Извештај о раду Савета за штампу у 2020. години

ИЗВЕШТАЈ О РАДУ САВЕТА ЗА ШТАМПУ У 2020. ГОДИНИ

 

Рад Комисије за жалбе

 

Савет за штампу је од јануара до децембра 2020. године примио 163 жалбе, што је знатно више него претходне године, када је стигла 81 жалба. Ово је уједно највећи број жалби у једној години од када је Савет почео да ради. Комисија за жалбе Савета за штампу разматрала је 118 жалби, и само у 16 случајева утврдила да Кодекс новинара није прекршен. Медијацијом је решено само десет жалби, што је мањи број у односу на две претходне године.

Чланови Комисије за жалбе Савета за штампу прошле године су најчешће одлучивали да су медији кршили тачке из првог поглавља Кодекс новинара које се односи на истинитост извештавања – 59 таквих случајева.

Савету за штампу стигло је највише жалби од појединаца – 91, потом 21 жалба од удружења грађана, 19 жалби од медија и новинара, 16 су поднели чланови Комисије за жалбе, 13 државни органи, две фирме, а једну изборна листа.

Рад Комисије за жалбе финансирала је Делегација Европске уније у Београду.

Жалбе поднете од јануара до децембра 2020:

1.Мирко Миловановић –Ало, Информер, Српски телеграф, Курир – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља која се односила на исте текстове

  1. Добрила Дамјан – Српски телеграф – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља која се односила на исти текст
  2. Марина Кесслер – Српски телеграф – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља која се односила на исти текст
  3. Небојша Вучинић – Курир, Информер, Ало, Српски телеграф – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља која се односила на исте текстове
  4. Александнар Ћирић – Информер – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља која се односила на исти текст
  5. Александар Ћирирћ – Српски телеграф – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља која се односила на исти текст
  6. Вида Петровић Шкеро – Пинк.рс – јавна опомена

8.Вида Петровић Шкеро – Информер – јавна опомена

9.Вида Петровић Шкеро – Република.рс – јавна опомена

10.Вида Петровић Шкеро – Србија данас – прекршен Кодекс – портал је објавио одлуку

11.Аутономни женски центар – Курир – жалба разматрана са жалбом родитеља

12.Аутономни женски центар – Српски телеграф – жалба разматрана са жалбом родитеља

13.Аутономни женски центар – Информер – жалба разматрана са жалбом родитеља

14.Аутономни женски центар – Ало – жалба разматрана са жалбом родитеља

15.Александра и Роберт Каримановић – Српски телеграф – јавна опомена

16.Александра и Роберт Каримановић – Информер – јавна опомена

17.Александра и Роберт Каримановић – Ало – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

18.Александра и Роберт Каримановић – Курир – прекршен Кодекс – лист је одлуку објавио

19.Мрежа организација за децу Србије – Српски телеграф – јавна опомена

20.Мрежа организација за децу Србије – Курир.рс – прекршен Кодекс – портал је одлуку објавио

21.Мрежа организација за децу Србије – Ало.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

22.Мрежа организација за децу Србије – Информер.рс – јавна опомена

23.Мрежа организација за децу Србије – Блиц.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

24.Владица Гавриловић – Озонпресс.нет – Комисија није усагласила одлуку

25.Далиборка Несторовић – Озонпресс.нет – није прекршен Кодекс

26.Јована Пешић – сајт НУНС – жалба решена договором

27.Драгољуб Јанковић – Озонпресс.нет – одбачена жалба – није достављен текст који је предмет жалбе

28.Министарство културе и информисања РС – Српски телеграф – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља девојчице

29.Министарство културе и информисања РС – Ало – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља девојчице

30.Министарство културе и информисања РС – Курир – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља девојчице

31.Министарство културе и информисања РС – Информер – Комисија одлучила на основу жалбе родитеља девојчице

32.Ђуро Мечанин – Озонпресс.нет – није прекршен Кодекс

33.Министарство културе и инфомисања РС – Курир – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

34.Министарство културе и инфомисања РС – Српски телеграф – јавна опомена

35.Константин Љубомировић – Тпњуз.ком – јавна опомена

36.Министарство културе и информисања РС – Курир – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

