o= Ortacko advokatsko drugtvo / Law Firm

el Trg Nikole Pasica br. 12, Beograd, Srbija
PETROVIC & t/f: +381 11 400 34 10, +381 11 334 70 58
GLOGONJAC petrovic@lawfirm.rs

www.petroviclawfirm.rs

SAVET ZA STAMPU
Ul Kraljice Natalije br. 28

BEOGRAD

Podnosilac: Mondo Inc doo Beograd, ul. Vlajkoviceva br. 8, ¢iji je zakonski
zastupnik direktor WMG Media doo Beograd preko zastupnika
Jadranke Radonji¢, a ¢iji su punomocénici aedvokati Aleksandar
B. Petrovic¢, Branislav D. Glogonjac i Aleksandar D. Arsi¢ iz OAD
+LPetrovic&Glogonjac” iz Beograda, ul. Trg; Nikole Pasica 12

Predmet: Odgovor na Zzalbu podnetu od strane Igora Bandovi¢a dana

15.04.2026. godine povom ¢lanka od 28.03.2026. godine

Primeraka: 1
Priloga: 5 + punomodje

Podnosilac odgovora na Zalbu je izdava¢ medija Kurirs.rs. Podnosiocu je dostavljena
zalba podneta od strane Igora Bandovi¢a povodom novins kog ¢lanka objavljenog
dana 28.03.2026. godine u mediju Kurir.rs pod naslovom ,NVO-KRATIJA KOCI SRBIJU
NA PUTU KA EU Kako je civilni sektor postao paralelni centar moci bez odgovornosti”

Navodi podnete Zalbe neosnovani su u celosti.

Prilikom objavljivanja spornih teksta podnosilac je u svemu postupao u skladu sa
odredbama Kodeksa novinara i novinarki Srbije (u daljem tekstu: Kodeks).

1)

Navodi podnete Zalbe su ¢injeni¢no netac¢ni i predstavljaju pokusaj izvladenja spornog
teksta iz njegovog konteksta.

Naime, predmetni ¢lanak predstavlja jedan od nekoliko novinskih ¢lanaka koji su
objavljeni na temu studije koju je Beogradski centar za bezbednosnu politiku (u
daljem tekstu BCBP) objavio u februaru ove godine. U ovoj studiji je odredeni broj
medija, uklju¢ujuci i Kurir, optuzen da $iri pro-rusku propagandu, te da poslove
javnog informisanja obavlja neobjektivno i neprofesionalno, éto podnosilac odgovora
na Zalbu smatra notornom neistinom.

Stranalod>5



Predmetna analiza, prema misljenju redakcije, sadrzi niz ¢injenicnih i metodoloskih
manjkavosti, te je ista analizirana sa tog aspekta, kao i sa aspekta motiva i ciljeva
ovakve studije.

U tom smislu, Kurir.rs je objavio ¢lanak dana 25.03.2026. godine pod naslovom ,Lazni
izveétaj BCBP! Kurir ponovo na meti neutemeljenih optuzbi: Amaterska ,istrazivanja“
u sluzbi diskreditacije evropskog puta Srbije”

Prilog:

- Clanak objavljen dana 25.03.2026. godine dostupan na internet adresi:
https://www.kurir.rs/vesti/politika/9950465/bcbp-lazniim-istrazivanjem-
napao-
kurir?utm source=kurir&utm medium=web article&ulm campaign=adria i
nternal

Pored ovog, Kurir.rs je objavio jo$ jednu 8iru analizu ovog dog adaja dana 26.03.2026.
godine.

Prilog:

- Clanak objavljen dana 26.03.2026. godine dostupan na internet adresi:
https://www kurir.rs/vesti/politika/9951318/bcbp-podmece-lazna-
istrazivanja-da-nas-diskredituje-isplivale-stare-seme-i-interesne-veze-iz-
senke

Ovde sporni ¢lanak predstavlja samo dalju razradu ovog istraivanja Kurira, kojije u
prva dva teksta detaljno preneo sve cinjenice i dokaze na ovu temu, koji su
predstavljali ¢injeni¢nu osnovu za ovde sporni clanaka i sudove iznete u njemu.

Dodatno, ovde sporni ¢lanak se poziva na vie drugih clanaka koji su Jinkovani” u
spornom ¢lanku, a koji se bave temom rada nevladinih organizacija u Republici Srbiji.

Interesantno je napomenuti da BCBP nije podneo zalbe protiv navedena dva ¢lanka,
u kome se izmedu ostalog utvrduje:

- daje BCBP netransparentno, nakon $to je objavio studiju, izmenio tekst studije
tako $to je izmenio opis koris¢ene metodologije i ulogu partnerskih kompanija
u pripremi Studije;

- da se kompanija PIKASA, ¢iji je opis uloge u istrazivanju izmenjen nakon
objavljivanja, ogradila od ovog istrazivanja i potvrdila daje u inicijalnoj verziji
studije njena uloga pogresno opisana;

- da su navodni intervjui koji su kori$¢eni u izradi studije u velikoj meri dati od
strane lica koja su angazovana ili na drugi nacin povezana sa medijima koje
izdaju nasi konkurenti, a da Kurir nije kontaktiran ni za komentar,

- da je Kurir ranije, tacnije 2023. godine bio meta sliénih neosnovanih napada
kada je organizacija BFMI koja se predstavljala keo nezavisna nevladina
organizacija objavila sli¢cnu analizu u kojoj optuzuje Kurir da $iri pro-rusku
propagandu, da bi kasnije priznala da se finansira od strane nasih

Strana 2 od 5



konkurenata kao i da su u njenom menadzmentu lica koja su zaposlena ili
radno angazovana u medijima koje izdaju nasi konkurenti;

- da je ta studija koju je objavio BFMI bilo zlonamerno koris¢ena od strane
drugih medija, ali i nekolicine zvani¢nika EU koji su otvoreno agitovali i
lobirali kod velikih medunardonih kompanija da se ne oglasavaju u Kuriru.

Prilog:

- Prikaz inicijalno objavljene Studije i naknadno izmenjene Studije

- Dopis kompanije PIKASA
Dakle, iako Zalilac poku$ava da ovaj tekst predstavi kao izolovani €lanak koji navodno
nema izvora i ¢injenica, to nije taéno bududi da je isti predmet sireg istrazivanja o
predmetnoj studiji i uopste o radu BCBP-a i nevladinog sektora u Republici Srbiji.

2)

Zalilac se samo pausalno i neosnovano poziva na odrecene ¢lanove Kodeksa
novinara i novinarki Srbije, bez bilo kakvog obrazlozenja navodnih povreda.

- Poglavlje I tacke 1, 3 i 4 - Istinitost izveStavanja

Potpuno je neosnovana tvrdnja da su autori spornog teksta povredili obavezu
istinitosti izvestavanja.

Kao §to je u uvodu navedeno, autori su utvrdili niz ¢injenica pre objavljivanja ovog
teksta, 0 ¢emu su javnost obavestili u prethodnim tekstovima linkovanim u ovaj
sporni tekst.

Cinjenice koje su proverene i utvrdene su:

- da je BCBP krisom promenio ve¢ objavljenu studija i na drugaciji nacin
odredio:
« metodologiju izrade studije,
 ulogu kompanije PIKASA u pripremi studije,
o vremenski period istrazivanja,
 pru ¢emu zakljuéci analize nisu ni na koji nacin promenjeni,

- da se kompanija PIKASA otvoreno ogradila od predmetne studije i navela da
je njena uloga u inicijalno objavljenoj analizi pogre$no prikazana, pri cemu je

preneta izajva direktorke ove kompanije;

- da su sagovornici u intervjuima koji su bili izvori informacija lica koja su
zaposlena ili na drugi nacin povezana sa konkurentima Kurira,

Strana 3 od 5



- da iako studija sadrzi pominjanje veceg broja medija, ni jedan od medija koji
radi pod okrivljem United Group nije naveden. PIKASA nije do danas objasnila
da li su ovi mediji uopste bili predmet analize.

- daje BCBP na osnovu samo 4 (slovima: ¢etiri) ¢lanka objavljenih u Kuriru koji
su ocigledno izvuceni iz konteksta doneo zakljuCak da je Kurir u celokupnog
periodu istrazivanja $irio pro-rusku propagandu.

