Dobrodošli na stranu
Inicijative „Novinari poštuju Kodeks“
Inicijativa ima za cilj da poveća svest javnosti o važnosti profesionalnih standarda u novinarstvu i doprinosu medija demokratskom društvu. Kroz deset intervjua sa istaknutim novinarima istražuje se uloga novinara u demokratskom društvu, kao i izazovi s kojima se suočavaju, poput dezinformacija, lažnih portala i različitih pritisaka. Iz intervjua su izdvojene edukativne poruke koje služe kao osnova za podsticanje saradnje između medijskih profesionalaca, institucija i civilnog društva. Ovakav pristup omogućava razmenu iskustava, unapređenje medijske pismenosti i jačanje poštovanja Kodeksa novinara.
DESET INTERVJUA
| 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
| 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
 
  | 
EDUKATIVNE PORUKE
Etika i istina su temelj poverenja u medije
- Kodeks novinara ostaje ključan vodič za odgovorno i etičko novinarstvo, iako je njegova primena u praksi često otežana.
 - Poštovanje kodeksa omogućava medijima da zadrže kredibilitet i da javnosti ponude proverene i objektivne informacije koje su osnova demokratskog dijaloga.
 
Slobodni i zaštićeni novinari čuvaju demokratiju
- Napadi na novinare su udar na slobodu izražavanja i pravo javnosti da zna.
 - Samo društvo koje štiti novinare može imati slobodne i nezavisne medije.
 - Potrebna je snažnija institucionalna i društvena podrška novinarima koji se suočavaju sa pritiscima.
 
Borba protiv dezinformacija je odgovornost novinara i institucija
- Lažne vesti narušavaju poverenje u sistem i šire manipulaciju.
 - Novinari moraju proveravati izvore, a institucije podržavati borbu protiv lažnih sadržaja.
 - Neophodna je saradnja između novinara, medija, institucija i civilnog društva u suzbijanju lažnih vesti i povećanju odgovornosti onih koji ih plasiraju.
 
Medijska pismenost je oružje građana protiv manipulacije
- Obrazovani i informisani građani lakše prepoznaju manipulacije.
 - Razvijena medijska pismenost omogućava građanima da prepoznaju relevantne informacije, razumeju izvore i procene tačnost medijskog sadržaja.
 - Edukacija javnosti i posebno mladih je važan korak ka smanjenju uticaja dezinformacija.
 
Mediji su garant jednakog pristupa informacijama
- Kada institucije selektivno komuniciraju, mediji moraju reagovati.
 - Transparentnost i jednakost u pristupu informacijama su ključni za funkcionisanje demokratije.
 