37.Синиша Јаснић – Блиц – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

38.Игор Петровић – Топпрес – одбачена жалба – не односи се на медијски садржај

39.Далибор Тешић – Разбибрига – одбачена жалба – не односи се на медијски садржај

40.Удружење А11 – Вечерње новости – прекршен Кодекс- лист је одлуку објавио

41.Владан Влајковић – Нови Палеж – јавна опомена

42.Златко Чобовић – Политика – није прекршен Кодекс

43.Златко Чобовић – Курир (1) – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

44.Златко Чобовић – Курир (2) – Комисија није усагласила одлуку

45.Златко Чобовић – Курир (3) – Комисија није усагласила одлуку

46.Златко Чобовић – Курир (4) – Комисија није усагласила одлуку

47.Златко Чобовћ – Курир (5) – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

48.Бранко Вујковић – Подринске (2) – прекршен Кодекс – лист је одлуку објавио

49.Бранко Вујковић – Подринске (2) –прекршен Кодекс – лист је одлуку објавио

50.Бобан Бирмбанчевић – Подринске – прекршен Кодекс – лист је одлуку објавио

51.Златко Чобовић – Информер (1) – јавна опомена

  1. СББ – Информер – јавна опомена

53.Бранко Вујковић – Подринске (3) – није прекршен Кодекс

54.Горан Гаврић – Данас – одбачена жалба – није допуњена на захтев секретара

55.Златко Чобовић – Информер (2) – није прекршен Кодекс

56.Златко Чобовић – Република.рс – није прекршен Кодекс

  1. Златко Чобовић – Курир (6) – није прекршен Кодекс

58.Сања Вујовић – Еспресо – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

59.Еневер Гаши – Курир – одбачена жалба – подносилац жалбе није могао да докаже да је аутор текста који је преузет

60.Бранко Вујковић – РТВ Шабац – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета

61.Весна Лакићевић – Таблоид – јавна опомена

62.Н1 – Курир – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

63.ГМ Инфо – ГМ Пресс (1) – јавна опомена

64.Златко Чобовић – Курир (7) – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

65.Београдски центар за људска права – Блиц.рс (1) – прекршен Кодекс- портал није објавио одлуку

66.Београдски центар за људска права – Курир (1) – жалба решена договором

67.Београдски центар за људска права – Курир (2)- жалба решена договором

68.Београдски центар за људска права – Блиц.рс (2) –прекршај Кодекса- портал није објавио одлуку

69.Београдски центар за људска права – Блиц.рс (3) – прекршен Кодекс – портал није објаво одлуку

70.Београдски центар за људска права – Блиц.рс (4)- портал није објавио одлуку

71.Београдски центар за људска права – Србија данас – прекршен Кодекс- портал је одлуку објавио

72.ГМ Инфо – ГМ Пресс (2) – јавна опомена

73.Снежана Милетивћ – Блиц.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

74.Новосадска бициклистичка иницијатива – САТ плус – није прекршен Кодекс

75.ГГ „Марио Спасић- увек за родни крај“ – РТВ Трстеник – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета

76.Министарство културе и информисања РС – Блиц – није прекршен Кодекс

77.Национална авангарда – Данас – није прекршен Кодекс

78.Милош Милошевић – РТВ Шабац – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета

79.Михаела Бојић – Блиц – подносилац одлустао од жалбе

80.Зоран Кесић/Иван Ивановић – Српски телеграф/Република.рс – јавна опомена

81.Даница Поповић- Политика – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