- da je Kurir ranije bio meta slicnih napada, te da je putem istrazivackog
novinarstva utvrdio da su ranije organizacije koje su Kurir po istoj matrici
optuzivalae za politi¢ku pristrasnost (BFMI) bili finansirani i vodeni od strane
konkurenata Kurira.

Prilog:
- Analiza gresaka studije BCBP u pogledu izvestavanja Kurira

Dakle, predmetni ¢lanak ima relevantnu, jasnu i dovoljnu ¢injenicénu osnovu. Ono sto
Zaliocu ovde smeta jesu vrednosni zakljuéci na koje upucuju ove ¢injenice, a koje su
autori imali svako pravo da objave.

- Poglavlje II tacka 2 - Nezavisnost od uticaja

Neosnovano je pozivanje zalioca na ovu odredbu Kodeksa kojom implicira da je
javnost netac¢no i nepoptuno izvestena usled navodnih uticaja izdavaca.

Kako je objasnjeno u prethodnom delu ovog odgovora, informacije koje su objavljene
su ta¢ne i potpune, a izneti vrednosni sudovi i postavljena pitanja su zasnovani na
proverenim ¢injenicama, i na iste su autori imali pravo.

Zlonamerno je implicirati da su autori radili u interesima izdavaca u situaciji kada su
analizirali i kritikovali studiju koja je neosnovano optuZzila urednistvo i novinare

Kurira da rade neobjektivno i neprofesionalno, te da Sire nekakvu propagandu.

- Poglavlie III tacka 5 - Odgovornost novinara/novinarki

Podnosilac zalbe tvrdi da je krsenjem predmetne odredbe Kodeska povredena
pretpostavka nevinosti, odnosno da je neko proglasen krivim pre izricanja
pravnosazne presude.

Nejasno je pozivanje na predmetnu odredbu imajuéi u vidu da u spornom ¢lanku niko
nije oznacen izvrsiocem krivi¢nog ili drugog kaznjivog dela.

-  Poglavlje V tacka 1 i 2 - Postovanje dostojanstva

Nejasno je pozivanje Zalioca na predmetnu odredbu. Zalilac tvrdi da je spornim
¢lankom povredena obaveza novinara i novinarki da postuju i Stite prava i
dostojanstvo dece, Zrtava zloc¢ina, osoba sa invaliditetom i drugih osetljivih grupa, kao
i obaveza da ne diskriminiéu na osnovu rase, pola, roda, starosti... Predmetni ¢lanci

Strana 4 0od 5



se ne ti¢u bilo kojih grupa navedenih u tacki 1 i 2 poglavlja V kodeksa, pa isti ne moze
biti relevantan u konkretnom slucaju.

Opreza radi istiéemo da su autoru sporni ¢lanak sacinili postujuci dostojanstvo svih
lica, istovremeno vréeci funkciju javnog informisanja i kritike drustvenih aktera.

3)

Imajudi sve navedeno u vidu, proizilazi da su navodi Zalbe neosnovani, a da njeno
podnosenje predstavlja pokusaj cenzure i uticaja na izve§ravanje medija. BCBP

nezadovoljan kritikom njegovog rada, pokusava da na ovaj nacin izvrsi pritisak na
Kurir.

Rad nevladinih organizacija nesumnjivo predstavlja temu kcja je u demokratskom
drustvu o velikog interesa javnosti. Nevladine organizacije kao ucesnici drustevnih
procesa kroz razlicite vrste javnih debata predstavljaju vazan cinilac drustvenog
sivota. Kao takve, njihov rad jeste i treba da bude predmet preispitivanja od strane
drugih aktera drustvenih debata, kao Sto su mediji.

U tom smislu je BCBP duzan da trpi kritiku svog rada, koja je u konkretnom slucaju
argumentovana i potkrepljena relevantnim dokazima.

stk kok

Imajuéi u vidu sve napred navedeno, Mondo Inc doo istite da je Zalba Zalioca
neosnovana u celosti, da su navodi Zalbe postavljeni pausalno, bez ubedljivog
obrazlozenja i bez adekvatnih dokaza na navedene tvrdnje Stoga, Mondo Inc doo
Beograd predlaze Savetu za Stampu da zalbu odbije u celosi kao neosnovanu.

U Beogradu, 23.04.2026. godine Punomocnik

Strana 5o0d 5



Mondo INC d.o.0.
0 n o I N ' Vlajkoviteva br.8, prizemlije
Beograd - Stari Grad

Tel: +381(0)11 6357 025
E-mail billing.mondo@wm.group
legal@mondo.rs

MB: 20729384
PIB: 107036683
Tekuéi ratun: 265-1630310010452-90

PUNOMOCJE

Kojim ovlas¢ujemo advokate Aleksandra B. Petrovi¢a, Branislava [). Glogonjca i Aleksandra D.
Arsi¢a iz Ortackog advokatskog drustva ,,Petrovi¢ & Glogonjac® i advokata Zvonka M. Rankovica
iz Beograda, ul. Trg Nikole Pasica br. 12, da nas zastupaju u svojstvu punomoénika u postupku

gaf Mé Za fédﬂgﬂw ;ﬁa/éma 5{%« @/éozw /. @ﬂa rﬁwéaﬁ? @C/ S5 G Zodr,

Na osnovu ovog punomocdja, advokati Petrovi¢, Glogonjac, Arsic¢ i Rainkovi¢ su posebno oviagéeni
da podnose tuzbe, ulazu zalbe, izjavljuju podneske bilo koje vrste, zakljuéuju poravnanja, odri¢u
se od tuzbenog zahteva, naplacuju sudske troskove, preuzimaju pokretne i nepokretne stvari u
postupku sudskog ili bilo kog drugog izvr$enja, kao i da preduzimaju sve druge pravne radnje za
koje nadu da su u nasem interesu, a potrebne su za uspesno okonZanje pravnih poslova koji su
im povereni.

Po ovom punomod¢ju imenovane advokate moze zamenjivati advckatski pripravnik zaposlen u
kancelariji.

Ovo punomocje se mozZe preneti na drugog advokata kao i ra pripravnika koji radi kod
punomocnika ili drugog advokata, bez naknadne pisane saglasnosti viastodavca.

U Beogradu, £2.0% 2026,  godine

Za MONDO INC doo: {

.‘: 2y} X k \
% 1\~ Direktor, WMG MEDIA d.0.o. Beo%rf ,

: ﬁ'fg?%&r‘zastupnit:.a Jadranke Radonji¢

i




4/23/26, 3:24 PM BCBP laZnim istraZivanjem napao Furir | Kurir

LAZNI IZVESTAJ BCBP! Kurir ponovo na meti neutemeljenih
optuzbi: Amaterska “istrazivanja" u sluzbi diskreditacije evropskog
puta Srbije

Pranosi: Kurir Politika
Sre. 25.03.2026. 15:20h 2

Beﬂgradfm centar
za hez :b»:dnc}«,ﬁu m litiku

POLITICA
&Nmamwes A RRAT\

AL éu*res ANDIMEDIA
EG.,THE UKRAINE WAR INGERBISC i VAR IN SE

""ND BOSN

e ‘ bh:rhet

bir wak b, BN S (S RCRR RORS 1215 01110 f18r e
ol p 5.5 iazastupanie, FEZV‘D] Iale i Uu ‘e AR B0 Bl fdfdtjgj
I‘k{"‘ ‘ 4 / ALY L : 1T ¥ T

Foto: Printscreen

Slusaj vest ] e 08:38

Kurir se jo$ jednom nasao na udaru potpuno neutemeljenih bptuibi da je proruski
medij. Ovoga puta glavni izvodaé napada je Beogradski cenfar za bezbednosnu politiku
(BCBP), koji je pokusao da javnosti podvali dokument pretencioznog naziva "Made at
home - Political elites and media narratives on the Ukraine war in Serbia, Montenegro
and Bosnia and Hercegovina", u slobodnom prevodu "Domzée proizvodnje - politi¢ke
elite i medijski narativi o ratu u Ukrajini u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni i Hercegovini".

