Ботови манипулишу јавним мњењем
(Извор: Данас) – Организовани коментари ботова служе за манипулацију јавног мњења и модератори медијских портала нису обавезни да их објављују, сагласни су учесници панела „Ботови: Слобода говора или покушаји креирања јавног мњења“ у организацији портала Данаса на сајму медија Медија Маркет.
Према њиховим речима, тиме је обесмишљена улога коментарисања медијских садржаја.
– Интернет одреди владајуће странке, такозвани ботови, служе за то да и на мрежи спрече било какву дебату, пошто је власт претходно укинула дебату у мејнстрим медијима и у скупштини“, рекао је данас координатор Балканске истраживачке мреже (БИРН) Слободан Георгијев.
Георгијев сматра да се сценарио из парламента, онај у коме неко ко покуша да критикује власт аутоматски буде окарактерисан као некомпетентан, лопов или страни плаћени, преселио на сајтове медија и друштвене мреже.
– Они не учествују у дијалогу, они вређају и прете. Нема ту разговора, нема онога „погледај боље, можда грешиш“. Не, они се позову на твоје порекло, то где радиш, ко те плаћа а на крају почну да ти прете. Ја сам то осетио на личном примеру, и знате, ако неко десет пута напише да ме треба ликвидирати, ко може да гарантује да нека будала то заиста неће урадити. То је једна врста болесне и језиве стратегије да се једини преостали простор где би људи могли да критикују стави под контролу – казао је Георгијев и додао да иако не еле да признају централе политичких странака координирају рад ботова.
Професорка Факултета политичких наука Сњежана Миливојевић оценила је да је улога коментара на медијским порталима обесмишљена јер је развојом интернета отворено много више простора за јавни дијалог и да су због тога много светски медији укинули опцију коментара на својим сајтовима. Она је додала и да необјављивање коментара ботова не би могло да се сматра кршењем слобода говора, јер је сваки медиј одговоран за оно што је објављено на њиховим сајтовима.
Према њеним речима, медијски мање развијене и мање демократске земље у свету данас ослањају на екипе људи које на интернету пишу афирмативне коментаре о власти.
– Постоји „Армија 50 центи“, то јест кинеска армија ботова, који су запослени од стране државе и који за тај износ на интернету остављају коментаре који промовишу државну политику. Претпрошле године је светом прострујала вест о истој таквој екипи под покровитељством Кремља. Код нас је то такође врло видљиво и сведоци смо својеврсног медијског рата другим средствима – каже Миливојевић.
Она додаје да је стил ботова који се огледа у „браним своје, нападам све друге без икаквих аргумената, агресивно и вулгарно“, допринео поларизацији и радикализацији друштва.
Гордана Новаковић, генерална секретарка Савета за штампу, рекла је да су у тој институцији у току завршне припреме за израду Кодекса за онлајн медије. Она је рекла да коментари потпадају под уређивачку одговорност сајта који их објављује.
– У зависности да ли радите премодерацију или постмодерацију коментара, ви као уредник онлајн медија имате потпуну слободу да одлучите које ћете коментаре да објавите – рекла је Новаковић и навела иако се многи жале Савету за штампу због необјављивања коментара да нема основа да се због тога реагује.
„Тек сада сте прави сајт – добили сте ботове“, била је честитка коју су колеге упутиле уредник сајта телевизије Н1 Николи Стојићу. По његовом мишљењу, улога ботова је прецењена.
– Зашто то кажем? Прво, они су лако препознатљиви. То су кратки коментари са пет-шест речи који афирмишу власт, са кратким надимцима у потпису, које особа са изграђеним ставом одмах препозна. Друго, сматрам да циљна група тих ботова углавном не користи интернет – навео је Стојић.
Он је додао и да ботови неретко уопште и не улазе на текстове сајтова, већ да коментаре остављају путем одређених апликација и тиме је објаснио зашто текстови са великим бројем коментара нису нужно и најчитанији на сајтовима.
На Данасову панел дискусију били су позвани и представници владајуће Српске напредне странке, али иако је позив упућен у неколико наврата, одговора није било.
Пише: М. Миљковић
www.danas.rs/drustvo.55.html?news_id=331027&title=Botovi+manipuli%C5%A1u+javnim+mnjenjem