Истраживање: Свака шеста вест са насловница дневних листова у Србији лажна
(Извор: Данас) На насловним странама српских дневника готово сваки шести наслов објављен током 2020. године био је лажна вест, показало је истраживање „Спољнополитичке последице ковид-19 кризе по Србију” које је спровео Савет за стратешке политике (ЦФСП) уз подршку амбасаде САД.
Истраживање које ће бити представљено вечерас на онлајн конференцији „Епидемија лажних вести“ показало је да су на насловним странама као главна тема најзаступљеније биле вести везане за корона вирус – укупно 26,9 одсто и дневна политика – 17,5 одсто, а од великих спољнополитичких партнера најзаступљеније су биле САД (170 пута), Русија (84 пута) и ЕУ (50 пута).
Циљ истраживања била је анализа начина на који су током прошле године на насловним странама домаће штампе представљани са једне стране западни партнери Србије (САД, ЕУ и НАТО) а са друге Кина и Русија.
Анализом су обухваћене 2.673 насловне стране пет дневних новина (Вечерње новости, Данас, Блиц, Курир, Политика, Информер, Ало и Српски телеграф) од 1. јануара до 31. децембра 2020.
Од укупно 2.673 главне теме, лажне вести чине 16,8 одсто.
Сразмерно укупном броју највише лажних вести на насловним странама српске штампе објављено је о Западу и НАТО, а најмање о ЕУ и Кини.
Најнегативније се извештавало о Западу уопштено и о НАТО, а најпозитивније о Русији и Кини.
Од укупно 463 наслова који су током прошле године на првим странама биле посвећене САД, 28,7 одсто биле су лажне вести. Више од половине – 51,1 одсто вести о САД имало је неутралну конотацију, 29,3 одсто било је позитивне конотације, док је најмањи проценат наслова имао негативну конотацију – 19,6 одсто.
Готово половина наслова о САД – 46,9 одсто били су сензационалистички.
Руска Федерација током 2020. на насловним странама у дневној штампи у Србији нашла се укупно 209 пута. У две трећине случајева о Русији се у извештавало позитивно – 66 одсто наслова, а негативних наслова било је 8,1 одсто.
Лажне вести чине 24,4 одсто од укупног броја наслова повезаних са Русијом, а елементи сензационализма уочени су у 48,3 одсто вести.
ЕУ је прошле године посвећено 200 текстова на насловним странама српске штампе, а свака пета вест (20 одсто) била је лажна.
О ЕУ се у највише случајева извештавало неутрално – 47 одсто од укупног броја наслова, 36,5 одсто биле су вести у негативној конотацији, а само 16,5 одсто наслова има позитивну конотацију. Елементе сензационализма имало је 30 одсто вести о ЕУ.
Кини су током прошле године на насловним странама посвећене 102 вести, од тог броја 21,6 одсто чине лажне вести, а 45 одсто биле су сензационалистичке.
О Кини је највећи број наслова имао позитивну конотацију – 61,8 одсто, док је само 6,8 одсто наслова о Кини имало негативну конотацију.
НАТО се на насловним странама током 2020. помиње укупно 43 пута, а од тог броја 41,9 одсто биле су лажне вести. Више од две трећине наслова (67,4 одсто) било је негативне конотације, а 62,8 одсто вести повезаних са НАТО биле су у сензационалистичке.
Само два наслова о НАТО имали су углавном позитивну конотацију од којих је један означен као лажна вест.
Од укупно 35 наслова у којима се говори о Западу уопштено, 15 (око 43 одсто) су биле лажне вести. Више од две трећине (71,4 одсто) наслова о Западу имало је негативну конотацију, а више од половине наслова (57,2 одсто) били су сензационалистички.
Поред анализе насловних страна дневне штампе, други део истраживања обрадјује ставове студената Факултета политичких наука о темама у вези са спољном политиком Србије у току пандемије.
Аутори истраживања које ће бити представљено на вечерашњој онлајн конференцији „Епидемија лажних вести“ су Дајана Остојић и Милош Михајилица.
https://www.danas.rs/drustvo/istrazivanje-svaka-sesta-vest-sa-naslovnica-dnevnih-listova-u-srbiji-lazna/