Medutim, iza ove navodne "studije" krije se obidan amaterizam, ccigledna interesna
motivacija, skandalozno lo3a i p_'ogreéna metodologija i, samim tiin, potpuno laZni zakljuéci,
Jasna je intencija da se Kurir Zeli ugufati u kos proruskih medija i oko toga izgraditi laZzna
slika da to €inimo po diktatu vladajuée elite u Srbiji i da neprofesionalno i neobjektivno
izvestavamo o jednom od najvaznijih globalnih dogadaja.

Insinuacije i manipulacije

httos /fwww kurir refvestiinalitika/99504R5/hehn-laznim-istrazivaniom_nanan_la et envaastwie



4/23126, 3:24 PM BCBP laZnim istraZivanjem napao Kurir | Kurir

Umesto ozbiljne analize i dokaza, u pamfletu BCBP mozemo progitati niz insinuacija i
manipulacija kojima se pokusava diskreditovati urednicki rad Kurira i ugroziti njegova
reputacija, koja je godinama gvrsto proevropski opredeljena. Zbog toga je ovo istovremeno
poku&aj podrivanja procesa e\}ropskih integracija Srbije, éto je stratesko opredeljenje drzave

vide od dvadeset godina.

Konkretni navodi o Kuriru u onome $to BCBP u jednom navratu naziva studijom, a u drugom
izvestajem, nisu ni ginjeniéno niti kontekstualno taéni. Ne mogu ni biti ako se sagleda

metodologija koju su koristili, a zbogd koje je Kurir morao da reaguje i na kraju dobije implicitnc
priznanje BCBP da je njihovo istrazivanje zapravo nepostojeée, 0dnosno da njihove tvrdnje

samo lebde bez ikakvog uporista u injenicama.

Naime, BCBP je izmenio tekst tzv. studije nakon objavijivanja, i to je uginio netransparentno,
bez obavestenja na sajtu na kojem je izvestaj postavijen. Posebno je problematicno 8to se ova
izmena teksta odnosi na metodologiju istraZivanja, koja se, prema osnovnim naucnim
pravilima i postulatima, ne moze menjati nakon 3to je istraZivanje zavrseno, a njegovi rezultati
objavijeni. To je bila kardinalna greska BCBP | izasla je na videlo kada je Kurir otkrio
manipulaciju u metodologiji i naterao BCRBP na o&ajnicke poteze U nadi da ée spasti misiju
blaéenja Kurira. Ali i to je uradeno traljavo, kao uostalom i sve to je tome prethodilo.

Tokovi novca: Nepoznat naruéilac, poznati donatori

Ni u tekstu studije niti u propratnom materijalu nigde se né navodi ko je narucilac
takozvanog istrazivanja koje je radio BCBP. Kurir ée insistirati na odgovoru na to pitanje, a
u meduvremenu je vazno informisati javnost ko su donatori BCBP-a. Na spisku je ukupno

30 institucija, ambasada i organizacija:

1. Delegacija Evropske unije u Republici Srbi

2 |nternational Visegrad Fund

3. Nacionalni fond za demok;'r;\tiju (NED)

4. Ministarstvo spbljnih poslova i medunarodne saradnje Republike Italije
5. Ministarstvo inostranih poslova Kraljevine Holandije

6. Fond za Zapa&ni Balkan (WBF)

7. Global Initiative for Justicé, Truth and Reconciliation

8. Trgovina i razvoj Kanada (DFATD)

9. Evropska fondacija za defnokratiju (EED)

R .m.:Maumnhn_ug7nim-§gtmzivaniem-napao-kurir?utm_source=kurir&utm_medium=web_articie&utm__campaign=a... 216



By LGS IV i BCBP laznim istraZivanjem napao Kurlr | Kurir

10. Institut "Otvoreno drustvo" - Sofija

11. Rokfeler fondacija (RBF)

12. Balkanski fond za demokratiju (BTD)

13. Centar za evropske politicke studije (CEPS)

14. Fondacija za otvorenc drustvo

15. Solucija

16. USAID

17. WBROLI inicijativa

18. Internews

19. Ambasada SAD u Beo;;r'adu

20. Kanadski fond za lokalne inicijative

21. DCAF

22. Misija OEBS u Srbiji

23. TACSO

24. Medunarodni republikariski institut - IR

25. Ambasada Kraljevine H:'o!andije u Beogradu

26. Beogradska ofvorena §i<ola

27. Vlada Svajcarske - projekat "Zajedno za aktivno gradansko drustvo -ACT“
28. Ambasada Kraljevine Norveske u Beogradu

29. Globalna inicijativa protiv transnacionalnog organizovanog‘kriminala

30. Ambasada Velike Britanije Tokovi novca

BCBP je u prvoj verziji poku$ao da opravda svoje tvrdnje pozivajuéi se na podatke koje je
prikupila Pikasa, kompanija za analitiku zasnovanu na vestackoj inteligenciji, ali je potpuno
jasno da se takvi kvantitativni podaci ne mogu tek tako pretvoriti t1 vrednosne sudove, a
pogotovo ne mogu meriti sentimente, 3to ova analiza na silu imputira.

hlT.DS:/fWWW.kU]’EI‘.l'SNestiIDO|iiik3/9950465/bcbb-|aznim-istrazivaniem-nanan-klJrir’)nh-n satrcaskurir&itm mediim=uwah a#Aln® e ceaae oo



4/23126, 3:24 PM BCBP laznim istrazivanjam Napao nutiy | re

_ Ova studija se oslanja na sveobuhvatan skup podataka koji je generisala kompanija za

analitiku zasnovanu na vestatkoj inteligenciji Pikasa, a koji obuhvata analizu medijskin

sadrzaja u tri zemlje u periodu od 2022. do 2025. gedine, 8 detaljnim pracenjem tokom
januara-juna 2025. Koristeéi svoju platformu, Pikasa je analizirala izvestavanje 50 najuticajnijin
medija u svakoj drzavi, identifikujuci narativne klastere, promene u sentimentu, tematske
vrhunce i prekogranicno sirenje sadrzaja. Ovaj skup podataka pruza strukturisanu osnovu za
ispitivanje nacina na koji su se narativi pojavijivali, intenzivirali i Sirili unutar medusobno
povezanih, ali politicki raznolikin medijskin sfera - navedeno je U prvoj verziji studije.

Foto: Printscreen

Ovaj deo teksta je izmenjen i BCBP je morao da prizna da Pikasa né stoji iza zakljucaka

navedenih u studiji.

Nepostojeca kredibilnosﬁ

- Ova studija se zasniva na podacima 0 pratenju medija koje je obezbedila kompanija Pikasa
Analytics, a koji se temelje na kvantitativnom praéenju medijskih sadrzaja u tri zemlje tokom
perioda januar-jun 2025. godine. Ovi podaci pruzili su strukturisanu osnovu za analizu u
izvestaju, dok tumacenje nalaza, analiticki zakljuéel i oblikovanje narativa ostaju U autorskoj

nadleznosti BCSP-a - glasi izmenjena verzija istog teksta.

Kurir pisao autoru wistrazivanja": BCBP duguje brojne odgovore

Kurir je poslac dopis BCBP-u u kojem je ukazao na sve manjkavesti njihove studije i
zatraZio odgovore na pitanja.o primenjenoj metodologiji, ulozi kompanije Pikasa u
istrazivanju, kvalifikacijama autora za oblast medija, kao i 0 onome ko je narudio i
finansirao istrazivanje. Takode, Kurir je trazio obrazloZenje o nadinu na koji su odabrani
sagovornici za intervjue koji se koriste u istrazivanju, kao i uvid u te intervjue, s obzirom
na to da se u tekstu navode kao izvor napisanih tvrdniji. Na kraju, Kurir je pitao i zasto nisu
kontaktirali s nekim predstavnikom nase redakcije, imajuéi u"vidu da je pod lupom bio

upravo na$ rad.

bt fhananas keurir ;sivesﬁmoﬁtikalggsms5,'bcbp—Iazhim-isiraziVanjem-napac-kurir?utm_.source=kurir&ytm_medium=web_,article&utm~campaign=a. . 4l6



------ auy vzt Fiv BCBP laznim istraZivanjem napao Lurir | Kurir
Od BCBP-a smo dobili potvrdu da su primili nas dopis s pitanjima, uz obavestenje da ¢e
odgovoriti "u razumnom roku".