82.Заштитник грађана – Нова.рс – комисија није усагласила одлуку

83.Виолета Степановић – Инфоцентрала – јавна опомена

84.Никола Миновић – Нова.рс – подносилац одустао од жалбе

85.Никола Миновић – Озонпресс.нет – није прекршен Кодекс

86.Курир- Н1 инфо (1) – комисија није усагласила одлуку

87.Димитрије Војнов – Вечерње новости – жалба решена договором

88.Курир – Н1 инфо (2) – комисија није усагласила одлуку

89.Аутономни женски центар – Еспресо – жалба решена договором

90.Војин Ракић – Информер (1) – јавна опомена

91.Војин Ракић – Политика (1) – комисија није усагласила одлуку

92.Предраг Аздејковић – На длану – жалба решена договором

93.Војин Ракић – Ало.рс – прекршен Кодекс – портал одлуку није објавио

94.Војин Ракић – Дневник – јавна опомена

95.Војин Ракић – Б92.нет – јава опомена

96.Војин Ракић – Пинк.рс (1) – јавна опомена

97.Војин Ракић – Блиц.рс – комисија није усагласила одлуку

98.Војин Ракић – Тањуг (1) – јавна опомена

99.Војин ракић – Курир (1) – комисија није усагласила одлуку

100.Војин Ракић – Информер (2) – јавна опомена

101.Војин Ракић – Република.рс – јавна опомена

102.Марко Ленс – Курир.рс – прекршен Кодекс – портал је одлуку објавио

103.Марко Ленс – Србија данас – жалба решена договором

104.Марко Ленс- Ало.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

105.Предраг Аздејковић – Директно.рс – жалба решена договором

106.Војин Ракић – Пинк.рс (2) – јавна опомена

107.Војин Ракић – Курир (3) – комисија није усагласила одлуку

108.Војин Ракић – Информер (3) – јавна опомена

109.Мирко Поледица – Глас западне Србије – јавна опомена

110.Војин Ракић – Сајт СНС – одбачена жалба – не односи се на медиј

111.Марко Ленс – Новости.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

112.Војин Ракић – Тањуг (2) – није прекршен Кодекс

113.Војин Ракић – Политика (2) – није прекршен Кодекс

114.Виолета Марковић – Глас западне Србије – јавна опомена

115.Марко Петровић – Курир – одбачена жалба- подносилац није лично оштећен

116.Војин Ракић – Информер (4) – јавна опомена

117.Павле Јелесијевић – Глас западне Србије – јавна опомена

118.Милена Маслаћевић/Слободан Бус Вукајловић – Глас западне Србије – јавна опомена

119.Жељко Дамјановић – Глас западне Србије – јавна опомена

120.Данас – Српски телеграф/Република.рс – комисија није усагласила одлуку

121.Биљана Јованић – Глас западне Србије – јавна опомена

122.Божидар Митровић – Политика – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

123.Миљан Миленковић – Јужне вести (1) – прекршен Кодекс- портал је одлуку објавио

124.Миљан Миленковић – Јужне вести (2) – прекршен Кодекс – портал је одлуку објавио

125.Миљан Миленковић – Нова.рс – јавна опомена

126.Миљан Миленковић – Данас- жалба решена договором

127.Миљан Миленковић – Н1 инфо – јавна опомена

128.Миљан Миленковић – Глас јавности – јавна опомена

129.Министарство културе и информисања РС – Курир – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

130.Игор Жежељ – Н1 инфо – није прекршен Кодекс

131.Павле Јелесијевић – Медиа портал (1) – јавна опомена

132.Миљан Миленковић – Ало.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

133.Миљан Миленковић – Директно.рс (1) – јавна опомена

134.Миљан Миленковић – Директно.рс (2) – комисија није усагласила одлуку

135.Министарство културе и инфомисања РС – Курир –прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

136.Министарство културе и информисања РС – Нова.рс – јавна опомена

137.Небојша Петровић – Еспресо – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

138.Инфо врањске – Подпржарпресс – јавна опомена

139.Инфо врањске – Врањскаплуств.рс – јавна опомена

140.Инфо врањске – РТВ-Врање.рс – јавна опомена

141.Давор Лукач – Информер.рс – јавна опомена

142.Давор Лукач – Ало.рс – прекршен Кодекс – портал није објавио одлуку

143.Ана Грубин – Српски телеграф – јавна опомена

144.Министарство културе и информисања РС – Нова.рс – није прекршен Кодекс

145.Минеко ЛТД – КРИК – прекршрен Кодекс – портал није објавио одлуку

146.Ивана Јованов – Н1 инфо – одбачена жалба – подносилац није лично ошећен

147.Викторија Боројевић – Н1 инфо – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

148.Катарина Ружичић – Н1 инфо – одбачена жалба – подносилац није лично ошећен

149.Биљана Илић – Н1 инфо – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

150.Ана Грубин – Курир – прекршен Кодекс – лист је одлуку објавио

151.Марко Ленс – Неwсбеезер.цом – одбачена жалба – медиј није у надлежности Савета

152.Јелена Јоловић – Н1 инфо – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