OKRUGLI STO – ZAKLJUČCI
Zaključci i preporuke:
Na osnovu diskusije na okruglom stolu formulišu se konkretni zaključci i preporuke sa ciljem:
ZAKLJUČCI
- 
- 
- Nivo medijske pismenosti u Srbiji je veoma nizak, što potvrđuju istraživanja po kojima samo 12% građana aktivno proverava izvore i razlikuje činjenice od mišljenja, dok većina ne prepoznaje dezinformacije.
 - Nedostatak sistemske edukacije o medijima ostavlja prostor za manipulaciju, posebno među mlađim generacijama koje konzumiraju informacije gotovo isključivo putem društvenih mreža.
 - Mladi novinari su pod dvostrukim pritiskom – s jedne strane pokušavaju da očuvaju profesionalne standarde, a s druge trpe pritiske urednika, algoritama i publike, što često vodi u autocenzuru ili krizne odluke u uređivanju.
 - Medijska pismenost u Srbiji nije jednako raspoređena među populacijom. Mladi često imaju tehničku pismenost, ali ne nužno i kritičku – razlika između korišćenja tehnologije i razumevanja medijskog sadržaja ostaje velika prepreka.
 - Starije generacije su posebno podložne dezinformacijama, a najčešće ih primaju putem zatvorenih digitalnih zajednica poput Viber grupa, gde dominira neprovereni sadržaj i propaganda maskirana kao vesti.
 - Obrazovni sistem kasni za potrebama savremenog društva. Iako postoje pojedinačne inicijative (npr. na FDU), sistemski pristup uvođenju medijske pismenosti u škole i univerzitete i dalje izostaje.
 - Uloga medija je dvostruka – i kao deo problema i kao deo rešenja. Profesionalno novinarstvo je pod pritiskom profita, klikova i algoritama, dok etičko izveštavanje sve više ustupa mesto senzacionalizmu i polarizaciji.
 - Mladi novinari se suočavaju s brojnim izazovima: loši uslovi rada, niske ili nikakve naknade, pritisak da postanu i „kreatori sadržaja“ i „viralni“, dok istovremeno pokušavaju sačuvati profesionalni integritet.
 - Javni servis i nacionalne televizije zanemaruju svoju zakonsku obavezu da promovišu medijsku pismenost, ne samo kroz posebne emisije već i kroz kvalitetan i sadržajan program u celini.
 - Nepoverenje u tradicionalne medije podstiče okretanje društvenim mrežama, koje se doživljavaju kao “prostor istine”. Međutim, upravo tu se šire najopasnije dezinformacije, jer su korisnici izloženi algoritamskim balonima i emocionalno nabijenim sadržajima.
 - Pojam “lažne vesti” je postao oružje u borbi narativa. Gubi se razlika između činjenica i mišljenja, a sve češće se i profesionalni sadržaj svodi na borbu za vidljivost u digitalnom prostoru.
 - Kritička medijska publika se ne rađa sama od sebe. Potrebno je dugoročno ulaganje u obrazovanje, profesionalni razvoj novinara i reformu medijskog sistema kako bi građani mogli prepoznati manipulaciju i zahtevati odgovorno novinarstvo.
 
PREPORUKE:
- Uvođenje medijske i digitalne pismenosti u sve nivoe obrazovanja, od osnovne škole do univerziteta, kao obaveznih sadržaja, uz praktičnu obuku i rad na prepoznavanju propagande, spinova i lažnih vesti.
 - Razvoj specifičnih programa za stariju populaciju, koji će obuhvatiti edukaciju o razlikovanju izvora, prepoznavanju lažnih objava na Viberu i društvenim mrežama, i upotrebi osnovnih digitalnih alata za proveru informacija.
 - Povećanje odgovornosti javnog servisa i televizija sa nacionalnom frekvencijom da dosledno sprovode zakonom propisane obaveze o promociji medijske pismenosti i obrazovnog programa u širem smislu.
 - Podrška i institucionalno priznanje neformalnog obrazovanja o medijskoj pismenosti, kao što su radionice, kratki edukativni video sadržaji, i saradnja između škola, fakulteta i medija.
 - Mediji treba da razviju strategije kako da kvalitetne informacije postanu viralne. Primeri kao što su CINS, KRIK i Zoomer pokazuju da je moguće prilagoditi format bez gubitka sadržajne dubine.
 - Borba protiv dezinformacija mora biti kolektivni napor, koji uključuje i oglašivače, producente sadržaja, obrazovne institucije, državne organe i samu publiku, jer se navike publike i stil konzumacije informacija međusobno uslovljavaju.
 - Tehnološki razvoj (AI alati) dodatno komplikuje borbu protiv dezinformacija, ali i podiže potrebu za medijsku pismenost – publika mora da nauči da prepoznaje i manipulisani sadržaj koji izgleda „uverljivo“.
 - Mlade redakcije treba osnažiti jer su bliže jeziku i interesima nove generacije. Portali poput Zoomer-a uspešno prenose ključne informacije na način koji je mladima dostupan, bez potrebe da „kliknu dalje“, već na samoj mreži.
 - Kritička javnost mora da traži odgovore od institucija, a ne samo da komentariše reakcije građana i novinara – odgovornost za bezbednost i tačnost ne sme se prebacivati isključivo na medije.
Ova inicijativa je deo UNESCO projekta „Izgradnja poverenja u medije u Jugoistočnoj Evropi: Podrška novinarstvu kao javnom dobru“, koji finansira EU. 
 
 - 
 