- Postovani, potvrdujemo f)rijem dopisa, kao i postavljena pitenja. Sve odgovore Salijiemo u
razumnom roku - naveli su iz BCBP.

Iz ovoga je jasno kako je BCBP manipulisao i pokusao da podrﬁetne nepostojecu kredibilnost
za svoj lazni izvestaj. Kurir je na osnovu svog istrazivanja nesumnjivo utvrdio da je BCBP
grubo zloupotrebio podatke koje je sakupila Pikasa, jer primeri Kurirovih tekstova kojima je
BCBP hteo da ilustruje svoju'laznu studiju uopste nisu bili deo monitoringa ove kompanije za
analitiku zasnovanu na veétéékoj inteligenciji. Pikasa zapravo prikuplja i kvantifikuje broj
reakcija publike, ali nikako se ne-bavi kvalitativnom valorizacijom, $to joj je BCBP pokugao da
imputira. :

U najmanju ruku je nejasno i koji uzorak od svih tekstova je koriééen za izvlaéenje potpuno
netacnih zakljuaka, posto se u studiji navodi ukupno pet tekstova, od kojih nijedan, ukoliko se
objektivno analizira, ne moze biti smatran proruskim narativom. Pogotovo se Kurir ne moze
optuZivati za podrZavanje ruske strane zato to je preneo izvestaje kredibilnih agencija i drugih
medija ili obavestio javnost o'porukama koje je ukrajinski predsednik Volodimir Zelenski izneo
na konferenciji za medije. Uprévo takve primere je uzeo BCBP da optuZi Kurir da je proruski
medij u Srbiji. "

T

NAdE STRA Mgy o mdave
Piwd rpvau B7IVeA [NMEN
s 142 macien g mme e,

G Gen

\

Foto: Graham Hunt 7 imago sportfotodienst / Profimedia

Ovo su samo najkrupniji nedostaci pamfleta koji je BCBP hteo da predstavi kao kredibilnu

studiju koja navodno pokazuje da je Kurir proruski medij. Za ¢&iji interes je ovo uradeno,
moZemo da pretpostavimo, ali i sasvim osnovano posumnjamo, ¢ obzirom na ranije napade

na Kurir i isti obrazac. Udar BCBP neodoljivo podseéa na neosnovane napade na nasu

https:llwww.kurir.rslvesti/politika.’9950465!bcbp~|aznim-istrazivanjem—napao-kurir?utmwsource=kurir&utm medium=web article&utm ramnainn=n [



4123126, 3:24 PM BGBP laznim istrazivanjem napac AU ] T
kompaniju, poput one 2023. godine, kada je Medunarodni pres institut (IP1) objavio ¢lanak u
kome se negativno izvestava ¢ radu nadih medija i kompanija, impliciraju¢i da su nadi mediji

neobjektivni i pod politickim uticajima.

Ovaj tekst je inicijalno potpisao autor Jan-Peter Westad, inate bivai zaposleni lobisticke kuce
Highgate, koja je, kako je Kurir ranije pisao, lobirala za interese Dragana &olaka i Junajted
grupu, a s ciljem udara na konkurenciju, u koju spada i Kurir. Ime pomenutog autora je
povugeno i umesto njega je autorstvo "preuzela” Balkan free media initiative (BFMI),
organizacija koja istice svoju nezavisnost, a zapravo je interesno usko povezana sa Solakom |

Junajted grupom.

Naruéeni narativi

U sledeéem nastavku objasni¢emo detaljnije kako je frizirano istrazivanje BCBP, ko stoji iza
njega i kako funkcionise deo Solakove masinerije, koja pomocu odredenih medija, nevladinih
organizacija i takozvanih nezavisnih struénjaka po njegovom diktatu kreira lazne izvestaje,
naruene narative i slicne podvale u domacim i medunarodnim krugovima i tako "Cisti" prostor

za svoje biznis interese.

Kurir je i ovog puta meta gotovo iste vrste napada - ne zbog ginjenica ili profesionalnogd rada,
veé zato §to se ne uklapa u neéi}i politicki ili finansijski interes. Jasno je da iza ovakvin
"istrazivanja" stoji agenda koja nema nikakve veze sa istinom, veé iskljucivo s pokusajem
diskreditacije medija koji se ne boji da iznese ONo &to drugi precutkuju | koji aktivno podrZava
evropski put Srbije, to je zvan,ic“:na politika drzave veé 25 godina. Solak je, s druge strane,
zbog sopstvene poslovne agende podrivao evropsku agendu Srbije i postao duboko finansijski
povezan s Moskvom. Kurir je trn u oku &olaku izmedu ostalog i zbogd otkrivanja tih veza i
objavljivanja svih njegovih sumnjivih dilova s ruskim oligarsima.

Neposredno pre objavljivanja avog teksta na adresu redakcije Kurira su stigli odgovori
kompanije Pikasa, koje ¢emo cbjaviti u sutragnjem nastavku.

.
e Hananar keuirir rsIvesti.fuoiitika19950465lbcbp-iaznim—istrazivanjem-napao—kurir?uim__so'urce=kurir&utm__medium=web_artic§e&utm_campaign=a. . B/6



4/23/26, 3:24 PM BCBP podmece laZna istraZivanja da nas diskreditule, isplivale siare Seme i interesne veze iz senke | Kurir

NAPAD NA KURIR PO ISTOJ MATRICI: BCBP podmecde lazna
istrazivanja da nas diskredituje, isplivale stare $§eme i interesne
veze iz senke

Prenosi: Kurir Politika
Cat, 26.03,2026. 17:06h

.. e 7™ # iﬁ
eogradskicentar . =
+a bazbednasny politiku

BCBP i

BEPOLITICA
ENARRATH -
. AND BOosN

iBlisher:

S javno zaslupanje, razvoj zajcg

SR et e ."-;r,-a:.u..-!lly

e Jeimging LS Falge s gge

Foto: Prinlscroen

Tek pazljivi i pedantni éitalac moze da isprati ono $to se kriji u tagno 212 fusnota, a to
je da su za iznete zakljuéke, vrlo proizvoljne i neutemeljene, posluzile liénosti iz

medijske sfere i civilnog drustva koje su ili interesno povezane s Draganom Solakom i
Junajted grupom ili su redovni-uéesnici programa N1 i Nove.

Slusaj vest ' 11:59

.....

Nediji poslovni, finansijski, politicki ili neki drugi interesi pokrenuli su novu kampanju
usmerenu protiv Kurira, koju ovoga puta potpisuje Beogradski centar za bezbednosnu
politiku (BCBP). Da su traljav "posao uradili, pokazali smo detaljnom analizom onoga sto je u
avorn napadu posluzilo kao potka za diskreditaciju Kurira i pokuSaj da se on oznadi proruskim
medijem.

Studija BCBP, koju potpisuje Vuk Vuksanovig¢, pretenciozno je nazvana "Made at home -
 Political elites and media narratives on the Ukraine war in Serbia, Montenegro and

httne Jhananar lenirir rehinctilnalitil o /OORA 24 8 fhntun marimaman T T R



4/23/26, 3:24 PM BCBP podmete laZna istrazivanja da nas digkredituje, isplivale stare geme | interesne veze Iz SEnke | numl

Bosnia and Herzegovina” (u slobodnom prevedu "Domace proizvednje - politicke elite |
medijski narativi o raiu u Ukrajini u Srbiji, Crnoj Gori i Bosni | Hercegovini").

Vet na prvi pogled postaje jasno da se i-a "istrazivanja" krije niz .ozbiljnih manjkavosti -

od sporne metodologije i naknadnog menjanja kljuénih delova teksta, do odiglednog
pokusaja da se kvantitativni podaci proizvoljno pretvore u paliticki obojene zakljuéke.
Tek pazljivi i pedantni citalac moze da isprati ono sto s€ krije u tacno 212 fusnota, a to je da su

+a iznete zakljucke, vrlo proizvoljne i neutemeljene, posluZzile lignosti iz medijske sfere i
civilnog drudtva koje su ili interesno povezane s Draganom &olakom i Junajted grupom ili su

redovni ugéesnici programa N1 i Nove.