153.Милан Зељак – Н1 инфо – одбачена жалба – подносилац није лично оштећен

154.Жељко Мијушковић – Република.рс (1) – јавна опомена

155.Жељко Мијушковић – Република.рс (2) – јавна опомена

156.Лидија Кандолф Секуловић – Република.рс – јавна опомена

157.Жељко Мијушковић – Република.рс (3) – јавна опомена

158.Жељко Мијушковић – Република.рс (4) – јавна опомена

159.Павле Јелесијевић – Медиа портал (2) – јавна опомена

160.Наташа Илић – Нова.рс – јавна опомена

161.Игор Вукотић – Блиц – прекршен Кодекс – лист није објавио одлуку

162.Геј лезбејски инфо центар – Данас – није прекршен Кодекс

  1. Гвозден Николић – Озонпресс.нет – прекршен Кодекс – портал је објавио одлуку

Због епидемије ковида- 19 седнице Комисије одржаване су углавном онлајн. Комисија је у току године одржала четири јавне седнице ван седишта Савета – у Прес центру УНС-а у јануару, јуну, септембу и октобру, уз финансијску подршку Мисије Оебса у Србији. Да би се постигла већа јавност рада Комисије интегрални снимци ових седница су објављени на интернету. Четири седнице Комисије, које су одржане посредством Зоом видео платформе. Такође су снимљене и емитоване на интернету. Током 2020. на интернету је било укупно 1.508 прегледа активности Савета, што је половина укупног броја свих прегледа активности Савета за штампу од његовог оснивања.

 

ОСТАЛЕ АКТИВНОСТИ

 

 

Мониторинг дневних новина

 

Савет за штампу је, уз подршку Делегације Европске уније, пратио поштовање Кодекса новинара Србије у осам дневних новина са националном покривеношћу у периоду од почетка јула до краја децембра.   Резултати су представљени на онлајн конференцији за новинаре почетком фербуара 2021. године. Према тим резултатима, Кодекс је прекршен у  укупно 4999 пута  у 2020. години, што је нешто мањи број него свих претходних година. У осам дневних листова у другој половини године евидентирано је укупно 3.724 текстова у којима је прекршен Кодекс, од чега највише у листу Ало (928), следе – Курир (651), Вечерње новости (627), Српски телеграф (594), Информер (509), као и Блиц у којем је било 240 таквих случајева. Најмање су професионалне стандарде кршили Политика (32 текста) и Данас (35).

Пракса, али и бројеви показују да медији и даље не воде рачуна о правима деце, па је, тако, по резултатима мониторинга, лист Ало у 84 таква текста прекршио Кодекс новинара, Вечерње новости у 55 у 52 Курир, у 19 Информер, у 11 Српски телеграф, а у Блицу је било седам таквих случајева.

У другој половини прошле године таквих случајева није било ни у Политици, нити у листу Данас. Пројекат је реализован уз финансијску подршку Делегације ЕУ.

 

Мониторинг онлајн медија

Шест најпосећенијих онлајн медија у Србији прекршило је Кодекс новинара за само три месеца чак 2829 пута, показали су резултати мониторнига, који је спроведен од почетка априла до краја јуна. Овај период се поклапа са најтежим ударом корона вируса и забраном кретања, када је велики број грађана информације добијао готово искључиво посредством онлајн медија. Истраживачи су сваког дана по 12 сати пратили вести на шест информативних портала – Србија Данас, Телеграф, Еспресо, Б92, Мондо и 021. Праћене су вести објављене на порталима у периоду од 8  до 20 сати и бележено је непоштовање Кодекса новинара Србије и Смерница за примену Кодекса новинара Србије у онлајн окружењу. Највећи број прекршаја забележен је у поглављу које се односи на истинитост извештавања, затим на приватност, достојанство и интегритету особа о којима се извештава и у поглављу о новинарској одговорности. Пројект је подржао Унеско.

Додатно, мониторинг ових онлајн медија је настављен у периоду од 1. априла.2020. до 7.9.2020. године, у смањеном обиму, сваке прве недеље у месецу. Резултати овог мониторинга су показали  наставак тренда кршења Кодекса са 328 идентификованих прекршаја Кодекса новинара у текстовима који се односе на извештвање о ковиду-19. Овај пројекат је реалзован уз подршка  Балканског форнда за демократију и Амбасаде краљевине Норвешке.

