ЕТИКА У ДИГИТАЛНОМ ДОБУ
(Извор: Asmedi.rs) Техничке промене у медијима не могу да утичу на етичке кодове и сврху зашто информишемо, етичке вредности су још јаче данас него што су биле пре 100 година и у дигиталном окружењу потребни су алати за њихову примену, речено је данас на онлајн радионици Етика и вредности у дигиталном добу.
На радионици у организацији Министарства културе и информисања, оснивач Мреже за етичко новинарство (Etihal Journalism Network) Ејдан Вајт рекао је да се морају наћи решења за примену етичких стандарда у новим медијима и да се од загађења пропагандом и говора мржње заштите мањине, рањиве групе, деца.
Етика подразумева да морамо размишљати о објављеном садржају и о утицају који може произвести, рекао је Вајт и указао да је криза преплавила традиционалне медије.
Да би се вратили основним стандардима, треба се вратити основним вредностима: тачност, хуманост, искреност, непристрасност и пре свега одговорност и транспарентност, да би се могле исправити грешке, нагласио је Вајт.
Како је рекао, за разлику од људи који на мрежи имају милионе пратилаца, више него традиционални меидји, новинари имају сврху да преносе информације у јавном интересу и морају да узму у обзир интересе, што је сврха новинарства.
Информишемо у оквиру вредности, а појединци могу да објаве шта год хоће, не морају да буду одговорни, то је слобода говора и мишљења, новинарство је нешто друго, поручио је он и додао да га не би чудило да бивши председник САД Доналд Трамп себе почне да сматра новинаром, што би унизило новинарство.
Генерална секретарка Савета за штампу Гордана Новаковић изјавила је да су саморегулаторна тела више него свесна промена у медијској сфери и да покушавају да се прилагоде.
Указала је да је повећан број жалби Савету за штампу и да се више од 80 одсто односи на онлајн садржаје, чиме је подигнута свест да етички стандарди морају да се примењују онлајн, рекла је Новаковић.
Она је навела да је број прекршаја Кодекса већи у онлајн медијима него у штампи, додавши да је у прошлом мониторингу за три месеца било око 1.000 прекршаја и то највише којесе односе на истинитост извештавања.
Новаковић оцењује да су традиционални медији који користе друштвене мреже у подређеном положају и зависе у доброј мери од тих компанија.
Менаџерка за јавне политике и регулацију садржаја ЕМЕА, компаније Фејсбук Кетлин Стјуарт рекла је да та компанија покушава да контролише медије у конфликту са људским правима.
Оно што се сада дешава је процес трансформације, бавимо се применом стандарда, у том процесу обавезни смо да се унапређујемо и информације вратимо у систем како бисмо га унапредили, навела је она.
Директорка редакције Хелло магазина из Шпаније Изабел Де Курсон рекла је да су приче тог медија који пише о познатима и краљевској породици зановане на чињеницама, а не на мишљенима и да исти такав приступ имају и на дигиталној платформи.
Према њеним речима, проблем је у нарастајућем говору мржње на друштвеним мрежама, сексизму, расизаму, агресивним коментарима.
Истовремено друштвене мреже нам помажу да имамо непосредну комуникацију да видимо реакцију читалаца, додала је.
Покушавамо да одржимо позитиван и љубазан наратив и не желимо да искључимо могућност да добијамо коментаре ако направимо неку грешку, неко од корисника ће нам указати на то, увек постоји неки стручњак међу њима, истакла је Де Курсон.
Она је поручила да су етичке вредности гаранција кредибилитета и да треба да се залажемо да се придржавају општих правила да би се очувао кредибилитет медија.
ИЗВОР: ФоНет