Naruéene optuzbe

Posebno problematicno jeste to &to je autor, nakon §to je suoéeh sa Ginjenicama, tiho i tajno
korigovao sopstveni dokument, praktiéno priznajuci da analitika kompanije "Pikasa",
na koju se prvobitno pozvao, ne stoji iza iskazanih interprétécija, veé da su zak|jucci
iskljucivo njegova ili narudena konstrukcija. Uz to, kao "dokaz" za ozbiljne optuzbe protiv
Kurira izdvojeno je svega pet tekstova koji ni éinjenicno ni kontekstualno ne mogu biti
okarakterisani kao proruski narativ, sto dodatno ogoljava slabosti Gitavog poduhvata.

Posto im je propao pokugaj da svoje vrednosne sudove “prikac’;e"' kompaniji "Pikasa”, koja se
inade bavi analitikom zasnovanom na vestaikoj inteligenciji, BCBP pribegava
manipulaciji ve¢ videnoj u ranij‘im napadima na nas medij. U nedostatku ubedljivih brojki ili
nekih drugih mertjivin podatak&i i &injenica, njihova tzv. studija pgseie za upitnim citatima u
kojima odredeni ljudi daju potpuno neutemeljene ocene kojima se potkrepljuju Zeljene i

unapred uoblicene tvrdnje.

Zanimljivo je, a ujedno i vrlo problematiéno, ito se u objavijenom dokumentu navodi da
su ove ocene prikupljene u intervjuima, a po podacima iz objavljenog dokumenta,
intervjue sa 12 lienosti vodio je sam autor i svi do jednog su uradeni tokom septembra
prosle godine. inace, Vuksanovic’:éva studija obuhvata analizu medijskih sadrzaja u tri zemlje u
periodu od 2022. do 2025. godine, s detaljnim pracenjem tokon januara-juna 2025.

PROCITAJTE I:

e POLITIKA

pzbednm

M LAZNI |1ZVESTAJ BCBP! Kurir ponovo na meti neutemeljenih optdibi: Amaterska
: "straZivanja" u sluzbi diskreditacije evropskog puta Srbije

. misimnEandQ rhnhn_nnﬁmom-mma_istrazivania-da-nas-diskredituje-isp':i\fale-stare-seme-i-interesne-veze-iz-senke 216



e LN TR e BLBH podmece lazna istraZivanja da nas diskredituje, isplivale stare §eme i interesne veze iz senke | Kurir
Stvar oko navodne objektivnosti | nezavisne ekspertize potpuno pada u vodu kad se sagledaju
svi ljudi ¢iji stavovi treba da "drze" ovaj uradak BCBP-a. Sam i:!’:b'_:br sagovornika i
favorizovanje ljudi iz namenski odabranih organizacija stvaaira osnovanu sumnju da su i
rezultati bili unapred zadati. '

Tako je jedan od intervjuisani_h programski direktor Crte Radz Nedeljkov, Cija je organizacija
direktno ucestvovala u kreiranju ranijih izvestaja kojima se bukvalno na isti nagin pokuSavala
ugroziti reputacija Kurira, o emu smo u vige navrata pisali. Osim $to je redovan sagovornik na
N1, Novoj i drugim medijima;' pod krovom Junajted grupe, teoretidarka medija Ana

Martinoli daleko je od nezavisnog i objektivnog struénjaka, ako ée u obzir uzme njeno
direktno ucesée u kampaniji Junajted grupe da dobije nacionaln.Jl:frekvencijlj. Ona je
udestvovala u izradi elaborata za televiziju Nova S tokom kmrnkursa za nacionalne
frekvencije 2022. godine, bila je konsultant u pripremi tog konc::éptualnog dokumenta i
govorila je na predstavljanju Nove S u REM-u.

Cak i direktno zaposleni u mfiedijima Junajted grupe posluzili su kao izvor takozvane nezavisne
ekspertize, poput Aleksandt&e‘Godfroe, koja radi na televiziji N'1. "IstraZivanje" BCBP koristi
se i intervjuima s novinarkom KRIK-a i urednicom "Raskrinkz:e.\_)anja" Vesnom Radivojevi¢,
programskim direktorom Cehtra_'za savremenu politiku Nikolom Burazerom, direktorom ISAC
fonda Nikolom Petroviéem, politikologom Vujom lliéem, direktdrkom NVO Institut za
digitalne komunikacije Anom Mirkovié | drugim ljudima koji se radovno mogu videti na svim
medijskim platformama Junajted grupe.

KriSom menjali izvestaj

Slu¢aj napada BCBP-a na Kurir nije presedan, ve¢ deo §ireg i ve: kori§¢enog

obrasca. Gotovo identiéne optuzbe i sliéni "analiticki" pbkué:&ji videni su u prethodnim
godinama, kad su kroz razligite organizacije i platforme plasirani narativi sa istim
ciljem - da se Kurir diskredituje i svrsta u unapred zadate politiélfe okvire. U tim ranijim
kampanjama, kako se moglo videti i u javno dostupnim informaciiama i u na8im brojnim
istraZivanjima, pojavijuju se akteri povezani s poslovnim krugom oko Dragana Solaka

i Junajted grupe, koju kontroli?se, §to dodatno otvara pitanje stvarnih motiva ovakvih
napada. :

Upravo zato najnoviju akciju BCBP-a ne treba posmatrati izolovano, veé kao jos jednu
upotrebu ustaljen‘e matrice,_,,u‘ kojoj se pod plastom istrazivanja i borbe za medijske
standarde vode interesni obraéuni na domacoj medijskoj sceni. Istovremeno, nadin na
koji je ova konstrukcija plasirana u javnost dodatno potvrduje da ovde nije re& o istraZivagkom
radu, ve¢ o unapred pripremljenoj kampanji diskreditovanja konkurencije. Bez elementarne
profesionalne odgovornosti, bez jasnih kriterijuma i uz selektivno biranje materijala, BCBP je

h“DS.'//WWW.kUI‘ir.IS/VeStifDO!itikal'ggs131thﬂhn-nn!‘lmar‘.a-la"ha-hfraviu:nln-da-nge-ﬂi:brnrﬁh|ln_'mnﬁualn_a-arnﬁnnmn LR T F T NP M ——" P



4/23(26, 3:24 PM BCBP podmede laZna istrazivanja da nas diskreanuje, ISPUVAID Sicy i e

pokusao da od nekoliko istrgnutih naslova i neutralnih informativnin tekstova napravi narativ

koji jednostavno né postoji.

NE PROPUSTITE

W} W POLITIKA e
) e "OVO JE LAZN! IZVESTAJ SA CILJEM DISKREDITACIJE!" Marko Mati¢ o

' eutemeljenim optuzbama protiv Kurira da je proruski medij

Takav pristup ne samo da je suprotan pravilima struke vec direktno vreda inteligenciju

&italaca. Posebno je indikativno to §to se u gitavom dokumentu zanemaruje kontinuitet
uredivacke politike Kurira, koja godinama unazad jasno i nedvosmisleno prati i aktivho
podrzava evropski put Srbije i izvestava u skladu s profesioﬁalnim standardima. Umesto
toga, pribegava se simplifikacijama i etiketiranju, $to je metod karakteristiéah za propagandu,

a ne za ozbiljna istrazivanja.

Dodatni problem predstavija ginjenica da BCBP, nakon 5to je uhvaéen u ogiglednoj
manipulaciji, nije ponudio nikakvo smisleno objasnjenje, niti je preuzeo odgovornost za
plasiranje netacnih i obmanjujuéih tvrdnji. Naprotiv, pokusa tihog ispravljanja metodologije bez
javnog priznanja greSke samo je produbio sumnju u stvarne motive autora ovog

pamfleta. Zato se ovde ne postavlja samo pitanje kredibiliteta jedne “studije”, vec i Sire -
pitanje zloupotrebe kvaziistraiivaékih formata za politiéke'obraéune i targetiranje
medija koji ne odgovaraju odrédenim interesnim grupama. Takva praksa predstavlja opasan

presedan i direktan je udar na slobodu medija.

