
 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 

Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Sanja Pavlović, Milena 

Vasić, Nadežda Budimović, Jelka Jovanović, Olivera Milošević, Filip Švarm, Rodoljub 

Šabić, Tamara Skrozza i Zlatko Čobović, na sednici održanoj 28. 5. 2026. godine, većinom 

glasova, izriče 

        JAVNU OPOMENU  

Tekstom „I novac dele na pogrešan recept“, objavljenim 28. aprila 2026. godine, portal 

„Radar.rs“  

 

1.prekršio je tačku 4 Poglavlja I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara i novinarki 

Srbije, po kojoj je prećutkivanje činjenica koje mogu bitno da utiču na stav javnosti o nekom 

događaju jednako njihovom namernom iskrivljivanju ili iznošenju neistina,  

 

2.prekršio je i  tačku 3 Poglavlja VIII (Odnos prema izvorima) o obavezi 

novinara/novinarki da konsultuju što više izvora. 

 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 

dostupna javnosti. 

       OBRAZLOŽENJE 

Žaklina Kostić, direktorka kompanije Aptus doo podnela je žalbu zbog, kako je navela, 

prekršaja više poglavlja Kodeksa novinara i novinarki Srbije u tekstu u kojem se iznose 

zaključci o navodno privilegovanom položaju određenih kompanija u postupcima javnih 

nabavki, uključujući i kompaniju Aptus, bez navođenja potpunog činjeničnog i metodološkog 

principa na osnovu kojeg su takvi zaključci izvedeni. Istakla je, između ostalog, da autor 

teksta navodi „Analiza celokupne baze odluka o dodeli ugovora Univerzitetskog kliničkog 

centra Srbije, najveće zdravstvene institucije u zemlji, otkriva zabrinjavajuću koncentraciju, 

jer je od ukupno 15.925 ugovorenih poslova čak 3.114 dogovoreno sa samo pet kompanija. 

Njima je, dakle, poverena svaka peta ili 19,6 odsto svih javnih nabavki”, pozivajući se na 

analizu baze podataka odluka o dodeli ugovora UKC, ali bez preciziranja; vremenskog 

perioda obuhvaćenog analizom, strukture nabavki (dobra, usluge, radovi), predmeta nabavki 

dobara (lekovi, medicinska sredstva, tehnički material itd), zaključenih ugovora po predmetu 

nabavke i kompanija. Zbog toga se čitaocu  pruža nepotpuna slika, sugeriše privilegovan 

položaj kompanija i navodi se na pogrešan zaključak o postojanju nepravilnosti u postupcima 

javnih nabavki sa kompanijama navedenim tekstu. Takođe, podatak o neto profitnoj marži 

kompanije Aptus od 31,7%, uz poređenje sa navodnim evropskim prosekom, a bez 

navođenja izvora i metodologije takvog poređenja direktno insinuira sumnju u pravilnost 

sprovedenih postupaka javnih nabavki i poslovni uspeh kompanije. U žalbi se ukazuje i na to 

da se kvalifikacije poput „ekskluzivni partner“, „višestruko veće marže od evropskih“, 

„uigrani partner države” iznose bez relevantnih dokaza koji bi ukazivali na nezakonito ili 

http://www.savetzastampu.rs/


 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

neregularno poslovanje, dok se naslovom teksta „sumnjive javne nabavke u zdravstvu“ 

direktno insinuira nezakonitost i neregularnost u poslovanju kompanija, što je apsolutno 

netačno. Žalitejlka je navela i da pre objavljivanja, redakcija nije kontaktirala kompaniju radi 

provere informacija i pružanja mogućnost da se izjasni o navodima koji se na nju odnose. 

 

Po dostavljanju žalbe redakciji „Radara”, urednik Ekonomije Milan Ćulibrk ponudio je 

podnosiocu žalbe objavljivanje odgovora, ali, kako je naveo u odgovoru na žalbu, nije dobio 

nikakav odgovor. Umesto odgovora redakciji, dr Žaklina Kostić je o tome da ne pristaje na 

predlog urednika obavestila Savet za štampu, istovremeno dostavljajući i dopunu žalbe, uz 

koju su priloženi i godišnji finansijski izveštaji koji se predaju Agenciji za privredne registre, 

a čijom analizom se, kako je objasnila, može utvrditi da je poslovanje Aptusa stabilno, da 

nema naglih skokova u povećanju prometa i dobiti što ukazuje da nije bilo privilegovanog 

položaja i koruptivnih radnji. Istakla je da je to što je dozvoljeno studentu ekonimije da 

napiše sporan tekst bez ikakve prethodne provere javno dostupnih činjenica „dokaz namere i 

senzacionalizma urednika”. 

