjenica koje prenose, komentara, pretpostavki i nagađanja,  

 

2.prekršio je tačku 2 Poglavlja II (Nezavisnost od uticaja), po kojoj ekonomski i politički 

interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politku na način koji bi za posledicu imao 

netačno, pristrasno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti, 

 

3. prekršio je tačku 3 Poglavlja V (Poštovanje dostojanstva) o obavezi novinara/novinarki 

da poštuju princip nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti i da ne učestvuju u širenju 

neistina ili kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije osoba o kojima izveštavaju, 

 

4.prekršio je i tačke 1 i 3 Poglavlja VIII (Odnos prema izvorima), po kojima anonimnost 

treba omogućiti samo izvorima koji mogu da pruže važne podatke ili informacije iz prve 

ruke, odnosno dokumenta od javnog interesa, a novinari/novinarke su dužni da konsultuju što 

više izvora. 

 

Nalaže se portalu „Kurir.rs“ da odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja 

odluke. 

 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti                       

        OBRAZLOŽENJE 

Direktor Beogradskog centra za bezbednosnu politiku Igor Bandović podneo je žalbu zbog, 

kako je naveo, ozbiljnih povreda Kodeksa novinara i novinarki Srbije u navedenom tekstu, u 

kojem se organizacije civilnog društva, uključujući i BCBP, kvalifikuju kao „paralelni centar 

moći bez odgovornosti“. 

„Ova tvrdnja predstavlja ozbiljnu optužbu koja je izneta kao činjenična, bez pružanja 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

konkretnih dokaza, relevantnih izvora ili proverljivih podataka. Tekst ne pravi jasnu razliku 

između činjenica i vrednosnih sudova, čime dovodi javnost u zabludu. Dodatno, tekst sadrži 

generalizacije i diskvalifikacije koje organizacije civilnog društva predstavljaju kao 

netransparentne i nelegitimne aktere, bez pokušaja da se njihovo delovanje sagleda na 

osnovu proverljivih činjenica ili da se uključi druga strana”, istakao je u žalbi, dodajući da 

BCBP-u nije pružena mogućnost da se izjasni o navodima pre objavljivanja teksta, kojim je 

prekršeno više tačaka iz poglavlja: Istinitost izveštavanja, Nezavisnost od pritiska, 

Odgovornost novinara, Poštovanje dostojanstva i Odnos prema izvorima. 

 

U odgovoru na žalbu,  advokat redakcija ukazao je na to da su navodi iz žalbe činjenično 

netačni i da predstavljaju pokušaj izvlačenja spornog teksta iz konteksta, budući da je reč o 

jednom od nekoliko članaka koji su objavljeni na temu studije koju je BCBP objavio u 

februaru, a u kojoj je, uz ostale medije, i „Kurir” optužen da širi prorusku propagandu, te da 

izveštava neobjektivno i neprofesionalno, što redakcija smatra notornom neistinom. Tekst na 

koji se žalba odnosi u prvoj rečenici sadrži link ka članku objavljenom 25. marta, koji se 

odnosi na taj „lažni izveštaj BCBP”, a narednog dana je objavljena i šira analiza, tako da je 

ovaj tekst samo dalja razrada istraživanja „Kurira”. BCBP nije podneo žalbe protiv prva dva 

članka, u kojima se između ostalog ukazuje na to da je krišom promenio već objavljenu 

studiju i na drugačiji način odredio metodologiju, ulogu kompanije PIKASA u pripremi 

studije, period istraživanja, a da zaključci i analize nisu promenjeni, tako da nema povrede 

istinitositi izveštavanja. „Predmetni članak ima relevantnu, jasnu i dovoljnu činjeničnu 

osnovu, a žalitelju smetaju vrednosni zaključci koji upućuju na činjenice”. Žalba je, isitče se, 

neosnovana, reč je o pokušaju cenzure i uticaja na izveštavanje medija.  

 

Komisija je saglasna sa ocenom advokata redakcije da je rad nevladinih organizacija u 

demokratskom društvu tema od velikog javnog interesa, kao i da su i one dužne da istrpe 

kritiku svog rada. Ta kritika, međutim, kao i u svim drugim slučajevima, mora biti 

argumentovana, zasnovana na proverenim i pouzdanim informacijama iz relevantnih izvora, 

čega u spornom tekstu nema.  

 

U odgovoru advokata „Kurira” navode se prethodni tekstovi koji se bave istraživanjem 

BCBP, koje se odnosilo i na „Kurir” i ističe da se BCBP nije žalio na prva dva teksta, koji je, 

kako se tvrdi, deo iste serije tekstova. Po mišljenju Komisije, verovatno zbog toga što u tim 

tekstovima nije bilo prekršaja Kodeksa. Oni su napisani korektno i argumentovano i 

predstavljaju legitiman odgovor na nalaze koji se direktno tiču „Kurira”.  

 

U ovom slučaju, međutim, sam tekst nije u direktnoj vezi sa istraživanjem BCBP-a na koje je 

„Kurir” reagovao. BCBP i druge nevladine organizacije ne pominju se imenom, ali se nalaze 

na naslovnoj ilustraciji teksta, a link u okviru teksta vodi na prethodni, gde se poimenice 

pobrojavaju, pa nema nikakve sumnje da se sve navedeno u spornom tekstu odnosi upravo na 

te organizacije.  

 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

U ovom tekstu su spekulacije predstavljene kao činjenice u pokušaju da se pod plaštom 

društvene analize, organizacije civilnog društva predstave kao „kvaziekspertska kasta, 

potpuno odvojena od realnog društva”, kao generatori sukoba, blokada i kočničari u 

donošenju ključnih odluka „zbog čega se proces evrointegracija pretvara u beskonačno 

tapkanje u mestu”, a da nijednoj od njih nije data mogućnost da odgovori na optužbe. 

 

Tekst, osim toga, obiluje neimenovanim izvorima „bliskim institucijama”, „bliskim 

donatorima”, „upućenim u procese u Briselu”, pa čak i „zlim jezicima”. Svi oni iznose 

vrednosne sudove iza kojih ne stoje imenom i prezimenom, što je, po oceni Komisije, 

suprotno odredbi Kodeksa koja precizira da anonimnost treba omogućiti samo izvorima koji 

mogu pružiti podatke iz prve ruke, odnosno dokumenta od javnog interesa. 

 

Članovi Komisije imaju razloga da veruju da su na ovako pristrasno i neprofesionalno 

izveštavanje uticali interesi izdavača medija, koji je bio pogođen prethodnim istraživanjem 

BCBP-a. 

 

Takođe, Komisija smatra da je tekstom prekršena i odredba koja se odnosi na princip 

nenanošenja štete, odnosno nenarušavanja reputacije i ugleda. Iako se ovo pravilo pre svega, 

odnosi na ljude o kojima se izveštava, Komisija je prilikom odlučivanja o nekim prethodnim 

žalbama, zauzela stav da se može primeniti i na organizacije, budući da i one mogu trpeti 

reputacionu štetu zbog ovakvih tekstova. 

 

Beograd, 28. 5. 2026.          

         Predsedavajuća 

        

Nadežda Budimović  

 


	OBRAZLOŽENJE