Kurir ¢e, kao i dosad, nastaviti 'Ilda @zveétava odgovorno, profesionalno i u interesu javnosti, bez
obzira na pokusaje da se takav rad diskredituje putem neutemeljenih optuzbii losih
prikrivenih kampanja. Jer ginjenice su neumoljive, a u ovom sluéaju one jasno govore da je
jedino $to je "domade proizvodnje” zapravo lo& i neodrziv pokusaj konstrukcije koji se urusio
pod teretom sopstvenih nedoslednosti i zlonamernih podmetacina.

Drugim recima, ono gemu danas svedocimo u pamfletu BCBP-2 nije nikakav izolovan
sluéaj, ve¢ dobro poznat i veé viden mehanizam. Sema je ista, akteri se samo rotiraju, a cilj
ostaje nepromenjen - diskreditacija medija koji ne pripadaju odredenom interesnom krugu.

Naime, gotovo identi¢an obrazac korigéen je i ranije, kad su ulogu "nezavisnih analiticara”
preuzimale druge organizacije'koje su, kako se moze videti iz dostupnih podataka | nasin
ranijih istrazivanja, bile interesno povezane $ mrezom oko Dragana &olaka i Junajted grupe.
Tada su se, bad kao i sad, proizvodili izvedtaji sa unapred ~adatim zakljuécima, koji su potom
plasirani putem koordinisane rgedijske kampanje. ;

bt fhannnet Kurir rslvestifpolitika/995131 becbp-podmece—lazna-istrazivanja—da-nas-diskrediiuje-isplwale-stara-seme—i—interesne—veze-iz—senke 418



e, et T BUBK podmece laZna IstraZivanja da nas diskredituje, isplivale stare $eme | interesne veze Iz senke | Kurir

lzvodaci radova

Jedan od najociglednijih primera takve prakse jeste delovanje‘organizacije Balkan Free
Media Initiative (BFMI), Koja se formalno predstavija kao nezavisna, ali je tesno povezana sa
interesima Solaka i Junajted grupe. Upravo putem takvih kanala u viSe navrata kreirani su
"izvestaji" koji su imali isti cilj kao i ovaj najnoviji - da se konkurentski mediji,
ukljucujuéi Kurir, etiketiraju i diskredituju pod laZnom paro| c;m borbe za medijske
slobode. Struktura mehanizma Dragana Solaka, kojim on sklanjé konkurenciju i tako sebi
obezbeduje nesmetani rast bogatstva, izuzetno je razgranata, ali glavne poluge svakako

su lobisticke kuce poput Highgate, nevladine organizacije poput BCBP-a, orgnizacije
Balkan free media, Crte i drugih. U sve to su uklopljeni i mediji‘od kojih su najagilniji N1,
Nova i Danas, kao i advertajzing agencije koje posluju i van granica Srbije, bag kao i kablovski
operateri Sirom regiona. ;

{

Koraci manipulacije su uvek isti: prvo se kreira dokument koji ﬁretenduje na analiticku
ozbiljnost, zatim se obezbeduje medunarodni "ambijent" kako bi mu se dao veéi znhacaj,
a potom se kroz medijsku mrezu plasira narativ koji treba dia ostavi utisak kredibilnosti.
Tako je, na primer, jedan od takvih izvestaja bio predstavljen gak i u Evropskom parlamentu,
kako bi se stvorio privid institucionalne teZine, iako je re¢ o dogadaju koji nema stvarni politicki
znacaj, ve¢ sluzi kao piatforma za interesne obradune.

Posebno je indikativno to §to se u svim tim sluCajevima pojavljuje ista matrica manipulacije
- pozivanje na "nezavisna istrazivanja" koja se, kada se zagrebe ispod povrine, svode na
proizvoljna tumacenja i konstrukcije.

Upravo zato najnoviji napad preko BCBP-a ne predstavlja nista novo, veé predstavlja
kontinuitet u kome se, pomoéu mreze povezanih aktera, poku$ava stvoriti lazna slika o
medijima koji ne pristaju na uredivagku kontrolu i interesne diktate.

Kad se svi ovi primeri stave u‘iéti kontekst, postaje jasno da n"ijé. re¢ o pojedinaénim
propustima ili "gre§kama u Hmetodologiji", ve¢ o sistemskom pristupu u kome se
istrazivanja koriste kao alat z&' ostvarivanje poslovnih i politickih cilieva. A kad se istraZivanje
pretvori u sredstvo obraéuna, onda ono prestaje da bude istraZivanje - i postaje upravo ono
Sto je i ova poslednja "studija" pokazala da jeste: kukavicje jaje u obliku propagandnog
pamfleta sa unapred napisanom presudom.,

Direktorka operacija "Pikase" Nikolina Vlaisavljevi¢: Nismo imali
nikakvu ulogu u izradi, tumacenju ili prezentaciji studije

Osim BCBP-u kao autorima studije, redakcija Kurira se pitanjima obratila i kompaniji
"Pikasa" i od nje dobila obrazloZenje koje potvrduje nade sumnie u pravilno koriéenje

hitns:/ivww. kurir refvastinnlitilka /0054 A1 Rfhehn rnHmaro.lasna_ictrasiiunnis. Aa nae Aisbeadibin inmllumlas obnmn wnsaes | Hnaoamin a1 aratia



4/23/26, 3:24 PM BCBP podmede lazna istraZivanja da 188 QISKTEUILUJH, [BpIvars i ==e:=
dobijenih podataka. Menadzerka operacija "pikasa analytics” Nikolina Vlaisavljevic
(Nikolina Viaisavijevikj) u odgovoru Kuriru navodi da njena kompanija nije imala nikakvu
ulogu u izradi, tumaceniu ili prezentaci studije, niti je Lu&estvovala u donosenju njenih

zakljutaka ili urednickih procena.

Ona je objasnila da je BCBP angazovao "pPikasu" "u svojstvu pruzaoca podataka za

navedenu studiju’”.

_ Na angazman bio je ogranicen na pruzanje kvantitativnin podataka o medijskom
monitoringu, ~asnovanih na javno dostupnim izvorima. "pikasa” hije imala nikakvu ulogu u
izradi, tuma&enju ili prezentaciji studije, niti je uéestvovala u donosenju njenih zakljucaka
ili urednickih procena. Ovakav pristup odrazava standardnu praksu "Pikase" U svim
angazmanima s klijentima. Nasa uloga je dosledno usmerena na obezbedivanje
pouzdanih podataka i analitiékih inputa, bez uéedéa u interpretativnim ili urednickim
procesima, Sto je pristup koji je primenjivan i u saradnji vasom cenjenom organizacijom,
ukljuGujudt i pruzanje podataka u okviru ovog angazmana. Kako smo u prosiost imali
priliku da saradujemo s vasom kompanijom Adria Media Group (izdavatem Kurira, Monda
itd.), verujemo da ste upoznati s nasim principima rada. S tim u vezi, zeleli bismo da
potvrdimo da je isti pristup dosledno primenjivan u svim nasim angazmanima - navodi

Nikolina Vlaisavljevic.

Ona naglagava i da "u svojstvu pruzaoca podataka, 'Pikasa' zadrzava jasnu i doslednu
praksu da ne komentarige, ne tumaci niti se ukljucuje u sadrzaj, zakljucke ili urednicke
stavove izvestaja koje pripremaju njeni partneri i klijenti, bez obzira na konkretan

kontekst".

- Qvakav pristup predstavija .ustaljeni i sastavni deo nasih profesionalnih standarda.
Azurirana definicija uloge "Pikase" u ovoj studiji preciznije odrazava prirodu i obim naseg
angazmana, obezbedujuéi jasnu i transpareninu razliku izmedu pruzanja podataka i
autorstva analize. Time se na odgovarajuci nadin pojadnjava da je doprinos "Pikase" bio
ogranicen na isporuku kvantitativnih podataka o medijskom monitoringu, dok svi
interpretativni, analiticki i uredniki elementi ostaju u nadleZnosti autora. Verujemo da
navedeno pruza potrebna pojasnjenja i stojimo na raspolaganju za svaku dalju

odgovarajucu komunikaciju - zakljuGuje se u odgovoru direktorke operacija "Pikase"

Nikoline Vlaisavijevic.