 

U odgovoru na žalbu, urednik Milan Ćulibrk i autor teksta Luka Benčik ukazali su na to da se 

u žalbi ne identifikuje ni jedan konkretan podatak iz „spornog“ teksta koji je netačan, 

neistinit ili izmišljen. „Žalba ne tvrdi da su finansijski podaci pogrešni. Ne tvrdi da su podaci 

o broju zaposlenih netačni. Ne tvrdi da su podaci o prihodima ili EBITDA pokazatelju 

izmišljeni. Ona samo osporava kontekstualizaciju tačnih, javno dostupnih i proverljivih 

podataka koje sama kompanija podnosi nadležnim državnim institucijama”. Istakli su da su 

svi podaci navedeni u tekstu preuzeti isključivo iz javno objavljenih finansijskih izveštaja, 

koje sama kompanija podnosi APR-u. Podatak o neto profitnoj marži od 31,7 odsto izračunat 

je tako što je neto dobit za 2024. godinu od 327.202.000 dinara podeljena sa ukupnim 

prihodima (327.202.000 / 1.029.403.000 = 31,78 odsto), tako da to nije interpretacija 

novinara, već egzaktan pokazatelj.  

Do podatakka da je EBITDA porasla sa 289 na 408 miliona dinara u periodu 2022- 2024. 

došlo se takođe iz APR finansijskih izveštaja i poklapaju se sa navodima u tekstu do 

poslednje cifre, dok je analiza koncentracije nabavki (15.925 ugovora UKC Srbije, od čega 

3.114 ili 19,6% sa samo pet kompanija) urađena je na celokupnoj bazi odluka u periodu od 

27. jula 2020. do 1. aprila 2026. godine. Industrijska literatura i sektorske analize 

konsistentno pokazuju da su neto profitne marže veleprodajnih distributera medicinskog 

potrošnog materijala u Evropi niske, zbog sistema javnog zdravstvenog osiguranja, 

regulatornog pritiska na cene i visoke konkurencije u distributivnom lancu. Damodaran 

industrijska baza podataka za sektor Healthcare Products i Medical Supplies, koja je javno 

dostupna i akademski citirana, beleži prosečne neto marže u ovom sektoru znatno ispod 10 

odsto za distributere koji nemaju sopstvenu proizvodnju, navedeno je, između ostalog, u 

odgovoru na žalbu. Urednik i autor teksta ukazali su i na to da su neosnovane tvrdnje da 

kvalifikacije „ekskluzivni posrednik" i „uigrani partner države” nanose štetu poslovnom 

ugledu kompanije. Pritom, kvalifikacija „ekskluzivni posrednik" nije vrednosni sud, već 

ekonomska klasifikacija koja direktno proističe iz toga što je reč o firmi registrovanoj kao 

trgovačko preduzeće, bez sopstvene proizvodnje, sa 22 zaposlena, prihodom od više od 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

milijardu dinara i neto dobiti od 327 miliona dinara, čiji je primarni kupac državna 

zdravstvena ustanova.  

Kvalifikacija „uigrani partner države" opisuje tržišni položaj kompanije u kontekstu sistema 

javnih nabavki i ne sadrži optužbu za korupciju, niti kvalifikuje bilo čije postupanje kao 

nezakonito, a Kodeks novinara ne zabranjuje analitičke kvalifikacije zasnovane na 

verifikovanim podacima. Istakli su i da je tačno da autor pre objavljivanja teksta nije 

kontaktirao kompaniju radi provere informacija, jer je svoju analizu bazirao na javno 

dostupnim podacima iz dva javna registra — Agencije za privredne registre i Portala javnih 

nabavki Republike Srbije. Poglavlje I Kodeksa novinara i novinarki Srbije definiše da je 

novinar dužan da radi u javnom interesu i da objavljuje činjenice neophodne građanima za 

donošenje informisanih odluka. Poglavlje III definiše odgovornost novinara prema javnosti 

kao primarnu- ispred odgovornosti prema bilo kom privrednom subjektu. Predmetni tekst je, 

kako se navodi, u potpunosti je u skladu sa tim načelima. 