Измене Статута

До почетка октобра 2020.у чак 13 случајева Комисија за жалбе није успела да донесе одлуку, због чега је закључено да је потребно променити неке од правила рада. Након састанка чланова Комисије и Управног одбора 7. октобра, на којем су разматране могућности за унапређење рада Комисије, УО је на седници 30. октобра одлучио да измени Статут Савета и Пословник о раду Комисије за жалбе тако што ће убудуће за доношење одлуке бити потребни гласови седам, уместо осам чланова Комисије, док је кворум за одржавање седнице остао осам. Промењена је и тачка Пословника по којој је било обавезно заменити за целу седницу члана Комисије који не може да одлучује о жалби на медиј у којем ради. По новом решењу, тај члан ће бити искључен из расправе и одлучивања о тој жалби, а замене ће се одређивати по потреби, уколико се процени да неће бити кворума.

Нови чланови

Надлежност Савета за штампу у току 2020. године прихватило је 13 медија: Месечник Бизнис и финансије, новине Перспектива и портали: Луфтика.рс, Круг, Пресхевапресс, Машина, Воис, Зелена страна, Е-стварност, Плус онлајн, Боом 93, Биз лајф и Е-Браничево.

 

Семинари и обуке

 

У оквиру пројеката који је подржла Америчка амбасада је одржан ин-хаус тренинг за новог члана Савета, портал Боом93 из Пожаревца.

У новембру су чланови Комисије за жалбе учествовали у онлајн обуци о примени Смернице за примену Кодекса новинара Србије у онлајн окружењу.

 

Део планираних активности у овом сегменту, које финансира Амбасада САД у Београду, није реализован због епидемија и одложен је за наредну годину.

 

Друге активности

Крајем маја  Савет за штампу се преселио у нове канцеларију у Краљице Наталије 28.

Током маја је спроведена десетодневна онлајн кампања против ширења дезинформација о ковиду-19 у сарадњи са Унеском.

Током јесени штампан је приручник „У јавном интересу – Приручник за новинаре, уреднике и студенте новинарства о најчешће кршеним одредбама Кодекса новинара Србије“. Приручник, који садржи преглед и образложење одлука Комисије за жалбе у вези са најчешће кршеним поглављима Кодекса, послат је медијима, новинарским удружењима и факултетима који школују новинаре. Активност је подржало Министарство културе и инфомисања Републике Србије.

Током јесени је преуређен и интернет сајт Савета да би се олакшало уношење података.

 

Направљена је путујућа изложба “Лажне вести” која је намењена младима и у току 2021.би требало да буде организована у неколико средњих школа у Србији.

У оквиру истог пројекта, који је подржао Унеско, Савет за штампу је објавио „Лексикон медијске писмености“, такође намењем младима, који садржи појмове као што су факе њуз, сеxтинг, троловање, новинарска патка и друге, али представља и основне концепте медијске писмености.

У првој половини године је направљена и нова андроид апликација “Локални медији”, као одговор на потребе новинара у локалним медијима. Апликација је доступна посредством сервиса Ап сторе, а пројекат је реализован уз подршку Амбасаде САД.

 

Извештај “Суфинансирање медија који крше етичке стандарде”, израђен је уз подршку Делегације ЕУ, а садржи анализу података о томе који су медији и колико пута у току 2019. године, одлуком Комисије за жалбе, прекршили Кодекс новинара, а добијали су новац на конкурсима за суфинансирање медијских пројеката.

Током 2020. Савет за штампу је одговорио на 77 упита  локалних самоуправа и државних органа за укупно 1.492 медија који су учествовали на конкурсима за суфинансирање медијског садржаја од јавног интереса. У више случајева новац је додељен медијима за које је Комисија за жалбе више пута у току једне године одлучила да су прекршили Кодекс новинара. Број упита је скоро 30 одсто мањи него претходне година, када их је било 99.

У марту је Алф Бјарне Јохнсен, председавајући  Норвешког независног савета за штампу, посетио  Савет за штампу, док је шест представника Савета учествовала на трибини  „Улога регулаторних и саморегулаторних тела у предизборном извештавању – Норвешка искуства“  у Београду.

У мају је представник Савета учествовао у вебинару  о утицају корона вируса на рад европских савета за штампу у оквиру сарадње са Алијансе независних савета за штампу Европе.