Wbt Ui r_rsh-testifpolitikalggfy‘l31Slbcbp-podmece-lazna—is\razivar\ja-d a—nas—ciiskrediluje—ispliv:aie-stare-seme—i-imeresne—veze-iz—senke 6/6



o A Ivti F Pikasa PR DOO Skopje
J Sgles I TC Mavrovka
POWERED BY PIKASA .

. Lam C. 2/14 Skopje
) N.Macedonia

Tax no. MK4082009502506

Dear Ms. Jadranka Radonjic,

Thank you for your letter dated 24 March 2026. We acknowledge rzceipt and take your
concerns with respect.

In this context, Pikasa Analytics (hereinafter: “Pikasa”) was engaged by the Belgrade
Centre for Security Policy (“BCSP") in the capacity of a data provider for the above-
referenced study. Our engagement was limited to the provision of guantitative media
monitoring data derived from publicly available sources. ' ’

Pikasa had no role in the drafting, interpretation, or presentation of the study, and did not
contribute to its conclusions, or editorial judgments. 5
i
This approach reflects Pikasa's standard practice across all client engagements. Our role
is consistently focused on the provision of reliable data and analytical inputs, without
involvement in interpretative or editorial processes, an approach that has also guided our
cooperation with your respected organization, including the provision of data within the
scope of this engagement.

As we have had the opportunity to collaborate with your compan'/. Adria Media Group
(Publisher of Kurir, Mondo etc.) in the past, we trust that you are familiar with our working
principles. In this regard, we would like to reaffirm that the same approach has been
applied consistently in all our engagements. !

In its capacity as a data provider, Pikasa maintains a clear and consistent practice of not
commenting on, interpreting, or engaging with the content, conciusions, or editorial
positions of reports prepared by its partners and clients, regardiess of the specific
context. This approach reflects an established and integral aspect of our professional
standards. o

The updated definition of Pikasa’s role in this study more accurately reflects the nature
and scope of our engagement, ensuring a clear and transparent distinction between data
provision and analytical authorship. It appropriately clarifies that Fikasa's contribution
was limited to the delivery of quantitative media monitoring data, whiile all interpretative,
analytical, and editorial elements remain attributable to the authors.

We trust that the above provides the necessary clarification and remr ain available for any
further appropriate communication.

For Pikasa Analytics
Mikolina Viaisavijevikj

Operations Manage

www.pikasa.al



BCSP 5?5’%@’&%?&?&*

5

it e I e S .

DIMED|A
- WAR IN
D BOS|

AR
An Nt a




1,;‘*« \\ 1 5 R/ v y s
N =y s L e
R T - AT
4 d ‘ i

POLITICAL ELITES AND MEDIA
NARRATIVES ON THE UKRAINE
WAR IN SERBIA, MONTENEGRO,
AND BOSNIA AND HERZEGOVINA

Publisher:
Belgrade Centre for Security Policy

Pure Jaksiéa 6/5 Belgrade
www.bezbednost.org

Author:
Vuk Vuksanovié

Design:
Srdan li¢

DOL htm.s;udgi,g[g[]Q,ﬁﬁgd‘_z.[atgﬂ?,??&g
February 2026

Cover; Front page of the daily Informer, February 22, 2022.



Content
Introduction
Serbia - Echoes of the Kremlin, Voice of Belgrade

Montenegro - Borrowed Narratives, Local Agendas

Bosnia and Herzegovina - Fragmented Realities
Conclusion

Sources and Notes:

14
23
31
32



MADE AT HOME

A7 ol sy T

R

political Elites and Media Narratives on the Ukraine War in Serbia, Montenegro, and Bosnia and Her

L

e s i I

Introduction

The war in Ukraine has reverberated across the Western Balkans in ways that reflect the
region's own political dynamics more than the influence of any external actor, including
Russia. In Serbia, Montenegro, and Bosnia and Herzegovina, media coverage and public
narratives surrounding the conflict have been shaped primarily by domestic political
realities, local media structures, and long-standing identity divides. Although such narratives
often resemble or parallel themes associated with Russian state mesaaging, evidence shows
that their origins and functions are fundamentally homemade. Rather than being targets
of Russian influence or passive conduits for it, political and media elites across the region
selectively draw on, adapt, and repurpose these narratives 1o serve their own pragmatic and
opportunistic agendas.

This study relies on a compreHensive dataset generated by the Al-driven analytics company
PIKASA (Skopje, North Macedonia), which examined media outputs across three countries
from 2022 to 2025, with detailed monitoring during January-June 2025. Using its proprietary
platform, PIKASA analysed reporting from the top 50 media outlets in each state, identifying
narrative clusters, sentiment shifts, thematic peaks, and cross-border dissemination.
This dataset offers a structured basis for examining how narratives emerged, intensified,
and circulated within tightly interconnected but politically diverse media spheres.

This study also incorporates insights from 26 semi-structured interviews with journalists,
editors, analysts, and observers—12 in Serbia, © in Montenegro, and 8 In Bosnia and
Herzegovina. Interviewees consistently underscored that local political elites are neither
Kremlin proxies nor ideoiogicélly committed to Moscow's worldview. Instead, they employ
pro-Russian narratives instrumentally: as tools for electoral mobilisation, as means ‘of
reinforcing identity boundaries, and as bargaining chips in relations with Western actors.
Their accounts reveal a political class driven less by ideological affinity than by pragmatism,
opportunism, and the logic of regime survival. This perspective helps explain why
pro-Russian themes persist even where geopolitical alignment with Moscow is weak or
inconsistent. ‘

Taken together, the quantitative data and interview insights demonstrate that the region
is far from a passive recipient of foreign messaging. Political elites and media actors across
the Western Balkans actively manufacture, reshape, and domesticate narratives about
the Ukraine war, integrating them into familiar frameworks of grievance, sovereignty, and
identity. These narratives endure not because they are centrally coordinated from abroad,
but because they align with local political needs, historical memory, and the incentives
of competitive media markets.

The report develops this argument through three country-specific analyses. The section
on Serbia shows how a tightly controlled media environment generates and amplifies many
of the region's pro-Russian narratives, not out of ideological loyalty to Moscow but because

these frames support the ruling elite's internal political strategy and geopolitical balancing.

zegovina



L4 5 &
R AL b e S i
Vg e




MADE AT H
POLITICAL ELITES AND MEDIA
NARRATIVES ON THE UKRAINE

WAR IN SERBIA, MONTENEGRO,
AND BOSNIA AND HERZEGOVINA

Publisher:
Belgrade Centre for Security Policy
Pure Jaksica 6/5 Relgrade

vewrwr, hezhednogt.ord

Author:
Vuk Vuksanovié

Design:
Srdan lli¢

s e 140 BEIATICHRELTS
DO!: hiijp /At elis 1. A GHRIITAS

February 2026

Cover: Frent page of the daily Informer, February 22, 2022.



Introduction

Serbia — Echoes of the Kremlin, Voice of Belgrade
Montenégro - Borrowed Narratives, Local Agendes
Bosnia and Herzegovina - Fragmented Realities
Conclusion

Sources and Notes

14
23
31
32



MADE AT HOME

PR

Wm
Political Elites and Media Narratives on the Ukraineﬂgr in Serl)iaiwgnt

e miamp il (S IR

,,,,,.__.‘-—-_..w_.._.,._..._,._.._‘___».._._-....

The war in Ukraine has reverberated across the Western Balkans in ways that reflect the
region’s own political dynamics more than the influence of any external actor, including
Russia. In Serbia, Montenegro, and Bosnia and Herzegovina, media coverage and public
narratives surrounding the conflict have been shaped primarily by domestic political
realities, local media structures, and long-standing identity divides. Although such narratives
often resemble or parallel themes associated with Russian state messaging, evidence shows
that their origins and functions are fundamentally homemade. Rather than being targets
of Russian influence or passive conduits for it, political and media elites across the region
selectively draw on, adapt, and repurpose these narratives o serve their own pragmatic and
opportunistic agendas. -

This study draws on media-monitoring data provided by Pikasa Analytics (Skopje, North
Macedonia), based on guantitative tracking of media outputs across three countries during
the period January-June 2025, The data provided a structured basis. for the report’s analysis,
while the interpretation of findings, analytical conclusions, and narrative framing remain the

authorship of BCSP.