 

Članovi Komisije za žalbe su se saglasili sa ocenom urednika da je tema legitimna, jer se u 

tekstu analizira trošenje javnog novca u zdravstvenom sistemu Republike Srbije, te da je 

analiza finansijskih pokazatelja kompanija koje dominantno posluju sa državnim 

zdravstvenim institucijama, a finansiraju se iz sredstava zdravstvenog osiguranja, od velikog 

javnog interesa. 

 

Tekst je, po mišljenju Komisije, u celini korektno napisan, uz pozivanje na javno dostupne 

podatke čija tačnost nije osporena. Međutim, kada je reč o delu teksta koji se odnosi na 

konkretnu kompaniju koja je podnela žalbu, po mišljenju većine članova Komisije, iznete su 

određene paušale ocene na osnovu nepotpunih informacija. Deo informacija i objašnjenja iz 

odgovora na žalbu (poput onih da se podaci o potpisanim ugovorima odnose na period od 

šest godina, ili kako je izračunata marža, npr.), morao je, smatra Komisija, naći mesto u 

tekstu, kako bi se čitoacima ponudile sve relevantne infomacije na osnovu kojih su u tekstu 

doneti određeni zaključci.  

 

Podaci koji jesu objavljeni ne potvrđuju tezu iz nadnaslova da je reč o sumnjivim javnim 

nabavkama, odnosno iz teksta čitalac ne može pouzdano da zaključi šta je tačno u tom poslu 

sumnjivo, a posebno ne šta je problematično u radu podnosioca žalbe i ima li nečeg 

protivzakonitog u njihovoj saradnji sa Univerzitetskim kliničkim centrom Srbije ili 

diskriminatornog u odnosu na druge ponuđače. 

 

Komisija smatra da je, uprkos tome što su objavljene informacije iz javno dostupnih izvora u 

čiju tačnost nije bilo razloga da se sumnja, ti podaci su bili osnov za određene vrednosne 

sudove koji mogu da povrede ugled kompanije Aptus. Zato je bilo potrebno da se, pre 

objavljivanja teksta, od predstavnika kompanije zatraže odgovori u vezi sa poslovima sa 

državom, odnosno u vezi sa saopštenim kvalifikacija tog odnosa.  Komisija podseća i da 

Kodeks novinara i novinarki Srbije propisuje obavezu konsultovanja što više izvora, odnosno 

najmanje dva koja bi mogla da potvrde ili ospore određene informacije.  

 



 

 

 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Članovi Komisije nisu bili saglasni sa ocenom podnositeljke žalbe da je reč o lošoj nameri i 

senzacionalizmu. Naprotiv, u postupku redakcije vide motiv da se istraži jedna veoma važna 

tema od velikog javnog značaja, bez želje da se bilo kome nanese šteta. Komisija veruje da 

su propusti u tekstu nenamerni, a dobra volja redakcije da to ispravi vidi se iz ponude 

urednika da objavi demanti. 

 

Komisija je, zbog svega ovoga. odlučila da su prekršene tačke Kodeksa koje se odnose na to 

da se izostavljenjem određenjih infomacija čitaoci mogu navesti na pogrešan zaključak, kao i 

odredbu koja novinare/novinarke obavezuje na konsultovanje više izvora.  

 

Za ovu odluku je glasalo sedmoro članova Komisije, dok je dvoje bilo protiv. Oni su mislili 

da Kodeks nije prekršen, da su objavljene tačne infomacije, da tekst nije uvredljiv, niti se u 

njemu iznose neosnovane optužbe protiv žalitelja, te da nije bilo potrebe da sa njima 

kontaktiraju pre objavlljivanja teksta.  

 

 

Beograd, 28. 5. 2026.          

         Predsedavajuća 

        

Nadežda Budimović  

 


	OBRAZLOŽENJE