This study also incorporates insights from 26 semi-structured interviews with journalists,
editors, analysts, and observers—12 in Serbia, 6 in Montenegro, and 8 in Bosnia and
Herzegovina, Interviewees consistently underscored that local political elites are neither
Kremlin proxies nor ideologically committed to Moscow's worldviéw. instead, they employ
pro-Russian narratives instrumentally: as tools for electoral mohiligation, as means of
reinforcing identity boundaries, and as bargaining chips in relations with Western actors.
Their accounts reveal a political class driven less by ideological affinity than by pragmatism,
opportunism, and the logic of regime survival. This perspective helps explain why
pro-Russian themes persist even where geopolitical alignment with Moscow is weak or

inconsistent.

Taken together, the quantitati'\}e data and interview insights demonstrate that the region
is far from a passive recipient of foreign messaging. Political elites and media actors across
the Western Balkans actively manufacture, reshape, and dcmesticate narratives about
the Ukraine war, integrating them into familiar frameworks of grievance, sovereignty, and
identity. These narratives endure not because they aré centrally coordinated from abroad,
but because they align with local political needs, historical memory, and the incentives

of competitive media markets.

The report develops this argument through three country-specific analyses. The section
on Serbia shows how a tightly controlled media environment generates and amplifies many
of the region’s pro-Russian narratives, not out of ideological loyalty to Moscow but because
these frames support the ruling elite’s internal political strategy and geopolitical balancing.
The section on Montenegro illustrates how Serbian-origin narratives circulate through
partisan portais and poﬁt'lcafl actors, even as mainstream media retain a pro-Westemn

4



Prilog - greSke BCSP-a u analizi objava medija Kurir

1) Clanak od 19.02.2025. godine’

Predmetni tekst je iz perspektive Studije ocenjen kao nacin de se Ukrajina predstavi kao
konfrontirajuca i nezainteresovana za mir, kao i da provocira.

Predmetni tekst predstavija verno prenosenje izjave ukrajinskog predsednika Volodimira
Zelenskogipredsednka SAD-a Donalda Trampa o aktuelnim dogadajima u vezi rusko-ukrajinskog
sukoba. izjave su prenete verno, faktografski, bez komentara. Nejasno je kako je mogude da
prenodenje izjave zvani¢nika Ukrajine, i zvaniénika SAD-a kao najvaceg ukrajinskog saveznika,
moZze biti okarakterisano kao pro-rusko izve&tavanje?

Posebno imajuéi u vidu da &lanak prenosi tvrdnje Volodimira Zelen‘;kog da je predsednik Tramp
Zrtva dezinformacija koje dolaze iz Rusije.

Tekst ne koristi niti jedan izvor ,ruski“ izvor.

2) Tekstod 01.03.2025. godine?

Predmetni tekstom se imp_utira da Kurir zZlonamerno predstavlja Uk-ajinu kao slabu i zavisnu od
zapada.

Cinjenica je da se Ukrajina u poslednjoj deceniji nalazi u izuzetno komplikovanoj geo-politigkoj
situaciji koja ukljuCuje i otvorene vojne sukobe. U prethodnoj deceniji, Ukrajina se, nadamo se
nesporno u svojoj spoljnoj politici i sukobima oslanjala na podréku drzava EU i NATO, koje joi

.....

Cinjenica, a kontekst koji je iz |zvestavanja 0 navedenom konstruisan je neosnovan. Jedna od
tema ovog teksta jeste izjava ukrajinskog predsednika da ée potpisa‘i sporazum o mineralima sa
SAD, iako se potpisivanju takvog sporazuma neposredno pre toga protivio, pa ukazwanje na
promenu stava jednog politi¢ara ne moZe biti bilo ¢ija propaganda.

Dodatno, i kod ovog teksta Studija propusta da primeti da se isti sastoji od izjava ukrajinskog
predsednika, kao i izjava zvani€nika drZava koje podrZavaju Ukrajinu, i to britanskog premijera,
generalnog sekretara NATO-a, francuskog predsednika...

Dakle, ni ovaj tekst se ne moZe oceniti kao pro-ruska, niti bilo koja druga propaganda, veé kao
objektivno izveStavanje o aktuelnim dogadajima.

3) Clanak 0d 09.05.2025. godine®

U vezi ovog ¢lanka, Studija ponovo izvodi neverovatne i neodrzive zakljutke — da se teatralno
preuveliGava vojna parada u Moskvi.

! https://www.kurir.rs/planeta/9590979/zelenski-o-trampu
Zhttps://www.kurir.rs/planeta/9601344/zelenski-trampova-podrs ka-ostaje-presudna-za-ukrajinu
* https://www.kurir.rs/planeta/0664919/rusija-na-paradi-u-moskvi-prvi-put-predstavila-dronove



*

Predmetni tekst predstavlja’kratak i sumaran izvestaj sa vojne parade koja se u Ruskoj federaciji
tradicionalno odrzava svakog devetog maja. Radi se o kratkom izvestaju, opet bez bilo kakvih

vrednosnih sudova i idelodkih opredeljenja.

Vojna parada koju odrzava driava u aktivnom vojnom sukobu predstavlja ¢injenicu koja je od
interesa za javnost i od znacaja za izvestavanje o tom sukobu.

| u ovom tekstu su informcije objektivno izloZene, uz prisustvo tvrdnji svih ukljuéenih strana. U
+om smislu skreéemo paznju da se tekst zakijucuje konstatacijjom da je Kijev optuzio Moskvu da
ih (dronove) koristi za napad na stambene zgrade.

¥

4) Glanak od 06.01.2025, godine®

Poslednji &lanak koji je citiran u Studiji navodi se kao dokaz da se U Kuriru naglasava tehnoloSki
napredak Moskve, da se Rusija predstavlja kao vojno superiorna i strate$ki adaptivna sila. 1z
navedenog autori Studije iznose zakljudak da Kurir navija za jednu od strana u sukobu i da
netadno predstavlja stanje ruskih vojnih snaga.

Da je ovaj tekst paZljivo analiziran, Studija je morala da utvrdi da ¢lanak navodi:

- daje ruska vojska pretrpela bolne udare;

- dajerat skupo kostao ruske kopnene shage;

- daje prema tvrdnjama iz Ukrajine vige od 780.000,00 ruskih vojnika ubijeno ili ranjeno,

- daje ukrajinska vlada saop$tila da je Rusija samo u jednom mesecu izgubila 3 milijarde
dolara u oruZju i opremi; ;

- daje preneta izjava glavnokomandujuceg ameritke vojske u-Evropi;

- da zapadni struénjaci dovode u pitanje kvalitet opreme kojom Rusija nadoknaduje
gubitke; ‘,

- da je Britanski istrazivacki centar saopstio da je Moskva izgubila vise do 3.000 tenkova U
Ukrajini, §to je broj koji premasuje inventar u trenutku kada je poceo rat;

- da je britansko ministarstvo odbrane saopstilo da su ruske snage oklevale da prihvate
prvu tran$u T-14 koja im je dodeljena jer su vozila u lo§em stanju;

. da su Ukrajina i Rusija napravile ogroman napredak u tehnologiji bespilotnih letelica

Da je &lanak analiziran sa elementarnom paZnjom, jedini mogudéi zaklju&ak bi bio da ¢lanalc tezi
da koriséenjem vedeg broja razliitih izvora na sveobuhvatan nadin analizira stanje ruske vojske
posle tri godine vojnih sukoba. U élanku se navode kako gubici i poteskoce koje ruska vojskaima,

tako i njena poboljSanja.

Ovakvo objektivno i nepristrasno izvestavanje o stanju vojske drzave koja se nalazi U
visegodidnjem vojnom sukcbu nije i ne moze predstavljati bilo kakvu propagandu, kako se to
pogredno navodi u Studiji.

4 https://www.kurir.rs/pla neta/9542667ll<aI<o-se—ruska—vojska—promenila—'za-S-godine-rata-vellka—
analiza-o-promena ma-u-putinovoj-armiji



